Heinoldschool
Rookie
- 4 jan 2019
- 28
- 1
Ik heb recent nog een wat oudere motor verkocht aan een jongeling, en hoewel het totaal niet ter sprake was gekomen toch maar even uitgelegd waar de choke voor wasEen choke is een zo sterk verouderd onderdeel, dat men niet meer weet waar het voor dient.
Ik herinner me het als de dag van gisteren. Ik keek in de carburateur terwijl ik aan het gas draaide en er spoot een straaltje benzine recht in mijn oogSchuif met acceleratiepomp betekent letterlijk een spuit benzine het inlaattraject in. Als je toevallig in die straal kijkt is het nog knap vervelend zeg maar
Dat doet een CV niet, en tijdens het starten wil je dat niet doen. Maximaal rijk is onzin, het is maximaal alles dus ook lucht. En op zoveel mengsel starten is nou niet echt de bedoeling.
Zoals eerder al verteld is 35 graden ook geen warme start. Een warme start is als het blok nog zo heet is dat je het niet aan kan raken met je blote handen. In alle andere gevallen moet je choke gebruiken om lekker te starten.Misschien handig om erbij te vermelden is dat de motor in een verwarmde schuur staat. Deze schoer is wel erg goed geventileerd maar super koud wordt het niet.
En ik snap de werking van een choke. Alleen mijn ervaring met de motor tot nu toe is dat deze bij gebruik van de choke zeer snel verzuipt
Niks nutteloos; even volgas betekent maximaal rijk mengsel aanzuigen.
En dan maakt carburateurtype (schuif, cv, su) niks uit.
weet niet zeker of jij wel snapt hoe een carb werkt. een choke knijpt de toevoer af om meer onderdruk te creëren zodat er meer benzine wordt aangezogen. vol gas geven zonder veel lucht verplaatsing (motor loopt nog niet) zorgt voor minder onderdruk in het aanzuigkanaal en hindert het aanzuigen van extra benzine. en als er dan geen acceleratie pomp in zit (en die vind je niet vaak op een motor) dan krijg je dus arm mengsel. niet echt wat je wilt tijdens een koude start.Niks nutteloos; even volgas betekent maximaal rijk mengsel aanzuigen.
En dan maakt carburateurtype (schuif, cv, su) niks uit.
weet niet zeker of jij wel snapt hoe een carb werkt. een choke knijpt de toevoer af om meer onderdruk te creëren zodat er meer benzine wordt aangezogen. vol gas geven zonder veel lucht verplaatsing (motor loopt nog niet) zorgt voor minder onderdruk in het aanzuigkanaal en hindert het aanzuigen van extra benzine. en als er dan geen acceleratie pomp in zit (en die vind je niet vaak op een motor) dan krijg je dus arm mengsel. niet echt wat je wilt tijdens een koude start.
Dat was ook alweer een jaar of 15 geleden.choke kleppen vind je ook al lang niet meer op motorfietsen,nu hebben ze een choke-kanaal dat uitkomt voor de gasklep en wordt in/uitgeschakeld door een plunjer, en langswaar extra rijk mengsel wordt aangezogen voor de gasklep.
choke kleppen vind je ook al lang niet meer op motorfietsen, nu hebben ze een choke-kanaal dat uitkomt voor de gasklep en wordt in/uitgeschakeld door een plunjer, en langswaar extra rijk mengsel wordt aangezogen voor de gasklep.
maar 37 jaar geleden (de motor waar het hier om ging is al 37 jaar geleden op kenteken gezet ) kwam je echte chokes nog steeds heel veel tegen.choke kleppen vind je ook al lang niet meer op motorfietsen, nu hebben ze een choke-kanaal dat uitkomt voor de gasklep en wordt in/uitgeschakeld door een plunjer, en langswaar extra rijk mengsel wordt aangezogen voor de gasklep.
Aan welk gedrag van de motor verbind je deze conclusie?Nou vandaag eens even wat geprobeerd. heb gister zoveel mogelijk contacten proberen te reinigen hierbij lijkt het probleem met de accu al deels verholpen. uur rond gereden en accu spanning zag er goed uit. Echter heb ik geprobeerd met de choke te spelen bij het koud starten maar dit resulteerde in een verzopen motor of het niet starten. De startmotor gaat rond en je hoort dat de motor probeert aan te slaan maar lukt net niet. Spraytje remmenreiniger in de lucht inlaat en het is aantikken en lopen.
Iemand nog tips is is het carburateurs loshalen en die laten reinigen?
Is dat zo? Ik denk dat je dan nog wat verder terug moet in de tijd. Deze heeft al cv carburateurs met choke plunjersmaar 37 jaar geleden (de motor waar het hier om ging is al 37 jaar geleden op kenteken gezet ) kwam je echte chokes nog steeds heel veel tegen.
Aan welk gedrag van de motor verbind je deze conclusie?
ook NU worden er nog carbu's gemaakt/gebruiktDat was ook alweer een jaar of 15 geleden.
maar dan nog moet je de gasklep (vlinderklep) dicht laten anders heb je geen vacuum er achter
Waar dan, vraag ik me af.ook NU worden er nog carbu's gemaakt/gebruikt
Aan het feit dat ik de bougies moest schoonmaken. ik weet wanneer een motor verzopen is.Aan welk gedrag van de motor verbind je deze conclusie?