TL1000S 1997 komt niet op temperatuur

easytj

Die hard MF'er
27 nov 2002
311
0
Venray
Hoi,

Onlangs heb ik een 1997er TL1000S aangeschaft. Nu komt tijdens het rijden de temperatuur niet boven de 45 graden. Ook niet na een lange rit. Stilstaand stationair draaien stijgt de temperatuur wel maar heel langzaam. Da kan toch niet normaal zijn? Of wel?

Ik dacht in eerst instantie aan een kapotte thermostaat. Deze eruit gehaald en getest. Werk prima. Maar, volgens mij was er een modificatie op geweest. Is dit een nieuwe of een oude thermostaat?
63141

Moet deze trouwens helemaal gesloten zijn als ie koud is of mag er wel wat water doorheel lekken? Bij mij ongeveer 1 druppel per sec.

Ik heb wel een flinke deuk in mijn radiateur zitten. Heeft dit enige invloed op de temperatuur die te lezen is op het dashboard? Deze zit aan de rechterkant van de radiateur. Op de plek waar je je rechter kuipdeel aanvastbout. zie foto.
full
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 08 februari 2004 23:32 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:Bij punt 3 bedoel ik, dat ik de zijde waar de voeler v/d thermostaat zit in het thermostaathuis een gaatje boor, een aluminium busje erop las, draad tappen, en de voeler op die plaats zet!, dit is nl. het punt waar je de temperatuur behoort te meten.........
Punt 4 spreekt voor zich, het oude gaatje moet natuurlijk netjes dichtgemaakt worden.

Daar heb je zeker gelijk in dat eigenlijk daar de temp gemeten moet worden. Ik ga eerst in ieder geval die nieuwere themostaat kopen en die erin zetten. En daarbij meteen bekijken of het makkelijk mogelijk is om daar ook de temp.sensor neer te zeteen en idd het gat in de radiator dicht te stoppen.

Wat ik nu eigenlijk nog niet snap. Hoe kan de temp. voordat de thermostaat open gaat bepaalt worden in de radiateur. Daar stroomt dan toch helemaal geen water doorheen. Dus die zou altijd de omgevingstemp zijn totdat de thermostaat natuurlijk open gaat. En toch zie je vrijwel meteen als je de motor start dat ie begint op te warmen. Beetje raar volgens mij?
 
Daar heb je zeker gelijk in dat eigenlijk daar de temp gemeten moet worden. Ik ga eerst in ieder geval die nieuwere themostaat kopen en die erin zetten. En daarbij meteen bekijken of het makkelijk mogelijk is om daar ook de temp.sensor neer te zeteen en idd het gat in de radiator dicht te stoppen.

Wat ik nu eigenlijk nog niet snap. Hoe kan de temp. voordat de thermostaat open gaat bepaalt worden in de radiateur. Daar stroomt dan toch helemaal geen water doorheen. Dus die zou altijd de omgevingstemp zijn totdat de thermostaat natuurlijk open gaat. En toch zie je vrijwel meteen als je de motor start dat ie begint op te warmen. Beetje raar volgens mij?

De temperatuur waarbij de thermostaat opent wordt helemaal niet bepaald in de radiateur!
Dit wordt bepaald door het koperen tipje aan de onderkant v/d thermostaat, en dat zit aan de warme zijde v/h thermostaathuis.
Zoals ik kan zien op de tekening, lijkt het dat er géén bypass opgenomen is in het koelsysteem, nu moet al het koelvloeistof zich door het ontluchtingsgaatje v/d thermostaat persen, en daar gaat dan dus ook niet zo heel veel doorheen, er wordt zo wél bereikt dat het warme koelvloeistof langs de koperen voeler v/d thermostaat strijkt, waardoor deze kan reageren, bij jou gaat er dus wel wat meer als een beetje doorheen, waardoor je de temperatuur (die nu nog in de radiateur gemeten wordt) dan ook vrijwel direct reageert, wat je dus op je meter ziet omdat die daar de voeler heeft zitten.
Dit zou dus bij een goed systeem niet mogen.
Eigenlijk zou het ontluchtingsgaatje (bijna) dicht gemaakt moeten worden (beter nog om het gaatje helemaal dicht te maken, en er een ontluchtingsnippel te plaatsen (div. kawa type's)), en zal er een leiding gemaakt moeten worden die bij koude motor de koelvloeistof alléén maar in het blok doet circuleren, pas als de thermostaat open gaat, dan zal deze leiding geblokkeerd moeten worden, en de radiateur in het circuit moeten worden opgenomen.

Paul.
 
Laatst bewerkt:
De temperatuur waarbij de thermostaat opent wordt helemaal niet bepaald in de radiateur!
Dit wordt bepaald door het koperen tipje aan de onderkant v/d thermostaat, en dat zit aan de warme zijde v/h thermostaathuis.
Zoals ik kan zien op de tekening, lijkt het dat er géén bypass opgenomen is in het koelsysteem, nu moet al het koelvloeistof zich door het ontluchtingsgaatje v/d thermostaat persen, en daar gaat dan dus ook niet zo heel veel doorheen, er wordt zo wél bereikt dat het warme koelvloeistof langs de koperen voeler v/d thermostaat strijkt, waardoor deze kan reageren, bij jou gaat er dus wel wat meer als een beetje doorheen, waardoor je de temperatuur (die nu nog in de radiateur gemeten wordt) dan ook vrijwel direct reageert, wat je dus op je meter ziet omdat die daar de voeler heeft zitten.
Dit zou dus bij een goed systeem niet mogen.
Eigenlijk zou het ontluchtingsgaatje (bijna) dicht gemaakt moeten worden (beter nog om het gaatje helemaal dicht te maken, en er een ontluchtingsnippel te plaatsen (div. kawa type's)), en zal er een leiding gemaakt moeten worden die bij koude motor de koelvloeistof alléén maar in het blok doet circuleren, pas als de thermostaat open gaat, dan zal deze leiding geblokkeerd moeten worden, en de radiateur in het circuit moeten worden opgenomen.

Paul.

Ik snap wat je bedoelt. Ik weet dat de temp waarbij de thermostaat opent niet in de radiateur wordt gemeten. Daar wordt alleen de temp gemeten die op het dashboard wordt weergegeven. Het koperen tipje zit trouwens gewoon aan de warme kant. En van dat ontluchtingsgaatje, het is toch juist goed dat alles daar doorheen zou moeten (kleiner zou idd misschien beter zijn). Blijft het grootste gedeelte ten minste rond circuleren of stilstaan totdat het goed warm is. Dan opent de thermostaat en wordt het via de radiateur gekoeld. Alleen dat de thermostaat te vroeg opent waardoor alles teveel gekoeld wordt zorgt naar mijn mening voor de problemen dat ie niet goed op temp komt.

Morgen thermostaat bestellen en dan erin zetten als ie binnen is. Dan is kijken of de temp.problemen zijn opgelost. Zo niet, verder zoeken. Maar ik verwacht hier toch wel veel van als ik kijk naar de verschillende openingstemperaturen (50 of 80 graden)
 
Ik heb me er een beetje in verdiept...Het thermostaatje KAN verkeerd om gemonteerd worden. Gevolg --> thermostaat opent, en stuikt, en gaat op een kier scheef staan.
Kom t ie ook niet meer op temperatuur.
Wat ik bedoel is dat ie ook niet meer vanzelf goed springt, maar definitief scheef blijft zitten.

Ik heb in mijn TL het gaatje voor doorspoeling in het elementje verkleind (zodoende blijft het thermostaat elementje nog wel werken)
En een by-pass gemaakt vanuit de achterzijde van het thermostaathuisje naar de retourslang (tussen radiateur en de waterpomp)
In deze by-pass zit ook m'n temp voeler
Werkt perfect!!
Voor de watertemp althans
 
Laatst bewerkt:
nog ff wat: op je thermostaat elementje staat de openingstemperatuur.
eventueel visueel te checken door het elementje in een pannetje water te hangen, en daarna op gas te verwarmen.
lekker warm is 60 grd
warm is 80 en pijn is 100grd
of een thermometer erbij natuurlijk
 
Ik heb me er een beetje in verdiept...Het thermostaatje KAN verkeerd om gemonteerd worden. Gevolg --> thermostaat opent, en stuikt, en gaat op een kier scheef staan.
Kom t ie ook niet meer op temperatuur.
Wat ik bedoel is dat ie ook niet meer vanzelf goed springt, maar definitief scheef blijft zitten.

Volgens mij kan je de thermostaat niet verkeerd om erin zetten omdat de deksel er dan niet meer oppast (weet niet zeker). Maar ik ben er 100% van overtuigt dat ie er goedom inzit (althans volgens het werkplaatshandboek zit het koperen gedeelte zeg maar in het korte circuit en niet richting de slang naar de radiateur).

Ik heb in mijn TL het gaatje voor doorspoeling in het elementje verkleind (zodoende blijft het thermostaat elementje nog wel werken)
En een by-pass gemaakt vanuit de achterzijde van het thermostaathuisje naar de retourslang (tussen radiateur en de waterpomp)
In deze by-pass zit ook m'n temp voeler
Werkt perfect!!
Voor de watertemp althans
Is het niet eigenlijk al genoeg om alleen al een tempvoeler in het thermostaathuis te zetten (voor de correcte watertemp. display op het dashboard). Die by-pass heb je toch niet nodig. Als het gaatje kleiner is gaat er toch zo weinig water "verloren" in het kleine circuit dat de motor makkelijk gewoon warm moet worden. Of moet dat water ten alle tijden rondgepompt worden.
 
Mijn eerst aanpassing was inderdaad het verplaatsen van alleen de voeler. De voeler had ik in eerste instantie in de achterzijde het thermostaathuisje gemonteerd.

Bij lage temperaturen echter zorgt het orginele spoelgaatje van ong 2 mm toch nog voor zoveel koeling dat de temperatuur niet hoger kwam dan een 65 grd bij een buitentemp van 5 grd.

Dit is dus beter dan orgineel, maar was mij nog niet goed genoeg.
Om "flow" te houden heb ik dus die by-pass gemaakt, en om het thermostaatelementje te laten functioneren het spoelgaatje kleiner gemaakt.
Ik heb zelfs geprobeerd het gaatje volledig te sluiten. Dit geeft als effect dat de temp eerst verder oploopt ---> naar een 85 of meer voordat ie begint te regelen. Met een klein gaatje is het temp verloop iets rustiger.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus beter dan orgineel, maar was mij nog niet goed genoeg.
Om "flow" te houden heb ik dus die by-pass gemaakt, en om het thermostaatelementje te laten functioneren het spoelgaatje kleiner gemaakt.
Ik heb zelfs geprobeerd het gaatje volledig te sluiten. Dit geeft als effect dat de temp eerst verder oploopt ---> naar een 85 of meer voordat ie begint te regelen. Met een klein gaatje is het temp verloop iets rustiger.

Hoe heb je het gaatje eigenlijk kleiner gemaakt? Gewoon half dicht gelast of op een andere manier? Weet jij eigenlijk wat voor materiaal het eigenlijk is? En, aan welke kant moet dat koperen stukje (de kant waar de veer ook zit) van de thermostaat nou zitten? Als je op de motor zit met het stuur in handen, zit ie dan naar rechts of naar links?

Vandaag nieuwe thermostaat besteld. Daarbij ff gaatje iets kleiner maken en erin doen. Misschien ook meteen tempvoeler omzetten. Moet nog ff kijken. Het gaat mij er in eerste instantie om dat ik zeker weet dat de temp van de motor gewoon warm genoeg is om te kunnen blazen.
 
Ik heb nog eens het werkplaatshandboek van het 1998er model en van de TL1000R (zie plaatje) erop nageslagen. Hieruit blijkt idd dat de tempvoeler verplaatst is naar het thermostaathuis en dat er een by-pass is aangelegt terug naar de waterpomp. Hebben die constructeurs van de 1997 TL liggen slapen ofzo. Wat een |( |( . Motten wij als particulieren hun rotzooi oplossen.
full


TLChris:
Hoe heb jij eigenlijk die by-pass aangelegt. Heb je daar toevallig foto's van gemaakt. Oh wacht, ik stuur je ff een mailtje. Werkt makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
aj,
ik heb ook op je "gezocht" mailtje gereageerd,
ik zie je mailtje thuis wel, en hoop dat ik er nog een beschrijving voor heb.
Stelt geen f*^k voor, kost ook nog eens geen r#*t.
Had vandaag binnen 4km circa 75 grd watertemp.

ik heb denk ik ook nog een huisje waar al een (net te groot voor 3/8) gat in zit.
Zal ff kijken of het lukt om van 3/4 terug te kunnen werken naar 3/8.
Je elementje moet er als volgt in:
(ik weet niet meer welke kant de veer zit) als het ding opent moet ie tegen de stroom in openen. Het "sluitende schijfje" gaat (als je erop zit) naar rechts!!
Als ie naar links gaat --> stuikt ie tegen een welving in het kleine deel van het huisje.
Je kunt als je kleine handen hebt de boel wisselen zonder de tank enzovoort te wijderen.....
 
aj,
ik heb ook op je "gezocht" mailtje gereageerd,
ik zie je mailtje thuis wel, en hoop dat ik er nog een beschrijving voor heb.
Stelt geen f*^k voor, kost ook nog eens geen r#*t.
Had vandaag binnen 4km circa 75 grd watertemp.

ik heb denk ik ook nog een huisje waar al een (net te groot voor 3/8) gat in zit.
Zal ff kijken of het lukt om van 3/4 terug te kunnen werken naar 3/8.
Je elementje moet er als volgt in:
(ik weet niet meer welke kant de veer zit) als het ding opent moet ie tegen de stroom in openen. Het "sluitende schijfje" gaat (als je erop zit) naar rechts!!
Als ie naar links gaat --> stuikt ie tegen een welving in het kleine deel van het huisje.
Je kunt als je kleine handen hebt de boel wisselen zonder de tank enzovoort te wijderen.....

Dan heb ik mijn thermostaat er in ieder geval goed inzitten.

Morgen ga ik ff een nieuwe slangpilaar draaien die direct in een van de cilinders gestoken kan worden. Hierin wil ik meteen de temp sensor zetten. In eerste instantie wil ik die By-pass leiding nog niet aanleggen. Volgens mij maakt het namelijk niet zo heel veel uit als het water tijdelijk stil staat totdat de thermostaat open gaat. Wordt ie alleen maar sneller warm of zie ik nog iets over het hoofd.

TLChris:
Ik had je al geprobeerd een mailtje gestuurd. Maar deze heb ik weer terug gekregen. Om welke reden weet ik niet. Ik zal het dalik nog eens proberen. Dan weet ik ten minste hoe jij het precies gedaan hebt.

 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik mijn thermostaat er in ieder geval goed inzitten.

Morgen ga ik ff een nieuwe slangpilaar draaien die direct in een van de cilinders gestoken kan worden. Hierin wil ik meteen de temp sensor zetten. In eerste instantie wil ik die By-pass leiding nog niet aanleggen. Volgens mij maakt het namelijk niet zo heel veel uit als het water tijdelijk stil staat totdat de thermostaat open gaat. Wordt ie alleen maar sneller warm of zie ik nog iets over het hoofd.

TLChris:
Ik had je al geprobeerd een mailtje gestuurd. Maar deze heb ik weer terug gekregen. Om welke reden weet ik niet. Ik zal het dalik nog eens proberen. Dan weet ik ten minste hoe jij het precies gedaan hebt.

Het lijkt me toch wel verstandig (ik raad 't je zelfs dringend aan) om die bypass direct te maken, op die manier wordt de koelvloeistof beter rondgepompt met gesloten thermostaat, zodat de motor gelijkmatiger op temp. kan komen.

PS: Als het water tijdelijk "stil" zou staan, kan de temperatuur zich ook slecht verplaatsen naar de thermostaat, zodat de temp in de cylinders zéér hoog oploopt voordat de thermostaat opent, en als 'ie dan opent, komt er koude koelvloeistof een een zéér hete cylinderpartij, dat zal je motortje zeker níet leuk vinden, en je portomenee óók niet ;)
Zorg er dus voor dat het geleidelijk opwarmend water langs de voeler van je thermostaat strijkt, da's beter voor je motor, en óók beter voor je portomenee......
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me toch wel verstandig (ik raad 't je zelfs dringend aan) om die bypass direct te maken, op die manier wordt de koelvloeistof beter rondgepompt met gesloten thermostaat, zodat de motor gelijkmatiger op temp. kan komen.

PS: Als het water tijdelijk "stil" zou staan, kan de temperatuur zich ook slecht verplaatsen naar de thermostaat, zodat de temp in de cylinders zéér hoog oploopt voordat de thermostaat opent, en als 'ie dan opent, komt er koude koelvloeistof een een zéér hete cylinderpartij, dat zal je motortje zeker níet leuk vinden, en je portomenee óók niet ;)
Zorg er dus voor dat het geleidelijk opwarmend water langs de voeler van je thermostaat strijkt, da's beter voor je motor, en óók beter voor je portomenee......

Ik geloof je goed. Alleen wat mij wel verbaast is dat bijna alle 1997er TL's alleen een modificatie hebben gehad op de thermostaat en niet die by-pass. En die motoren rijden toch ook nog rond. Heb nu alleen ff gezorgt dat ik die tempsensor vlak bij de thermostaat heb zitten. Zo kan ik in ieder geval de juiste temp aflezen. Het water staat trouwens niet helemaal stil omdat er toch een klein gaatje in de thermostaat zit. Die heb ik niet kleiner gemaakt in eerste instantie. Zo dalik ff alles weer in elkaar zetten.
 
Heb alles weer in elkaar zitten. Alleen wat een KL*T* zooi zeg. Dat pijpje wat direct in de cilinder steekt mooi nagemaakt met een soort T-stuk waaar de sensor voor de temp in past. Ik op het werk de draad van de sensor nagemeten. M12x1,25. Dus mooi T-stukje gemaakt. Sensor erin gepast. Allemaal perfect. Nog een stop gemaakt met de M12x1,25 draad erop. Thuis alles erop gezet. Stop erin proberen. Past ie gewoon niet!! :( Nog eens gekeken of ie wel in het T-stuk past. En jawel daar wel. Sensor past er ook gewoon goed in en ook gewoon in de radiateur. Behalve die stop met dezelfde draad niet. Ik snap der niks van.

Om een lang verhaal kort te maken:
Welke draad zit er nou eigenlijk op die temp sensor??
 
Ik geloof je goed. Alleen wat mij wel verbaast is dat bijna alle 1997er TL's alleen een modificatie hebben gehad op de thermostaat en niet die by-pass. En die motoren rijden toch ook nog rond. Heb nu alleen ff gezorgt dat ik die tempsensor vlak bij de thermostaat heb zitten. Zo kan ik in ieder geval de juiste temp aflezen. Het water staat trouwens niet helemaal stil omdat er toch een klein gaatje in de thermostaat zit. Die heb ik niet kleiner gemaakt in eerste instantie. Zo dalik ff alles weer in elkaar zetten.

Je hebt je eigen antwoord hierbij al gegeven, het gaatje zorgt hier idd voor de broodnodige circulatie, daarom is de modificatie alleen op de thermostaat, laten we zeggen dat dit een "goedkope" oplossing van suzuki is :X
 
Je hebt je eigen antwoord hierbij al gegeven, het gaatje zorgt hier idd voor de broodnodige circulatie, daarom is de modificatie alleen op de thermostaat, laten we zeggen dat dit een "goedkope" oplossing van suzuki is :X

Ik moet je toch ongelijk geven ivm die "goedkope" oplossing. Ik heb namelijk een thermostaat van een CBR600F erin gedaan (zijn identiek, 82 graden opent ie) en daar zit ook gewoon dat gaatje in.

Vandaag nog ff lekker gereden met de nieuwe thermostaat erin. Ik heb nog wel mijn tempsensor in de radiateur zitten. Hij zat de heletijd een beetje te schommelen tussen de 55 en de 70 graden. Meestal rond de 62 graden. Volgende week ga ik denk ik die by-pass maar eens aanleggen en dan meteen de sensor op een fatsoenlijke plaats neerzetten. Ik denk dat ik het gaatje ook gewoon maar vrijwel geheel dicht maak. Alleen moet nog ff kijken hoe. Iemand anders zoiets al gedaan. Van welk materiaal is de thermostaat eigenlijk?
 
Ik moet je toch ongelijk geven ivm die "goedkope" oplossing. Ik heb namelijk een thermostaat van een CBR600F erin gedaan (zijn identiek, 82 graden opent ie) en daar zit ook gewoon dat gaatje in.

Vandaag nog ff lekker gereden met de nieuwe thermostaat erin. Ik heb nog wel mijn tempsensor in de radiateur zitten. Hij zat de heletijd een beetje te schommelen tussen de 55 en de 70 graden. Meestal rond de 62 graden. Volgende week ga ik denk ik die by-pass maar eens aanleggen en dan meteen de sensor op een fatsoenlijke plaats neerzetten. Ik denk dat ik het gaatje ook gewoon maar vrijwel geheel dicht maak. Alleen moet nog ff kijken hoe. Iemand anders zoiets al gedaan. Van welk materiaal is de thermostaat eigenlijk?

Dus jij vindt dat de modificatie die de fabriek in de latere bouwjaren heeft toegepast overbodig is :?
Ze hadden dan toch ook alleen maar een ander thermostaatje kunnen pakken :? , tenmiste ik denk dat jij dat bedoeld.........., ik kan er nu ff geen andere uitleg aan geven.
 
Dus jij vindt dat de modificatie die de fabriek in de latere bouwjaren heeft toegepast overbodig is :?
Ze hadden dan toch ook alleen maar een ander thermostaatje kunnen pakken :? , tenmiste ik denk dat jij dat bedoeld.........., ik kan er nu ff geen andere uitleg aan geven.

Ik denk niet dat die modificatie in de latere bouwjaren overbodig is. Nu staat het water redelijk stil rondom de thermostaat en wordt het door het gaatje van de thermostaat gedwongen. Op het moment dat het water rond gepompt kan worden gebeurt dit stukke minder omdat de waterdruk bij de thermostaat gewoonweg lager is. Maar evengoed, Suzuki heeft gewoon flink liggen blunderen met deze motor. Ik vind het echt abnormaal dat ze zo'n fouten gemaakt kunnen hebben met al zoveel motoren die ze voor die tijd gemaakt hebben.
 
Ik denk niet dat die modificatie in de latere bouwjaren overbodig is. Nu staat het water redelijk stil rondom de thermostaat en wordt het door het gaatje van de thermostaat gedwongen. Op het moment dat het water rond gepompt kan worden gebeurt dit stukke minder omdat de waterdruk bij de thermostaat gewoonweg lager is. Maar evengoed, Suzuki heeft gewoon flink liggen blunderen met deze motor. Ik vind het echt abnormaal dat ze zo'n fouten gemaakt kunnen hebben met al zoveel motoren die ze voor die tijd gemaakt hebben.
het 97 model moest en zou voor de introductie zijn van de vtr firestorm
en dat is de grootste blunder geweest van suzuki
ze hadden gewoon alles beter moeten testen voordat de tl 1000 uitgebracht werdt
maarja een 1000 cc v-twin supersport was er nog niet zover ik mij kan herineren en was dus de druk om de eerste te zijn erg groot
maarja ze hebben met het 97 model een flater geslagen
de andere modellen zijn van zichzelf goede motoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan