Velox
MF veteraan
- 3 apr 2005
- 1.404
- 0
Vandaag weer wat vreemds aan de hand gehad...
Ik ben momenteel bezig met mijn broertje aan zijn motor, een Yamaha Diversion S uit 1994. Er is een aantal jaar niet mee gereden en derhalve moet er wat onderhoud aan verricht worden voordat er weer gereden en genoten kan worden!
Vandaag bezig geweest met olie verversen. Voor het verversen hebben we Forte Motor Flush er in gekieperd waarna we de motor een kwartier stationair hebben laten draaien. De Forte gebruikt omdat er een al drap door de hele motor heen zat, van de carburateurs tot de tank. In de laatste seconden begon de toerenteller vreemd te doen. Hij sloeg een soort op tilt! Omdat het blok vrij heet (omdat het slecht gekoeld werd door het mengen van de Motor Flush) de motor iets eerder afgezet dan het kwartiertje. Mijn broertje raakte toevallig nog voor het afzetten de startknop aan waarbij de toerenteller nog een paar naschokken gaf om vervolgens helemaal de geest te geven...
Aangezien de toerenteller nog wel wat deed toen de startknop werd aangeraakt moet het iets elektronisch zijn vermoed ik. Ik ben wat gaan zoeken op het forum en wat gaan googlen en nu kom ik uit bij de spanningsregelaar en een bepaald onderdeel dat in je blok zit en gekoeld wordt door de olie wat nu dus kennelijk is fout gegaan. (geen idee hoe, wat en waarom precies...) Het betreft een Diversion die luchtgekoeld is overigens.
Ondanks het zoeken weet ik nog niet wat het nu vermoedelijk is en wat we er aan moeten doen!!
Wie kan ons helpen??
Ik ben momenteel bezig met mijn broertje aan zijn motor, een Yamaha Diversion S uit 1994. Er is een aantal jaar niet mee gereden en derhalve moet er wat onderhoud aan verricht worden voordat er weer gereden en genoten kan worden!
Vandaag bezig geweest met olie verversen. Voor het verversen hebben we Forte Motor Flush er in gekieperd waarna we de motor een kwartier stationair hebben laten draaien. De Forte gebruikt omdat er een al drap door de hele motor heen zat, van de carburateurs tot de tank. In de laatste seconden begon de toerenteller vreemd te doen. Hij sloeg een soort op tilt! Omdat het blok vrij heet (omdat het slecht gekoeld werd door het mengen van de Motor Flush) de motor iets eerder afgezet dan het kwartiertje. Mijn broertje raakte toevallig nog voor het afzetten de startknop aan waarbij de toerenteller nog een paar naschokken gaf om vervolgens helemaal de geest te geven...
Aangezien de toerenteller nog wel wat deed toen de startknop werd aangeraakt moet het iets elektronisch zijn vermoed ik. Ik ben wat gaan zoeken op het forum en wat gaan googlen en nu kom ik uit bij de spanningsregelaar en een bepaald onderdeel dat in je blok zit en gekoeld wordt door de olie wat nu dus kennelijk is fout gegaan. (geen idee hoe, wat en waarom precies...) Het betreft een Diversion die luchtgekoeld is overigens.
Ondanks het zoeken weet ik nog niet wat het nu vermoedelijk is en wat we er aan moeten doen!!
Wie kan ons helpen??
Laatst bewerkt: