Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd)
Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)
2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)
3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?
4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?
Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij
Nou, experts, kom maar op met die antwoorden
1 Naar mijn mening een prima band, toch bevalt de nieuwe 020 mij beter.Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd)
Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)
2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)
3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?
4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?
Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij
Nou, experts, kom maar op met die antwoorden
Bij het starten loopt mijn motor ook niet echt regelmatig. Heb ik dan ff gereden, dan zo regelmatig als een zonnetje, verschilt dat bij jou ook?
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd)
Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)
2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)
3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?
4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?
Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij
Nou, experts, kom maar op met die antwoorden
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd)
Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)
2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)
3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?
4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?
Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij
Nou, experts, kom maar op met die antwoorden
Als je toerental niet heen en weer schommelt, kan je er toch wel vanuit gaan dat het geluid zo hoort.
Over je uit de 2e versnelling springen, lijkt op versleten of kromme schakelvork, en daarvoor moet je bak uit elkaar, doe je dat niet, dan moet je over een tijdje altijd het pookje tegen houden.
Maar let idd eerst even op of je wel echt goed overschakelt naar zijn 2, dus niet zachtjes, alsof het je vriendinnetje is, met je voetje het schakelpookje bedienen, maar gewoon duidelijk en stevig met je motorlaarzen dat ding in zijn 2 duwen.
mmmm , ik las in mijn boekjeLigt op 1000-1100 toeren.
mmmm , ik las in mijn boekjedat bij mij het moet op 1150-1250.Dus mijn idee is dat tie ietsjes hoger moet.Maar misschien is dat bij een V4 anders?
Vraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg.
lijnmoterVraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg.
Vraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg.
Sorry, maar hier ben ik het (weer eens) niet mee eens.
Het geluid (zoals hier bedoeld) wordt bepaald door de plaatsen waarop de big-ends op de krukas gezet zijn, en mede dit bepaalt het de vonkinterval bij een motor!
Luister bv maar eens naar een harley en een intruder., alle twee v motoren en een afwijkend geluid.
Groeten Paul.
1e Ik had idd beter van ontstekings inter vallen kunnen spreken(zoals P.H.C.Ritzen Al deed)lijnmoter
Rommelrijder, sorry, maar volgens mij is dit een verkeerde interpretatie van een V-moter. Een V-moter kan je nog altijd vergelijken met een lijnmoter en je ontsteking veranderd niet omdat de cilinders onder 90° staan. Het enigste dat er veranderd is,is je ontstekingsvolgorde om een betere en gelijkmatige krukasbelasting te bekomen.Nl: 1-180°, 3-270°, 2-180° en 4-90° waarbij cilinder 1 en 3 achteraan staan en cilinder 2 en 4 vooraan.
sorry dat het een v6 is maar vond geen andere
Ik denk dat het grootste verschil in geluid ts een V4 en een 4-in-lijn moter veroorzaakt wordt door het volgende:
Bij een V4-moter komen er nooit twee zuigers op hetzelfde moment op BDP.Bv wanneer Zuiger1 in BDP arbeid staat (gemakkelijkheidshalve) 0° krukas, dan staat zuiger 3 in ODP (begin van)compressie en zuiger 2 staat dan halfweg zijn aanzuigende slag en zuiger 4 halfweg zijn uitlaatslag.Dit is niet zo bij een lijn-moter waar er twee zuigers in BDP staan(1 arbeid en 1 inlaat) en de andere twee in ODP staan (1 compressie en 1 uitlaat)
Zo krijg je dus bij een V-moter elke 90° een arbiedslag en bij een lijn elke 180°.Verandert veel aan de karakteristiek van de moter.
Nu bij een straalmoter........laat maar