Toerenteller defect na olie verversen

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Vandaag weer wat vreemds aan de hand gehad...

Ik ben momenteel bezig met mijn broertje aan zijn motor, een Yamaha Diversion S uit 1994. Er is een aantal jaar niet mee gereden en derhalve moet er wat onderhoud aan verricht worden voordat er weer gereden en genoten kan worden!

Vandaag bezig geweest met olie verversen. Voor het verversen hebben we Forte Motor Flush er in gekieperd waarna we de motor een kwartier stationair hebben laten draaien. De Forte gebruikt omdat er een al drap door de hele motor heen zat, van de carburateurs tot de tank. In de laatste seconden begon de toerenteller vreemd te doen. Hij sloeg een soort op tilt! Omdat het blok vrij heet (omdat het slecht gekoeld werd door het mengen van de Motor Flush) de motor iets eerder afgezet dan het kwartiertje. Mijn broertje raakte toevallig nog voor het afzetten de startknop aan waarbij de toerenteller nog een paar naschokken gaf om vervolgens helemaal de geest te geven...

Aangezien de toerenteller nog wel wat deed toen de startknop werd aangeraakt moet het iets elektronisch zijn vermoed ik. Ik ben wat gaan zoeken op het forum en wat gaan googlen en nu kom ik uit bij de spanningsregelaar en een bepaald onderdeel dat in je blok zit en gekoeld wordt door de olie wat nu dus kennelijk is fout gegaan. (geen idee hoe, wat en waarom precies...) Het betreft een Diversion die luchtgekoeld is overigens.

Ondanks het zoeken weet ik nog niet wat het nu vermoedelijk is en wat we er aan moeten doen!!

Wie kan ons helpen??
 
Laatst bewerkt:
De toerenteller van een Diversion is met een kabel dus elektronisch is het niet.
De meest voor de hand liggende oorzaak is een gebroken tellerkabel.

Minder fijn is een kapotte teller of een door de flush losgeweekte drap die de aandrijving in het blok iets aangedaan heeft.
Maar ik ga toch voor de kabel.
 
Laatst bewerkt:
De toerenteller van een Diversion is met een kabel dus elektronisch is het niet.
De meest voor de hand liggende oorzaak is een gebroken tellerkabel.

Minder fijn is een kapotte teller of een door de flush losgeweekte drap die de aandrijving in het blok iets aangedaan heeft.
Maar ik ga toch voor de kabel.


Is electronisch lieverd.
Freubel even aan de grote dikke stekker onder de tank.
 
heb je de motor al weer gestart na dit hele gebeuren, na de wissel bevoorbeeld
zo niet, denk eraan dat na de eerste paar minuten het oliepeil gechecked moet worden, kan nog wel eens afwijken :)

mischien een zekering of los contactje ofzo, zou het anders ook niet weten...
 
Eh... kan het zijn dat de toerenteller niet kaduuk is maar gewoon een foutmelding aangeeft? Dat doet de toerenteller bij Yamaha namelijk......

Als het goed is springt die toerenteller, als je contact aan zet, naar een bepaalde waarde, springt dan enkele seconden terug op nul, gaat dan weer enkele seconden naar die waarde enz.
Zoek die waarde op en kijk dan in de gebruiksaanwijzing wat die waarde betekent.
 
Eh... kan het zijn dat de toerenteller niet kaduuk is maar gewoon een foutmelding aangeeft? Dat doet de toerenteller bij Yamaha namelijk......

Als het goed is springt die toerenteller, als je contact aan zet, naar een bepaalde waarde, springt dan enkele seconden terug op nul, gaat dan weer enkele seconden naar die waarde enz.
Zoek die waarde op en kijk dan in de gebruiksaanwijzing wat die waarde betekent.
bij een 94 model ? dus echt niet
 
Vandaag weer wat vreemds aan de hand gehad...

Ik ben momenteel bezig met mijn broertje aan zijn motor, een Yamaha Diversion S uit 1994. Er is een aantal jaar niet mee gereden en derhalve moet er wat onderhoud aan verricht worden voordat er weer gereden en genoten kan worden!

Vandaag bezig geweest met olie verversen. Voor het verversen hebben we Forte Motor Flush er in gekieperd waarna we de motor een kwartier stationair hebben laten draaien. De Forte gebruikt omdat er een al drap door de hele motor heen zat, van de carburateurs tot de tank. In de laatste seconden begon de toerenteller vreemd te doen. Hij sloeg een soort op tilt! Omdat het blok vrij heet (omdat het slecht gekoeld werd door het mengen van de Motor Flush) de motor iets eerder afgezet dan het kwartiertje. Mijn broertje raakte toevallig nog voor het afzetten de startknop aan waarbij de toerenteller nog een paar naschokken gaf om vervolgens helemaal de geest te geven...

Aangezien de toerenteller nog wel wat deed toen de startknop werd aangeraakt moet het iets elektronisch zijn vermoed ik. Ik ben wat gaan zoeken op het forum en wat gaan googlen en nu kom ik uit bij de spanningsregelaar en een bepaald onderdeel dat in je blok zit en gekoeld wordt door de olie wat nu dus kennelijk is fout gegaan. (geen idee hoe, wat en waarom precies...) Het betreft een Diversion die luchtgekoeld is overigens.

Ondanks het zoeken weet ik nog niet wat het nu vermoedelijk is en wat we er aan moeten doen!!

Wie kan ons helpen??

heb je de flush nu door de olie of door de brandstof gegooid ?
 
@ TS
Heb je bij je onderhoudsbeurt ook tussen tank en blok zitten "onderhouden".
Als de toerenteller het voordien goed deed, en na je werken niet meer, dan is de kans dat je per ongeluk het toerentellerkabeltje hebt geraakt (stekker los, latent kabelbreukje acuut gemaakt) veel groter dan dat per toeval je toerenteller net op dat moment overlijdt.
 
Ik zal in één post even proberen te reageren op alle replies!

# het was geen foutmelding. Ik weet hoe de zelfdiagnostiek van een Yamaha werkt en er uit ziet
# de Forte is door de olie gegaan (gelukkig wel :) )
# de motor heeft een kwartier staan draaien zonder dat we er aan hebben gezeten en plotseling deed de toerenteller het niet meer na een paar stuiptrekkingen dus geen losgestoten stekkertje
# bij het aanraken van de startknop gaf de toerenteller nog een paar stuiptrekkingen dus de theorie van losgeschoten stekkertje is hiermee van de baan lijkt me

De toerenteller ging pas kapot toen het blok echt heet werd. De oorzaak moet dus imo te maken hebben met het (te) heet worden van het blok!!

We hebben de motor overigens wel moeten starten nadat de acculader 10 minuten was aangesloten geweest. Accu icm spanningsregelaar? Maar ik ben een n00b op gebied van elektronica dus wie kan mij dan vertellen hoe en wat ik moet doormeten en wat de waardes moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal in één post even proberen te reageren op alle replies!

# het was geen foutmelding. Ik weet hoe de zelfdiagnostiek van een Yamaha werkt en er uit ziet
# de Forte is door de olie gegaan (gelukkig wel :) )
# de motor heeft een kwartier staan draaien zonder dat we er aan hebben gezeten en plotseling deed de toerenteller het niet meer na een paar stuiptrekkingen dus geen losgestoten stekkertje
# bij het aanraken van de startknop gaf de toerenteller nog een paar stuiptrekkingen dus de theorie van losgeschoten stekkertje is hiermee van de baan lijkt me

De toerenteller ging pas kapot toen het blok echt heet werd. De oorzaak moet dus imo te maken hebben met het (te) heet worden van het blok!!

We hebben de motor overigens wel moeten starten nadat de acculader 10 minuten was aangesloten geweest. Accu icm spanningsregelaar? Maar ik ben een n00b op gebied van elektronica dus wie kan mij dan vertellen hoe en wat ik moet doormeten en wat de waardes moeten zijn?

Waarom doe je Forte door de motor als je last hebt van een vieze tank en vieze carburateurs?

maar to the problem

Heb je je aan de voorgeschreven hoeveelheid gehouden t.a.v. de motorolieinhoud van je blok?
 
Omdat het blok vrij heet (omdat het slecht gekoeld werd door het mengen van de Motor Flush) de motor iets eerder afgezet dan het kwartiertje.

["http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html"]:

Forté Motor Flush is speciaal ontwikkeld om een motor inwendig efficiënt te reinigen, terwijl de smeercapaciteit tijdens de reinigingsprocedure behouden blijft. Forté Motor Flush is onschadelijk voor motordelen
lijkt mij dus stug dat het blok heet werd door toevoeging van Flush.

m.b.t. toerenteller
kijk eens zoals Kevinblade voorstelde naar de stekker waarmee de toerenteller verbonden is.


P.S. alles gaat ook een keer stuk
 
Laatst bewerkt:
Waarom doe je Forte door de motor als je last hebt van een vieze tank en vieze carburateurs?

maar to the problem

Heb je je aan de voorgeschreven hoeveelheid gehouden t.a.v. de motorolieinhoud van je blok?
Was meer om een beeld te schetsen van de staat van de motor.. Er zat ook allemaal troep/sludge op de koppelingsplaten en zelfs door het peilglaasje. Vandaar de forte!

En ik heb me aan de hoeveelheden gehouden!
 
Omdat het blok vrij heet (omdat het slecht gekoeld werd door het mengen van de Motor Flush) de motor iets eerder afgezet dan het kwartiertje.
Je had hem ook ff goed in de wind moeten zetten / hoek van de straat of lekker voor een fan! ;)

P1011619web.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan