Tips gevraagd wheelie op SM

Sharky_Capas

MF veteraan
13 mrt 2003
2.229
1
Noord Holland
Hai,

Ik ben al een tijdje bezig om een mooie wheelie te maken.
Natuurlijk heb ik diverse topics hierover gelezen, en ik boekte aardige vooruitgang. Echter momenteel sta ik stil.

Ik rij op een SMR450. Ik wheelie puur op gas. Ik krijg mijn voorwiel met gemak los in zijn 1 en 2, ik denk dat ik hoog genoeg zit? echter na een meter of 20-25 komt het wiel telkens omlaag ook als ik extra gas geef. Ik zou graag een meter of 100 op mijn achterwiel blijven rijden.

Schakelend wheelien lukt mij nog niet. Ik vind het namelijk erg lastig om met mijn koppeling te werken als mijn voorwiel in de lucht hangt. Wie heeft er een handige tip?

ligt het aan mijn zithouding, hoogte?
Tips zijn welkom
:)
 
full


ZO rij ik momenteel ongeveer
;)
 
in zn 2 omhoogpoppen en voor je balanspunt nog doorschakelen naar 3 zonder koppeling, dus druk op je schakelpedaal zetten, gas lossen voor een miljoenste seconde en in zn 3 roppen, dan gas er weer op en in balans trekken.

als je goed in zn balanspunt blijft hoef je helemaal niet door te schakelen trouwens, je moet gewoon echt het balanspunt vinden, dan zou je in elke versnelling oneindig kunnen wheelieen, echter in zn 3 is ie wat minder fel dan in zn 1 en 2, wat het wat makkelijker maakt, en hoe hoger je snelheid hoe beter hij in balans blijft door de dingeskrachten...

balanspunt is best tricky, moet je wel durven, kunt vaak verder dan je zelf verwacht. Wat ik nu doe is in zn 1 omhoogtrekken en meteen op de achterrem stampen om dat een beetje onder de knie te krijgen. Als ik em in zn 1 in/voorbij het balanspunt zie te krijgen zonder te crashen lukt het me ook in andere versnellingen :)

ik wil echter ook met de koppeling schakelen. Bij jouw motor is dat niet zo'n probleem, tis allemaal nog nieuwer enzo dus is het niet gauw stuk, bij die xr ís het al stuk.

als jij nu wheeliet dan blijft ie dus in zn toeren klimmen als ik het goed begrijp? dan moet je dus hoger....
 
indicatie waar het balanspunt zit:

full


scheelt niet veel met motoren, heeft wat met de gewichtsverdeling te maken.

vandaag met de xr trouwens ook staand gewheelied, is even wennen want je schat moeilijker in hoe ver je bent en in principe kun je niet bijremmen.

lukt het jou trouwens om de boel te redden met je achterrem?

edit:

kijk eens naar het verschil tussen jouw wheelie en mijn wheelie, jij bent ongeveer op de helft van mijn wheelie, dat laat zien hoeveel verder je nog kunt.

áls je voorbij je balanspunt gaat was het met die mt gewoon erafspringen en huilen, als jij je gas dichtdraait (hoop tenminste dat die 450jes wat motorrem hebben) dan zou je nog voorbij je balanspunt terug moeten gaan naar de grond met je voorwiel.

gewoon hoger gaan man :)
 
Laatst bewerkt:
als je goed in zn balanspunt blijft hoef je helemaal niet door te schakelen trouwens, je moet gewoon echt het balanspunt vinden, dan zou je in elke versnelling oneindig kunnen wheelieen, echter in zn 3 is ie wat minder fel dan in zn 1 en 2, wat het wat makkelijker maakt, en hoe hoger je snelheid hoe beter hij in balans blijft door de dingeskrachten...


ik wil echter ook met de koppeling schakelen. Bij jouw motor is dat niet zo'n probleem, tis allemaal nog nieuwer enzo dus is het niet gauw stuk, bij die xr ís het al stuk.
elke sm moet tog wel omhoog willen in zn 2, volgens mij kun je het stukken beter in zn 2 doen want dan komt ie veel beheersder naar boven en krijgen je ketting+tandwielen ook niet zon klap. dan ook je er ook rustig aan wennen enzo...

maarja dat is ook maar wat ik dr van weet want heb nog geen rbw enzo dus kan alleen af en toe ff een stukje op het industrie terrein rijden :X -O- :( |( O-)
nog 3 weekjes dan heb ik mn rbw als het goed is :Y
 
Laatst bewerkt:
WEL DE KOPPELING GEBRUIKEN met opschakelen bij een power wheelie,
als de hoogte oke is heb je tijd zat ervoor.
Jou probleem is dus ook dat je niet hoog zat zit.


full

ikke op mijn ex sm :Y

en idd oefen de bp wheelie, hoef je nooit meer snelheid te maken in de lucht
 
Laatst bewerkt:
indicatie waar het balanspunt zit:

(Afbeelding)

lukt het jou trouwens om de boel te redden met je achterrem?

edit:

kijk eens naar het verschil tussen jouw wheelie en mijn wheelie, jij bent ongeveer op de helft van mijn wheelie, dat laat zien hoeveel verder je nog kunt.

gewoon hoger gaan man :)

Hmm als ik hoger ga dan gaat hij juist nog sneller omlaag, zal toch nog meer moeten oefenen denk ik.

En ja ik kan mijn achterrem goed gebruiken.
Ik vind het makkelijker en ook gecontroleerder gaan in mijn 1 omdat met zijn 2 ik al vrij hard rij (voor mijn gevoel he)In zijn 2 gaat hij veel lastiger omhoog en lang niet zo hoog als in mijn 1
Ik heb al eens geprobeerd te schakkelen echter valt hij dan telkens zijn neutraal!

naja ben al een stuk verder als 2 maanden geleden
:9
 
Hmm als ik hoger ga dan gaat hij juist nog sneller omlaag, zal toch nog meer moeten oefenen denk ik.

En ja ik kan mijn achterrem goed gebruiken.
Ik vind het makkelijker en ook gecontroleerder gaan in mijn 1 omdat met zijn 2 ik al vrij hard rij (voor mijn gevoel he)In zijn 2 gaat hij veel lastiger omhoog en lang niet zo hoog als in mijn 1
Ik heb al eens geprobeerd te schakkelen echter valt hij dan telkens zijn neutraal!

naja ben al een stuk verder als 2 maanden geleden
:9

Ik rij altijd iets van 10 a 15km/u in z'n 2, gas geven en hij komt snel omhoog :) In z'n 1 is helemaal not done, ding gaat alleen maar omhoog en bijna niet vooruit :X

Je moet idd veel oefenen, en proberen je balanspunt te vinden, dan komt het helemaal goed! Ik kan wel paar 100 meter op mijn achterwiel rijden, bij het doorschakelen naar z'n 5 komt hij omlaag... Maar ik ga dus steeds harder, dus ook het balangspunt nog niet onder controle ;)
 
om eerlijk te zijn vind ik een bp wheelie ook niet echt de meest ideale wheelie voor op straat, je ziet erg weinig en je zit dicht tegen de grens aan, dus bp wheelies doe ik alleen op "oefen" plekken, hou graag wat marges over op straat, vandaar.
 
elke sm moet tog wel omhoog willen in zn 2, volgens mij kun je het stukken beter in zn 2 doen want dan komt ie veel beheersder naar boven en krijgen je ketting+tandwielen ook niet zon klap. dan ook je er ook rustig aan wennen enzo...

maarja dat is ook maar wat ik dr van weet want heb nog geen rbw enzo dus kan alleen af en toe ff een stukje op het industrie terrein rijden :X -O- :( |( O-)
nog 3 weekjes dan heb ik mn rbw als het goed is :Y

mijn xr kan ook in zn 2 omhoog, dat doe ik vaak ook omdat ie dan idd minder fel is. En je moet als je het vanuit zn 1 doet, langs zn vrij als je doorschakelt en dat is weer minder goed voor de bak omdat ie dan weer mis kan schieten enzo.

anyway..in zn 1 kan ik heel beheerst naarboven komen, misschien nog wel beheerster dan in zn 2, maar dat kan ook aan mij liggen.
ik vindt iig ook dat je beter in zn 2 omhog kan, dan heb je al een hogere snelheid (dus meer balans) is de motor minder fel en je hoeft niet langs zn vrij te schakelen.

oneindig wheelien in zn 1 is eigenlijk niet te doen voor de leekjes (denk ik...mij lukt het iig niet met die xr...in geen enkele versnelling trouwens maargoed)..
 
+ oneindig wheelieën is niet echt gezond voor het blokje, denk eens aan de olie, die pompt niet echt ROND meer.
 
mijn xr kan ook in zn 2 omhoog, dat doe ik vaak ook omdat ie dan idd minder fel is. En je moet als je het vanuit zn 1 doet, langs zn vrij als je doorschakelt en dat is weer minder goed voor de bak omdat ie dan weer mis kan schieten enzo.

anyway..in zn 1 kan ik heel beheerst naarboven komen, misschien nog wel beheerster dan in zn 2, maar dat kan ook aan mij liggen.
ik vindt iig ook dat je beter in zn 2 omhog kan, dan heb je al een hogere snelheid (dus meer balans) is de motor minder fel en je hoeft niet langs zn vrij te schakelen.

oneindig wheelien in zn 1 is eigenlijk niet te doen voor de leekjes (denk ik...mij lukt het iig niet met die xr...in geen enkele versnelling trouwens maargoed)..
tijdens een wheelie reageert ie heel heftig op het gas in zn 1 en is daardoor heel nerveus vind ik...

ook is het natuurlijk veel leuker als je op hogere snelheid kan wheelien want kun je beetje normaal posen ook op 50kmph wegen enzo (maar laat ik eerst maar ff rustig aan doen de eerste periode
O-) :X ) })
 
Ik doe het zoals martijn het omschrijft.
In 2 omhoog en meteen naar 3 en dan het balanspunt opzoeken.
Als je op het balanspunt zit dan staan je vorkpoten ongeveer horizontaal.
Hoe stijler hoe makelijker.
Veel oefenen
:Y
 
wees blij dat je op een 4 takt oefent, dit is redelijk makkelijk, onderin toeren kun je hem al omhoog schoppen en dan de versnelling uit rijden, hiermee, als je op bp zit of er dicht in de buurt red je het al snel een heel eind. Ga je te ver, gooi het gas dicht en dan zakt ie.

Ik rij nu 2 takt, dat is heel andere shit, voordat ik wheelie maakt ie al redelijk wat toeren, dus geen lange wheelie, bp is moeilijk te controleren met gas dus moet achterrem leren gebruiken(niet echt makkelijk vind ik). Ook moet ik hem omhoog zien te krijgen en dan gelijk doorschakelen, ook best lastig!

Een tip van willem, druk je knieen zo hard mogelijk tegen je tank, dan zit je er niet zo heel geforceerd op en kun je de koppeling nog enigzins bedienen.

Er moet hier ergens een filmpje van een 2takt sm staan, zal hem eens opzoeken, die gozer wheeliet echt super!!
 
da's waar, maar minder leuk (kwestie van smaak) en minder stabiel (feit).
Dat komt omdat je het niet kan. Wa is er nou leuk aan een snelle wheelie. Ik heb ook wel een 175 gereden op een wiel, maar dan had ik er al een km of 3-4 opzitten.
Zo steil zetten dat je snelheid gelijk blijft, dat zijn wheelies.
Waar jij het overhebt dat is stijgeren :P
 
zeker die dinges van sm.be met zn kx500 _O- gvd wat ging die achterover...

jo was het trouwens dacht ik.
 
Ik doe het zoals martijn het omschrijft.
In 2 omhoog en meteen naar 3 en dan het balanspunt opzoeken.
Als je op het balanspunt zit dan staan je vorkpoten ongeveer horizontaal.
Hoe stijler hoe makelijker.
Veel oefenen
:Y

:^

In het begin veel spelen met het gas om een beetje te voelen waar het balanspunt zit. Tegenwoordig lukt het om het gas steeds 'vaster' te houden.
 
:^

In het begin veel spelen met het gas om een beetje te voelen waar het balanspunt zit. Tegenwoordig lukt het om het gas steeds 'vaster' te houden.

dat kan met die 2 takt dan weer wel, net voor het bp gewoon gas vasthouden, sla je niet achterover en hij blijft ff hoog, bij een 2 takt gas los en weer gas resulteert in een volle mep, en dan ga je dus echt hard achterover.

oefening baart kunst, ben een beetje met achterrem aan het oefenen, maar het is moeilijk om te bepalen hoe hard je hem in moet stampen, op kritieke punten soms te zacht, en anders weer te hard. Veel doen dus :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan