Theorie vragen die niet in de boeken staan?

krijg je op het theorie examen ook vragen over eerste hulpverlening (zoals beademing). of alleen vragen over hulpdiensten en veiligheid waarborgen? in mijn theorieboek staat dat je indien nodig een helm moet afdoen, maar volgens mij mag je nooit iemands nek bewegen na een ongeval om mogelijk meer letsel te voorkomen.
 
krijg je op het theorie examen ook vragen over eerste hulpverlening (zoals beademing). of alleen vragen over hulpdiensten en veiligheid waarborgen? in mijn theorieboek staat dat je indien nodig een helm moet afdoen, maar volgens mij mag je nooit iemands nek bewegen na een ongeval om mogelijk meer letsel te voorkomen.

Ik weet niet wat de officiele lezing is, maar ik kan mij een aantal situaties voorstellen waarbij je de helm wel af gaat doen :)

Reanimeren bijvoorbeeld gaat zo slecht als iemand een helm draagt

Maar zo zijn er meer zaken waar de geleerden het niet over eens zijn voor wat betreft handelingen aan een slachtoffer....

Zo zul je waarschijnlijk bij de meeste cursusen wel leren dat je een slachtoffer dat op zijn buik licht om moet draaien, zodat ie op zijn rug licht...

Waarom? Als het slachtoffer ademt, lekker op zijn buik laten liggen zou ik zeggen...Hij ademt, heeft dus een hartslag...dus niet bewegen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook alle examens een keer gemaakt en de theorie geleerd (was dan wel in één keer geslaagd, 4 fout).

Eén vraag, die ik echt nergens was tegengekomen en wat ik overigens een enigszins een vreemde vraag vind bij een motorexamen, was:

*Afbeelding auto met aanhanger* met drie kijkhoeken ernaast getekend met de vraag welke gedeelte de automobilist kon zien (of juist niet, dat weet ik niet zeker meer). Maar de kijkhoeken waren érg verwarrend, het was niet zomaar de dode hoek.
(achteraf misschien wel een goede vraag, maar ben het nergens tegengekomen).


Ik zou wel leren, want bij mij was 70% gezakt (regio Amsterdam)
 
Ik weet niet wat de officiele lezing is, maar ik kan mij een aantal situaties voorstellen waarbij je de helm wel af gaat doen :)

Reanimeren bijvoorbeeld gaat zo slecht als iemand een helm draagt

Maar zo zijn er meer zaken waar de geleerden het niet over eens zijn voor wat betreft handelingen aan een slachtoffer....

Zo zul je waarschijnlijk bij de meeste cursusen wel leren dat je een slachtoffer dat op zijn buik licht om moet draaien, zodat ie op zijn rug licht...

Waarom? Als het slachtoffer ademt, lekker op zijn buik laten liggen zou ik zeggen...Hij ademt, heeft dus een hartslag...dus niet bewegen :)

Bij de EHBO leer je: De helm moet af als het slachtoffer een bedreigde of belemmerde ademhaling heeft of verwondingen in het gezicht heeft.
De helm mag niet af als het SO pijn aangeeft in nek/rug of tintelende vingers/tenen of uitval heeft.
In overige gevallen kan je ervoor kiezen om een SO de helm af te doen, afhankelijk van de situatie. Een helm afnemen is nog niet zo eenvoudig om correct te doen, daar zijn speciale technieken voor. Het moet ook met twee hulpverleners.

Ik zou haast zeggen; als je dit niet hebt geleerd, zou ik hem alleen afdoen (desnoods in je eentje en helemaal verkeerd) als je gaat reanimeren of als het SO dreigt te stikken. Een helm afnemen kan extra schade toebrengen, dat klopt. Niet-reanimeren of stikken brengt nog meer schade toe (nl. een zekere dood) dus dan moet je wel.

Wat je ook als leek altijd wel moet doen, is vizier omhoog en kinbandje los. En even de kraag van de jas een beetje los, als die strak zit. Dat kan ook als het slachtoffer bij kennis is.

De reden dat je een slachtoffer dat op zijn buik ligt, om moet draaien, is dat je niet goed kan beoordelen of iemand ademt. Als iemand bij kennis is en terugpraat, weet je dat hij ademt en dan laat je hem liggen. Als iemand bewusteloos is, is het moeilijker te beoordelen.
Vaak ligt iemand niet echt plat op zijn buik maar een beetje half op de zij. Als je dan één hand op zijn rug plaatst en één op zijn borst, kan je wel voelen of hij fatsoenlijk ademt. Ademt hij goed, laat je hem lekker liggen. Maar als je twijfelt, moet je hem wel draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook alle examens een keer gemaakt en de theorie geleerd (was dan wel in één keer geslaagd, 4 fout).

Eén vraag, die ik echt nergens was tegengekomen en wat ik overigens een enigszins een vreemde vraag vind bij een motorexamen, was:

*Afbeelding auto met aanhanger* met drie kijkhoeken ernaast getekend met de vraag welke gedeelte de automobilist kon zien (of juist niet, dat weet ik niet zeker meer). Maar de kijkhoeken waren érg verwarrend, het was niet zomaar de dode hoek.
(achteraf misschien wel een goede vraag, maar ben het nergens tegengekomen).


Ik zou wel leren, want bij mij was 70% gezakt (regio Amsterdam)

ik had dezelfde vraag, maar dan met een bus. Ik vond het ook wat verwarrend en vond de tijd net te kort om er even goed over na te denken. Nou ja, ik had daarnaast maar 2 fouten, dus ik kon het hebben.
Dat is denk ik ook net het punt, als je het perfect geleerd hebt, kan je je een paar baggervragen veroorloven.
 
Klopt inderdaad, de vragen die je weet is de tijd voldoende. Bij de vragen waar je echt over na moet denken, zit je te stressen met de tijd.
 
Klopt inderdaad, de vragen die je weet is de tijd voldoende. Bij de vragen waar je echt over na moet denken, zit je te stressen met de tijd.

Wat ik deed tijdens het theorie-examen was op het moment dat ze de vraag stelden, al proberen het juiste antwoord voor jezelf te geven.

Op het moment dat de antwoorden dan in beeld kwamen nam ik dat wat overeen kwam met mijn antwoord, dan wel wat het meest er op leek.

Scheelt je een hele hoop tijd. Heb bij geen enkele vraag in de stres gezeten voor wat de tijd betreft.
 
Heb bij mijn theorie ook een aantal zeer rare vragen gehad,
die niet direct in dat theorieboek te vinden was!
Oefenen met Cd's scheelt wel al een hoop, aangezien je daar ook wel is aparte vragen in kan vinden!
 
nou ik heb vandaag mijn 2e keer theorie examen gehad en ben geslaagd! 1 foutje maar. Had het geluk dat ik gewoon 2 keer precies het zelfde examen had !
 
nou ik heb vandaag mijn 2e keer theorie examen gehad en ben geslaagd! 1 foutje maar. Had het geluk dat ik gewoon 2 keer precies het zelfde examen had !

Gefeliciteerd!

Wel een klein beetje slecht dat er dus standaard examens zijn. Ik dacht altijd dat ze gewoon random 50 vragen pakten :X
 
Ik had er ook een paar die voor zover ik weet niet in mijn theorie boek terugkwamen.
Maar dan had ik wel een ouder theorieboek. :X

1. Welke verlichting moet je voeren als motorrijder als je tussen de file doorrijdt. Geen verlichting, want dat kan misleidend zijn en onnodig de aandacht opeisen.
2. Wat gebeurd er met de centrifugale kracht als je een bocht neemt? Deze kwadrateert.

Dat waren zover ik me kan herinneren vragen die ik niet zo snel in het theorieboek kon terugvinden. Voor de rest is het vooral logisch denken.

Vraag 1 is common sense en vraag 2 is gewoon een natuurkundige wet. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je oplet op de middelbare sgool.
 
Gefeliciteerd ! :)
nog rare vragen die je bent tegengekomen tijdens ut examen?

ik heb voor de 14e gereserveerd binnenkort maar us deze hele topic doorspitte :9
 
Ik mag aanstaande vrijdag in Goes me stukbijten op 50 vragen.. hopen dat ik het haal!
 
Ik ben vandaag geslaagd met twee foutjes, in Apeldoorn moest ik. Heb best wat aan dit topic gehad, dus ik dach tik draag ook ff bij. Een fout ging over voorrang verlenen, de tweede was over het eigen voertuig, volgens mij was dat deze, de enige vreemde vraag die erin zat:

Een kerel op een motor, met pak aan, en een kindje achterop met een motorjasje en helm, maar spijkerbroek aan. De vraag was of het verantwoord was zo te gaan rijden. Ik heb nee gezegd, omdat ik dacht dat het kind ook een motorbroek aan moest. Ik denk dat het dus ja moest zijn omdat een motorbroek niet verplicht is, en het kind wel een helm/jas aan had?

Dit was in ieder geval de enige andere vraag die ik zelf niet zeker wist. Ik heb geoefend met edudrive CD-rom en 5 examens van vekabest, die allemaal echt een stuk moeilijker waren.
 
Helm is het enige wat verplicht is, dus het kan best zijn dat het ja moest zijn bij die vraag :)
Maar als het een erg klein kind is vind ik het sowieso niet verantwoord, of ie nou een pak aan heeft of niet. Misschien bij zo'n goldwing (oid) wel, waar rug- en armleuning aanwezig zijn :')
 
voor een klein kind (tot 8 jaar) moet er een zitje aangebracht zijn; hoewel het niet letterlijk zo voorgeschreven is (voor fiets/brommer wel...), kan je dat zeker als uitgangspunt nemen.
Hoe oud was het kind op de foto ongeveer?
 
Vanmorgen moest ik mijn theorie doen, veel gebruik gemaakt van proef examens maar die blijken toch aardig wat vragen niet te hebben, ik kwam veelal dezelfde vaak tegen alleen dan op een andere weg.
Had alleen een theorie boek van de auto van zo'n 4 jaar geleden ook nog dus was niet echt perfect voorbereid.
Kwam 10 voor 11 al aan en de theorie startte pas om 11:30 dus wat doe je dan? inderdaad je gaat je boek lezen! Maar wat doe je als je die niet mee hebt genomen? Juist dan doe je iets wat veel slimmer is en kom je dit topic doorlezen op je telefoon.

En ik zal zeggen: Zeer bedankt!!
Kreeg een aantal vragen die ik vlak ervoor hier dus heb gelezen, bijvoorbeeld dat kind achterop die zijn voeten niet op de stepjes heeft maar op de uitlaat, niet eens geweldig te zien.
rood = rechts, verschil is 4x als je de bocht met 60 neemt in plaats van 30 , wie heeft voorang als je nog een meter weg hebt na een uitrit en je komt van rechts?
Ben geslaagd met 5 fout dus ik kan trots zeggen dat MF mij heeft laten slagen!

Zeer bedankt mensen *O*
 
Vanmorgen moest ik mijn theorie doen, veel gebruik gemaakt van proef examens maar die blijken toch aardig wat vragen niet te hebben, ik kwam veelal dezelfde vaak tegen alleen dan op een andere weg.
Had alleen een theorie boek van de auto van zo'n 4 jaar geleden ook nog dus was niet echt perfect voorbereid.
Kwam 10 voor 11 al aan en de theorie startte pas om 11:30 dus wat doe je dan? inderdaad je gaat je boek lezen! Maar wat doe je als je die niet mee hebt genomen? Juist dan doe je iets wat veel slimmer is en kom je dit topic doorlezen op je telefoon.

En ik zal zeggen: Zeer bedankt!!
Kreeg een aantal vragen die ik vlak ervoor hier dus heb gelezen, bijvoorbeeld dat kind achterop die zijn voeten niet op de stepjes heeft maar op de uitlaat, niet eens geweldig te zien.
rood = rechts, verschil is 4x als je de bocht met 60 neemt in plaats van 30 , wie heeft voorang als je nog een meter weg hebt na een uitrit en je komt van rechts?
Ben geslaagd met 5 fout dus ik kan trots zeggen dat MF mij heeft laten slagen!

Zeer bedankt mensen *O*

Gefeliciteerd en graag gedaan :')

Voor wat betreft de theorie vind ik het toch raar dat mensen dat niet via hun rijschool regelen op de een of andere manier. Ik kreeg van mijn rijschool een link met login voor online cursus met theorielessen en examens en moet zeggen dat ik de meeste vragen die ik hier tegen kom ook in die exmanes ben tegengekomen.

Ik heb dus niets met een boekje gedaan maar online. En puur omdat ik eigenwijs was op mijn theorie-examen (maw weten wat het juiste antwoord is dat men wil horen en met opzet het verkeerde antwoord invoeren) had ik 2 fouten. Ik was en ben het namelijk nog steeds niet eens met de vraagstelling en het daarbij gegeven antwoord van het CBR :+ Was dezelfde vraag die ik 10 jaar geleden ook al bij mijn auto-theorie "fout" had :')

Situatieschets:

Oprit naar een autosnelweg (bord autosnelweg staat meteen voor aan de oprit, dus niet halverwege ergens of zo). Verder staat er geen maximum snelheid aangegeven.
De oprit is overzichtelijk en er zit een ruime S-Bocht (links/rechts) in de oprit....

De vraag van het CBR:

MAG u hier 120 km/h?
Ja/Nee

Wat is jullie mening?
 
Situatieschets:

Oprit naar een autosnelweg (bord autosnelweg staat meteen voor aan de oprit, dus niet halverwege ergens of zo). Verder staat er geen maximum snelheid aangegeven.
De oprit is overzichtelijk en er zit een ruime S-Bocht (links/rechts) in de oprit....

De vraag van het CBR:

MAG u hier 120 km/h?
Ja/Nee

Wat is jullie mening?

Ja
 
Situatieschets:

Oprit naar een autosnelweg (bord autosnelweg staat meteen voor aan de oprit, dus niet halverwege ergens of zo). Verder staat er geen maximum snelheid aangegeven.
De oprit is overzichtelijk en er zit een ruime S-Bocht (links/rechts) in de oprit....

De vraag van het CBR:

MAG u hier 120 km/h?
Ja/Nee

Wat is jullie mening?


Mijn mening is JA, dat mag, maar dat ga je echt niet doen of halen op een invoegstrook.

Er zitten echt instinkers tussen.
 

Het door u gegeven antwoord is FOUT :')

ja inderdaad...het antwoord op de vraag dient, volgens CBR te zijn:

NEE

Reden:
De snelheid van 120 km/h is niet veilig bij deze situatie :')

Juist...die vraag heb ik dus bewust met JA beantwoord op het examen, want ik MAG daar gewoon 120 rijden. Dat het misschien niet veilig zou zijn is mijns inziens een andere vraag.... namelijk: Is het hier VEILIG om 120 te rijden? :')

Ik heb die situatie echt in mijn hoofd en als ik die bocht inschat, dan zou ik zeggen dat 120 km/h zelfs een beetje aan de lage kant is van mogelijke snelheden voor die bochtencombinatie :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan