Thunderace valt uit.

Rhilvers

MF'er
31 jul 2020
42
10
Beste Forumleden,

Na twee jaar met plezier een GSX 600 F gereden te hebben heb ik vorige week een Yamaha Thunderace 1000 R op de kop kunnen tikken. De motor heeft een lange tijd stil gestaan maar liep meteen bij opstarten. Ivm achterstallig onderhoud heb ik hem voor een klein prijsje kunnen kopen. Ik heb de motor keurig naar huis kunnen rijden ruim 120 km. Liep mooi en rustig.
De volgende dag heb ik de motor gestart en na +- 2 minuten mooi stationair lopen valt de motor uit. Toerental valt flink terug en de motor wil daarna lastig starten. Moet het gas opentrekken en dan pruttelt hij aan. Loopt redelijk vanaf 1000 toeren.

Heb benzinepomp nagelopen werkt naar behoren. Carburateurs lopen een beetje vol met benzine op de klep en het lijkt of de motor verzuipt.

Wat zou ik kunnen nakijken?
 
Zoals meestal met een motor die lang stilgestaan heeft mogen de carbs er vanaf om grondig te reinigen.

Een tip:
Haal de tank eraf en inspecteer de middelste twee carbs door de vlotterkamers er af te schroeven, daar is nog makkelijk bij te komen en hoef je ook niet direct alles te demonteren.
 
Ah okee. Dan wordt het helemaal oppassen. Je hebt kans dat de benzinetank leegloopt, zo het blok in. Het beste is echt effe tank eraf en carbs inspecteren. Soms hoeven ze niet eens helemaal ultrasoon gereinigd. Ik heb 14 FZRren en pas van 2 of 3 ultrasoon gereinigd (Thunderace - FZR1000). De 600 die ik laatst kocht heeft ook alleen een sproeierbehandeling gehad en loopt als een kogel...
 
ik zou daarmee beginnen, en ineens een groot OH
Basisonderhoud... Bougies, olie filters.

Ik kocht een 750 die niet liep. Dan ga ik eerst kijken of het blok mooi gaat lopen voordat er nieuwe banden, ketting-tandwielen, remblokken, kleppen stellen en al dies meer op komt. Als het ding zichzelf lopend bewijst ken het niet gek genoeg meer.
Bij de 750 overigens wel kleppen gesteld omdat die op 80000+ stond en het vermoeden bestond dat bij 40000 iets vergeten was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan