Tips helm kiezen?

Ik ben op zoek naar mijn eerste helm. Maar er zijn zo veel keuzes / dingen om op te letten...
Belangrijkste vind ik gewoon de veiligheid, maar in hoeverre maakt prijs hierin iets uit?
Het hoeft van mij niet duurder te worden dan nodig is, als ik maar niet inlever op veiligheid.
Met andere woorden, ik wil niet te veel betalen voor alleen maar een merk wat er op staat.
Tegelijkertijd moet het wel een beetje fatsoenlijk uitzien natuurlijk.
En het lijkt me fijn om vooral een stille helm te hebben.

Zit dus te zoeken. Een van de eerste helmen die mijn aandacht trekken qua eigenschappen/voorzieningen is bijvoorbeeld deze:
LS2 FF800 Storm Single Mono Matt Black - Voordeelhelmen.nl
Vizier krasbestendig (niks speciaals eigenlijk?), pinlock (hebben ze bijna allemaal?) ingebouwd zonnevizier (lijkt me wel fijn).

Welke ervaringen hebben jullie met het kopen van een integraalhelm?
Wat moet ik absoluut niet kopen?
Welke prijsklasse zou ik minimaal aan moeten denken om iets fatsoenlijks te kopen?
Bij ons in de omgeving zit niet echt een motorzaak die ook kleding en helmen verkoopt.
Prijs is niet belangrijk.
Pasvorm wel.
 
Oke ergens had ik het wel verwacht... Toch maar eens een dagje tijd vrijmaken om naar motorzaken te rijden en te passen.
Maar dan hebben we het dus over het passen van de helm.
Ja.

Ik weet inmiddels welke merken om mijn koppie passen.
Ik durf daarom wel online dezelfde helm te bestellen. Of een opvolger.

Eerste helm is echt passen. Liefst bij een zaak waar ze de tijd nemen. En koop de helm dan ook daar aub! :)
 
Ja, klopt. En het is en blijft zo dat in de praktijk passen de enigste remedie is. Onveilige helmen heb je vandaag de dag niet meer. En of een helm past weet je eigenlijk pas na een uur of langer. Krijg je geen schrijnende / brandende of jeukende drukplekken, dan kan je er vanuit gaan dat hij past. Dus TS moet op zijn gemak helmen gaan passen en uit proberen.
precies
 
Dan is misschien www.rad.eu wat voor je. Zit oa in Liege.

Daar moet je wel een beetje geluk hebben met degene die je komt helpen... zeker als je zelf niet goed weet waar je op moet letten...

Los daarvan... bij RAD kan je wel regelmatig koopjes doen... tot 20-30% korting op een helm is daar niet vreemd. De laatste tijd minder op Shoei, maar voor Shuberth zeker.
 
Daar moet je wel een beetje geluk hebben met degene die je komt helpen... zeker als je zelf niet goed weet waar je op moet letten...

Los daarvan... bij RAD kan je wel regelmatig koopjes doen... tot 20-30% korting op een helm is daar niet vreemd. De laatste tijd minder op Shoei, maar voor Shuberth zeker.
Ik ben er persoonlijk nooit geweest, heb alleen ervaring met de (goeie deals) op website.

Dacht er vooral aan omdat er een winkel bij TS in de buurt zit.
 
Eerste keer een helm kopen…..ga nou naar een zaak waar ze je adviseren. Door verschillende helmen te passen en netjes door een verkoper laat adviseren heb iets op je harses waar je tevreden mee kunt zijn.

Als je niet teveel geld wilt uitgeven koop dan een bromfiets helm en zorg dat je geen ongeluk krijgt, of koop een helm van 1000 euro en hoef je niet druk te maken over e-keurmerken…… :+

Ik zit daar tussenin met 500 euro bij MKC; Shoei Neotec met passessie…..nu na 2 jaar nog steeds perfect…en vooral comfortabel.
 
Laatst bewerkt:
Shoei heeft personal fit. De helm wordt passend gemaakt naar je hoofd.
Ik heb al aardig wat helmen van verschillende merken versleten. Een nieuwe kopen was altijd een gok qua pasvorm. Shoei personal fitting is echt top. Kost 3 tientjes maar de pasvorm die er uit rolt, is tot nu toe uitstekend (NXR2 ca. 10.000 km). Shoei binnenwerk is stevig maar ook comfortabel.
 
Ik ben er persoonlijk nooit geweest, heb alleen ervaring met de (goeie deals) op website.

Dacht er vooral aan omdat er een winkel bij TS in de buurt zit.

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen slechte winkel en ik koop er ook regelmatig.
Alleen... soms loopt daar personeel rond dat volgens mij niet het meest geschikt is om professioneel advies te geven over de pasvorm van een helm.
 
Als je niet teveel geld wilt uitgeven koop dan een bromfiets helm en zorg dat je geen ongeluk krijgt, of koop een helm van 1000 euro en hoef je niet druk te maken over e-keurmerken…… :+

Ik zit daar tussenin met 500 euro bij MKC; Shoei Neotec met passessie…..nu na 2 jaar nog steeds perfect…en vooral comfortabel.

Je gaat toch goed je best moeten doen om een helm van 1000€ te vinden...

Mijn ervaring leert me dat je best niet te hard gaat besparen op de kost van een helm, de betere merken kosten wel wat maar zijn toch wel wat comfortabeler dan de goedkoopste modellen.
Qua veiligheid valt het nog wel mee, ze zijn allemaal door de test gekomen met hun E-keurmerk.

Hier ook een Neotec 2, tophelm!
 
Iemand ervaring met een Shark Skwal Venger 2.2 helm ? Wil deze evt, gaan kopen
 
Ik ben op zoek naar mijn eerste helm. Maar er zijn zo veel keuzes / dingen om op te letten...
Belangrijkste vind ik gewoon de veiligheid, maar in hoeverre maakt prijs hierin iets uit?
Het hoeft van mij niet duurder te worden dan nodig is, als ik maar niet inlever op veiligheid.
Met andere woorden, ik wil niet te veel betalen voor alleen maar een merk wat er op staat.
Tegelijkertijd moet het wel een beetje fatsoenlijk uitzien natuurlijk.
En het lijkt me fijn om vooral een stille helm te hebben.

Zit dus te zoeken. Een van de eerste helmen die mijn aandacht trekken qua eigenschappen/voorzieningen is bijvoorbeeld deze:
LS2 FF800 Storm Single Mono Matt Black - Voordeelhelmen.nl
Vizier krasbestendig (niks speciaals eigenlijk?), pinlock (hebben ze bijna allemaal?) ingebouwd zonnevizier (lijkt me wel fijn).

Welke ervaringen hebben jullie met het kopen van een integraalhelm?
Wat moet ik absoluut niet kopen?
Welke prijsklasse zou ik minimaal aan moeten denken om iets fatsoenlijks te kopen?
Bij ons in de omgeving zit niet echt een motorzaak die ook kleding en helmen verkoopt.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus de kans is dat mijn antwoorden dubbel zijn ...

Een helm koop je niet via het internet, die pas je eerst. Een goede verkoper kan je echt veel verder helpen. Kies er eentje die bij je hoofdvorm past.

Veiligheid is niet prijsgebonden. Alle motorhelmen in Nederland moeten wettelijk de ECE 22.06 norm hebben. Maar je kan de Sharp rating opzoeken van een model helm, dat geeft je iets meer informatie. Sharp geeft namelijk wat sterren, i.p.v. een simpele 'het heeft de minimale norm gehaald' rating van ECE.

Waar prijs wel helpt is gebruikte materialen, windgeluid, draagcomfort en opties. Een goed passende helm van 150 euro zal niet zo goed zitten, windstil zijn, comfortabel zijn, licht zijn of lang comfortabel blijven als een helm van 600, ook al zijn ze even veilig.

Ik heb zelf een Shark D-Skwal 2 van 250 euro en die bevalt me op alle vlakken prima. Heeft een Sharp rating van 4/5 sterren, maar zit erg comfortabel, is redelijk stil, redelijk licht en de voering is uitneembaar. Maar of deze helm voor jou geschikt is weet ik niet, je kan best wel een andere hoofdvorm hebben dan ik.
 
Iemand ervaring met een Shark Skwal Venger 2.2 helm ? Wil deze evt, gaan kopen
De Venger niet, maar ik neem aan dat mijn D-Skwal 2 daar erg op lijkt. Zie bovenstaande post.

<Edit> Het enige verschil wat ik me snel kan zien is dat de mijne de led verlichting niet heeft.
 
Denk bij veiligheid ook aan de kleur van een helm...
Een witte helm valt echt veel sneller op dan een zwarte/donkere helm. Neon nog meer, maar is natuurlijk niet zo neutraal.

Ik koop om die reden nooit een donkere helm.
 
Je kunt de Shoei niet open rijden daarentegen maar dat deed ik bij de Shark ook al niet.

Huh, kun je niet met de kinbak omhoog rijden?! :?
Of bedoel je dat ie er niet voor gehomologeerd is en dat het dus officieel niet mag?
 
Huh, kun je niet met de kinbak omhoog rijden?! :?
Of bedoel je dat ie er niet voor gehomologeerd is en dat het dus officieel niet mag?§
Dat bedoelde ik precies, de Shark mag je officieel open rijden en is daarvoor ontworpen, de Shoei niet. De Shark klapt helemaal naar achteren en heeft open ook een (bijna) normale gewichtsverdeling. De Shoei open is helemaal topzwaar dus dat lijkt me ook geen pretje op de snelweg…
 
@darkyduck Ah gelukkig, dat leek me al bijzonder. Op warme dagen rij ik binnen de bebouwde kom vaak met het kinstuk van m'n Neotec 1 open, heerlijk! :]
Of de helm daar een homologatie voor heeft maakt me eerlijk gezegd niet uit. Als je op je kin valt heb je met beide helmen een probleem, de homologatie verandert daar niets aan :+

Met een Neotec op de snelweg met de kinbak open rijden raad ik sterk af. De wind drukt dan tegen de kinbak aan en "kantelt" je helm als het ware achterover. Je krijgt er hele sterke nekspieren van :P
 
Er is al veel gezegd.
Wat je echter moeilijk in de winkel kan testen is de stroomlijn van een helm. En vooral met een naked op de autosnelweg is dat belangrijk. Zo kan ik vaststellen dat ik met mijn huidige SHOEI Neotec 2 , maar evengoed met de neotec 1 van mijn buurman, probleemloos op hogere snelheid ( 120km/u of hoger) mijn hoofd links en rechts kan bewegen, zonder al te duidelijke verschillen in trekken aan mijn nek. Mijn vorige goedkope GIVI X.16 voyager en GIVI X.23 sydney waren op snelheid duidelijk gevoeliger aan hoofdbewegingen en hoge snelheid.

Verder zat mijn eerste spotgoedkope GIVI X.16 wel zeer comfortabel,ik heb em nog steeds, terwijl op mijn hoofd een peperdure shuberth gewoon niet paste.
De opvolger, een eveneens goedkope GIVI X.23 was daarentegen een kwalitatief rotslechte helm waarvan het vizier na korte tijd niet eens deftig meer sloot.
Een lichte, prachtige AGV sportmodular, paste me aan de kin, zeer tegen mijn zin ook niet. Ik had em graag gewild.
Mijn premium (dure) shoei Neotec 2 is dan weer wel een perfect comfortabele fit , en dus ook een stuk beter dan die goedkope GIVI X16 die me ook goed zat en hij heeft een veel beter zicht rondom en over het algemeen reflecteert zijn prijs zich in kwalitatief heel hoogstaande componenten, een aangenaam binnenwerk en zoals ik reeds schreef ,een goede stroomlijn. Ik beveel een shoei neotec 2 zeker aan.

Wat ik wil besluiten is dat een premium helm geen garantie is op juiste pasvorm.
Een goedkope helm ,kan mits de juiste pasvorm op jouw hoofd zeer zeker voldoen aan veel eisen en dus een goede koop zijn.
Maar een premium helm , met de juiste pasvorm ,zal altijd een stuk beter zijn.

Koop dus nooit je helm online. ALTIJD passen vooraf
De RAD winkel in Drongen heeft heel erg veel keuze en de verkopers daar geven goede assistentie aan wie dat wenst.

Overigens, De Shoei Neotec II systeemhelm is P/J-gekeurd waardoor deze helm ook veilig is bevonden om met open kinstuk te rijden, maar ik doe dat nooit. De Neotec 1 was dat niet. Ik vermeld het maar even omdat hierboven ergens tegenstrijdige info staat.
 
Laatst bewerkt:
Om het toch nog maar is over helmen te hebben 😜
De 22.06 keur is niet verplicht zoals hier verkeerd wordt aangegeven.
Vanaf juni mogen ze niet meer geproduceerd worden en moet het een 22.06 zijn, wat niet wil zeggen dat je je 22.05 moet weg werpen..
Nu mijn vraag, zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Bell Race Star DLX
+ punten.
Hij past perfect voor me, zeer hoge veiligheid bij een eventuele inpakt dmv het roterende binnen stuk, 6 helmschalen, het photochromic vizier wat ik nu op de NXR heb.
Minpunt..
En daar had ik graag uitsluitsel over gehad, in het photochromic vizier kan geen pinlock geplaats worden wat ik een nadeel vind.
Volgens Bell niet nodig omdat het vizier anti fog bewerkt is zodat het niet aandampt volgens hun.
Er kunnen wel vizieren besteld worden die pinlock zijn voorbereid maar geen photochromic..
Ivm het ontbreken van een pinlock had ik liever de ervaring gehoord van mensen die er één hebben.
 
Het is goed om niet alleen maar je hoofdomtrek te weten, maar ook de verhouding (hoe rond je hoofd is). Verschillende merken gebruiken verschillende mallen. De verhouding van je schedel kan je met een simpel DIY gereedschap afmeten zoals in dit filmpje te zien is: How to solve helmet hot spot problem / how to measure your head CI Ook goed om te weten is dat je drukplekken pas na 45 min tot 1 uur krijgt, dus na 15 min met een helm op in de winkel heb je dat nog niet door. En daarna omruilen is echt lastig. Daarom juist via internet bestellen, thuis een uurtje TV gaan kijken en controleren of die helm echt bij jou past. Wees voorbereid om paar keer je helm retour te sturen, maar uiteindelijk vind je de juiste maat/het merk.
 
Daarom juist via internet bestellen, thuis een uurtje TV gaan kijken en controleren of die helm echt bij jou past. Wees voorbereid om paar keer je helm retour te sturen, maar uiteindelijk vind je de juiste maat/het merk.
Een winkel met een groot assortiment lijkt me handiger.
Je weet binnen 3 seconden dat een helm niet lekker zit en dan moet je 'm weer inpakken, retour formulier invullen en naar een retourwinkel brengen en weer bestellen en wachten totdat je een andere hebt.

Moet er niet aan denken |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan