Tik Tik TIk en geen draaiende startmotor..

shift00

MF veteraan
23 jul 2002
2.128
0
Ter Aar
Hoe kan ik testen waar de fout zit? De startmotor heeft met deze setting wel gedraaid, maar doet nu niets meer.

Gaat om een gsxr1100 '90

Kan ik de startmotor testen door een stroomdraad (+) van de plus van de accu meteen naar de startmotor te trekken en dan gewoon de draden contact laten maken? Dat moet te doen zijn toch met blote handen?

Ik wil weten of de startmotor vast zit of dat het startrelais stuk is. De accu heeft een spanning van 12,40 ongeveer. Zal toch goed moeten zijn...
 
12,4 volt is te weinig, een goede accu moet in rust 13.8 - 14.4 volt geven
het tikken komt van het startmotorrelais; deze hoor je inschakelen, vervolgens gaat er stroom door de startmotor lopen.
Omdat je accu heel slecht of leeg is, zakt de spanning meteen in, waardoor het startmotorrelais weer afvalt.
Hierdoor loopt er weer geen stroom door de startmotor, en stijgt de spanning weer, totdat deze weer hoog genoeg is om het relais te kunnen bekrachtigen, en dit blijft zich herhalen. Dit veroorzaakt het tikkende geluid.

Ik zou me niet te veel zorgen maken om de startmotor, maar om de accu. Om te testen zou ik startkabels en een koekblik gebruiken.

Je kunt het proberen met een kabel rechtstreeks naar de accu, maar ik denk niet dat het relais het probleem is. Bij het maken van het contact ontstaan flinke vonken, alsof je kortsluiting maakt, maar dat is normaal (er gaat immers een flinke stroom lopen, niet voor niets dat de kabels naar de startmotor een stuk dikker zijn dan de rest).

Voor de duidelijkheid: tikt het startmotorrelais de hele tijd (zo'n 2 keer per seconde ongeveer), of maar 1 keer bij het indrukken van de startknop?
 
Zoals boven al reeds geschreven is het tikkend geluid de relais.

Bij mij was het wel degelijk de startmotor die van binnen compleet gecorideerd was en daardoor zeer moeilijk kon ronddraaien.

Ook wanneer je motor is vastgelopen zal de startmotor niet meer kunnen ronddraaien.
 
Ik probeer het met startkabels en koekblik... Zal ook even kijken naar de spanning op een andere accu van een motor die wel start. Dacht namelijk dat 12,4 wel genoeg zou moeten zijn. De accu staat nu aan de lader en is 2 dagen oud. Vanaf nieuw heeft hij het ook niet echt beter gedaan... Al draaide de startmotor wel een aantal keer 10 sec. lang na een aantal keer alleen maar een Tik.

Voor de duidelijkheid: Ik heb de startmotor dus al horen draaien, klonk gezond. En ik hoor maar 1 tik bij het indrukken van de startknop.
 
Ok, 1 tik bij het indrukken van de knop is een ander symptoom dan blijven tikken (ik dacht dat je dat bedoelde). Het is nog steeds mogelijk dat de accu niet genoeg stroom kan leveren, maar het kan ook zijn dat de startmotor of het relais stuk is.

Nu ken ik geen details van de startmotor van een GSXR, maar het kan zijn dat de koolborstels vast zitten, e.e.a. gecorrodeerd is, de collector stuk / verbrand is, of dat gewoon het startmotorrelais stuk is.

Om te testen: meet op de startmotor zelf, om uit te zoeken of het relais wel goed functioneerd.

Andere optie: met de motor in de versnelling een stukje achteruit lopen (paar centimeter is meestal genoeg).

Als ik het goed heb, heeft de GSXR een startmotorkoppeling die een kant op aangrijpt, en die vrij loopt als de krukas harder draait dan de startmotor. Op deze manier draai je de startmotor een stukje, waardoor een ander stuk van de collector in contact komt met de koolborstels.
Je startmotor heeft dan als het ware posities waarin hij wel en posities waarin hij niet werkt.

Als ie het dan wel doet, ben ik bang dat de startmotor eraf moet voor revisie of vervanging.

Succes
 
Die accu kan ook gewoon brak zijn hoor; ik heb laatst ook een nieuwe accu ingeruilt omdat er 1 cel stuk was (deze was kortgesloten; dan geeft ie 2 volt minder dan normaal).

Als hij na het laden onder de 14 volt blijft, gewoon terugbrengen en een andere eisen.
 
Zit geen ketting op, dus aanlopen gaat niet lukken :)

Met een kabeltje tussen de plus op de accu en direct op de startmotor draait hij prima. Kwam inderdaad wel een dikke vonk vanaf, maar dat mag de pret niet drukken. Ook de Fzr die start prima met zelf maar 12,0 volt op de accu. Dus die accu spanning zal wel los lopen denk ik?

Als de accu brak zou zijn zou de startmotor ook niet moeten gaan draaien wanneer ik de plus direct tegen de plus op accu aanhoud.

Zal dus moeten zoeken in de stroomverdeler/startrelais.
 
Laatst bewerkt:
Het zal wel aan mij liggen maar 12,5 volt lijkt me niet verkeerd,maar eigenlijk zegt dat niet zoveel over je accu,aangezien je hem niet belast.Op het werk hebben we een accu tester die de accu 10sec belast waarbij de accuspanning bij het belasten niet onder de 9 volt mak zakken. Die 13,8 tot 14,4 volt die hier gesuggereert wordt is de laadspanning die de dynamo levert,maar dat is bij draaiende motor.En zo ver ben je nog niet :X
 
Even een vraag ,heb je de accu zelf gevuld? Of heb je hem gevuld gekocht, zelf meegemaakt dat een slimmerik van een monteur er alleen water ipv. van zuur had ingedaan.
Dan komt die wel aan plm. 12,5 volt, maar stroom om te starten, ho maar.
Succes.
 
De accu is goed. Ik schroef straks een andere startrelais erop van een oude kabelboom die ik nog had liggen. Verder nog extra opletten op mogelijke open liggende stekkers/sluiting ergens?
 
Andere stroomverdeler erop en het werkt zoals het moet. :) Heb ook al vonken gezien en de bougies worden wel nat... Echt verbranden wil hij de benzine alleen niet, wel een paar klappen en benzine dampen, maar niet dat hij aansloeg.

Kijken of de bobines juist zitten....
 
dikke klappen. :) Weinig actie verder... Bougies worden nat. Zal de vonk toch niet helemaal fris zijn? Of ik gooi er teveel benzine overheen... Alles schoonmaken, starten met bougies eruit en dan alle vonken eens nader bekijken denk ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan