Oei, dat gaat niet goedkomen ;P
Waar je echt n beetje op moet letten is het volgende, in mijn ogen belangrijkste.
In tegenstelling tot chriscross wil ik je graag adviseren om NIET achterom te gaan zitten kijken, je zult het al druk genoeg hebben met vooruit te kijken.
Daarnaast hebben snellere rijders het veel liever dat iemand op zijn eigen lijn blijft rijden. Dat maakt het passeren een stuk eenvoudiger voor de snellere op de baan. Als een inter/nationale rijder bij jouw achteropkomt is het snelheidsverschil waarschijnlijk zo groot dat hij je al gepasseert is voordat je goed en wel omgekeken hebt.
Misschien kunnen een aantal tips je ook nog wel van pas komen;
-Zorg dat je je spullen voor elkaar hebt, dwz denk aan een milieumat, gereedschap, drinken+eten, benzine enz enz.
algemeen, bochten
Nederland heeft vooral zandbanen, in de zomer wil dat zeggen dat het vooral los zand is. Zand (zoals ze dat zo mooi zeggen) sucks up you're momentum. dwz dat je vanzelf erg afremt wanneer je niet aan het gas zit. Dat vereist een apparte mannier van rijden. Een aantal dingen zijn belangrijk;
- Met stip op 1, KIJKEN, niet in het spoor 2 meter voor je voorwiel, nee je mag je voorwiel niet eens kunnen zien. Lees als het ware de baan liefst zo ver mogenlijk vooruitkijken naar het volgende opstakel, bij bochten de bocht goed doorkijken, dus niet net voor je uit.
- remmen, staand met je lichaam zovermogenlijk naar achteren, niet op slot zetten die knieen. (zoiezo nooit)
- accelereren, uit een bocht zo snel mogenlijk gaan staan. knieen licht gebogen, armen breed.
- als je niet gas geeft ben je aan het remmen, niet "coasten", dan kun je sturen wel vergeten.
- Alle bewegingen gaan het gemakkelijkst met een zo laag mogenlijk zwaartepunt, dat wil zeggen dat je je gewicht op de voetsteppies moet zetten, daarna op het zadel, en als aller laatste pas aan het stuur.
- Klemmen met die knieen, voor meer controle/stabliliteit moet je in staande positie je tank vastklemmen met je knieen.
- bij inkomen van een bocht zul je te maken krijgen met "remknippen" deze zijn makkelijker te nemen naarmate je snelheid omhoog gaat, maar in de praktijk valt dat erg tegen. Probeer ze zoveel mogenlijk te vermijden, en als je er toch overheen moet geen dan een klein beetje gas. (zodat je voorwiel wat lichter blijft)
- Het bochten rijden wil eigenlijk het volgende zeggen; je komt staand op de bocht af, remt , neemt de knippen
, en ronde de "apex" van de bocht ga je in een vloeiende beweging zitten (voor tegen je tank aan), waarbij je zsm vol op het gas gaat. Je merkt dan dat de motor zich door de bocht heen trekt, sturen gaat zo een stuk makkelijker. Zsm weer gaan staan. (knippen)
Springen;
- springen met een 2 takt wil zeggen dat je inprinciepe gas geeft totdat je de bult verlaat, vaak zie je dat mensen het gas vantevoren loslaten.
- als je voorwiel te hoog is in de lucht trek je de koppeling in en duw je op de achterrem (wel meteen loslaten
- voorwiel te laat wil zeggen dat je gas geeft in de lucht.
- net voordat je landt geef je GAS, daardoor trekt de motor zich door het gyroscopisch effect in een rechte lijn, tevens wordt door de voorwaardse beweging de schok van de landing verkleind. (compressie vd schokbreker is minder)
- probeer een goede lijn te vinden over de bult, niet in een diep spoor.
owja, je gaat waarschijnlijk last krijgen van je handen/onderarmen. Dit komt omdat je teveel spanning houdt in je armen. Veel mensen in de cross hebben er last van. Voor mij werkt het om de eerste 1/2 rondjes zo relaxt mogenlijk staand de baan een keer rond te cruisen. daarna ff pauze nemen. Dat is niet voor iedereen zo.
Ik zal vast wel het een en ander vergeten zijn, ook niet alles wat ik opgesomt heb is nuttig voor je de 1e keer dat je gaat rijden maar het zijn wel de meeste basistechnieken die belangrijk zijn. Behalve 1tje dan;
Zorg dat je lol in het rijden hebt, laat je niet opfokken door anderen. Rijd rustig je rondjes op je eigen tempo.
Hoop dat je er wat aan hebt, veel succes