Tips voor motorvakantie Roemenie Bulgarije Balkan gevraagd

bijenhapper

MF veteraan
20 okt 2006
1.795
13
omgeving Zutphen
Beste motormensen

Het is weer zover

Na de geweldige tocht van vorig jaar:

Motorvakantie Engeland / Wales 2010


En de jaren daarvoor:

Tips Noord Spanje Pyreneeen Centraal Massief gevraagd.

motorvakantie Hongarije en Roemenie 2009

We mogen weer 11 dagen rondrijden door de heuvels, bier drinken en kamperen
Woensdag 21 september vertrekken vanuit Dusseldorf met de trein naar Munchen-Ost.
Zaterdag 1 oktober weer naar huis van Trieste (Italie) naar Dusseldorf :9

Wat gaan we ongeveer doen:
Munchen-Ost, door de Oostenrijkse Alpen, Slovenie ( jurische Alpen), binnenland Kroatie, Bosnie, Servie, de 7C rijden in Roemenie :] ( mooiste weg van Europa), Bulgarije, Montenegro ( binnenland), Kust Kroatie, Kust Slovenie, Trieste ( Italie)

We kunnen in die 11 dagen ongeveer 3500-4000 km rijden :9 :9 :9
En we willen naturlijk wel heel graag op tijd bij de trein in Trieste zijn ( zaterdag 1 oktober, 14.00 uur)

Wie heeft er nog tips voor ons.....................
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gehoord dat de wegdek in het midden/oosten van Bulgarije niet te doen is :N overal gaten in het wegdek. sommige dieper dan 20cm :X dus die kant vermijden is wel een goeie tip
 
In de nieuwe Motor magazine staat een reisverslag van iemand die door Macedonië is getrokken, misschien dat je daar ook nog wel iets aan hebt.

Overigens een ontzettend leuk reisverslag van Hongarije en Roemenië! :} Ik kom zelf zo'n 4 tot 5 keer per jaar in Hongarije, dus vind het super om te lezen dat Hongarije ook goede indrukken bij andere mensen achterlaat! :)
 
Bosnië: Mostar is mooi.
Kroatië: Split! Kustweg is goed onderhouden in Kroatië 'dankzij' de vele toeristen.

'Culinaire' en goedkope tip: overal zijn cevapcici verkrijgbaar, kleine gegrilde worstjes, meestal met brood en ajvar-dip. Lekker! :9
 
Ik heb gehoord dat de wegdek in het midden/oosten van Bulgarije niet te doen is :N overal gaten in het wegdek. sommige dieper dan 20cm :X dus die kant vermijden is wel een goeie tip

HAHA 20 cm!! nou ik heb ze daar dieper gezien zal ik maar zeggen.
af en toe kan je ze niet ontwijken ook, want dan loopt het door het hele wegdek.
en probeer de Ring van Sofia niet s'nachts te rijden.

Ojah, alleen stoppen voor Officiele politie auto's, veel biljetten van 5 euro mee nemen en als je wat te eten haalt bij tankstations altijd de houdbaarheid checken.

voor de rest, overal moooi landschappen behalve Bulgarije, daar lijkt belgie wel, altijd grijs :r
 
Laatst bewerkt:
ben zelf 2 jaar geleden naar kroatieen geweest.
Belangrijk is dat je een reserve tank met brandstof mee neemt want soms zit er bijna 200 km tussen het ene tankstation en de ander.
Veder als je afstapt al je bagage meenemen van je motor nooit onbemant achterlaten
 
In een aantal landen (o.a. Roemenie) is er veel politie controle. Wij zijn 1x aangehouden in 3 weken en kregen gewoon een vriendelijk verzoek om wat meer afstand te houden. Hadden ze op zich gelijk in, want we gingen allemaal van het gas af toen we ze zagen staan en reden daardoor wat dicht op elkaar. Je kan altijd een slechte politieagent treffen, maar ik vond het meevallen.
 
Dit topic ga ik volgen, want heb dezelfde plannen :) .

Enige dat ik kan bijdragen is een link naar een geweldige site vol met info van een Ier die al jaren naar de Balkan op vakantie gaat en per land zijn verhaal doet en praktische tips geeft.

http://www.balkanology.com/
 
Jaloezie jaloezie!

Was ook van plan deze zomer bijna hetzelfde rondje te gaan rijden maar door geldgebrek wordt dit uitgesteld maar lijkt me dus nog steeds geweldig. *D

Hoeveel betaal je voor zo'n trein en waar vindt je die?
 
Laatst bewerkt:
slovenie ben ik vorig jaar met de motor geweest. echt een mooi motorrij land. mensen zijn er ook erg vriendelijk. blijf wel in het noorden van het land. daar heb je de mooiste bergpassen.
in augustus ga ik samen met een maat van richting oekraine en terug. de reden van de reis word roemenie. schijnt ook erg mooi te zijn daar.
ik ga dit topic dan ook nauwkeurig volgen.
 
mijn rondje door de Balkan. enigste wat echt slecht was dat was de weg Sköder richting de grens met Montenegro. en in Bulgarije staan ze inderdaad iedere paar dorpen achter een bord vanuit de auto te lazeren. makkelijk te zien. te uitdagen is dan niet te moeilijk. als je meer wilt weten laat het dan maar horen. heb het ritje met me gs500 gedaan.
 
Jeetje wat een reacties allemaal :} :}
Het leeft dus wel dat Oost europa.
Vorig jaar vroeg ik dit ook voor Wales ;) Kreeg ik toch veel minder toegeworpen :9

Mooi verhaal diekooi :} :} :}
Maar dat gaan wij niet allemaal redden :N
Wij gaan echt heel veel binnendoor rijden, en als het echt niet kan pakken we een iets grotere weg.
We weten dat we ongeveer 3500 tot 4000 km kunnen rijden in die 10 dagen.
En dat worden werkdagen tussen de 8 a 10 uur per dag :] :]
Gelukkig is het een club die veel ervaring heeft en weet wat we aan elkaar hebben.
We zijn vorig jaar in Engeland en Wales geweest, dat was ook 3500 km links rijden.
Het jaar ervoor (2009) zijn we in Hongarije en Roemenie geweest. ( ruim 3700 km)
Ik vond het links rijden gevaarlijker dan het loslopend vee in het Oosten.

motorvakantie Hongarije en Roemenie 2009

Voordat we in 2009 naar Hongarije en Roemenie gingen werden we gewaarschuwd voor diefstal en weet ik allemaal meer.
Je moet niet de kat op het spek binden...............maar het verhaal klopt niet :N
Mensen die honger hebben gaan stelen, zou ik ook doen.
Maar ik heb de gastvrijheid aldaar meegemaakt en vind de mensen daar GEWELDIG.
Natuurlijk proberen ze aan ons te verdienen, maar dat lijkt me logisch, toch?

We willen proberen vanuit Munchen-Ost snel door Oostenrijk te komen ( hoe is de vraag :? ), door het noorden van Slovenie, Slavonie van Kroatie ( nooit geweest :? ), noorden van Servie ( nooit geweest :? ), Roemenie inrijden en toch nog even Sibiu en Brasov meepakken en dan naar de 7C van Roemenie( laatste stukje wat we gemist hebben in 2009), stukje Bulgarij ( rondje om Sofia :? ), Misschien Macadonie, zeker Montenegro ( binnenland), Dubrovnik, door naar Mostar ( Bosnie), ruim bochtje Bosnie :? ,
naar de kust van Kroatie ( Primosten), langs de kust naar Rijeka, Binnenland Istrie, Slovenie en dan Trieste . Daar gaan we met de trein weer naar Dusseldorf. 8-)

Dit is globaal de route en daar kunnen wij wel wat tips voor gebruiken ;)

Wij gaan met de trein van Dusseldorf naar Munchen- Ost en terug van Trieste naar Dusseldorf.
Wij overbruggen hiermee 1750 saaie km.
De kosten zijn 350 euro pp.
http://www.dbautozug.nl/

Breeze: Jullie hadden inderdaad meer tijd.
Ik heb vorig jaar jullie reis op de voet gevolgd ;) :} :}
Wij gaan de zwarte zee niet doen, omdat het dan echt te veel wordt.
En vergeet niet dat wij ook de trein pakken, en die rijdt s`nachts :z :z wanneer wij slapen :9
Wij geen rustdag hebben, en echt lange dagen gaan maken :9 :9 :9 :9 :9

De trein zijn de grootste kosten......... het leven daar is op de benzine na heeel goedkoop. 8-) 8-)
 
Laatst bewerkt:
kom al jaren die kant op , en eigenlijk nooit problemen gehad.
en je kunt rustig je sooi op de fiets laten als je even de stad in gaat :Y
de mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk, en soms mag
je gewoon op hun terrein of erf je tent opzetten *O*
brandstof hoef je eigenlijk niet echt los of ekstra mee te nemen :N
goed om loslopende dieren denken zoals honden schapen paarden
geiten enz enz...
ga je naar de meisjes toe :Y maak goede afspraken met ze over de prijs!
anders krijg je later geheid gedonder :( en neem kondooms mee... :Y
en rij relax,s kom je het verst mee... :]
 
Laatst bewerkt:
kom al jaren die kant op , en eigenlijk nooit problemen gehad.
en je kunt rustig je sooi op de fiets laten als je even de stad in gaat :Y
de mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk, en soms mag
je gewoon op hun terrein of erf je tent opzetten *O*
brandstof hoef je eigenlijk niet echt los of ekstra mee te nemen :N
goed om loslopende dieren denken zoals honden schapen paarden
geiten enz enz...
ga je naar de meisjes toe :Y maak goede afspraken met ze over de prijs!
anders krijg je later geheid gedonder :( en neem kondooms mee... :Y
en rij relax,s kom je het verst mee... :]

Helaas, gaat dat niet lukken. Wordt echt alleen maar motorrijden :]
Het enige condoom wat ik bij me heb is mijn regenoveral _O- _O- _O-
Verder hoef ik geen bloemkool tijdens mijn vakantie :+
En
Buiten honger krijgen, thuis eten ;)
 
en dat met 8-10 uur per dag? wat ga je die 14 andere uren dan uitvreten :? moe word je niet van het rijden daar :]

De eerst paar dagen`s`morgens om een uur of acht vertrekken en s`avonds tegen een uur of zeven een camping pakken.
Tent opzetten, straatvuil even van je lijf afspoelen.
Biertjes pakken en wat te eten, dan tegen een uur of elf kruip ik in mijn slaapzak :Y
We gaan eind september, dus..................
Is het in Roemenie dan al om zes uur donker, en weet je wat je kunt doen in Roemenie :?
In een land waar geen geld is. Als er geen geld is zijn er ook geen kroegen.
Dus om een uur of acht slapen.
S`morgens tegen een uur of zes lekker een bak koffie nemen, de boel oppakken en rijden maar.
Iets vroeger naar bed, iets vroeger eruit.
Dus van die andere 14 uur gaan twee op aan pauzes onderweg ;)
2 gaan er s`morgens op, om toch weer even wakker te worden en de motoren op te pakken.
4 gaan er s`avonds op aan kamp maken, eten, drinken, dom lullen, vakantie houden ;)
De overige uren slapen we. :z :z :z :z

En ach, die 4000 km is een lachertje |( |( |(
Hallo ik ben wel 48 hoor :X

En euh, we doen dit al 10 jaar met een man of vijf ;)
En gelukkig nog geen ongelukken meegemaakt, ondanks de groot aantal km.
Dat willen we heel graag zo houden :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Leuke route, benieuwd wat jullie van Montenegro gaan vinden. Is daar trouwens in de kustplaatsen vrij prijzig.

Eind september is het al vroeg donker en wat fris. De campings in Roemenie / Bulgarije zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Neem ook goede verlichting mee. In Roemenie kunnen ze trouwens wel een feestje vieren op de camping:
(alvast een voorproefje)
 
Ben 1,5 jaar geleden in Montenegro geweest, alwaar ik het gehele land heb verkend met de auto. Werkelijk waar echt een klein, maar schitterend land! Weet je al welke route (lees: via welke steden) je gaat rijden?

De weg van Budva naar Kotor ga je in ieder geval pakken, waarna je ook de gehele baai uit kan rijden. De wegen voor Budva kan je kiezen, hangt ook een beetje af van welke kant je komt!

Overige landen is te lang geleden dat ik er ben geweest, dus daar kan ik je niks over vertellen! ;)
 
Dag Oma,

Hoe was het ook alweer.............

full



We mogen weer 11 dagen rondrijden door de heuvels, bier drinken en kamperen
Woensdag 21 september vertrekken vanuit Dusseldorf met de trein naar Munchen-Ost.
Zaterdag 1 oktober weer naar huis van Trieste (Italie) naar Dusseldorf

Wat gaan we ongeveer doen:
Munchen-Ost, door de Oostenrijkse Alpen, Slovenie ( jurische Alpen), binnenland Kroatie, Bosnie, Servie, de 7C rijden in Roemenie ( mooiste weg van Europa), Bulgarije, Montenegro ( binnenland), Kust Kroatie, Kust Slovenie, Trieste ( Italie)

We kunnen in die 11 dagen ongeveer 3500-4000 km rijden
En we willen naturlijk wel heel graag op tijd bij de trein in Trieste zijn ( zaterdag 1 oktober, 14.00 uur)

We hebben even gedacht om Macedonie en Albanie erbij te pakken :?
maar dat wordt echt te gek.
Zeker omdat wij de binnendoorweggetjes pakken, komen we echt tijd te kort.

Wie kan mij vertellen hoe het is in Servie en Bosnie.
Ik heb ooit gezien in de motorplus dat het daar heel mooi is.

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ Nog 4 weken................
 
Terug
Bovenaan Onderaan