Tilburg - Luxemburg en terug

Dappels

MF'er
15 okt 2014
207
1
Tilburg
Hey motormuizen,

Sinds anderhalve maand heb ik mijn rijbewijs, sinds 3 weken een GSX600F '93.
Nu wil ik komende donderdag vanuit Tilburg naar Luxemburg (stad) rijden, 2 nachtjes verblijven bij een jeugdhostel en dan weer terugrijden.

Ik heb 2 opties, rijden via Maastricht of meteen vanuit Tilburg België in rijden en dan helemaal door België... Sowieso wil ik via de Ardennen, dus over de route heb ik weinig te vragen. Waar ik wel wat over te vragen heb, is of jullie tips hebben over wat mee te nemen qua gereedschap? Ook of jullie tips hebben hoe te rijden in België en of het heuvellandschap van de Ardennen een andere rijstijl verwacht?

Sowieso heb ik bij me:
- Warme kleding
- Regenkleding
- Sleutelsetje
- Lampensetje
- Kettingspray

Heel veel ruimte heb ik niet, want ik heb maar een rugzakje achterop inclusief grote camera en verblijfspullen...

Alvast bedankt!
 
Hier heb je alvast wat leesvoer: Tips voor Motorrijden in de Bergen. Het is natuurlijk niet zo dat je hoge passen gaat rijden in de Ardennnen, maar een beetje inleving kan geen kwaad. Denk eraan dat de wegen in België niet altijd je -van-het zijn! Het wegennetwerk in Luxemburg is een stuk beter onderhouden.

Denk eraan om op tijd ook ff af te stappen en rust te nemen. Vooral als je net begint met motorrijden wil je in je enthousiasme al gauw te lang doorrijden (spreek uit ervaring). Die rust doet wonderen voor je concentratie.

Veel plezier daar!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de snelweg pakken via Maastricht totaan Luik, vanaf door binnendoor de Ardennen slingeren rondom La Roche etc, en dan bij Esch-sur-Sûre de grens met Luxemburg in gaan.
Lekker slingeren over de kleinere wegen, en zeker niet vergeten op de heen of terug weg even een lusje door "Klein Zwitserland" te rijden :)

Anwb is aan te raden, mocht je serieuze problemen krijgen onderweg.
Verder voor een paar dagen zou ik weinig bijzonders meenemen, ervan uit gaande dat de motor in goede staat is :)
 
Gewoon lekker binnendoor rijden. Luxemburg ben je zo.Waarom die stad ingaan??? Zijn veel leukere plaatsen om te verblijven daar. Rijstijl aanpassen,tsja je kunt er doorrijden omdat je niets steeds hoeft te remmen voor drempels en idioten op de weg. Oh en gooi je rugzak weg want dat is een gevaar als je onderuit gaat! FF tanltasje halen of een bagagerol.
 
Is een rugzak zo gevaarlijk dan ja? Momenteel helaas geen geld voor alternatieven.

Heb veel goede verhalen gehoord over Luxemburg, dus wilde het toch eens bekijken.. Ga eens kijken voor ANWB, bedankt voor de tip. De rit zal zo'n 4 uur duren, dus sowieso op de helft even een pauze.

Klein Zwitserland? Nooit van gehoord haha..
 
Is een rugzak zo gevaarlijk dan ja? Momenteel helaas geen geld voor alternatieven.

Heb veel goede verhalen gehoord over Luxemburg, dus wilde het toch eens bekijken.. Ga eens kijken voor ANWB, bedankt voor de tip. De rit zal zo'n 4 uur duren, dus sowieso op de helft even een pauze.

Klein Zwitserland? Nooit van gehoord haha..
Bind je rugtas dan achter op met een spin.
 
Das ook een goed alternatief Die spin of een bagagenetje. Voor een paar tientjes heb je overigens een simpele bagagerol of een tanktas (zeker tweedehands is er veel te koop). Als er iets is waar je bij motorrijen niet op mag bezuinigen is het wel je eigen veiligheid! Als je hier al op moet bezuinigen weet ik niet of je wel de juiste hobby gekozen hebt. Ik neem aan dat je ook gewoon een goed pak en een fatsoenlijke helm etc.. gekocht hebt?

Als je onderuit gaat en gaat rollen dan wil je niet dat een rugzak of iet wat daar in zit je rug kan breken.

Ohja laat die lampenset maar thuis hoor! Die heeft echt niemand bij op de motor en als iets kapot gaat kun je bij ieder tankstation nieuwe halen.
 
Ook of jullie tips hebben hoe te rijden in België en of het heuvellandschap van de Ardennen een andere rijstijl verwacht?

Niet specifiek voor de Ardennen maar in deze tijd overal. Let op afgevallen bladeren, in combinatie met regen of een vochtige weg. Ook als de zon schijnt kan het aan de zonnige kant van de weg prima droog zijn, maar als je een bocht verder weer in de schaduw rijdt kan het daar ook zomaar nat zijn. Dat is natuurlijk overal zo, maar in de Ardennen rij je vrijwel continue tussen de bomen en door het heuvelachtige landschap heb je wat meer last van het zon/schaduw effect.

En verder is het meeste al geroepen:
- Laat je lampensetje maar thuis, lampen verkopen ze overal
- Rugzak bij voorkeur achterop vastbinden en niet op je rug (Bij een val kun je door de inhoud van de rugzak iets breken, maar ook als er alleen maar zachte inhoud inzit kan het nadelig zijn. Door de rugzak ben je in het geheel veel ronder van vorm, want er voor kan zorgen dat je bij een val gaat rollen in plaats van glijden, en dat levert over het algemeen veel meer schade op)
- Op tijd rust nemen
- Gereedschap alleen meenemen als je weet wat je daarmee moet doen, anders kan je beter wegenwacht europa nemen.
- Kettingspray verkopen ze ook in kleine spuitbusjes voor op reis, mocht je dat niet weten.
 
Laatst bewerkt:
Aah oke, helemaal niet over nagedacht. Jammer dat er op dit forum zo snel wordt geroepen over dat als je ergens geen geld voor hebt, je loopt te bezuinigen en de verkeerde hobby hebt gekozen. Soms zit je nou eenmaal wat krapper bij kas en heb je geen keuze.. Is geen kwestie van niet willen kopen, maar een kwestie van niet kunnen kopen namelijk..

Race helm, racer jas, kevlar broer, motor sneakers, goede handschoenen... Pak is gewoon compleet haha! Goed om te weten dat ik het setje enzo ook allemaal thuis kan laten, ben sowieso eigenlijk niet van plan om 's avonds te rijden.

Iemand nog tips over hoe te rijden? Mooie routes?
 
Wie heeft het hier over 's avonds rijden. Lampen dien je altijd aan te hebben.... alleen als ze kapot zijn maar dan kun je ze overal halen ipv dat ze onder je zadel kapot liggen te trillen.

BVekijk deze eens als route. Kun je zo in je gps inladen: http://reisinfo.motorvision.nl/route/ardennen-en-luxemburg-in-1-of-2-dagen?return=routes

En lees ook deze tips eens door, dit zijn de lijstjes die ik 15 jaar geleden ook als afvinkijstjes had waar aan te denken wat mee te nemen etc: MotorVision, motor reisinformatie, motorvriendelijke slaapplaatsen, motorroutes, motorvereniging en forum
 
Dan kun je alles wel meeleuren. Ik heb nog nooit een kapotte koplamp gehad en die setjes verkopen ze ook bij iedere bouwmarkt en die heeft ieder dorp wel een.
 
Reserve lampjes trillen kapot in je bagage, ook al zijn ze goed ingepakt in schuimrubber.
 
Een Hoe rekening ermee dat ze alles van het land zijn aan het halen ,en in Nederland houdt de boter het nog een beetje schoon. Maar in België zelf zaterdag meegemaakt dat ik dacht moet ik nu Door de berm of over het akker. Zo extreem was het op sommige stukken.
Succes ermee
 
Reserve lampjes trillen kapot in je bagage, ook al zijn ze goed ingepakt in schuimrubber.

Lulkoek.

Ik heb 2 setjes lampjes bij me, al 5 jaar, 4 motorfietsen en tonnen aan kilometers verder. En ze zijn nog heel.

In een harde top koffer gezeten, zachte zijkoffers en ook een poosje in een rugzak.
 
Ik betrap mezelf er steeds op dat ik altijd te veel meeneem... want stel dat ik in spanje sta..... en daar verkopen ze ook alles. Volgend jaar dus nog lichter.
 
Lulkoek.

Ik heb 2 setjes lampjes bij me, al 5 jaar, 4 motorfietsen en tonnen aan kilometers verder. En ze zijn nog heel.

In een harde top koffer gezeten, zachte zijkoffers en ook een poosje in een rugzak.
Dat klinkt wat cru.
Je bedoelt: mijn eigen reservelampjes zijn voor zover ik weet nog niet gesneuveld. (probeer ze eens).
Dat de reservelampjes van andere motorrijders ondanks goed inpakken wel kapot kunnen zijn, komt blijkbaar niet in je op.
Bovendien zijn er ook motorrijders die al wat langer dan 5 jaar gereden hebben. Relatief gezien ben je nog een beginner.
 
Iemand nog tips over hoe te rijden? Mooie routes?

Ik heb laatst een rondje ardennen gedaan om wat 2e wereld oorlog tanks te bekijken(helaas gaan tijd voor museum bezoekjes). Route was als volgt.

Via Maastricht >> Verviers >> Spa >> La Gleize >>Vielsalm >> Baraque de Fraiture >>(saai stuk)>>Houffalize>>> La roche-en-Ardenne (mooie stad/dorp met oa een middeleeuws kasteel) >>>Bastogne>>> Wiltz >>A25(leuke stuurweg, maar op het moment best gevaarlijk ivm bladeren en natte plekken in de schaduw>>Kautenbach>>> Clervaux>>(via de 335(fijne snelle bochten)>> Weiswampach.

Na Weiswampach ben ik de E42 opgereden en weer naar huis. 10:00 vertrokken en 19:00 thuis. 2dagen zoals jij van plan bent is wel aan te raden als je leuke wegen wil rijden en ook nog wat plekken wil bekijken en op je gemak ergens iets wil eten.


Hopelijk heb je er iets aan. :]
 
Laatst bewerkt:
Na luik afslag 41, tilf, esneux, aywaille, comblain au pont, franchorchamps, stavelot, trois ponts, vielsalm, salmchateu, de N68 blijven volgen tot in Luxemburg, daar de N 7 nemen (kun je effe doorblazen) vervolgens afslag vianden (onder langs dasburg) weg volgen naar Vianden, en dan via de rivier afzakken naar Luxembourg (en neem ook het Müllertal effe mee, is echt schitterend).

Ga zo al jaren naar het zuiden toe, erg leuk rijden (en het enige kapotte lampje dat ik ooit had was een achterlampje en daarvan zitten er 2 in je motor dus die werkt dan altijd nog.... en is overal te koop.
 
Na luik afslag 41, tilf, esneux, aywaille, comblain au pont, franchorchamps, stavelot, trois ponts, vielsalm, salmchateu, de N68 blijven volgen tot in Luxemburg, daar de N 7 nemen (kun je effe doorblazen) vervolgens afslag vianden (onder langs dasburg) weg volgen naar Vianden, en dan via de rivier afzakken naar Luxembourg (en neem ook het Müllertal effe mee, is echt schitterend).

Ga zo al jaren naar het zuiden toe, erg leuk rijden (en het enige kapotte lampje dat ik ooit had was een achterlampje en daarvan zitten er 2 in je motor dus die werkt dan altijd nog.... en is overal te koop.


Even opgeslagen, want die route ziet er goed uit :Y
 
Ik heb nog wel een watervaste bagagerol te koop, voor weinig.
 
Even opgeslagen, want die route ziet er goed uit :Y

Ik weet niet of je gps hebt, indien niet ff een michelin kaart halen en dan de route via de wegen met groene lijntjes erlangs laten lopen (dat zijn de touristisch mooie routes). Ook leuk is om voor Maastricht (bij Beek ofzo) al van de snelweg af te gaan en dan doro zuid limburg zelf te rijden via Beek, Schimmert, Valkenburg, Margraten zo naar Aubel en van daaruit Pepinster, Theux, La Reid, Stoumont naar Trois ponts en dan zo verder. Dan heb je èn geen Maastricht (drama) en geen Luik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan