TL1000S 1997 komt niet op temperatuur

easytj

Die hard MF'er
27 nov 2002
311
0
Venray
Hoi,

Onlangs heb ik een 1997er TL1000S aangeschaft. Nu komt tijdens het rijden de temperatuur niet boven de 45 graden. Ook niet na een lange rit. Stilstaand stationair draaien stijgt de temperatuur wel maar heel langzaam. Da kan toch niet normaal zijn? Of wel?

Ik dacht in eerst instantie aan een kapotte thermostaat. Deze eruit gehaald en getest. Werk prima. Maar, volgens mij was er een modificatie op geweest. Is dit een nieuwe of een oude thermostaat?
63141

Moet deze trouwens helemaal gesloten zijn als ie koud is of mag er wel wat water doorheel lekken? Bij mij ongeveer 1 druppel per sec.

Ik heb wel een flinke deuk in mijn radiateur zitten. Heeft dit enige invloed op de temperatuur die te lezen is op het dashboard? Deze zit aan de rechterkant van de radiateur. Op de plek waar je je rechter kuipdeel aanvastbout. zie foto.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben afgelopen zondag een flink eind wezen toeren en zelfs na 200 km rijden was ie niet op temperatuur te krijgen! '( De olie was echt niet warmer te krijgen dan 60 graden. Telkens als je een keer stevig op het gas wilt gaan denk je......kan het geen kwaad? Maar goed.....heb gewoon met de rest "meegereden"!! :9
 
Zitten we iig weer een beetje op één lijn...... :+

Gelukkig wel weer.

Vandaag nog ff een stukje slang gekocht om de by-pass te kunnen maken. Morgen op het werk weer eens ff een T-stukje in elkaar draaien en een stop voor in de radiateur. Dan dit weekeind (mits ik niet een vette kater heb van carnaval) weer eens alles los halen om te kunnen ombouwen. En dan moet het gewoon goed zijn. Dan ben ik het ook echt zat.
 
hoe hebben ze dat probleem eigenlijk opgelost bij de sv1000? ik rijd ook op een tl1000s uit 97 met een aangepaste kuip van een R door de betere flow wordt het kreng zelfs bij 20gr. niet warm tenzij je vreselijk ragt. dus nog te doen:by-pass (als ik me niet vergis staat op tl100.com ook een vehaal hierover met fotos)
 
hoe hebben ze dat probleem eigenlijk opgelost bij de sv1000? ik rijd ook op een tl1000s uit 97 met een aangepaste kuip van een R door de betere flow wordt het kreng zelfs bij 20gr. niet warm tenzij je vreselijk ragt. dus nog te doen:by-pass (als ik me niet vergis staat op tl100.com ook een vehaal hierover met fotos)

Dat staat in dit topic toch duidelijk omschreven :? , of zijn er misschien sommige dingen niet duidelijk :? , dan moet je ze gewoon maar vragen, we kunne altijd proberen om te helpen :+

Paul.
 
Kareltje Knetter :
Bij de SV1000 is gedaan wat ze bij de latere TL's ook hebben gedaan, en wat ik zelf heb gemaakt---> by-pass.
(officieel wordt een by-pass gesloten als de temp hoger zou worden dan 83grd, dat heb ik zo niet kunnen construeren, en ik ga ervan uit dat dit in latere TL en SV wel zo is --> maar het voldoet goed :} )
 
Laatst bewerkt:
TLChris:

Wat voor diameter slang heb jij gebruikt voor die by-pass?

Kareltje Knetter :
Bij de SV1000 is gedaan wat ze bij de latere TL's ook hebben gedaan, en wat ik zelf heb gemaakt---> by-pass.
(officieel wordt een by-pass gesloten als de temp hoger zou worden dan 83grd, dat heb ik zo niet kunnen construeren, en ik ga ervan uit dat dit in latere TL en SV wel zo is --> maar het voldoet goed :} )

Volgens mij is dit in latere versies ook niet zo. Althans op het plaatje wat ik al eerder gepost heb valt dit in ieder geval niet te zien en ook niet in de microfiches.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, alle onderdelen klaar.
full

2 T-stukjes gemaakt waar op de rechter een bevestigingsplaatje zit voor op de cilinder en een gat voor de tempsensor. Dus, het originele verloopstukje van de cilinder naar de slang (richting thermostaat) vervangen door het rechter T-stuk en het linker T-stuk tussen de slang tussen de radiateur en de waterpomp zetten. Klaar is de by-pass. Hopelijk komt ie nu gewoon normaal en geleidelijk op temperatuur en kan ik de juiste temp aflezen op het dashboard.
Ik zal het wel zien. Dit weekeind eens kijken of ik alles erop kan bouwen.
 
Ziet er netjes uit :} en ik weet bijna zéker dat 't gaat werken!
Vergeet je ook niet om het gaatje in de thermostaat ff te verkleinen :? , anders gaat er nog steeds (te)veel vloeistof via de radiateur...........
 
tering mooie spullen kun je maken!
Ik denk ook dat dit werkt..... ik hoop alleen ff dat de doorspoeling voor beide cylinders gelijk is, daar de bypass "uit-het-midden" weg gaat.
nu alleen nog je temp sensor verplaatsen.
Als deze nu nog op je radiateur zit, dan geeft ie nog steeds winterkou aan.
maar je blok is nu iig warm!
 
Ik zal het wel zien. Dit weekeind eens kijken of ik alles erop kan bouwen.

Nog last gehad van een kater, of zit alles ondertussen op z'n plaats? Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Op lage snelheden (bebouwde kom werk) komt de mijne goed op temperatuur (80-90gr), maar bij iets hogere snelheid daalt de temp weer naar 60 gr. (ik heb trouwens alleen nog maar bij koud weer gereden op m'n TL...)
 
is helaas zo.
als je temp voeler (waar dan ook) in de radiateur zit, en je elementje sluit zich, dan gaat er nog maar heel weinig warme vloeistof naar de radiateur.
Je temp voeler gaat dan een gemiddelde aangeven.
Als je geen by-pass hebt, dan zuigt de waterpomp koude vloeistof om te koelen.
en gaat ie harder koelen dan gewenst --> sneeuwbaleffect.
 
Nog last gehad van een kater, of zit alles ondertussen op z'n plaats? Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Gelukkig geen last van gehad. Alleen mijn opa was jarig. Dus nog geen tijd gehad. Morgen weer werken en donderdag motorbeurs Utrecht. Dus op zijn vroegst dit weekeind.

tering mooie spullen kun je maken!
Ik denk ook dat dit werkt..... ik hoop alleen ff dat de doorspoeling voor beide cylinders gelijk is, daar de bypass "uit-het-midden" weg gaat.
nu alleen nog je temp sensor verplaatsen.
Als deze nu nog op je radiateur zit, dan geeft ie nog steeds winterkou aan.
maar je blok is nu iig warm!

Thanks. Hij zit idd uit het midden en das wel iets minder goed. Maar ik schat zeker goed genoeg. En als je goed kijkt op de foto dan zie je in het rechter T-stukje dat ik daar ook een aansluiting heb gemaakt voor de temp sensor. Dus ik ga nu alles maar meteen goed maken, dan ben ik der ook vanaf.
 
ahaa,
ja nu zie ik het. tegenover de by-pas zit nog een uitgang.
Ik ben donderdag ook op de beurs, zie ik je daar! (geintje)

Ben benieuwd, maar ik weet eigenlijk al zeker dat het werkt.
Succes!

Vandaag ff alles (2 T-stukjes incl temp.sensor verplaatst) erop gezet samen met nieuwe knippers die ik op de beurs gekocht heb. Ging allemaal goed, paste perfect. Ff de motor warm laten draaien totdat de ventilator aanging. Ging naar mijn mening vrij vlot. Dus ik verwacht dat ie nu gewoon helemaal ok is. Kan alleen jammergenoeg nog niet rijden. Beetje lastig met die sneeuw buiten. Binnenkort eens zien als alle pekel een beetje weg is.
 
Zo, eindelijk weer eens gereden. Temp. werd rond de 75 a 80 graden. Eigenlijk tegen mijn verwachting in. Ik had hem nog iets warmer verwacht omdat het gaatje in de thermostaat nu bij de nieuwe afgestopt is met een stop die alleen tegen de stromingsrichting in open kan gaan (voor het ontluchten). Dus eigenlijk zou ie altijd rond de 82 graden moeten blijven hangen (moment van openen van de thermostaat). Al heb ik deze thermostaat niet getest of ie ook echt bij 82 graden open gaat. (Het staat er wel op, dus ben daar vanuit gegaan natuurlijk).

Misschien wordt het blok zelf door de rijwind al teveel gekoeld met dit weer waardoor ie gewoon niet goed warm kan worden tijdens het rijden. Ik merk dan ook dat ie tijdens het rijden van lange rechte stukken dat ie nog wat verder zakt (naar ongeveer 65-70 graden en voor stoplichten stijgt ie weer (maar das logisch). Het is gewoon ff afwachten tot het betere weer en dan verwacht ik toch wel dat ie beter op temp komt. Misschien wel een onderkuip erop zetten. Vind ik persoonlijk ook mooier.

Correctie: Dit weekeind weer gereden en de temp bleef rond de 78 a 80 graden hangen bij gewoon rijden en blazen en op lange rechte stukken (ongeveer 25 km snelweg) zakte de temp tot minimaal 71 graden.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, alle onderdelen klaar.
(Afbeelding)
2 T-stukjes gemaakt waar op de rechter een bevestigingsplaatje zit voor op de cilinder en een gat voor de tempsensor. Dus, het originele verloopstukje van de cilinder naar de slang (richting thermostaat) vervangen door het rechter T-stuk en het linker T-stuk tussen de slang tussen de radiateur en de waterpomp zetten. Klaar is de by-pass. Hopelijk komt ie nu gewoon normaal en geleidelijk op temperatuur en kan ik de juiste temp aflezen op het dashboard.
Ik zal het wel zien. Dit weekeind eens kijken of ik alles erop kan bouwen.

hey is zoiets niet te maken met een handleiding erbij, en een stop voor je huidige temperatuurmeter, zodat ik (ben zelf niet zo handig) het ook zou kunnen krijgen op mijn motor, voor een schappelijk prijsje, misschien zit er wel handel in.

groeten v-twin boy :]
 
hey is zoiets niet te maken met een handleiding erbij, en een stop voor je huidige temperatuurmeter, zodat ik (ben zelf niet zo handig) het ook zou kunnen krijgen op mijn motor, voor een schappelijk prijsje, misschien zit er wel handel in.

groeten v-twin boy :]

Nou, als ik heel eerlijk ben heeft het mij redelijk wat tijd gekost om alles te draaien en in elkaar te lassen en na te bewerken. Ik schat zo'n 4 uurtjes. En als ik zelf iets eraan zou willen verdien zou ik toch wel 12,50 euro per uur moeten vragen excl materiaal. Dus da zou ongeveer uitkomen op en nabij de 60 euro (wel excl goede thermostaat). Dat is denk ik behoorlijk wat voor zo'n aanpassing (terwijl het eigenlijk alleen maar geld opbrengt op den duur omdat de motor wel beter op temperatuur komt). Voor mezelf koste het alleen maar materiaal en de uren zie ik als hobby. Maar goed, als je (of iemand) er 60 euro voor over heeft, laat maar horen.

Bij de weg: ik heb nog een goede (bij 82 graden opengaande) thermotaat liggen voor de helft van de nieuwprijs => dus 10 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan