Rondreis west Canada (geen motor)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fallingout

MF veteraan
25 apr 2023
1.001
1.723
Hallo motorforum wereldreizigers. Ik vraag graag wat advies voor een reis, wel zonder motor helaas.

Ik wil in 2024 met mijn vriendin de rondreis door west Canada doen in de hele maand september. Wij neigen naar auto en tent IPV camper vanwege de kosten.
Routeplan is nu:
Calgary>Banff>Jasper>Willmore>Prince Geore>Smithers>Prince Rupert>vancouver Island>Vancouver>retour NL.

Ik ben op zoek naar jullie ervaringen, tips, ect.

Ons plan is 30 nachten, we willen het graag 'goed' doen. Hoe lang bij jij geweest? Wat vond je daarvan?

Welke tijd van het jaar ben je gegaan?

Ben je met een camper, auto+tent of auto+hotels gegaan?

We hebben het budget op 10k gezet. Wat was jullie budget en hoe ging dat? Is 10k voor een volle maand redelijk?

Wat is jullie ervaring met campsites?

Als je in een tent geslapen hebt, hoe vond je dat ivm wildlife?

Wandelingen gedaan? Must do en must avoid?

Hoe was de drukte? Tips om drukte te ontwijken?

Andere tips of toevoegingen?
moraine_lake-1920x1374_80_00auto.jpg

Header 3000-canada_jasper-nationaal-park_algemeen_vakantie-west-canada_geest-eiland_maligne-me...jpg
 
Waarom ga je niet met de trein van Oost naar West. Opstappen in Toronto en eindigen in Vancouver.


Met 30 dagen kan je er ook nog voor kiezen om via IJsland te reizen. Iceland Air adverteert daarmee. Maak je een leuke tussenstop.
 
In september zit je wat drukte betreft waarschijnlijk wel goed, de scholen zijn dan weer begonnen dus campings hoef je niet te reserveren. Banff, Lake Louise zijn de hotspots, die zijn altijd druk maar in september zal het wel te doen zijn. Tijdens de schoolvakanties wil je daar echt niet zijn.

Wat budget betreft kan je niet al te veel adviseren, dat is vooral afhankelijk van hoe luxe je leeft. Afstanden zijn groot dus brandstof zal een grote kostenpost zijn. Hoe groter de auto die je huurt hoe hoger de brandstofkosten zullen zijn. De prijzen voor benzine zijn redelijk vergelijkbaar met NL, maar dan in Canadese dollar. Prijs is rond de 2 dollar per liter, maar de dollar staat op dit moment rond de 0,6 euro dacht ik. Hetzelfde eigenlijk voor boodschappen. Vooral luxe artikelen zoals alcohol e.d. zijn duur. Als je met de auto bent kan je het beste wat voorraad inslaan in de goedkopere winkels zoals Walmart. Die heb je in de meeste grote steden wel. Of maak een account aan voor de grotere supers als Coop en SaveOnFoods, een soort bonuskaart. Krijg je vaak redelijk wat korting mee. Vooral in de kleine buurtsupers in de afgelegen dorpjes zijn de prijzen erg hoog.

De ferry van Prince Rupert naar Port Hardy (Vancouver Island) is lang, iets van 16 uur ofzo, en dus behoorlijk duur. Ik zou uitgaan van zo'n 500 dollar. Ik weet niet hoe het in september is maar waarschijnlijk zit je dan nog wel in het zomerschema. Check dat vooraf even op de site van BCFerries. Omdat je dan al ergens in de 2e helft van september zit varen ze misschien iets minder frequent. In de zomer gaat hij elke 2 dagen. Je hebt alles aan boord, restaurants en dergelijke, en ik dacht dat je elke 3 uur een half uurtje op het autodek mag. Je hoeft dus niet alles mee te nemen naar het passagiersdek, en als je het budget een beetje in de hand wil houden kan je je eigen eten en drinken meenemen, dat doet iedereen. Je kan een hut boeken maar dat hoeft niet, je hebt dan wel je eigen plek maar overdag slaap je toch niet. Als je vooraf reserveert weet je zeker dat je goed zit. De overtocht zelf is waanzinnig mooi, je vaart overdag dus je hebt het grootste deel van de tijd daglicht. Je vaart overal tussen de eilanden door, erg mooi. Ik zag toen een aantal Orca's (in juni) maar dat het is afhankelijk van het seizoen waarin je zit. Geen idee hoe dat in september is. Goed kans dat ze dan weer op de terugweg richting warmer water in het zuiden zijn. Verrekijker mee!

Campings zijn wel iets anders dan je in Europa gewend bent. Je hebt particuliere campings, die hebben meestal alle faciliteiten maar zijn wel duur (25-40 dollar per nacht). Je betaald altijd voor een plaats, ongeacht wat voor kampeermiddel en het aantal personen. Soms moet je extra betalen voor douches, een beetje afhankelijk van hoe afgelegen ze zijn. Ik was wel fan van de provincial park campsites. Die zijn van de provinciale of nationale parken en meestal zo rond de 20 tot 30 dollar per nacht. Hou er wel rekening mee dat die vaak weinig tot geen faciliteiten hebben, geen douches, geen stromend water en geen stroom. Toiletten zijn wat ze noemen pit-toilets of outhouse, composttoiletten zonder water dus. Meestal wel keurig schoon. In de gebieden die niet zo afgelegen zijn heb je vaak wel kranen met drinkwater, maar in de afgelegen gebieden is er soms alleen een kraan of zelfs pomp met grondwater wat je eerst moet koken of filteren. Als je met de auto bent zou ik gewoon een jerrycan water meenemen en vullen waar het wel drinkbaar is, dan heb je geen gedoe met filteren of koken. Rondom Banff en Jasper is het niet zo primitief hoor, maar daar buiten wel. Op veel overheidscampings is ook geen receptie, je kiest gewoon een plek uit die beschikbaar is. In BC komt er aan het eind van de dag meestal een parkranger langs om de betalingen te innen. (Contant!). Yukon kom je waarschijnlijk niet, maar daar moet je het meestal in een brievenbus gooien.

Ik heb er veel gekampeerd en nergens problemen gehad met wildlife. Zorg dat je niks eetbaars in je tent bewaard, maar altijd in de auto. Ook geen kookwater of afwaswater op je kampeerplaats afgieten, maar altijd een stukje verderop. Gewoon gezond verstand, als er niks te eten is komen ze ook niet. Je kan altijd aan de rangers vragen hoe de situatie op dat moment is en of er veel wild activiteit is. Bearspray mee voor de zekerheid, maar verder niet teveel zorgen over maken.

Als je de iOverlander app download kan je alle campings raadplegen, daar staat meestal ook bij wat ze kosten, of er water, douches, of WiFi is. Je vindt er ook drinkwaterpunten, gratis WiFi spots, van alles wat voor reizigers handig kan zijn.
 
Yep, vergelijkbare reis in september 2018 gedaan, wel met een camper.
Fantastische reis, zou ik zo over doen.
Hou er rekening mee dat het al wat kouder kan zijn in september, wij zijn bvb door sneeuw verrast en het weer sloeg ook ineens om. Nog niet eens in de bergen maar vlakbij Calgary. Vandaag nog niets aan de hand, de volgende ochtend sneeuwstorm.

Jullie route ziet er goed uit, qua afstand.
Wij zijn 4 weken geweest maar ook veel gereden, rondje Vancouver tot aan Edmonton en weer terug.
Campsites zijn er voldoende en zeker in het naseizoen hoef je je geen zorgen te maken over beschikbaarheid.

Vancouver Island absoluut doen en neem de moeite om naar het noorden van het eiland door te rijden, veel rustiger, minder toeristen en fantastische wildlife, ik kan je wel een tip geven voor een goede whale watching/bear watching aanbieder.

Als me nog meer te binnen schiet dan post ik het.
 
Wij zijn in september/oktober 2021 naar Canada geweest, het ligt eraan wat je van plan bent. Wij zijn op Calgary gevlogen, daar een dag doorgebracht en vervolgens met de camper naar; Banff, Lake Louise, Lake Peyto, Columbia Ice Fields, Triangle Falls, Sunwapte Falls, Atabasca Falls, Jasper, Maligne Canyon, Mount Robson, Clearwater Lake, Hemcken Fall, Kamloops, Lillooet, Horsesting, Whistler, Squamish, Shannon Falls, Horseshoe Bay, Vancouver Island (Nanaimo), Victoria, Fort Rodd, Vancouver en via Calgary weer terug naar huis.

Wij zijn in totaal 17 dagen geweest en voor de route die wij gereden hadden was het prima. Niet te lang en niet te kort. Kijk uit dat je niet teveel National Parks en natuur gaat plannen, op een gegeven moment word alles namelijk zo goed als hetzelfde.

Neem de tijd om ook echt van de natuur te genieten door wandelingen te doen en in de steden in contact te komen met de locals. Ook in de kleine dorpjes/gemeenschappen. Vond ik echt de leukste contacten. Ik weet niet of je ooit in Amerika geweest bent, maar de mensen in Canada zijn vriendelijker en oprechter.

Ik kan je geen antwoord geven of auto en tent beter is dan een camper, ik weet wel dat het 's nachts behoorlijk koud kan zijn dus heb je goede slaapzakken nodig. Als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel.

Ohja: Canada is redelijk aan de prijs. Brandstof is niet meer goedkoop en de boodschappen zijn even duur als in NL. Of je uit gaat komen met €10k weet ik niet. Mijn ervaring is dat een vakantie altijd duurder word dan je beraamd hebt haha.
 
Als je toch een camper overweegt (wat een erg prettige manier van reizen is in Canada en je zit minder in de kou dan in een tent als de temperaturen dalen), dit is een mooi campertje voor 2 personen .
Dit was de C-small van Fraserway.
Wij hebben hem vorig jaar in Oost-Canada gehuurd, 18 dagen voor 5000 Euro.
Maar dat was in augustus wat een heel stuk duurder is dan september. Plus West-Canada is goedkoper met campers omdat er meer vraag/aanbod is.
Dus ik denk dat je een stuk goedkoper uitkomt.
Wij hebben geboekt bij Travelhome.nl (al 4 keer in totaal), heel goed verzorgd allemaal.
20230820_093407.jpg
 
Wij hebben een rondreis gemaakt in september 2017, maar totaal andere route nl Vancouver, Vancouver Island, via Canada naar Yellowstone NP en helemaal door naar San Francisco. En ook met een camper, met zijn tween in een 6 persoons camper dus dat mag je niet echt kamperen meer noemen :+. Werd een dure trip al kwam dit bij ons ook door de grote afstanden en het verbruik van dat hok icm redelijk dure campings.

Wat jammer was (door de continue dreiging van bosbranden) het verbod op bbq / open vuur in vrijwel heel Canada toen, Dus lekker fikkie stoken naast de camper in een vuurpit was er niet bij, tenminste niet in de eerste weken van de vakantie. Verder moet je inderdaad voorbereid zijn op het omslaan van het weer. De eerste weken dus extreme droogte, en toen we in Yellowstone stonden begon het ineens te sneeuwen. Da’s niet zo prettig als je erdoor moet met een flinke camper met achterop dubbellucht zomerbanden ;).

Het was wel een van de mooiere reizen die we gemaakt hebben en zou ook zo terug willen! Veel plezier met de voorpret!

B9C9D7D8-8F00-45A2-A063-12D300A9BBC9.jpeg
 
Ik ben een aantal malen voor mijn werk op een zeeschip in de buurt van Vancouver en op Vancouver Island geweest. Excursies gemaakt met een huurauto. Het is er erg mooi, maar voor een vakantie zou ik nooit zo ver gaan.
 
Ze hebben in september volgens mij ook wel eens van die deals om een camper te "verplaatsen". Omdat veel mensen de camper ophalen in bv Calgary of Edmonton en dan eindigen in Vancouver komt er daar een soort camperoverschot, en die moeten dan weer verdeeld worden over de andere punten. Ooit wel eens gehoord dat je hem dan relatief goedkoop kan huren, mits je hem maar op de afgesproken plaats weer inlevert. Wat je in de tussentijd doet maakt niet uit. Je zal dat waarschijnlijk wel rechtstreeks bij zo'n aanbieder moeten regelen.
 
Ze hebben in september volgens mij ook wel eens van die deals om een camper te "verplaatsen". Omdat veel mensen de camper ophalen in bv Calgary of Edmonton en dan eindigen in Vancouver komt er daar een soort camperoverschot, en die moeten dan weer verdeeld worden over de andere punten. Ooit wel eens gehoord dat je hem dan relatief goedkoop kan huren, mits je hem maar op de afgesproken plaats weer inlevert. Wat je in de tussentijd doet maakt niet uit. Je zal dat waarschijnlijk wel rechtstreeks bij zo'n aanbieder moeten regelen.

dit kan ook via deze Nederlandse aanbieder, net als het begin van het seizoen nieuwe campers bij fabriek ophalen:

Wegbrengcampers | Travelhome

Hier hebben wij destijds onze camper ook gehuurd (geen wegbrengcamper oid) Betrouwbare club. Is dan ook onderdeel van de ANWB.
 
Laatst bewerkt:
De branden zijn groot, maar Canada is nog veel groter. Elke provincie heeft wel een app waar je precies kan zien waar de branden woeden en waar je weg moet blijven. Het is vooral de rook waar je last van kan hebben, ook al zijn de branden honderden kilometers verderop. Het is net hoe de wind staat. Maar TS heeft het over volgend jaar september, dus dan is de situatie weer heel anders natuurlijk.
 
Ik ben 14 jaar vrachtwagen chauffeur geweest in Canada East coast - Westcoast, ook de US.
Wat wil je weten?
Persoonlijk zelf zou ik een rondreis langs de veel minder touristische oostkust doen.
Bv vanuit New Brunswick over Nova Scotia naar Labrador en dan terug over Quebec via de Trans Labrador higway.
Mooier natuurschoon, stilte en geen touristen overal.
De westkust is een tourist trap geworden, er is veel armoede, economische malaise, en criminaliteit, veel werkenden wonen in tenten, en er is veel drugs, alcohol mis bruik en prostitutie.
Het eens zo mooie Vancouver is Chinees, het kleurrijke Hastings is alleen nog maar naalden in de bosjes en hopeloze zwervers, Seattle idem, en nu veel Grizly bears overal omdat mensen die in de bossen wonen overal troep en etens resten achterlaten en aggresief kunnen zijn als ze geen voedsel vinden.


Ga lekker de oostkust doen, dagenlang rijden en alleen maar natuur en wild, en toffe mensen.
FB_IMG_1619277182157.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is de aanbieder van de whale/bear watching in het Noorden van Vancouver Island.

Seawolfadventures.ca

Aangezien je toch in Port Hardy uitkomt, vanuit daar is het maar een half uurtje rijden naar waar de tours beginnen.
Kleine groep, gerund door First Nations, ze laten je de dieren zien en vertellen ook over hun cultuur en wat voor rol de beer en de orca bvb erin spelen. Er is een klein Cultural Centre onderweg.
Het natuurschoon is overweldigend.
Er zijn Black Bears , Grizzly Bears, orca's, bultruggen.
 
Bedankt voor al jullie reacties, suggesties en tips!!

Waarom ga je niet met de trein van Oost naar West. Opstappen in Toronto en eindigen in Vancouver.


Met 30 dagen kan je er ook nog voor kiezen om via IJsland te reizen. Iceland Air adverteert daarmee. Maak je een leuke tussenstop.
We hebben behoorlijk onze zinnen gezet op het rocky mountain gebergte en vancouver Island. De route is nog wel flexibiel maar het gebied is wel besloten.

Toch bedankt!

In september zit je wat drukte betreft waarschijnlijk wel goed, de scholen zijn dan weer begonnen dus campings hoef je niet te reserveren. Banff, Lake Louise zijn de hotspots, die zijn altijd druk maar in september zal het wel te doen zijn. Tijdens de schoolvakanties wil je daar echt niet zijn.

Wat budget betreft kan je niet al te veel adviseren, dat is vooral afhankelijk van hoe luxe je leeft. Afstanden zijn groot dus brandstof zal een grote kostenpost zijn. Hoe groter de auto die je huurt hoe hoger de brandstofkosten zullen zijn. De prijzen voor benzine zijn redelijk vergelijkbaar met NL, maar dan in Canadese dollar. Prijs is rond de 2 dollar per liter, maar de dollar staat op dit moment rond de 0,6 euro dacht ik. Hetzelfde eigenlijk voor boodschappen. Vooral luxe artikelen zoals alcohol e.d. zijn duur. Als je met de auto bent kan je het beste wat voorraad inslaan in de goedkopere winkels zoals Walmart. Die heb je in de meeste grote steden wel. Of maak een account aan voor de grotere supers als Coop en SaveOnFoods, een soort bonuskaart. Krijg je vaak redelijk wat korting mee. Vooral in de kleine buurtsupers in de afgelegen dorpjes zijn de prijzen erg hoog.

De ferry van Prince Rupert naar Port Hardy (Vancouver Island) is lang, iets van 16 uur ofzo, en dus behoorlijk duur. Ik zou uitgaan van zo'n 500 dollar. Ik weet niet hoe het in september is maar waarschijnlijk zit je dan nog wel in het zomerschema. Check dat vooraf even op de site van BCFerries. Omdat je dan al ergens in de 2e helft van september zit varen ze misschien iets minder frequent. In de zomer gaat hij elke 2 dagen. Je hebt alles aan boord, restaurants en dergelijke, en ik dacht dat je elke 3 uur een half uurtje op het autodek mag. Je hoeft dus niet alles mee te nemen naar het passagiersdek, en als je het budget een beetje in de hand wil houden kan je je eigen eten en drinken meenemen, dat doet iedereen. Je kan een hut boeken maar dat hoeft niet, je hebt dan wel je eigen plek maar overdag slaap je toch niet. Als je vooraf reserveert weet je zeker dat je goed zit. De overtocht zelf is waanzinnig mooi, je vaart overdag dus je hebt het grootste deel van de tijd daglicht. Je vaart overal tussen de eilanden door, erg mooi. Ik zag toen een aantal Orca's (in juni) maar dat het is afhankelijk van het seizoen waarin je zit. Geen idee hoe dat in september is. Goed kans dat ze dan weer op de terugweg richting warmer water in het zuiden zijn. Verrekijker mee!

Campings zijn wel iets anders dan je in Europa gewend bent. Je hebt particuliere campings, die hebben meestal alle faciliteiten maar zijn wel duur (25-40 dollar per nacht). Je betaald altijd voor een plaats, ongeacht wat voor kampeermiddel en het aantal personen. Soms moet je extra betalen voor douches, een beetje afhankelijk van hoe afgelegen ze zijn. Ik was wel fan van de provincial park campsites. Die zijn van de provinciale of nationale parken en meestal zo rond de 20 tot 30 dollar per nacht. Hou er wel rekening mee dat die vaak weinig tot geen faciliteiten hebben, geen douches, geen stromend water en geen stroom. Toiletten zijn wat ze noemen pit-toilets of outhouse, composttoiletten zonder water dus. Meestal wel keurig schoon. In de gebieden die niet zo afgelegen zijn heb je vaak wel kranen met drinkwater, maar in de afgelegen gebieden is er soms alleen een kraan of zelfs pomp met grondwater wat je eerst moet koken of filteren. Als je met de auto bent zou ik gewoon een jerrycan water meenemen en vullen waar het wel drinkbaar is, dan heb je geen gedoe met filteren of koken. Rondom Banff en Jasper is het niet zo primitief hoor, maar daar buiten wel. Op veel overheidscampings is ook geen receptie, je kiest gewoon een plek uit die beschikbaar is. In BC komt er aan het eind van de dag meestal een parkranger langs om de betalingen te innen. (Contant!). Yukon kom je waarschijnlijk niet, maar daar moet je het meestal in een brievenbus gooien.

Ik heb er veel gekampeerd en nergens problemen gehad met wildlife. Zorg dat je niks eetbaars in je tent bewaard, maar altijd in de auto. Ook geen kookwater of afwaswater op je kampeerplaats afgieten, maar altijd een stukje verderop. Gewoon gezond verstand, als er niks te eten is komen ze ook niet. Je kan altijd aan de rangers vragen hoe de situatie op dat moment is en of er veel wild activiteit is. Bearspray mee voor de zekerheid, maar verder niet teveel zorgen over maken.

Als je de iOverlander app download kan je alle campings raadplegen, daar staat meestal ook bij wat ze kosten, of er water, douches, of WiFi is. Je vindt er ook drinkwaterpunten, gratis WiFi spots, van alles wat voor reizigers handig kan zijn.
Bedankt voor alle tips, hier kunnen we zeker wat mee! Vooral de ferry had ik nog helemaal niet bij stilgestaan.

Yep, vergelijkbare reis in september 2018 gedaan, wel met een camper.
Fantastische reis, zou ik zo over doen.
Hou er rekening mee dat het al wat kouder kan zijn in september, wij zijn bvb door sneeuw verrast en het weer sloeg ook ineens om. Nog niet eens in de bergen maar vlakbij Calgary. Vandaag nog niets aan de hand, de volgende ochtend sneeuwstorm.

Jullie route ziet er goed uit, qua afstand.
Wij zijn 4 weken geweest maar ook veel gereden, rondje Vancouver tot aan Edmonton en weer terug.
Campsites zijn er voldoende en zeker in het naseizoen hoef je je geen zorgen te maken over beschikbaarheid.

Vancouver Island absoluut doen en neem de moeite om naar het noorden van het eiland door te rijden, veel rustiger, minder toeristen en fantastische wildlife, ik kan je wel een tip geven voor een goede whale watching/bear watching aanbieder.

Als me nog meer te binnen schiet dan post ik het.

Wat was jij kwijt voor de camper als ik dat mag vragen?

Heftig wel, en sneeuwstorm in September!
Wij zijn in september/oktober 2021 naar Canada geweest, het ligt eraan wat je van plan bent. Wij zijn op Calgary gevlogen, daar een dag doorgebracht en vervolgens met de camper naar; Banff, Lake Louise, Lake Peyto, Columbia Ice Fields, Triangle Falls, Sunwapte Falls, Atabasca Falls, Jasper, Maligne Canyon, Mount Robson, Clearwater Lake, Hemcken Fall, Kamloops, Lillooet, Horsesting, Whistler, Squamish, Shannon Falls, Horseshoe Bay, Vancouver Island (Nanaimo), Victoria, Fort Rodd, Vancouver en via Calgary weer terug naar huis.

Wij zijn in totaal 17 dagen geweest en voor de route die wij gereden hadden was het prima. Niet te lang en niet te kort. Kijk uit dat je niet teveel National Parks en natuur gaat plannen, op een gegeven moment word alles namelijk zo goed als hetzelfde.

Neem de tijd om ook echt van de natuur te genieten door wandelingen te doen en in de steden in contact te komen met de locals. Ook in de kleine dorpjes/gemeenschappen. Vond ik echt de leukste contacten. Ik weet niet of je ooit in Amerika geweest bent, maar de mensen in Canada zijn vriendelijker en oprechter.

Ik kan je geen antwoord geven of auto en tent beter is dan een camper, ik weet wel dat het 's nachts behoorlijk koud kan zijn dus heb je goede slaapzakken nodig. Als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel.

Ohja: Canada is redelijk aan de prijs. Brandstof is niet meer goedkoop en de boodschappen zijn even duur als in NL. Of je uit gaat komen met €10k weet ik niet. Mijn ervaring is dat een vakantie altijd duurder word dan je beraamd hebt haha.

Route is vergelijkbaar met wat wij willen, alleen wij willen dan ook nog richting het puntje van Alaska.

Wij willen inderdaad echt wandelingen gaan doen door de natuur om op plekken te komen waar je anders niet zo snel komt. 500+ hoogtemeters en wandelingen van 4+ uur is voor ons geen probleem, juist het doel. Daarom willen we ook graag die 30 dagen. Was 17 dagen niet een beetje kort achteraf?

Wij hebben een rondreis gemaakt in september 2017, maar totaal andere route nl Vancouver, Vancouver Island, via Canada naar Yellowstone NP en helemaal door naar San Francisco. En ook met een camper, met zijn tween in een 6 persoons camper dus dat mag je niet echt kamperen meer noemen :+. Werd een dure trip al kwam dit bij ons ook door de grote afstanden en het verbruik van dat hok icm redelijk dure campings.

Wat jammer was (door de continue dreiging van bosbranden) het verbod op bbq / open vuur in vrijwel heel Canada toen, Dus lekker fikkie stoken naast de camper in een vuurpit was er niet bij, tenminste niet in de eerste weken van de vakantie. Verder moet je inderdaad voorbereid zijn op het omslaan van het weer. De eerste weken dus extreme droogte, en toen we in Yellowstone stonden begon het ineens te sneeuwen. Da’s niet zo prettig als je erdoor moet met een flinke camper met achterop dubbellucht zomerbanden ;).

Het was wel een van de mooiere reizen die we gemaakt hebben en zou ook zo terug willen! Veel plezier met de voorpret!

Bekijk bijlage 1915906
Gaaf! Dat is inderdaad ook echt een mooie route.

Ik heb de mazzel gehad dat ik als tiener al de Denver, rockies, grand canyon, yellowstone, arches, antilope, en Las Vegas route met mijn ouders gedaan heb.

Wel jammer dat je nergens vuur mocht maken dan inderdaad, ik hoop dat wij daar in September wat minder last van hebben, maar je weet het nooit.
Als je toch een camper overweegt (wat een erg prettige manier van reizen is in Canada en je zit minder in de kou dan in een tent als de temperaturen dalen), dit is een mooi campertje voor 2 personen .
Dit was de C-small van Fraserway.
Wij hebben hem vorig jaar in Oost-Canada gehuurd, 18 dagen voor 5000 Euro.
Maar dat was in augustus wat een heel stuk duurder is dan september. Plus West-Canada is goedkoper met campers omdat er meer vraag/aanbod is.
Dus ik denk dat je een stuk goedkoper uitkomt.
Wij hebben geboekt bij Travelhome.nl (al 4 keer in totaal), heel goed verzorgd allemaal.
Bekijk bijlage 1915892

€5000 voor 18 dagen schrik ik wel van, dat is voor ons echt een veel te hoge prijs per dag.

Wij kwamen uit op 5k voor 30 dagen en dat vonden we eigenlijk al te veel. Ook omdat je nog extra moet betalen voor miles, hoog verbruik hebt, ect.

Kou in de tent is inderdaad wel een dingetje, al vind ik dat zelf niet zo erg, maar de dame heeft daar wel wat meer moeite mee haha. Maarja een goede slaapzak scheelt al een hoop.

Ze hebben in september volgens mij ook wel eens van die deals om een camper te "verplaatsen". Omdat veel mensen de camper ophalen in bv Calgary of Edmonton en dan eindigen in Vancouver komt er daar een soort camperoverschot, en die moeten dan weer verdeeld worden over de andere punten. Ooit wel eens gehoord dat je hem dan relatief goedkoop kan huren, mits je hem maar op de afgesproken plaats weer inlevert. Wat je in de tussentijd doet maakt niet uit. Je zal dat waarschijnlijk wel rechtstreeks bij zo'n aanbieder moeten regelen.

Hier hoor ik meer over maar is lastig te vinden. Ik vraag me ook af of ze dat doen op de route die wij willen. Al staan we wel open om de route in andersom te doen.

dit kan ook via deze Nederlandse aanbieder, net als het begin van het seizoen nieuwe campers bij fabriek ophalen:

Wegbrengcampers | Travelhome

Hier hebben wij destijds onze camper ook gehuurd (geen wegbrengcamper oid) Betrouwbare club. Is dan ook onderdeel van de ANWB.

Oh bedankt hier ga ik naar kijken!
Gaan de enorme branden nog effect hebben?
Ik hoop in september wat minder. Maar branden kan je niet op plannen, dat risico heb je altijd. Maar het is ook wel een enorm groot land, als er ergens te veel branden zijn rijden we om of bezoeken we een ander stuk in de buurt.

De branden zijn groot, maar Canada is nog veel groter. Elke provincie heeft wel een app waar je precies kan zien waar de branden woeden en waar je weg moet blijven. Het is vooral de rook waar je last van kan hebben, ook al zijn de branden honderden kilometers verderop. Het is net hoe de wind staat. Maar TS heeft het over volgend jaar september, dus dan is de situatie weer heel anders natuurlijk.
Dit inderdaad.
Ik ben 14 jaar vrachtwagen chauffeur geweest in Canada East coast - Westcoast, ook de US.
Wat wil je weten?
Persoonlijk zelf zou ik een rondreis langs de veel minder touristische oostkust doen.
Bv vanuit New Brunswick over Nova Scotia naar Labrador en dan terug over Quebec via de Trans Labrador higway.
Mooier natuurschoon, stilte en geen touristen overal.
De westkust is een tourist trap geworden, er is veel armoede, economische malaise, en criminaliteit, veel werkenden wonen in tenten, en er is veel drugs, alcohol mis bruik en prostitutie.
Het eens zo mooie Vancouver is Chinees, het kleurrijke Hastings is alleen nog maar naalden in de bosjes en hopeloze zwervers, Seattle idem, en nu veel Grizly bears overal omdat mensen die in de bossen wonen overal troep en etens resten achterlaten en aggresief kunnen zijn als ze geen voedsel vinden.


Ga lekker de oostkust doen, dagenlang rijden en alleen maar natuur en wild, en toffe mensen.Bekijk bijlage 1916257
Bedankt voor de suggestie.

Ik snap waar je vandaan komt en ik kan me daar wel in vinden. Helaas zijn de zinnen wel echt gezet op dit gebied ;)

We gaan ook bewust in september(of mogelijk ook mei/juni maar waarschijnlijk september) om de echte drukte hopelijk te missen.

Dat grote steden problemen hebben snap ik wel, maar wij komen niet voor steden. We zouden 1 dag in Calagary zijn en 1 dag in Vancouver, that's it.

Heb je in alle seizoenen gereden? Was het in september niet rustiger kwa toerisme dan in de zomer?
Dit is de aanbieder van de whale/bear watching in het Noorden van Vancouver Island.

Seawolfadventures.ca

Aangezien je toch in Port Hardy uitkomt, vanuit daar is het maar een half uurtje rijden naar waar de tours beginnen.
Kleine groep, gerund door First Nations, ze laten je de dieren zien en vertellen ook over hun cultuur en wat voor rol de beer en de orca bvb erin spelen. Er is een klein Cultural Centre onderweg.
Het natuurschoon is overweldigend.
Er zijn Black Bears , Grizzly Bears, orca's, bultruggen.
Top! Ja een whale watching tocht staat 100% op de to do list daar. Helemaal omdat we helaas op Madeira niks gezien hebben dit jaar.

Deze ga ik onthouden!
 
Wat was jij kwijt voor de camper als ik dat mag vragen?
Ik heb het even voor je nagekeken, het was een 3000 Euro voor 25 dagen camperhuur.
Dat was Vancouver ophalen en ook weer inleveren.
Let wel: dit was vóór Corona, in 2018.
In de Coronatijd hebben de verhuurders hun vloot verkleind en toen het toerisme weer op gang kwam was er minder aanbod maar wél veel vraag omdat het "eindelijk weer kon" dus de prijzen gingen omhoog.
Sowieso zijn de camperprijzen dynamisch, afhankelijk van vraag en aanbod, hoe eerder je boekt hoe goedkoper je uit bent.
 
Bedankt voor al jullie reacties, suggesties en tips!!


We hebben behoorlijk onze zinnen gezet op het rocky mountain gebergte en vancouver Island. De route is nog wel flexibiel maar het gebied is wel besloten.

Toch bedankt!


Bedankt voor alle tips, hier kunnen we zeker wat mee! Vooral de ferry had ik nog helemaal niet bij stilgestaan.



Wat was jij kwijt voor de camper als ik dat mag vragen?

Heftig wel, en sneeuwstorm in September!

Route is vergelijkbaar met wat wij willen, alleen wij willen dan ook nog richting het puntje van Alaska.

Wij willen inderdaad echt wandelingen gaan doen door de natuur om op plekken te komen waar je anders niet zo snel komt. 500+ hoogtemeters en wandelingen van 4+ uur is voor ons geen probleem, juist het doel. Daarom willen we ook graag die 30 dagen. Was 17 dagen niet een beetje kort achteraf?


Gaaf! Dat is inderdaad ook echt een mooie route.

Ik heb de mazzel gehad dat ik als tiener al de Denver, rockies, grand canyon, yellowstone, arches, antilope, en Las Vegas route met mijn ouders gedaan heb.

Wel jammer dat je nergens vuur mocht maken dan inderdaad, ik hoop dat wij daar in September wat minder last van hebben, maar je weet het nooit.


€5000 voor 18 dagen schrik ik wel van, dat is voor ons echt een veel te hoge prijs per dag.

Wij kwamen uit op 5k voor 30 dagen en dat vonden we eigenlijk al te veel. Ook omdat je nog extra moet betalen voor miles, hoog verbruik hebt, ect.

Kou in de tent is inderdaad wel een dingetje, al vind ik dat zelf niet zo erg, maar de dame heeft daar wel wat meer moeite mee haha. Maarja een goede slaapzak scheelt al een hoop.



Hier hoor ik meer over maar is lastig te vinden. Ik vraag me ook af of ze dat doen op de route die wij willen. Al staan we wel open om de route in andersom te doen.



Oh bedankt hier ga ik naar kijken!

Ik hoop in september wat minder. Maar branden kan je niet op plannen, dat risico heb je altijd. Maar het is ook wel een enorm groot land, als er ergens te veel branden zijn rijden we om of bezoeken we een ander stuk in de buurt.


Dit inderdaad.
Bedankt voor de suggestie.

Ik snap waar je vandaan komt en ik kan me daar wel in vinden. Helaas zijn de zinnen wel echt gezet op dit gebied ;)

We gaan ook bewust in september(of mogelijk ook mei/juni maar waarschijnlijk september) om de echte drukte hopelijk te missen.

Dat grote steden problemen hebben snap ik wel, maar wij komen niet voor steden. We zouden 1 dag in Calagary zijn en 1 dag in Vancouver, that's it.

Heb je in alle seizoenen gereden? Was het in september niet rustiger kwa toerisme dan in de zomer?
Top! Ja een whale watching tocht staat 100% op de to do list daar. Helemaal omdat we helaas op Madeira niks gezien hebben dit jaar.

Deze ga ik onthouden!
voor de route die wij gereden hebben was 17 dagen net mooi. Een paar dagen langer kon ook wel, dan hadden we net meer de tijd om bijvoorbeeld nog meer in de natuur te wandelen.
 
Mocht je een camper overwegen, wij hebben destijds bij Travelhome de camper gehuurd omdat we hem in Canada wilde ophalen en in VS terugbrengen. Maar omdat je in Canada blijft is het wat eenvoudiger en mogelijk een stuk goedkoper om lokaal eens te kijken wat er te huur is. Vanzelfsprekend moet de verzekering in orde zijn.
 
Bedankt voor al jullie reacties, suggesties en tips!!


We hebben behoorlijk onze zinnen gezet op het rocky mountain gebergte en vancouver Island. De route is nog wel flexibiel maar het gebied is wel besloten.

Toch bedankt!


Bedankt voor alle tips, hier kunnen we zeker wat mee! Vooral de ferry had ik nog helemaal niet bij stilgestaan.



Wat was jij kwijt voor de camper als ik dat mag vragen?

Heftig wel, en sneeuwstorm in September!

Route is vergelijkbaar met wat wij willen, alleen wij willen dan ook nog richting het puntje van Alaska.

Wij willen inderdaad echt wandelingen gaan doen door de natuur om op plekken te komen waar je anders niet zo snel komt. 500+ hoogtemeters en wandelingen van 4+ uur is voor ons geen probleem, juist het doel. Daarom willen we ook graag die 30 dagen. Was 17 dagen niet een beetje kort achteraf?


Gaaf! Dat is inderdaad ook echt een mooie route.

Ik heb de mazzel gehad dat ik als tiener al de Denver, rockies, grand canyon, yellowstone, arches, antilope, en Las Vegas route met mijn ouders gedaan heb.

Wel jammer dat je nergens vuur mocht maken dan inderdaad, ik hoop dat wij daar in September wat minder last van hebben, maar je weet het nooit.


€5000 voor 18 dagen schrik ik wel van, dat is voor ons echt een veel te hoge prijs per dag.

Wij kwamen uit op 5k voor 30 dagen en dat vonden we eigenlijk al te veel. Ook omdat je nog extra moet betalen voor miles, hoog verbruik hebt, ect.

Kou in de tent is inderdaad wel een dingetje, al vind ik dat zelf niet zo erg, maar de dame heeft daar wel wat meer moeite mee haha. Maarja een goede slaapzak scheelt al een hoop.



Hier hoor ik meer over maar is lastig te vinden. Ik vraag me ook af of ze dat doen op de route die wij willen. Al staan we wel open om de route in andersom te doen.



Oh bedankt hier ga ik naar kijken!

Ik hoop in september wat minder. Maar branden kan je niet op plannen, dat risico heb je altijd. Maar het is ook wel een enorm groot land, als er ergens te veel branden zijn rijden we om of bezoeken we een ander stuk in de buurt.


Dit inderdaad.
Bedankt voor de suggestie.

Ik snap waar je vandaan komt en ik kan me daar wel in vinden. Helaas zijn de zinnen wel echt gezet op dit gebied ;)

We gaan ook bewust in september(of mogelijk ook mei/juni maar waarschijnlijk september) om de echte drukte hopelijk te missen.

Dat grote steden problemen hebben snap ik wel, maar wij komen niet voor steden. We zouden 1 dag in Calagary zijn en 1 dag in Vancouver, that's it.

Heb je in alle seizoenen gereden? Was het in september niet rustiger kwa toerisme dan in de zomer?
Top! Ja een whale watching tocht staat 100% op de to do list daar. Helemaal omdat we helaas op Madeira niks gezien hebben dit jaar.

Deze ga ik onthouden!

Graag gedaan hoor, maar de idylle van het veilige onschuldige BC Rocky Mountain gebied bestaat niet meer, vandaar dat ik je mijn oprechte mening geef om teleurstellingen te voorkomen.
Maar misschien is dat ook niet wat je zoekt.
 
Nu zit ik nóg ergens aan te denken: als je toch zo veel tijd hebt, zou het misschien leuk zijn om ipv Calgary alleen als springplank voor de Rockies te zien, iets meer van Alberta te verkennen.
Het contrast tussen de Rockies en de Plains is enorm. Een hele andere wereld.
Je waant je letterlijk in Cowboy Country in Alberta. Lange rechte wegen waar je geen mens tegenkomt, alleen kuddes van grazende runderen aan weerskanten van de weg. Waarschuwingsborden: let op, volgend tankstation over 70 mijlen.
Bezienswaardigheden:
De Badlands (omgeving Drumheller) waar veel resten van dinosaurussen zijn gevonden.
Head Smashed In Buffalo Jump, tevens Unesco Werelderfgoed, laat zien hoe de First Nations traditioneel jacht maakten op de buffels.
Blackfoot Crossing Heritage Park, om meer over de cultuur van de Plain Natives te leren. Je rijdt tevens door land ("reservaat") van de Siksika Nation, kun je meteen zien hoe die mensen vandaag de dag leven.
 
Die haten Europeanen en zijn meestal dronken.
Jij maakt het wel heel aantrekkelijk voor hem om überhaupt nog naar Canada te gaan. _O-
Je hebt een punt. Maar dat is toch ook ok om te zien. :Y
Over Vancouver heb je ook een punt. Ja, er zijn veel daklozen zichtbaar op straat en er worden in volle zicht drugs gebruikt.
Ons is uitgelegd dat er een enorm tekort aan woonruimte is in Vancouver, tevens is daar alles peperduur. Downtown is een "ghost town" met prachtige apartamentcomplexen die volledig leeg staan omdat ze puur als investering zijn gekocht. En ondertussen leven mensen op straat.
Door het relatief milde klimaat is Vancouver binnen Canada heel erg in trek, gecombineerd met het eerder genoemde heeft het met enorme problemen te kampen.
Ook dat was interessant om te zien, om te begrijpen waarom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan