Tikkend geluid yamaha r1 2005 36000km

16 mei 2019
7
2
Goedendag,

Ik heb een yamaha r1 2005 die tikt bij warme motor. De tik is toeren afhankelijk. Bij koude motor hoor ik niets. Ik had een beetje het internet afgekeken waarin ik vaak bij tikkende kleppen uitkom maar die hebben het vaak al bij koude motor. het geluid toch juist verminderen bij warme motor? Gezien matriaal uitzet wanneer het heet wordt en de klepspeling dus minder zou zijn?. Zelf bedacht dat het de hydraulische nokkenasketting spanner zou kunnen zijn. Weten jullie wat ik nog meer zou moeten bekijken? Ik wil hem van het weekend openschroeven.

Mvg
 
filmpje kan helpen
Snap ik, heb ik helaas nog niet tot beschikking. Wanneer ik er dit weekend niet uitkom waar het weg komt zou ik direct een filmpje maken.
Ik was eigenlijk nieuwsgierig als de hydraulische nokkenasketting spanner zou kunnen kloppen, als het ondanks dat hij met koude motor niet tikt het toch klepspeling zou kunnen zijn of als er nog andere dingen zijn waar ik op zou moeten letten.

Zal de tik proberen te omschrijven; de tik klinkt als je iemand een statische schok geeft. Als je een bougie kabel iets los trekt terwijl de motor loopt geeft het ongeveer het zelfde geluid. Hij is er wanneer de motor warm is en heeft stationair een constante ritme. Wanneer ik begin te rijden loopt hij met de toeren mee op.-> boven de 5000 toeren is het mij niet opgevallen dat hij er nog is. Maar kan wezen omdat mijn uitlaat dan meer lawaai maakt dan de tik.
 
Laatst bewerkt:
Zal de tik proberen te omschrijven; de tik klinkt als je iemand een statische schok geeft. Als je een bougie kabel iets los trekt terwijl de motor loopt geeft het ongeveer het zelfde geluid. Hij is er wanneer de motor warm is en heeft stationair een constante ritme. Wanneer ik begin te rijden loopt hij met de toeren mee op.-> boven de 5000 toeren is het mij niet opgevallen dat hij er nog is. Maar kan wezen omdat mijn uitlaat dan meer lawaai maakt dan de tik.

dan heb je last van "plezante kabouters" die konstant je bougiedoppen los trekken. Laat die in het vervolg thuis !
 
Er is een foefje, je kan de banjobout van de spanner losdraaien en met een stiftje de NAK ietsjes opspannen, die veert niet terug... Let op dat ik hier alleen maar de klok heb horen luiden en dus niet weet waar de klepel hangt... De lamme helpt de blinde
 
Er is een foefje, je kan de banjobout van de spanner losdraaien en met een stiftje de NAK ietsjes opspannen, die veert niet terug... Let op dat ik hier alleen maar de klok heb horen luiden en dus niet weet waar de klepel hangt... De lamme helpt de blinde
Bedankt voor de tip, ik zie op internet ook veel handmatige stellers voorbij komen is het een goed idee om dit te monteren?
 
Kan het een uitlaatpakking zijn?
Die tussen cil. Kop en voorbochten.
Inderdaad wel eens het zelfde geluid bij een auto gehoord die ook een uitlaatpakking kapot heeft. Bedankt

Ga er mee naar een motorzaak en vraag hun om even te luisteren,een ervaren monteur weet meestal wel
wat het zou kunnen zijn.
Dat was ik ook van plan als ik er niet uit zou komen. Idee van mijn vraag op de forum was om inzicht te krijgen waar ik op moet letten. Sleutel al jaren aan Mn frame zelf alleen motorisch liet ik altijd doen. Wou nu zelf een keer de kennis en ervaring opdoen
 
Wat doe je met dat foefje anders dan? Plus dat je altijd nog de ondersteuning van de hydrauliek behoudt
Met het foefje stel je de hydraulische naks wat strakker lijkt me, ik zou niet weten als dit gebruikelijk is of slechts een manier om hem te testen. En als de tik dan weg is om de naks alsnog moet vervangen worden. Bedoelde het meer in de zin van is een hydraulische spanner beter dan een handmatige. Kan me indenken dat je met hydrauliek niet altijd de zelfde spanning hebt en met een handmatige spanner het altijd gelijk zou zijn.
 
Er is een foefje, je kan de banjobout van de spanner losdraaien en met een stiftje de NAK ietsjes opspannen, die veert niet terug... Let op dat ik hier alleen maar de klok heb horen luiden en dus niet weet waar de klepel hangt... De lamme helpt de blinde
dit vind ik wel een riskante tip om te geven, als ie te strak staat heb je veel schade.|(
 
Schijnt sinds 1987 een gebruikelijke oplossing te zijn. Ik zet er niet voor niets een waarschuwing bij dat ik verder de techniek niet weet. Maar het is voor mij nagenoeg hetzelfde als handmatig spannen, als je die te strak spant heb je veel schade |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan