gebruikt of nieuw gaat in de kosten met dit soort afstanden niet veel schelen. dat houd gewoon in dat je vaker minder afschrijving hebt maar in totaal is het lood om oud ijzer.Om te beginnen zou ik eerdere een gebruikte kopen dan een nieuwe qua kosten maar toch.
Op een RT is 1:18 goed te doen. 3 beurtjes per jaar (en evt. zelf doen zo moeilijk is het niet).
Met woonwerkverkeer is 15K per band goed te doen met de juiste banden 2-3 sets moet lukken
Bij veel dealers krijg je een leen motor mee
Goede kleding kun je voor ca. 1000 klaar zijn en dat gaat bij mij ca. 5 jaar mee (100.000 km), dan gaat ook Goretex op de vouwen wat doorlekken (ellebogen, schouders)
Of je dag in dag uit op de brommer gaat waarderen laat ik aan jou over. Ik doe ca. 20-25K per jaar en dat is genoeg, de rest gaat met het koekblik
Benno
gebruikt of nieuw gaat in de kosten met dit soort afstanden niet veel schelen. dat houd gewoon in dat je vaker minder afschrijving hebt maar in totaal is het lood om oud ijzer.
met 3 beurten per jaar (als je de fabrieksopgave aanhoud) ga je km's te kort komen want dan kom je maar aan 30.000 en aan woon werk zit hij al aan 36.000 en daar komen toerritjes nog bij. en de meeste mensen die zoveel rijden hebben geen zin om in de weekeinden ook nog eens veel te sleutelen. en bij een RT is het veel werk omdat je elke keer die bergen plastic moet verwijderen om maar ergens bij te komen.
en die banden als ze 15K mee gaan zijn de 3 sets bijna op met 36K plus toer per jaar. dus die 3 sets is zo gek nog niet.
en het is leuk dat je een leenmotor meekrijgt maar de dealer is meestal om de zelfde tijd open als dat je op kantoor verwacht wordt. en dus moet je ergens werktijd omruilen om in de zelfde tijd bij de dealer te kunnen zijn. zeker als de dealer niet naast je werk zit.
en dat jouw kleding van 1000 euro maar 100.000 km mee gaat zegt al genoeg dat is 2.5 jaar voor de TS. dus als het voor hem 5 jaar mee moet zit je aan beter spul vast en dan gaat de prijs ook omhoog of je moet elke 2.5 jaar nieuw maar dat maakt in de kosten niet veel uit maar wel in de ergernis.
Plastic hoeft er voor veel werkzaamheden niet vanaf hè, enige voorbereiding voor bijv kleppen stellen is m opbokkenen met dit soort kilometers moet je dan wel vaak je olie wisselen, maar op sommige onderdelen van je beurt kan je besparen omdat de tijd belangrijker is dan de kilometers, bijvoorbeeld remvloeistof.
Ik weet maar 1 situatie waar een 600 gewoon niet genoeg was, voor mij. Haarspeld binnenbocht omhoog. Zelfs in de één sloeg de Bandit 600 dan gewoon zo'n beetje doodIk reed 230 kilometer per dag op mijn FZ6. Ging prima.
Staar je ook niet blind op per-see een 1200CC of dat soort onzin. Een 600 is meer dan voldoende om op de snelweg vooruit te komen. Ik heb echt geen problemen met mijn Fazer om met wat voor verkeer dan ook mee te komen.
[..]
Ga je veel file rijden? Zoja, dan is een 1200RT misschien niet de meest ideale motor daarvoor. Het kan wel, maar met een wat smallere motor ben je toch wat wendbaarder en sneller. [..]
Onzin. Ik heb ook een RT van 2005, en hij is gewoon heel breed op een ongunstig punt (en de rest, hij heeft eigenlijk geen smalle punten). M'n KTM heeft een stuur dat bijna net zo breed is als de spiegels van de RT, maar het stuur kun je ten eerste bewegen en gaat ten tweede boven bijna alle spiegels van auto's langs. Effectief is de KTM eigenlijk dus vrij smal 'te maken'. De spiegels van de RT komen overeen met spiegelhoogte van auto's en kunnen niet ingeklapt worden, de breedte is de breedte. Met koffers erop ben je nog wat minder handig, want bij het manoeuvreren kantelt de motor iets en de koffers (en spiegels) tikken dan het snelste iets aan.Valt alles mee. Ik heb de breedte thv de spiegels gemeten van de R1200RT (2005) en die van de S1000RR (2010). De RT is maar een klein stukje breder, iets van 5 cm. En ja, die van een sportmotor zou je kunnen inklappen, maar hoevaak doe je dat?
Ik rijd zelf A4, dagelijks file. Er zijn maar heel weinig situaties dat ik er niet met de RT doorheen kan. Ja, sommige snelwegen hebben smallere banen (A44 bijv), maar daar vind ik filerijden met een smallere motor ook al erg vervelend.
Een zware is je ware. Met een 1200 ben je Koning op de weg. Met een lichtere motor ben je behendiger. Stoeprandje, fietsen stalling, tussen de stilstaande auto’s door.
Ik heb nooit op een NC750x gereden, maar het zou best wel eens een fijn apparaat kunnen zijn.
Edit:
Onzin. [..]
Bij motorrijden denk ik aan rijden in 't voorjaar over kleine weggetjes met zonnetje en bloemetjes in de wei. Als kan dan ook nog met wat bergjes.
Prachtige vergezichten in het hooggebergte met een pitsstop boven op de col in de Refuge met een stuk Apfelstrudel mit Sahne..................
Motorrijden is NIET leuk in de ochtendspits met filteren op de A1 tussen alle files door met bakken regen uit de lucht.
En als je pech hebt wordt je ook nog aangereden door een suffe muts die zit te appen. Nee, op de snelweg moet je met je motor niet zijn in de spits!
Zelf heb ik veel te lang gewacht om de goede conclusies te trekken.Mijn werk was veel te ver weg maar is nu dicht bij huis!!
Dus discussies over auto/ motor en wat is goedkoopst, is de verkeerde. Betere optie is: Òf je gaat bij je werk wonen, òf je zoekt een baan vlakbij huis!
Verschillende jaren heb ik veel te lang stil gestaan of voortgesukkeld tussen Barneveld en Amsterdam. Tegenwoordig sta je al stil aan het eind van de A30.
Afgezien van veel kosten voor reizen, is er ook ongelooflijk veel reistijd die je kwijt bent. Die tijd kan je wel nuttiger besteden! Al zou je maar een dutje gaan doen.
Al dat onnodige reizen kost ook nog heel veel lichamelijke en geestelijke energie waar je NIETS voor terugkrijgt. Ja, toch wel, en dat is ERGERNIS.
Alles bij elkaar opgeteld: Dagelijks ver naar je werk, met trein, auto of motor, 't blijft een RAMP.
IEDERE dag weer op die A1 en weer in de FILE staan op de vaste plekken. Brrrr
Heb je dan ook onderweg nog flink regen, natte sneeuw en gladheid, dan is het plezier wel helemaal gezakt naar het nulpunt.
Onzin.
Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.
En ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.
Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.
Onzin.
Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.
En ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.
Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.
Ik lig er niet wakker van hoor, wat onzin is mag zo genoemd wordenOnzin.
Zie? Niet heel fijn discussiëren met iemand die alles meteen betitelt als onzin.
Hoe hoog zitten de spiegels van die RR? Het gaat alleen om het stukje ter hoogte van autospiegels, denk dat ze van de RR hoger uitkomen. Daarnaast, zoals hierboven gezegd, het gaat om 8cm en dat is eigenlijk best veel op de speling die we normaal al krijgen. Hieronder m'n KTM en BMW, speciaal voor jou ter vergelijkingEn ja, spiegels aan het stuur zijn het handigste, maar in vergelijking met een supersport (S1000RR) die ook spiegels aan de kuip heeft is de RT maar iets breder. En ook op de S1000RR vind ik smalle snelwegen zoals de A44, die ik specifiek noemde, vervelend om file te rijden.
Dat is sowieso handiger, omdat je met je stuur een wiebel kan maken om iets te ontwijken (ja, dat werkt). M'n Bandit heeft een 800mm stuur op spiegelhoogte, maar dat geen totaal geen problemen.Motoren met spiegels op t stuur heb ik nooit gebruikt om door files heen te rijden, dus daar kan ik niet mee vergelijken.