Tijger Tony
Die hard MF'er
Onbekend maakt onbemind, zo gaat het gezegde. Maar soms maakt onbemind ook onbekend. Zo verging het de Kawasaki Z400. In een tijd waarin groter beter was, waarin iedereen en z'n moeder 4-cilinders begon te produceren, waarin dikke twins met rare blokhoeken aan de bomen leken te groeien, waarin de inspiratieloze parallelle twin finaal had afgedaan, net in die tijd kwam Kawasaki met een amechtige 400cc parallelle twin. Een schrale twin die, gegeven de tijd, niet op ieders shortlist van nieuw te kopen motorfiets stond.
Ondertussen zijn we zo'n 50 jaar verder en weten we dat 4-cilinders klinken als een stofzuiger, dikke rare twins stukgati gaan, dat een kleinere fiets stiekem leuker te rijden zijn dan fietsen met het gewicht en stuurgedrag van Callisto én dat een parallelle twin gewoon een lekker blokconcept is. Dus hoog tijd om de Z400 te rehabiliteren.
In de jaren '70 dus, maakte Kawasaki, naast geschifte tweetakt 3 cilinders en viertakt 4 cilinders ook nog enkele hele brave twinnetjes, met als eerste de Z400. Veel liefde schijnen deze brommers niet te krijgen maar er lopen en rijden stiekem wel aardig wat liefhebbers rond. Als ik de Z400 parkeer krijg ik in elk geval meer aanspraak dan wanneer ik met de Z1 kom voorrijden. Op het MF is er geen verzameltopic over deze twins te vinden en dat is mijns inziens een tekortkoming die met dit topic wordt opgelost.
Dus heb je een Z400 twin uit de jaren '70, of heb je iets koddigs te melden over deze fietsen: wees welkom en deel je technische tips, anekdotes, recepten voor hutsepot met koolraap en foto's van Z400 naar believen! Ook met de laatste nieuwtjes over André Hazes Jr kun je hier uiteraard terecht.
Meer concreet gaat het om:
1974-'75 (K)Z400D
1976 (K)Z400D3
1977 (K)Z400D4
1978 (K)Z400B1
1979 (K)Z400B2
1980 (K)Z400B3
Een schat aan informatie vind je via volgende websites:
kz400.com
kawasaki kz400
Homepage - André Hazes
Z400
Zelf heb ik een Z400D3 (aankoopproces lees je hier) met wat kleine issues waarvan ik regelmatig een update zal posten. Maarik ben vooral benieuwd naar wie er nog op zo'n lekker miskende onderhond rondrijdt. Maar beginnen doe ik met een ode aan de Z400 in de eerstvolgende post.
Ondertussen zijn we zo'n 50 jaar verder en weten we dat 4-cilinders klinken als een stofzuiger, dikke rare twins stukgati gaan, dat een kleinere fiets stiekem leuker te rijden zijn dan fietsen met het gewicht en stuurgedrag van Callisto én dat een parallelle twin gewoon een lekker blokconcept is. Dus hoog tijd om de Z400 te rehabiliteren.
In de jaren '70 dus, maakte Kawasaki, naast geschifte tweetakt 3 cilinders en viertakt 4 cilinders ook nog enkele hele brave twinnetjes, met als eerste de Z400. Veel liefde schijnen deze brommers niet te krijgen maar er lopen en rijden stiekem wel aardig wat liefhebbers rond. Als ik de Z400 parkeer krijg ik in elk geval meer aanspraak dan wanneer ik met de Z1 kom voorrijden. Op het MF is er geen verzameltopic over deze twins te vinden en dat is mijns inziens een tekortkoming die met dit topic wordt opgelost.
Dus heb je een Z400 twin uit de jaren '70, of heb je iets koddigs te melden over deze fietsen: wees welkom en deel je technische tips, anekdotes, recepten voor hutsepot met koolraap en foto's van Z400 naar believen! Ook met de laatste nieuwtjes over André Hazes Jr kun je hier uiteraard terecht.
Meer concreet gaat het om:
1974-'75 (K)Z400D
1976 (K)Z400D3
1977 (K)Z400D4
1978 (K)Z400B1
1979 (K)Z400B2
1980 (K)Z400B3
Een schat aan informatie vind je via volgende websites:
kz400.com
kawasaki kz400
Homepage - André Hazes
Z400
Zelf heb ik een Z400D3 (aankoopproces lees je hier) met wat kleine issues waarvan ik regelmatig een update zal posten. Maarik ben vooral benieuwd naar wie er nog op zo'n lekker miskende onderhond rondrijdt. Maar beginnen doe ik met een ode aan de Z400 in de eerstvolgende post.
Laatst bewerkt: