The story

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Sommigen weten het, anderen niet maar zo'n 2 jaar terug ben ik betrokken geweest bij een zwaar ongeval. Nu is dit eindelijk finaal uitgesproken, dus dit is het verhaal.

Op 10/08/2001 een mooie zomerdag spreken we af met een hoop vrienden om samen een terrasje te doen en een beetje te genieten van het einde van de vakantie. Ik was juist in juni afgestudeerd en had een paar maanden 'verlof' genomen. Ik was met de wagen en had enkele vrienden meegenomen, waarom zouden we met tien auto's moeten gaan? Het was een gezellige avond waar we met een man of tien (ook vrouwen) gezellig samen zaten. Ik heb op mijn gemak gedurende de ganse avond, ik ben slechts om 22.00 uur toegekomen, een hoop viswater en een aantal pilsjes gedronken (2à3). De pilsjes vooral op het einde van de avond.
Omdat drinken zonder eten geen goede combinatie is, je kent dat wel anorexia, hebben we besloten om de avond te eindigen met een stevige portie frieten. De mensen worden terug verdeeld over de beschikbare wagens. De mijne staat een eind verder geparkeerd dus zij die met mij mee zijn moeten eerst nog een wandelingetje maken om hun eetlust aan te zwengelen.

Om naar onze geliefde frituur te rijden nam ik de ringweg (2x2) rond Brugge. Deze weg heeft een vaste brug die over een riviertje loopt met aan de voet van deze brug een kruispunt. Zo'n 10 meter voor de lichten springen deze op oranje, ik was dus al veel te dicht genaderd en heb de lichten slechts nog in een ooghoek zien verspringen. Op hetzelfde moment zie ik dat aan de overzijde van het kruispunt dat een aantal vgoetgangers reeds de rijbaan aan het kruisen waren, flagrant door het rode licht. Daarop ben ik snel uitgeweken naar het linker rijvak met de bedoeling om er nog juist voor te zijn omdat ik bij een noodstop toch niet snel genoeg zou stilstaan. Op het moment dat ik op het linker rijvak ben beginnen die voetgangers te lopen, waarschijnlijk in de hoop om toch nog voor mij de overzijde te bereiken, waarop ik alles dichtgooi. Terug uitwijken naar rechts was geen optie daar iemand bleef staan, en verder naar links ligt een verhoogde middenberm met de lichten erop.

Ondanks alles worden twee personen dus door mijn wagen gegrepen (rechtsvoor). Direct heb ben ik uitgestapt en heb de hulpdiensten verwittigd. Ondertussen was - voor mij toch - reeds duidelijk dat 1 van de personen die over mijn wagen er achter terechtgekomen was op slag dood was. De ander was vooruit gesmeten en lag een tieltal meter voor mijn wagen. Zij, het
was een jongedame, bleef liggen en ondertussen waren er al enkele mensen toegesneld (oa de personen uit mijn wagen). Binnen de drie minuten was het kruispunt blauw van de zwaailichten en werd het meisje weggevoerd, de jongen werd bedekt met een laken - reanimatiepogingen werden zelfs niet meer overwogen daar hij recht op zijn hoofd moet terechtgekomen zijn (verdere uitleg is overbodig).

Het heeft wel een tijdje geduurd voordat ik naar een politiewagen gevraagd werd. Ondertussen waren de mensen die reeds in de frituur zaten ook aangekomen. in de combi heb ik moeten een ademtest doen, deze was positief. Samen met de personen uit mijn wagen zijn we daarop naar het politiebureel gegaan - alwaar mijn rijbewijs voor 3uur werd ingetrokken. Een na een werd van iedereen een verklaring afgenomen. Hulde aan de politiebedienden want die waren zeer vriendelijk en meelevend. Mijn ademanalyse was 0.23 mg/l (0.22mg/l = 0.5 promille) dus juist boven de alcoholintoxicatie maar niet boven de 0.8 promille dus niet dronken. Het was pas tegen de ochtend dat wij terug naar huis mochten. Ondertussen had ik natuurlijk mijn ouders al verwittigd maar zij konden me niet komen ophalen daar ze geen vervoer hadden (het was hun wagen en ik had er toen zelf nog geen).

De volgende ochtend heb ik proberen wat te slapen maar dat is niet echt goed gegaan. Samen met rienden hebben we dan een beetje bij iemand thuis gezeten. Ik had dan wel al mijn rijbewijs terug en reeds rond met de wagen van mijn broer (had hij aan ons te leen gegeven omdat - wel ja). Ik moest die dag opnieuw in een auito stappen, 't is de beste remedie of anders rij je je ganse leven niet meer.

De volgende weken heb ik brieven gezien van wel tien verschillende maatschappijen dat die of deze mij aansprakelijks telde. Ondertussen is natuurlijk ook mijn verzekering verwittigd en alles in gang gezet. Maanden daarna is het stil gebleven, tot het moment dat het dossier volledig was, toen is alles terug in een stroomversnelling tot ik op 19/04/2003 (zo'n 1.5 jaar na het ongeval) de dagvaarding afgeleverd krijg door een deurwaarder. Je slikt toch wel eens als je zo'n ding leest.

A: "Door onvoorzichtigheid een ongeval te hebben veroorzaakt ... onopzettelijke slagen en verwondingen."
B: "Door onvoorzichtigheid een ongeval te hebben veroorzaakt ... onopzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg."

Ik moest op 3/06/2003 voor de rechtbank verschijnen. Ondertussen had ik contact met de advocaat die mij toegewezen is door de verzekering. Volgens haar was de vrijspraak mogelijk. Volgend de expert zou ik 102km/u gereden hebben echter de bandensporen wijzen op 70-80 km/u zoals ik verklaard had. De helft van onze verdediging is gebaseerd op het weerleggen van wat de expert schrijft - vooral omdat hij zeer rare conclusies trekt en berekeningen maakt die allesbehalve op feiten steunen.Zo schrijft hij na een ganse berekening met wel 10 veronderstellingen dat mijn snelheid 102 was maar de volgende regel schrijft hij dat de bandensporen slechts 70-80 km/u aanduiden.(Ik zweer dat ik niet sneller dan 80 gereden heb). Haar conclusies waren goed en uitgebreid, en de conclusies van de tegenpartij waren eigenlijk zeer summier en met weinig inhoud. Spijtig genoeg werd mij een rechter toegewezen die zeer pro voetgangers en anti auto's is (de man rijd zelf nooit met de wagen). Slechter kon het dus niet.03/06/2003 zal ik niet snel vergeten. Ik werd ondanks alles toch veroordeeld tot:
* 1250 EUR boete
* 6 maanden rijverbod
* 6 maanden voorwaardelijke celstraf met uitstel van drie jaar

Tjah, er werd dan ook direct en unaniem besloten om in beroep te gaan, zelf de advocaat van de tegenpartij vond dat de rechter nu wel 'zijn pedalen kwijt was '( heeft later getelefoneerd met de mijne).Het beroep werd aanvankelijk ingesteld op 10/10/2003 maar werd uitgesteld tot 07/11/2003. De tegenpartij zijn conclusies zijn beter maar slechts een herhaling van wat de eerste rechter gezegd had. Onze conclusies worden beter en uitgebreider. Echter volgens mijn advocaat zit een vrijspraak er niet meer in omdat deze rechters in beroep niet tegen hun collega zullen een uitspraak doen, ze zullen wel de strafmaat verminderen. Dat is dan ook gebeurt. Uiteindelijk heb ik nu:
* 1250 EUR boete
* 3 maanden rijverbod
* 3 maanden voorwaardelijke celstraf met uitstel van drie jaar

Volgens mijn advocaat is dit nog altijd teveel maar verder procederen heeft geen zin meer. Tjah zegt ze ludiek, indien het een wagen was die door het rood reed dan mochten er nog tien doden vallen en je zou vrijgsproken geweest zijn. Nu was het echter een voetganger en dat ligt gevoeliger.

Conclusie van dit alles: tjah het gerecht werkt op vreemde manieren, en het is beter om niet betrokken te zijn in een ongeval.
 
sjees wat een verhaal, ben ff sprakeloos...
Sterkte met alles.
Mijn gedachten gaan ook uit naar de overledene... en hoe is het met het meisje verder gegaan?
 
Met alle respect, Botje, en zonder moralistisch te willen zijn, als je een alcoholintoxicatie hebt met een ademanalyse van 0.23 mg/l, dan heb je meer dan 2 à 3 pilsjes op. Met maar één pilsje op heb je al een significante visusvernauwing (tunnelzicht), waardoor je minder opmerkt......
 
tis krom hoe andere er voor kiezen om risico te lopen door door rood licht te lopen. en dan jij ervan de dupe word :r
 
zware shit dit zeg. zo lees je een berichtje in de krant van een klommetje en denk je: "ach ver van mijn bed" en zo lees je hoe het allemaal gaat.
kut voor iedereen, er zijn geen echte schuldigen, alleen maar slachtoffers. Sterkte iedereen.
;(
 
vindt je het nou eigenlijk wel zo handig om dit soort zaken – welke ook al niet op enige wijze motor-gerelateerd zijn – hier zo breed uit te meten?
 
de nabestaande van de persoon die (opzettelijk door het rood loopt omdat ie zeker weet dat hij makkelijk een stootje van jou kan overleven zo als dat meisje ook dacht) zullen naar het lezen van jou story veel meer begrip voor jou op kunnen brengen nu ze zeker weten dat het niet aan jou heeft gelegen.
hoe is het mogelijk dat je de tijd hebt om overal aan tedenken.
uitwijken en weer opnieuw naar de andere kant rijden en dan zien dat dat ook geen optie is want daar staat 1 persoon stil en ja die middenberm pakken is ook geen optie stel dat we zelf ons hoofd stooten tegen de voorruit.
of dat de wagen beschadigd.
nee,scherp opgemerkt van je.
ze zouden je een bloemtje moet geven inplaats van straf.
hoe durffen ze.
(en wie was er het eerst bij de frietboer)
 
vindt je het nou eigenlijk wel zo handig om dit soort zaken – welke ook al niet op enige wijze motor-gerelateerd zijn – hier zo breed uit te meten?


Hij heeft hoogstwaarschijnlijk zelf ook wel een forse mentale klap gehad. Dat het niet motor-gerelateerd is doet er in zo'n geval niet echt toe, naar mijn mening.
 
als je een alcoholintoxicatie hebt met een ademanalyse van 0.23 mg/l, dan heb je meer dan 2 à 3 pilsjes op.

Zullen Belgische glazen geweest zijn? (halve liter) :)

Wat een verhaal zeg, was even slikken. Om eerlijk te zijn vind ik dat
je goed wegkomt met die straf. Maar dit geldt voor als het in Nederland gebeurd
zou zijn, ik weet niet wat de maximaal toegestane promillage bij jullie is. Hier zou
je echt zwáár de pineut geweest zijn, je zit er namelijk nèt overheen.
Sterkte verder maar ik vermoed dat je de ergste tijd reeds achter de rug hebt.
 
Ik heb begrip voor je verhaal, en vind het een lastige/trieste situatie, dat meen ik. Maar weet je wat ik zo ontiegelijk jammer vind aan dit verhaal...dat je niet kan zeggen dat het -zeker weten- NIET door de alcohol kwam.

[me]smitjr is fel tegen alcohol in het verkeer (dus, brommer/auto/motor)
[/me]

 
Ludiek dat jou dit overkomen is. Ik had hier laatst nog een heel gesprek over met een collega van me. Ik ben van mening dat wie door rood rijdt of loopt ten alle tijde fout zit. Of dat nou een voetganger is of niet. Waar is dat licht dan in godsnaam voor uitgevonden? Het duidt er ook op dat de wet kennelijk niet haar eigen regels naleeft, iets wat mij zeer verontrust. Het zou ieder ander ook kunnen overkomen, mij dus ook. Sterkte verder met het verwerkingsproces.
 
Ik ben van mening dat wie door rood rijdt of loopt ten alle tijde fout zit. Of dat nou een voetganger is of niet.

Ook als het jóuw zusje was die te pletter werd gereden en je er achter komt dat de bestuurder nèt iets te veel gedronken had?
Volgens mij verander je dan van mening.
 
Ook als het jóuw zusje was die te pletter werd gereden en je er achter komt dat de bestuurder nèt iets te veel gedronken had?
Volgens mij verander je dan van mening.

Ook als de bestuurder niet heeft gedronken kan ik zijn bloed wel drinken. Lijkt me een "normale" reactie als je een dierbare verliest. Rationeel denken is dan behoorlijk moeilijk.

Maar de gedachte van beide partijen is duidelijk. Alcohol en verkeer gaan niet samen en oversteken moet je enkel bij groen licht. Helaas gaat het in beide gevallen dagelijks fout.......
 
Met alle respect, Botje, en zonder moralistisch te willen zijn, als je een alcoholintoxicatie hebt met een ademanalyse van 0.23 mg/l, dan heb je meer dan 2 à 3 pilsjes op. Met maar één pilsje op heb je al een significante visusvernauwing (tunnelzicht), waardoor je minder opmerkt......

0.22 mg/l (0.5 promille) = alcoholintoxicatie
0.35 mg/l (0.8 promille) = dronkenschap

Met 0.23 mg/l ben je dus juist de grens van alcoholintoxicatie over, zelfs de openbare aanklager heeft me er niet voor vervolgd en ik krijg er niet eens een boete voor. 0.01 over de grnes wordt door iedereen direct weerlegd, zelfs rechters zullen dit als niet bestaande beschouwen.
Je moet ook oppassen, je kan bv. steendronken zijn, en slechts een boete krijgen en vrijgesproken worden. Er moet een oorzakelijk verband zijn tussen de dronkenschap en de oorzaak van het ongeval.

Ik heb hieromtrent wel degelijk mijn huiswerk gedaan omdat ik ook bang was dat men me daarop zou vastpinnen, wat dus allesbehalve het geval is. Iedereen denk dat die alcohol de doorslag geeft maar ik ben er zelfs niet voor vervolgd. Wat bij beide malen de doorslag heeft gegeven (de tegenpartij is voor 50% verantwoordelijk gesteld voor het ongeval) is het feit dat ik - ook al kon ik niet meer stoppen - door het oranje ben gereden. Je mag door het oranje rijden - indien je niet meer op een veilige manier kan stoppen - maar indien je dan wat tegenkomt ben je de pineut. Volgens 1 van de rechters moet je zowiezo stoppen voor het oranje, ook al sta je dan halverwege het kruispunt stil.

En op de vraag waarom ik hier, en nu, mijn verhaal doe. Ten dele is dit omdat sommigen wel al een beetje weten wat er gebeurt is maar niet alles en om zo het volledige verhaal te vertellen. Ten tweede ook omdat ik in die 2 jaar niemand het volledige verhaal vertelt heb (of toch aan weinig personen) en dit toch van me lever moet, dit verhaal verklaart ook mijn reactie die ik gegeven heb op oudere topics. Ik post dit zeker niet omdat iemand zou medelijden hebben met mij, want dat is zeker niet nodig, ik vindt het spijtig dat dit ongeval gebeurt is, maar ik weet dat ik alles gedaan heb om het te vermijden en dat ik nadien ook correct gehandeled heb. Via slachtofferhulp heb ik direct aangeboden om met de ouders te spreken indien zij dat wensten ook al hadden zij een kleine lastercampagne tegen mij gestart. Maar ook al heb ik de maanden na het ongeval er toch wel wat last van gehad (vooral toen ik de eerste keren daarna terug uitging), de ouders van het dode slachtoffer zijn er nog erger aan toe. Het meisje stelt het tegenwoordig goed, maar ze had wel een jaar school verloren voor revalidatie.

Ik wil met dit ganse verhaal niets, voor mijn part moet er zelfs niemand op reageren maar 't is mijn verhaal en na twee jaar moest het van mijn lever.
 
Ook als het jóuw zusje was die te pletter werd gereden en je er achter komt dat de bestuurder nèt iets te veel gedronken had?
Volgens mij verander je dan van mening.

Als als als, en als ik miljonair was had ik een Ferrari. Bla bla bla.
Ik kan toch niet weten hoe ik zou reageren? Punt is, ook al had hij alcohol op: hij reed niet door rood en de voetganger wel. Hoe zou je redeneren als hij geen alcohol op had? Zit dan de voetganger wel ineens fout?
 
Tja, is klote voor jou als voor de slachtoffers en nabestaanden. Vindt het moedig van je dat je dit post met er ook bij dat je teveel gedronken had ook al waren het maar 3 pintjes. Dit zal in de kranten wel wat opgedikt zijn zeker?

Sterkte met het verwerken.
 
Ik leef met jou, en de nabestaanden mee. Ik kan deze situatie niet beoordelen, maar ik wil over alcohol in het verkeer wel even mijn mening kwijt, doe het gewoon niet. Ook niet één glaasje, niemand heeft daar wat aan.
 
He Botje ,
Jouw verhaal is er zo eentje uit de reeks; ik hoop dat mij dit nooit gebeurd.
Jouw verhaal is er ook zo eentje uit de reeks; bijna iedereen kan dit gebeuren.
Dit is nou echt een wel heel ongelukkige samenloop van omstandigheden, zo'n situatie waar iedereen slechter van word en het heeft volgens mij dan ook weinig zin om te gaan nadenken wie er nu fout is geweest.
Natuurlijk is het beter om helemaal niet te drinken als je moet rijden,aan de andere kant zolang je onder het wettelijk (en in principe dus veilige)niveau zit is er niks van te zeggen.
Een rood verkeerslicht negeren als voetganger is ook niet echt een halsmisdaad, helaas werd het nu een doodzonde.

Vind het moedig van je dat je je verhaal verteld, dat het niet direct motorgerelateerd is doet er wat mij betreft nu niet veel toe.

Veel succes ermee,

Gr,

Hakinnen ;)
 
He Botje ,
Jouw verhaal is er zo eentje uit de reeks; ik hoop dat mij dit nooit gebeurd.
Jouw verhaal is er ook zo eentje uit de reeks; bijna iedereen kan dit gebeuren.
Dit is nou echt een wel heel ongelukkige samenloop van omstandigheden, zo'n situatie waar iedereen slechter van word en het heeft volgens mij dan ook weinig zin om te gaan nadenken wie er nu fout is geweest.
Natuurlijk is het beter om helemaal niet te drinken als je moet rijden,aan de andere kant zolang je onder het wettelijk (en in principe dus veilige)niveau zit is er niks van te zeggen.
Een rood verkeerslicht negeren als voetganger is ook niet echt een halsmisdaad, helaas werd het nu een doodzonde.

Vind het moedig van je dat je je verhaal verteld, dat het niet direct motorgerelateerd is doet er wat mij betreft nu niet veel toe.

Veel succes ermee,

Gr,

Hakinnen ;)
:^
ben het er helemaal mee eens
 
Terug
Bovenaan Onderaan