TL1000 rijders deel 21 - Still going strong!

Standaard is een vtr minder levendig, 5 en 6e vversnelling zijn bijna een overdrive. Slap afgeveerd. Heb de vtr op de bank bij Ruud fredriks gehad en kwam er een stuk meer levendig ervan af. Afgedraaid vliegwiel voor soepelere toerenverloop, kortere eindaandrijving , andere dempers ipv de zware originele . Achterkant is ietwat opgehoogd met een vulplaatje. En progressieve veren voorin . Voor het korte stevige werk is de fiets nu echt lekker. Verre van standaard dus. Snelgas is ook praktisch. Heb ook nog op een aprillia falco gereden, loodzwaar en ook weer die 6e Versnelling waar je niets aan hebt. 2e Versnelling zonder koppeling op het achterwiel is mogelijk. De hedendaagse fietsen zijn vast beter, maar deze vtr rijd zoveel beter dan standaard. Desondanks blijft het een fiets uit 1998 met een verkoopwaarde van onder de 2000 euro. Rijden doet ze lekker, maar nogmaals ietwat te krap voor mij.

En dat van die stampende zuigers spreekt me wel aan. 😍
 
Ik heb onderstaande TL gehad. Fantastische fiets, stuurde als een scheermes na vervanging rotatiedemper en voorvering. Powercommander geïnstalleerd en er mijn racelicentie ermee gehaald. Leukste motor die ik ooit heb gehad en ook de motor die ik het langst heb gehad. Heb destijds ook een VTR overwogen maar na een proefrit geconcludeerd dat het maar een saai ding is met gevoelsmatig een stuk minder vermogen dan een TL. Ik ben sowieso geen Honda-liefhebber maar met een paar kleine en niet zo'n dure aanpassingen is een TL veruit een betere motor met meer karakter dan een VTR.
P1010153kopie.jpg
 
Goed, nu had ik mijn R'etje praktisch leeg gereden. Met vullen kwam ik moeizaam op 15,5 liter aan sap. Waar is die andere 1,5 liter gebleven?

Zit er iets in de tank waardoor het bijvoorbeeld aan een kant blijft of heeft ie stiekum minder inhoud?
 
Uit deskundig onderzoek is gebleken dat er maar 15.5 liter in past. Of 15.65 zoals mij dus gelukt was. :-)
Misschien had je alleen nog benzine in rechterbochten. :+

Ik heb wel eens een CBR250R helemaal leeg gereden op de snelweg.
Ding reed 1:31, had er op gerekend, maar kwam een liter tekort bij het tanken. :Y
Even een half uurtje naar de pomp moeten duwen.

Een paar maandjes later compleet opgevouwen, daarna was de tank pas echt klein geworden. _O-
 
Volgens mij is de boel niet gemaakt om de tank helemaal leeg te kunnen krijgen.. daar zit de zuig van de pomp te hoog voor denk ik.

Zelf ook tank eens leeg gereden.. gelijk bougies stuk.
 
Vanaf afgelopen zaterdag ben ik eigenaar van deze TL1000S. Afkomstig van de eerste eigenaar en pas 26.000km gelopen :) Vorige eigenaar had zich vergist in de km-stand. Stond geadverteerd met 64.000...

Motor stond al even stil, benzinepomp zat vast. Zaterdagavond even uit elkaar gehaald en weer gangbaar kunnen krijgen...zondag de eerste km's gemaakt. Kom van een GSXR1000 K2 af, is qua vermogen wel een stapje terug. Maar wat geeft zo'n twin een hoop lol!

Motor is 99% origineel en dat wil ik ook graag zo houden. Bitubo achterschokbreker is ook al onderweg, binnenkort ook maar even een beurtje geven zodat ik komend seizoen lekker mn km's kan maken.

j0oLKyl.jpg


i3BDsO7.jpg
 
Zo'n groot verschil dan? Die S'jes krijg je ook wel makkelijk richting de 130 AWP mijns inziens.

125 of 165pk (op minder gewicht) is nogal een verschil... M’n GSXR blijft er vooral langer aan sleuren. Dat begint vanaf de 3/4000 toeren en gaat door tot 11/12.000.

Is ook meteen het grote nadeel voor mij, het gaat veel te makkelijk veel te hard. Kost me anders nog eens m’n rijbewijs ben ik bang...

Is ook een van de redenen dat ik de TL heb gekocht. Nodigt op de een of andere manier toch wat minder uit om elke keer door te halen tot het rood van de toerenteller.
 
Het blok loopt gewoon lekker rond op normale snelheden.
Niet nerveus als een tweetrapsraket. Gewoon een blij blok. :+
 
Andere ecu erin.. 43t achter.. beetje afstellen..

Zou me benieuwen hoe de vergelijking met de gsxr dan is..
 
GSXR1000 K2 heeft ook maar 139 AWP. Dat heeft mijn Falco ook. Mijn TLR moet het doen met een schamele 130 maar met wat finetuning rijd dat ook soepel. Natuurlijk zijn zij iets zwaarder maar de pret onderin maakt dat ruimschoots goed. Al maakt het natuurlijk ook uit wat voor type motor jouw voorkeur heeft. Liever geen L4 voor mij.
 
GSXR1000 K2 heeft ook maar 139 AWP. Dat heeft mijn Falco ook. Mijn TLR moet het doen met een schamele 130 maar met wat finetuning rijd dat ook soepel. Natuurlijk zijn zij iets zwaarder maar de pret onderin maakt dat ruimschoots goed. Al maakt het natuurlijk ook uit wat voor type motor jouw voorkeur heeft. Liever geen L4 voor mij.

Vind 139 aan het wielwel wat weinig voor een 1000. Mijn zo goed als standaard 750 K1/2 deed op de bank al 130 aan het wiel...
 
Vandaag met het mooie weer ff150km gestuurd op de TLS. Motorkarakter bevalt mij erg goed! Heb echt heel veel plezier op de motor. Bochtje uit, voorwieltje ff de lucht in en door naar de volgende bocht.

Was eerst nog niet zeker wat ik met de TLS wilde doen, na vandaag besloten dat deze voorlopig de deur niet uitgaat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan