Tips gevraagd rondreis Marokko

6 sep 2020
2
2
Beste medereizigers,

In april 2024 gaan wij naar Marokko voor een ruim 15 daagse rondreis. Wij vliegen zelf op Malaga om daar de motor op te halen. Die gaat met Nord cargo vanaf Moerdijk naar een depot in Malaga.
De overtocht van Algeciras naar Ceuta. Uiteraard mogen het rif gebergte, de hoge en lage Atlas niet ontbreken net als een bezoek aan een oase en de woestijn.

Het is de planning om grotendeels over verharde wegen te rijden en af en toe via onverharde wegen. Er wordt gereden met een Transalp 700 en Bmw G650 Gs beide op Conti TKC 70 banden.

Heb je ervaring of misschien tips voor de reis dan horen wij dat graag!

Alvast bedankt.
 
Check even het YT Kanaal van Itchy Boots, die is het huidige seizoen daar begonnen:
 
Geweldig om te reizen ben er 4x geweest met de motor.
We gingen in Jan begin febr.
Dan nog soms 35 gr plus hou daar rekening mee.
Als je lekke band hebt in die hitte zonder schaduw.
Is 3 ltr water gewoon niks.
En je zweet niet eens het verdampt gewoon.
En ik heb een Garmin inreach.
 
Laatst bewerkt:
Uhhh nee, beetje stupide vergelijk...dat betreft 1 persoon in een land. Dit betreft een verhaal hoe het beleid van een land omgaat met mensen. Dat je er als westerling niets waard bent.
 
De TS vraagt om tips... dit is in mijn ogen de beste tip die ik hem kan geven. Besef goed naar wat voor land je gaat en hoe men met buitenstaanders omgaat.
Dit schijnt niet in de binnenlanden voor te komen ( uitzonderingen natuurlijk daar gelaten ) Mijn vader heeft er rondgetrokken met de motor, was er zeer positief over. Advies van hem was blijf weg bij de grote steden. In het binnenland en woestijn veel fijne en behulpzame mensen. Hij was er erg positief over. het verschilt waarschijnlijk ook qua wat voor mens je bent natuurlijk.
 
Helemaal mee eens.
Ben er nu 3x zeer hartelijk ontvangen.
1x gigantisch onweer op plateau du rekkam mochten we bij mensen slapen.
1x kon echt geen plek vinden om te slapen en het was tedruk om tentje op te zetten.
Ze proppen je zo vol met eten dat je bijna pang doet.
Ik stel me altijd voor als er noodweer is in Amersfoort en er komen 4 motorrijders langs helemaal veregent van top tot teen onder de modder.
En bellen bij me aan om nachtje te slapen.
En dat ik dan ook nog eten voor ze ga maken.
Wat denk jezelf.
Ga er eerst eens heen en dan pas kan je oordelen niet uit een boekje en vaak ben je te bang.
Nu stop ik hiermee.
Verder over tips marokko.
Maak stuk of 20 kopietjes paspoort met alleen je foto en naam
Elk hotel of grenspost wil zo.n ding.
Geef je het kopietje kan je verder.

En vul dat carnet de passage in of hoe heet die.
Ook erg belangrijk en niet kwijtraken anders krijg je de motor niet mee marokko uit
 
Nee niet uit een boekje... de schrijven van het boek heeft zijn verhaal zelf aan me verteld (tijdens een lezing), inclusief foto's hoe erg het er daar aan toe gaat in de gevangenis. En nee ik ga er niet naar toe om het zelf te ervaren.
 
Had hij dan gewoon een fototoestel of mobiel bij zich in de gevangenis.
Wat een luxe:9
Ik ga zo weer een keer.
MAROKKO 2017 FOTO 361.JPG
MAROKKO 2017 FOTO 347.JPG
MAROKKO 2017 FOTO 513.JPG
MAROKKO 2017 FOTO 216.JPG
MAROKKO 2017 FOTO 507.JPG
MAROKKO 2017 FOTO 026.JPG
 
Ik heb geen verslagen wel plaatjes.
Had Grandia niet z.n duim gebroken?
Volgens mij door in een qued te belanden.
Of hoe ze ook heten zeer gevaarlijk.
Ze zijn er van 50cm tot 100mtr breed
En sommige paar mtr diep.
Marokko 2012 (91).JPG
Marokko 2012 (211)-bewerkt.JPG
 
Ik ben drie keer in Marokko geweest waarvan twee keer met de motor en ik kan alleen maar zeggen een aanrader voor iedere motorrijder die wel een beetje avontuur wil, zelfs als je niet van het asfalt af gaat. Eerste keer met de motor was in 2012, verslag is hier te vinden: Marokko april/mei 2012

Nu schijnt het asfalteren van wegen in Marokko best hard te gaan, maar dan nog: fantastische landschappen en lekker eten.
Dades-kloof, Todra-kloof, Tizi-n-Tazazert (bergpas), Merzouga (en vooral de route erheen), etc.
Andere tip: als motorrijder ben je in Marokko (en algemeen buiten West-Europa) een zwakke verkeersdeelnemer. Dat wil zeggen: tegenliggende auto's en vrachtwagens gaan er vanuit dat jij opzij gaat als het krap wordt.

En wat de veiligheid in Marokko betreft, ik heb me daar altijd veilig gevoeld. De politie wil nog wel eens een sneaky snelheidscontrole doen, andere veiligheidsdiensten zijn niet geinteresseerd in Europese toeristen maar vooral in de eigen bevolking. En waar heel veel toeristen komen ligt ook uitbuiting en oplichting op de loer.

Het verhaal van Joseph Oubelkas ken ik niet, maar onterecht in de gevangenis zitten is natuurlijk verschrikkelijk. Helaas is dat niet beperkt tot Marokko, ik ben eigenlijk net terug uit Amerika (verslag nog te maken) en ik ben ook wel eens in China geweest. In beide landen zitten mensen om dubieuze redenen in de gevangenis. En zelfs in Nederland komt dat voor (bijvoorbeeld bij de Puttense moordzaak en een schietpartij in ik dacht Schiedam). Wat ik wil zeggen, ik kan niet zoveel met het verhaal van een enkeling, jaarlijks gaan miljoenen mensen op reis naar Marokko en komen ook weer veilig thuis.

Edit: kijk even na wanneer het ramadan is in Marokko. Tijdens de ramadan (vasten, overdag niet eten en drinken) kan je tegen beperkingen oplopen (beperkte openingstijden, mensen overdag minder vriendelijk wegens honger, dorst, weinig energie). Kan ook best heel goed uitpakken, maar je kan het beter vooraf weten.
 
Laatst bewerkt:
Uit mijn verslag zou je al het e.e.a. kunnen halen.

Mijn adviezen:
Laat de tent thuis en zoek iedere dag een hotel via booking.com.
Je gaat vast een paar keer een tikkeltje opgelicht worden, noem het vakantiekosten.
Skip het noorden en ga direct door richting de Atlas. Rij daar overal waar je ook maar kunt komen. Vervolgens ook ten zuiden van de Atlas de woestijn in trekken.
Rond de duinen bij Merzouga kun je overwegen zonder gids de woestijn in te trekken (mits je navigatie en backup navigatie hebt). Toch blijft het opletten, je hebt veel stukken met erg los zand. Een gids kent die stukken ook niet precies (kan met een paar dagen anders zijn), maar vaak kunnen ze het terrein wel goed lezen.
Een camelback is w.m.b. een must. Eentje met een geïsoleerde slang ook, tenzij je graag thee drinkt.
Bij temperaturen richting de 40+ begint het fijn te worden dat je juist ventilatie van je pak dicht kunt doen.
Er staan overal politie checkpoints. In principe kijken ze of je netjes reed op het stuk tot de checkpoint. Men rijdt erg traag in Marokko dus wij hebben niet echt te hard gereden, maar wel overal en nergens ingehaald. 1x gepakt voor doorgetrokken streep en kostte €40.
Je moet echt cash geld hebben. Alles (zelfs hotels geboekt via booking.com) moet je cash betalen en dat krijg je niet bij iedere bank uit de muur. Banque Populaire werkte bij ons en kun je via google maps ook wel vinden.
Simkaart met internet is zeker aan te raden. Euro per gigabyte ongeveer, misschien tegenwoordig ietsje meer.
Zorg dat je motor tip top in orde is. Onderdelen zijn zo goed als niet te krijgen en als ze het hebben peperduur. Slijtageonderdelen moet je gewoon thuis vervangen. Bewaar ze desnoods om ze opnieuw te gebruiken na de trip, maar vertrek met nieuw spul.
Laat je niet bang maken door enige negativiteit jegens het Marokkaanse volk. Ze hebben in de afgelegen gebieden niet zo veel geld en kunnen zich soms een beetje opdringerig tonen, maar zijn over het algemeen vriendelijk. Ze vinden de motoren vaak ook erg gaaf en al helemaal dat je als Nederlander hun land komt bezoeken. Overigens merk je daar weinig van zolang je op de motor zit, valt natuurlijk weinig met je te praten dan he.

Denk dat ik dan al een boel heb gezegd. @Traffic Taurus jij zog wat toe te voegen?
 
Mijn zoon is er in Februari 2 weken geweest , een ( georganiseerde ) rallye.
Niets gemerkt van corruptie of andere vervelende zaken.
Mensen in de binnenlanden zijn blij je te zien, en zijn hoogstens een beetje opdringerig, ook in hun gastvrijheid.

Mijn directe collega is een Marokkaan en die zegt ook, de corruptie zit in de.grote steden.

IMG-20230217-WA0002.jpg
 
we zijn in september, 2 weken na de aardbeving,geweest, ook met nord cargo (erg handig, ze zitten vlak naast de luchthaven van malaga) 4000km in 12 dagen. ongeloofelijk vriendelijke mensen, soms wat opdringerig maar als je je kan inbeelden hoe arm vele mensen zijn kan je daar wel wat begrip voor opbrengen. we zijn via de kust en het rif gebergte afgezakt naar de atlas tot aan de befaamde duin (overnachtingstip la gazelle bleu in merzouga). niets op voorhand geboekt, elke dag iets gevonden waar de moto's konden binnen staan. dades vallei vind ik persoonlijk overroepen, 30kms door de bebouwde kom om dan 2 minuten die befaamde bochten te zien, dan is bvb de ziz veel mooier. wij hebben de michelin kaart gebruikt maar bereid je voor op wegen van heel pokdalig tot perfectie en wij hebben iets van een 4-500km off road gedaan en dat kan je zien als gravelwegen, soms met grove gravel maar goed te doen (ik rijd met een 900rs dus...) als je wil kan ik nog enkele hoteltips doorspelen. de politie, die aan elke in en uitrit van wat grotere dorpen/steden staan is erg vriendelijk maar ze zijn ook uitgerust met laserguns. temperatuur tussen de 25 en 35°.en zoals hier eerder vermeld, cash geld is een must, zelfs in de grotere tankstations is dikwijls geen andere optie om te betalen
1704287233689.png

1704287013519.png
 
Ben laatst adres tegen gekomen op dit forum van Vervoer naar Malaga.
Ik denk handig maar dat kan ik natuurlijk never nooit terug vinden.
En Nord cargo is ook niet meer zo goedkoop.
We gingen van 350 naar 550.
En zal nu wel over de 600 gaan.
Goedkoper is altijd beterder.
Al laden ze m.n ktm bovenop de mandarijnen.
Wil dit jaar ook weer gaan febr maart 3 weekjes ofzo.
Dit was nog met de xchallenge.
daarna nog 2x met de 690.
en dit jaar met de 500exc
Marokko 2015 005.JPG
Marokko 2015 227.JPG
Marokko 2015 023.JPG
Marokko 2015 229.JPG
Marokko 2015 214.JPG
 
Haal je Rabies spuiten. Gewoon doen. Echt.

Op advies van de GGD/Thuisvaccinatie is dat niet nodig voor die tijdsduur. Dag 1 werd ik echter in m'n poot gebeten door een hond. Dat betekent in het buitenland achter rabies spuiten en immunoglobuline aan moeten, waarvan de laatste alleen in Rabat te krijgen is.

Kwa bevolking, tsja...
Met de politie/douane/militairen hebben wij 0,0 last gehad. Allemaal super vriendelijk en behulpzaam, 0,0 gezeik. Als ik de Marokkanen moet geloven zijn toeristen ook een beschermde diersoort daar. Corrupt omgaan met toeristen jaagt ze weg en kost het land enorm veel geld. Val je die dus onnodig lastig is het einde carrière bij de overheid.
De locals daarintegen zien je vaak als wandelende pinautomaten. Dat zien ze je in de rest van de wereld ook wel, maar vooral boven het Atlas gebergte zijn ze daar bijzonder opdringerig in.

Verder is het een mooi land, prachtige omgeving en uitzichten.
 
Je hebt toch crosslarzen aan of beet hij je ergens in een dorp savonds als je aan de wandel bent?
Opdringerig zijn ze altijd maar heel even bij mij.
Ze happen altijd zo lkr.
Ik heb daar geen seconde last van ik kom niet in de grote steden.
Maar die zoek ik ook niet op in ned.
In amsterdam wordt er vaker om een eurootje gevraagd als om een dirham in marroko.
Ik neem wel wat kleding mee (heb meestal nog wel gaatje over in de bagage) die ikzelf niet meer draag en ze zijn er blij mee bovenop de Atlas.
En tja armoede dat is er zeker.
En dus logisch dat ze om beetje geld vragen.
Als je al werk hebt krijg je zo.n beetje €350 per maand en dan liften er ook heel wat familie leden op mee.
 
Je hebt toch crosslarzen aan of beet hij je ergens in een dorp savonds als je aan de wandel bent?
Opdringerig zijn ze altijd maar heel even bij mij.
Ze happen altijd zo lkr.
Ik heb daar geen seconde last van ik kom niet in de grote steden.
Maar die zoek ik ook niet op in ned.
In amsterdam wordt er vaker om een eurootje gevraagd als om een dirham in marroko.
Ik neem wel wat kleding mee (heb meestal nog wel gaatje over in de bagage) die ikzelf niet meer draag en ze zijn er blij mee bovenop de Atlas.
En tja armoede dat is er zeker.
En dus logisch dat ze om beetje geld vragen.
Als je al werk hebt krijg je zo.n beetje €350 per maand en dan liften er ook heel wat familie leden op mee.
Van die adventure laarzen inderdaad. Net iets minder grof dan crosslaarzen. We werden ergens uitgenodigd langs de kant van de weg. Toen we meeliepen kwam er een wilde hond langs die me net 1 cm boven de laars dwars door m'n broek heen beet.
 
Ja ze bijten wel die krengen ik schop naar ze op de motor maar meestal werkt dat averechts.
Tis volgens mij ook een sport in marokko om honden plat te rijden.
Liggen er veel langs de weg.
Houd dan je neus en adem maar in.
 
in mijn ervaring zijn er twee marokko's , de kuststreek en het deel achter de Atlas, de sahara.
het eerste deel wonen arabieren , het tweede deel berbers.
Volstrekt ander volk , ander landschap, dus ook een volstrekt andere vakantie beleving.
wij zijn eerst afgezakt naar het zuiden via Oujda en Bouarfa tot erachidia en erfoud , gorge du ZIZ.
daarna langs de gorges du dodra en oarzazate naar marakkesh en de koningssteden FEZ en Meknes
het eerste deel was puur genieten , vriendelijke mensen , prachige natuur, eigenlijk het perfecte vakantieland.
De steden waren mooi, maar overbevolkt en je werd continu lastig gevallen, en je bent continu op je hoede dat je niet afgezet wordt.
Als je geld moest hebben en een bank in moest kon je je motor niet veilig 10 minuten parkeren.
daar was ik vrij snel mee klaar.
als ik opnieuw zou gaan zou ik direct naar het zuiden gaan , wellicht een dagje marrakesh doen , maar verder alle steden en de hele kuststreek zorgvuldig mijden
 
Kust is wel mooi maar ben er veel afgelegen stukken tegengekomen nog geen plek kunnen vinden om te slapen of tentje op te zetten.
Toen maar gebaar van 2 handen onder je oor en hoofd opzij.
En ik had zeer snel een slaaplekje voor de nacht.
Bij mensen thuis.
Ik vindt het leuk gewoon alles zelf regelen spreek geen woord frans of marrokaans.
Berbers werden ook jaren achtergesteld door de rest van het land en de stinkend rijke koning.
Maar volgens mij is er het één en ander aan het veranderen ten voordeel van de berbers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan