tka: boek met rijtips om sneller op het circuit te worden

idd schade oplopen is het laatste wat ik wil. Licht remmen(insturen wat makkelijker) met wat hogere snelheid voor stekkenwal/mandeveen zal me helpen. Ik heb weer wat om mee te werken de volgende keer. Anders bij jouw maar eens een 3+ boeken.
Thanx Ferry.
Je bent welkom! :]
 
Boeken kopen en lezen is goed... Maar jezelf -on track- kunnen evalueren is veeeeeeeel moeilijker en kan je eigenlijk enkel door feedback van anderen die voor/achter je rijden en verstand hebben van circuitrijden..
 
Ik ben daar al aardig mee bezig, maar alleen op snelle stukken ( rusken/haarbocht) is het lastiger om snel door te kijken en rem ik de motor wat dood. Ga zeker aan deze punten werken. Thanx

Astemblaft ;)

Laatste 'tip' die ik ook is gekregen heb: "Remmen is angst... en angst is voor mietjes!" :+
 
Boeken kopen en lezen is goed... Maar jezelf -on track- kunnen evalueren is veeeeeeeel moeilijker en kan je eigenlijk enkel door feedback van anderen die voor/achter je rijden en verstand hebben van circuitrijden..

Gasten die echt veel verstand hebben van circuitrijden zijn vaak heel snel, feedback krijgen is dan ook niet echt mogelijk. Gasten die net zosnel zijn wostelen vaak met dezelfde punten. Af en toe les nemen voor extra punten. Ik probeer zelf zoveel mogelijk kennis te krijgen en zelf kritisch te blijven. Een combi van alles is het beste denk ik.
 
Wat ook helpt is niet te gespannen of te geforceerd rijden.
Ik merk gewoon soms ben ik keihard aan het poken heel de sessie tot de energie een beetje op is en ga je rustiger rijden, blijk je juist tijdens die rondes ineen weer een nieuw pr te pakken te hebben.

Dit jaar probeer ik mezelf tijdens de sessie constant in te praten ontspannen op te motor te zitten en ook dat helpt.
Het beste is denk nog gewoon veel rijden, uiteindelijk "wen" je een soort aan de snelheid en ga je steeds gemakkelijker en vertrouwder wat sneller sturen.
 
Wat ook helpt is niet te gespannen of te geforceerd rijden.
Ik merk gewoon soms ben ik keihard aan het poken heel de sessie tot de energie een beetje op is en ga je rustiger rijden, blijk je juist tijdens die rondes ineen weer een nieuw pr te pakken te hebben.

Dit jaar probeer ik mezelf tijdens de sessie constant in te praten ontspannen op te motor te zitten en ook dat helpt.
Het beste is denk nog gewoon veel rijden, uiteindelijk "wen" je een soort aan de snelheid en ga je steeds gemakkelijker en vertrouwder wat sneller sturen.

Ja heel herkenbaar. Zeker waar, daardoor ook teveel stop&go en daar wordt je niet sneller van. Ik wilde voor mijn volgende dag ook sneller doorkijken en bewust harder insturen voor ieder bocht. Relaxt blijven hoort daar gewoon bij.
Het laatste is mij ook duidelijk, want ik heb in mijn eerste en tweede circuitdag 7 sec progressie gemaakt. Je moet toch wel wennen aan het snelheidsverschil. Denk dat dat ook de reden is van iets meer stop&go dan normaal.
Relaxt rijden komt op mijn lijstje, thnx.
 
Boek een paar dagen race academy :Y

Heeft mij ook 10 seconden sneller gemaakt dit jaar. Veel moeten afleren en heel veel bijgeleerd. Volgend jaar weer voor mij in ieder geval :Y
 
ik heb nog een paar boeken over. Stuur een pb indien je er eentje wilt kopen.
 
Ik zeg maar 1 ding: Zithouding

Jip, een hele belangrijke. Wat het moeilijkste is (voor mij dan) is zorgen dat je voordat je gaat remmen verzitten. Zorgt voor meer balans en je hebt meer tijd om de andere zaken
uit te voeren. Doorkijken enzo. Gewicht in de apex meer gebruiken met je lichaam, kan altijd beter. (paar uitzonderingen daar).
Er wordt in het boek van Crafar ook aandacht aan gegeven.
 
Veel goede tips gelezen. En als ik die allemaal lees, dan denk ik, donders wat doe ik nog veel dingen verkeerd. En dat zal altijd zo blijven. Talenten worden geboren, niet gemaakt.
Vrijdag ook weer van de partij, 's middags. Zaterdag een wedstrijd.
Personal goal: Ik ga mij voornemen om in ieder geval het doorkijken voor die 2 dagen consequenter uit te voeren.
 
Veel goede tips gelezen. En als ik die allemaal lees, dan denk ik, donders wat doe ik nog veel dingen verkeerd. En dat zal altijd zo blijven. Talenten worden geboren, niet gemaakt.
Vrijdag ook weer van de partij, 's middags. Zaterdag een wedstrijd.
Personal goal: Ik ga mij voornemen om in ieder geval het doorkijken voor die 2 dagen consequenter uit te voeren.

Ben ik ook van plan en nog een paar dingen. Dit hoort er gewoon bij om wat sneller te worden. Ben idd ook geen talent. Succes zaterdag met de race.
 
Veel goede tips gelezen. En als ik die allemaal lees, dan denk ik, donders wat doe ik nog veel dingen verkeerd. En dat zal altijd zo blijven. Talenten worden geboren, niet gemaakt.
Vrijdag ook weer van de partij, 's middags. Zaterdag een wedstrijd.
Personal goal: Ik ga mij voornemen om in ieder geval het doorkijken voor die 2 dagen consequenter uit te voeren.

En heb je je personal goal nog kunnen uitvoeren in de race?

Ik heb vrijdag 9aug wat kunnen oefenen, heb een 1.59 (nwe rusken) gereden. Ging een stuk beter, foto's zitten kijken. Die vallen altijd tegen haha. Volgende keer weer een stapje meer.
 
2.00 is trouwens magische grens! Niet makkelijk om daar onder te duiken, maar als het eenmaal lukt ben je voor eeuwig deel van de serieuze circuitracers!

Nou het is gelukt hoor, mijn eeuwige deel is me toegekomen haha. Het was wel nwe rusken maar het blijft wel mooi achter mijn naam staan die 1.59.3
 
Voor de nieuwe Ruskenhoek is de tijd een 1:57,5 he. Dus helaas. Toch maar die 3+ boeken bij Ferry ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan