Honda VFR750 of 800.Beste mensen,
Ik hoop vanaf morgen de
trotse bezitter te zijn van een motorrijbewijs A. En heb me zojuist hier ingeschreven. Geen idee ook of ik deze vraag op de juiste plek stel... Ik wil graag een motor kopen voor woon - werk. 150km per dag 5 dagen in de week. Nu kan ik naar een dealer en advies vragen wat een goede begin motor is maar ik vraag het ook graag aan ervaringsdeskundige zonder winstoogmerk. Mijn oog is gevallen op een RT 1200. Is een (te zware) motor voor het begin wordt gezegd door mijn omgeving. Graag jullie mening advies en advies wat een goede start motor is voor deze afstanden.
Gr. Marco
Ik zeg altijd dat een motor een onpraktisch en duur vervoermiddel is, maar laat je daar niet door tegenhouden.Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?
Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?
Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten.
je moet meer onderzoek doen.Dank allen voor de adviezen en het meedenken. Ik reis 75 km per rit. Arnhem-Utrecht (A15 en A12) daarna werken en weer terug naar huis. Het OV ben ik zat. Van deur tot deur ben ik 1:45uur onderweg. Ik betaal nu per maand €340 pm voor abbo. Een auto is duurder qua brandstof en de rest. Hoop/verwacht met aanschaf, onderhoud en brandstof, verzekering en belasting dit te minderen/gelijk te trekken en zo mijn reis tijd te verkorten. Daarnaast ga ik de fiets gebruiken voor touren met andere motorliefhebbers. Ben ik realstisch, of moet ik nog wat meer onderzoek doen?
Dat valt nog wel tegen. Qua brandstof vergelijkbaar tot een tikkeltje zuiniger dan een auto. Qua onderhoud zeker duurder. Belastingen zijn dan weer lager. Ik denk eerlijk gezegd dat een motor uiteindelijk iets duurder in gebruik is dan een gemiddelde auto. Tijdswinst heb je met de motor ook niet heel erg, want je zit met het aantrekken van pak/helm, slot eraf halen, baggage in koffers doen, aangekomen moet je je weer omkleden, enz.
Tenzij er file staat, dan heb je wel tijdwinst, maar ook niet zo veel want je rijdt nog steeds langzamer dan normaal.
Dat is natuurlijk onzin, 20 minuten STILSTAAN is 20 minuten vertraging. 5 minuten langzaam rijden is maar 2-3 minuten op je reistijd. Ik vind het gewoon een lekker gevoel dat ik in een paar minuten honderden auto's achter me laatMoet je es met navi aan door een langzaamrijdende file rijden. Rijd je in een paar minuten er zo 20 mins vertraging af
Dat is natuurlijk onzin, 20 minuten STILSTAAN is 20 minuten vertraging. 5 minuten langzaam rijden is maar 2-3 minuten op je reistijd. Ik vind het gewoon een lekker gevoel dat ik in een paar minuten honderden auto's achter me laat
En het is natuurlijk 5 minuten hier, 5 minuten daar en het telt wel op.
Moet je es met navi aan door een langzaamrijdende file rijden. Rijd je in een paar minuten er zo 20 mins vertraging af
Zonder motor was ik allang naar een andere baan op zoek gegaan, ik rijd dagelijks A4 Den Haag <-> Hoofddorp.
De F800ST van mij heeft, net als alle andere BMW's om de 10.000km onderhoud nodig, ene keer klein, andere keer groot.
Als veelrijder rijd ik in de praktijk 15K km tussen de beurten.
De prijs van de beurten valt me mee, onderhoudsbeurten van Honda zijn ook niet goedkoop, en die komen elke 6K of 8K.
Met een set banden doe ik zo tussen de 25K en 30K.
Ik zit op zo'n 800 km per week.
En dat zou ik inderdaad ook niet graag met de auto doen.
Dat is wel de enige motor die echt op laag verbruik is geconstrueerd.Mijn NC750x heeft 12.000 als onderhouds interval. En rijd wel ~1 op 27 (snelweg), 1 op 30 als ik binnendoor blijf gaan, 1 op 35 tot 45 als ik op een sukkeldrafje rij.
Mijn NC750x heeft 12.000 als onderhouds interval. En rijd wel ~1 op 27 (snelweg), 1 op 30 als ik binnendoor blijf gaan, 1 op 35 tot 45 als ik op een sukkeldrafje rij.
Ik hoop vanaf morgen de
trotse bezitter te zijn van een motorrijbewijs
je moet meer onderzoek doen.
als je 1:18 haalt mag je blij zijn en dat kan met een auto ook makkelijk.
met 36000 km woon werk per jaar plus toeren zal je 4 keer per jaar aan een beurt vast zitten (bij een auto 1 of 2 keer per jaar) en reken die gerust op 500 - 700 per keer zonder dat er dingen echt stuk gaan.
3 keer verse banden per jaar zou ik niet vreemd van op kijken met dat soort afstanden (bij een auto 1 set per 2 jaar voor het zelfde geld per set). en dat houd dus in of nog 3 keer per jaar naar de dealer (uren die je vrij moet nemen) of het mee laten nemen tijdens beurten maar dan kost het je extra banden.
verzekering is ook niet goedkoper. het schade risico is groot en schade bedragen zijn fors en dat vertaalt zich in hoge premies.
kleding zal je bij dat soort gebruik van goede kwaliteit moeten kopen om het enigszins comfortabel te houden en bij dat soort afstanden kan je het elke 5 jaar zeker vervangen en dan heb je het al snel over een paar duizend euro voor helm handschoenen laarzen en pak.
en met dat soort afstanden heb je een nieuwe motor in 3 - 5 jaar (afhankelijk van hoeveel betrouwbaarheid je verlangt) volledig economisch afgeschreven. natuurlijk kan je doorrijden na die tijd maar dan gaat de reparatie frequentie wel oplopen met de bijbehorende kosten daarbij en dat je steeds vaker op onvoorspelbare tijden vrij nodig hebt om de motor op te halen en weg te brengen bij de dealer. en na een aantal keren onverwacht wegblijven of te laat komen gaat je werkgever zich echt afvragen wat er aan de hand is.
Ik vind de 150km/dag ook vermoeiend
Overwerken,moe,donker,regen,kou,wind,mongolen voor /achter je
Vind moedig