Tips gevraagd rondreis Marokko

Ja ze bijten wel die krengen ik schop naar ze op de motor maar meestal werkt dat averechts.
klopt :')

zolang je been langs je motor is, kunnen ze alleen mee rennen en blaffen.
Zodra je schopt en je been uitsteekt, dan pas kunnen ze terwijl ze rennen er in bijten.
kortom juist been tegen de motor en rustig door rijden (het is maar territorium drift, na een paar honderd meter draaien ze weer om)

@TS, super mooi land, ik ben er nu 3 keer geweest.
Voor mij was ook afgelopen oktober (net na de aardbeving).
Heb denk ik 3 politie controles gezien, maar zodra we er aankwamen, kreeg iedereen een stopteken en mochten wij juist doorrijden.
Dat er toeristen naar het land kwamen, waren ze alleen maar dankbaar voor.

Verdere tip, eten buiten de steden en "doorgaande" wegen is veel leuker en vooral erg lekker (en super goedkoop).
Loop mee de keuken in, je kan gewoon in de poten kijken, wijs aan wat je wil hebben.
Je bent daar echt koning-klant en dat voor een paar euro.
Leukste plekken is waar je met de " restaurant" houder eerst meeloopt naar de slager, om daar te zien van welk dier je vlees komt (en je vlees ook daar afrekent) _O-:t
Verder altijd drinken (inslaan) of tanken zodra je kan... hebben stukken gehad van 200 / 300 km zonder tank mogelijkheid.. en bij tanken uit de petfles altijd ff goed kijken qua water/vuiligheid bij de benzine en mee rekenen :+ (maar zelfs dan is het nog steeds goedkoper dan NL).
PS ik heb zo'n sok in de tank, om qua vuiligheid extra te filteren, je kan soms roest hebben van de benzine opslagtank e.d...
Schermafbeelding 2024-01-03 om 16.37.51.png
 
Dat er ook goede ervaringen zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat de slechte ervaringen ongeldig zijn. Vergelijk het met de op MF als slecht bekend staande motorzaken.
 
Beste medereizigers,

In april 2024 gaan wij naar Marokko voor een ruim 15 daagse rondreis. Wij vliegen zelf op Malaga om daar de motor op te halen. Die gaat met Nord cargo vanaf Moerdijk naar een depot in Malaga.
De overtocht van Algeciras naar Ceuta. Uiteraard mogen het rif gebergte, de hoge en lage Atlas niet ontbreken net als een bezoek aan een oase en de woestijn.

Het is de planning om grotendeels over verharde wegen te rijden en af en toe via onverharde wegen. Er wordt gereden met een Transalp 700 en Bmw G650 Gs beide op Conti TKC 70 banden.

Heb je ervaring of misschien tips voor de reis dan horen wij dat graag!

Alvast bedankt.
Tip: TKC80.
 
We zijn gisteren teren met de ferry uit Ceuta teruggekomen naar Spanje. We zijn bijna 5 weken in Marokko geweest. Wij vonden het een fantastisch land om te rijden. Nou zijn wij vagabonden en reden o.a. van het zuiden van Argentinië naar Alaska. Dus ook door Ecuador, Bolivia, Peru, Colombia en bijv. Mexico, maar verder reden we ook door India en Nepal. Dus misschien liggen onze normen wellicht anders. Realiseer je dus dat het niet West Europa is en dat het er anders is…Er is ons niets geks overkomen. De meeste wegen zijn er prima, ook in de bergen. Vaak zelfs beter dan in Duitsland of Frankrijk, laat staan België. Je kan onze reis terugkijken op FB op Dia and Hans’ Motorcycle Travels, op Polarsteps op mijn naam zoeken: Hans den Ouden. En de routes kan je vinden op Myroute app, ook op mijn naam zoeken. Kamperen kan, maar de meeste campings zijn eigenlijk alleen geschikt voor campers en hebben geen lekkere ondergrond voor je tentje. We gebruikten Booking om hotels te zoeken, maar gingen vervolgens gewoon naar het hotel toe en vroegen om een kamer. Meestal krijg je dan een betere deal of voor dezelfde prijs als op Booking een ontbijt erbij. Een beetje Frans spreken helpt wel in Marokko. Marokko is niet heel duur, maar ook niet heel goedkoop. Reken op een kamer voor €40 en avondeten rond de €5-7 PP. Alcohol is meestal niet verkrijgbaar of erg duur. Dus als je niet zonder kan, koop dan een voorraadje in Spanje waar het erg goedkoop is. De benzine is ongeveer €1,35-1,40 per liter 95. Dat is trouwens het enige wat ze hebben . 98 zag ik nergens. De Marokkanen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, we zijn nergens belazerd. Wel zijn er bedelaars en zeer arme mensen, dus wees een beetje vrijgevig. Oh ja we kochten een paar zakken lolly’s en snoepjes voor de kinderen langs de weg. Dat is echt leuk om uit te delen.
IMG_0903.jpeg
DSC08856.jpeg
 
Wij willen dit jaar ook gaan, met de bus tot zuid spanje en daar de motoren uitladen en met de boot oversteken.
Tips voor parkeerplek voor de bus zijn welkom.

Kan alleen niet echt een duidelijk antwoord vinden op wat te doen met de motoren bij binnenkomst.
Ene keer lees ik dat je vooraf een en ander moet regelen, andere keer dat dit op de boot kan.
Dus mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen hier :
Moeten we nog iets vooraf regelen om de motoren mee Marokko in te kunnen nemen of regel je dat op de boot/direct bij aankomst in Marokko ?

Dit zijn de POI die ik tot nu toe heb opgeslagen.
POI.jpg

Zeg niet dat we alle punten gaan doen, maar is puur wat ik ben tegengekomen als interesante dingen van anderen zoals reisverhalen en kant en klare reizen. Ben alleen niet zo van een reisleider/begleiding, zelf uitvogelen hoort ook bij het avontuur toch ?

Route heb ik nog niet gemaakt ( en daar zal alsnog ook zeker vanaf geweken worden) We willen stukje cultuur meenemen, maar het gaat vooral om het rijden en dan natuurlijk ook de minder begaanbare wegen en bij de zandduinen ( waar het beste ?) willen we ook eens kijken hoe ver we komen.

We gaan in totaal 3 weken, maar 2 dagen heen en 2 dagen terug spanje eraf geeft ons 2,5 week IN Marokko. We rijden overigens met 2x een Yamaha XT660Z Tenere.
 
Op de boot regel je je stempeltjes enz voor jou als persoon.
Bij aankomst moet je de motoren invoeren. Kenteken kaart laten zien. Papiertje terug krijgen en heel eeg goed bewaren. Meer is het niet.
 
in mijn ervaring zijn er twee marokko's , de kuststreek en het deel achter de Atlas, de sahara.
het eerste deel wonen arabieren , het tweede deel berbers.
Klopt niet helemaal.

Paar weken geleden was ik in Marokko (surfen) en stond daar met een surfleraar te praten. Die vertelde dat het gebied rond Agadir eigenlijk ook berbers is.


Overigens wat kan helpen: grote delen van Marokko spreken ze beter Frans dan Engels, maar ze hebben een hekel aan de Fransen. Als je Frans gebruikt, zorg dat ze snappen dat je niet een Fransman bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan