Toerenteller en neutraallamp XJ 900 S leggen het loodje

Eldevee

Rookie
7 sep 2013
9
1
Nauwelijks 100 km. op weg op vakantie naar Luxemburg besloot de toerenteller ermee op te houden en bij de eerstvolgende stop merkte ik dat het neutraallichtje van m'n Diversion ook niet meer brandde als de motor in z'n neutraal stond.
Gelukkig geen ANWB-uitruk problemen en ik zal de vakantie er wel mee overleven, maar ik wil toch kijken of het te verhelpen is (en of er geen ernstiger zaken aan de hand zijn).
Even snel zoeken leerde me dat de toerenteller electronisch is en mijn eerste idee was om de zekeringen te controleren, dat ga ik morgen doen.
Ik ben geen ras-sleutelaar, dus verdere suggesties zijn van harte welkom, alvast bedankt!
 
toerenteller is niet gezekerd dus een kapotte zekering zul je niet vinden.
omdat ook het neutraallampje het niet meer doet, denk ik eerder aan een losse draad of stekker bij de cockpit.
 
cockpit-aansluitingen.jpg


Gezien de klachten zijn de volgende twee connectoren waarschijnlijk de boosdoener:

De cockpit is met de kabelboom verbonden door middel van twee connectoren.
Aangezien de symptomen, het neutraal lichtje en de toerenteller, niet veel met elkaar te maken hebben behalve de twee connectoren zou ik het daar in zoeken. (Even lostrekken en inspuiten met contactspray)

Onder aan het motorblok komt een kabel vandaan die zowel het neutraal signaal en een toerental signaal transporteert. Die kabel zit helemaal onder het blok ter hoogte van het schakelpookje. Volg deze kabel en spuit ook deze connector even in.

Eén van de twee moet het haast wel zijn. De laatste is het gemakkelijkste te checken. Om bij de achterkant van je cockpit te komen zal je de topkuip een stukje naar voren moeten trekken. En dat is op vakantie misschien wat lastiger.

Bij het indrukken van de startknop gaan ter controle het fuel low en het olieniveau lampje branden. Als deze niet branden dan tijdens het starten zal het de connector bij de cockpit zijn denk ik.

Indien het neutraal signaal het niet meer doet kan je ook niet starten als de jiffy uitgeklapt is zonder dat je de koppeling hebt ingeknepen. Dat wijst op de kabel en connector aan de onderkant.

Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Kees!
De lampjes branden ook niet bij het starten en het starten met de jiffy uitgeklapt lukt wel, dus ik ga kijken of ik de topkuip naar voren kan krijgen om de connectoren bij de cockpit in te spuiten.
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Kees!
De lampjes branden ook niet bij het starten en het starten met de jiffy uitgeklapt lukt wel, dus ik ga kijken of ik de topkuip naar voren kan krijgen om de connectoren bij de cockpit in te spuiten.

Die gaan toch niet zo maar los die connectoren. Maar ik denk wel dat het daar aan moet liggen. Laat het even weten wat het was.

Suc6!
 
De kopkuip los gehad, de connectoren ingespoten en bedrading gecontroleerd, maar daar lijkt het probleem niet te liggen.
Straks ga ik de onderkuip demonteren om die connector aan de onderzijde te controleren.
Het vreemde was: voordat ik de kopkuip ging demonteren zijn we met de kinderen nog even naar het zwembad gereden (er hangt een zijspan aan de Diversion) en toen bleken de knipperlichten het niet te doen. Daarna deden ze het ineens wel weer.
 
De kopkuip los gehad, de connectoren ingespoten en bedrading gecontroleerd, maar daar lijkt het probleem niet te liggen.
Straks ga ik de onderkuip demonteren om die connector aan de onderzijde te controleren.
Het vreemde was: voordat ik de kopkuip ging demonteren zijn we met de kinderen nog even naar het zwembad gereden (er hangt een zijspan aan de Diversion) en toen bleken de knipperlichten het niet te doen. Daarna deden ze het ineens wel weer.

Het was dus helaas niet zo simpel.
Ik denk dat er ergens een slechte massa verbinding is.
 
Ben er ook bang voor. Ondertussen onderkuip en zijdelen gedemonteerd, de verbindingen gecontroleerd en ingespoten, maar helaas geen resultaat.
We gaan nu door naar de volgende bestemming, over twee weken thuis maar met compleet/beter gereedschap en multimeter aan de slag.
In elk geval bedankt voor het meedenken!
 
Op weg naar de volgende bestemming bleek ook het remlicht het niet te doen (balen, want bumperklevers hingen nu nog dichter achterop en dat gaf niet bepaald een prettig gevoel).
Dus toch maar opnieuw de bedrading en de connectoren nagekeken onder de buddy en onder de zijkappen en de zekeringen gecheckt. Bij dat laatste was het raak: de zekering 'signal' was doorgebrand.
Ik heb de Div nog niet rijdend getest, maar toerenteller, remlicht en het neutraallampje doen het in elk geval weer. Hopelijk was het een eenmalige doorbrander en klapt de zekering er niet opnieuw uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan