Toermotor - beginnende rijder

Hoe moet je nou ervaring opdoen met een kruisraket als je altijd de veilige weg kiest? Ik zou eerder zeggen, maak een proefrit op zo'n ding, zoek een snelweg op, wacht tot er weinig tot geen verkeer is en trek dat gas dan steeds iets harder open. Enige waar je dan om moet denken is je goed vast te houden en je gas weer rustig dicht te draaien als het te hard gaat.
 
Maar hoe leg je 25% aan een Hollander uit??
Die vinden de Keienberg bij Renkum, jawel met ook een gevaarbordje 3% !! al een hele bult.🥲
1609427637228.png


Valt wel mee hoor. De Keutenberg, daar fietste ik zo tegen op. Naar beneden is wel een beetje uitkijken met de racefiets.
 
Hoe moet je nou ervaring opdoen met een kruisraket als je altijd de veilige weg kiest? Ik zou eerder zeggen, maak een proefrit op zo'n ding, zoek een snelweg op, wacht tot er weinig tot geen verkeer is en trek dat gas dan steeds iets harder open. Enige waar je dan om moet denken is je goed vast te houden en je gas weer rustig dicht te draaien als het te hard gaat
Je 'moet' (mijn mening, dus voel je niet aangevallen) geen ervaring opdoen met een kruisraket, maar die ervaring al hebben voordat je op een kruisraket stapt.
Wat jij nu zegt is nu juist niet ervaring opdoen.
Zoals je het beschrijft is het bijna risicoloos het gas opendraaien. Dat kan iedereen.
Het gaat om druk(ker) verkeer, waar jij (of anderen) iets doms, of totaal onverwachts doen, waar je dan wel op moet reageren. En dat gaat als je nog niet zoveel ervaring hebt, veel gemakkelijker op een motorfiets die je niet verrast.

Natuurlijk is de kick erg groot dat je een enorme acceleratie meemaakt, duidelijk.

Maar de dame die dit topic opende vroeg om advies voor een "toermotor - beginner". Dan is een Deauville een echte aanrader, die ik dan ook benoemd hebt in meerdere berichten.

Zij heeft gekozen voor een Kawasaki Er6; waar ook niets mis mee is.
Maar eerlijk is eerlijk, dat is een naked, en geen echte toermotor.
 
Jammer dat je zo denkt over een Deauville. Ja het is inderdaad zo dat het niet heel spannend rijdt; maar dat heeft zeker als beginnende rijder ook flink voordeel: jij blijft ten alle tijde baas over de motor, er zitten geen (lijkt mij belangrijk als je nog niet veel ervaring hebt) "verrassingen" in; en maak je eens een blunder; en dat maken (maakten) we allemaal, dan straft een Deauville je niet af. Komt bij dat een Deauville een redelijke bescherming tegen de elementen biedt, en ook wat bergruimte, nauwelijks onderhoud vraagt (cardan); en je dus heel gemakkelijk km's kunt maken (wat ze ook erg goed aankunnen), opdat je de o zo nodige ervaring opdoet en het plaatje is compleet.

Maar om dat nou een "ouwelullen bak" te noemen :N

Een 'kruisraket' (vul zelf maar in wat ik ermee bedoel), geeft inderdaad veel meer een kick (bij hogere toerentallen komt er opeens een bak vermogen vrij); maar die verrassing is wat je nu net als beginnende motorrijd(st)er niet wilt, want dat kan, zeg maar gerust gáát je een keer verrassen, en dan heb je niet de routine en kunde om dat op te vangen. En dan laat ik maar even in het midden dat je in Nederland echt nérgens van de kruisraket-snelheden kunt (mag) rijden, en de enorme acceleratie ook zowat nergens kan...

Trouwens een Suzuki 650 v-twin een briljant motorblok noemen...mmm die mening deel ik (ook al) niet.
Met alle respect, maar juist als beginnende motorrijder zul je het zeker wat rustiger aan doen, zodra je je rijbewijs hebt. Als je gelijk "los" gaat, dan is het wachten op ongelukken. Ik denk dus dat een beginnend motorrijder meer heeft aan de juiste eigen mindset, dan aan een Deauville.

OK "ouwelullen bak" is misschien iets grof, maar je kan een Deauville bepaald geen spannende motor noemen. Door alle plastic bekleding (tupperware) heb je eerder de associatie met een auto, dan met een motorfiets.

Kruisraket heb ik zeker niet bedoeld. Ik heb deze maand exact 44 jaar mijn motorrijbewijs en heb nooit kruisraket neigingen gehad. Integendeel: anticiperen op die gekke andere weggebruikers waarvan je maar moet afwachten of ze niet met hun mobiel in hun handen zitten, jou wel zien, wel richting aangeven. Tuurlijk geef ik wel eens gas, maar alleen als het (echt) kan. Dat zou ik beginnende motorrijders ook aanraden. Anticiperen en nogmaals anticiperen. Dan kom je vanzelf niet aan kruisraket snelheden toe.

In Motoplus 23 (nu te koop) staat een artikel over het 650cc v-twin blok van Suzuki. Daar wordt een ware loftrompet over afgestoken. Ik raad je aan het artikel te lezen, dan ben je het misschien met mij eens! Blok draait al 20 jaar mee in de SV (tijdje als Gladius) en in de V-Strom. 20 jaar is voor motorfiets begrippen een eeuwigheid, maar het is nog steeds een TOP blok!
 
Een hele nette reactie !
Respect daarvoor !

En ik ben het ook zeker met je eens. Het gaat om de mindset.
Maar een motor die je uitdaagt is erg leuk als je de (door ervaring verkregen) rij-capaciteiten hebt. Ik zie (te)veel mensen die een "dikke fiets" hebben (want stoer/cool/enz) maar daar nauwelijks écht mee durven te rijden, want dat ding boezemt toch wel angst in.

Wat de Deauville betreft; het is zeker geen spannende motorfiets, maar een heel comfortabele gebruikers-fiets, betrouwbaar en goedkoop. Erg geschikt om vaak én veel te rijden ook bij slecht weer; dus veel rij-ervaring op te doen. Dat heb ik willen mededelen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is meer mijn eigen interpretatie van een leuke motorfiets, mijn eigen Ducati Monster S2R800 een TOPPER. stuurt messcherp en is retesnel.
Ziet er ondanks z'n leeftijd 15jr nog steeds goed uit. En, niet onbelangrijk, je kan er lekker op toeren!!:]
(linker spiegel staat hier raar op de foto, daar was kennelijk iemand tegenaan gelopen).

Ben met deze motor in de Eifel geweest, op Sardinië en afgelopen september in Duitsland en Tsjechië tot aan de Poolse grens (en net daar overheen). Heb een maatwerk bagagerek bij deze motor dat in 5 minuten te monteren is, verder zijtassen van GiVi, zie 2e foto.

IMG_2222.JPG


Hieronder bepakt op weg in Duitsland, rechts op de achtergrond Winterberg.
4. Winterberg.jpg
:]
 
Je 'moet' (mijn mening, dus voel je niet aangevallen) geen ervaring opdoen met een kruisraket, maar die ervaring al hebben voordat je op een kruisraket stapt.
Wat jij nu zegt is nu juist niet ervaring opdoen.
Zoals je het beschrijft is het bijna risicoloos het gas opendraaien. Dat kan iedereen.
Het gaat om druk(ker) verkeer, waar jij (of anderen) iets doms, of totaal onverwachts doen, waar je dan wel op moet reageren. En dat gaat als je nog niet zoveel ervaring hebt, veel gemakkelijker op een motorfiets die je niet verrast.

Natuurlijk is de kick erg groot dat je een enorme acceleratie meemaakt, duidelijk.

Maar de dame die dit topic opende vroeg om advies voor een "toermotor - beginner". Dan is een Deauville een echte aanrader, die ik dan ook benoemd hebt in meerdere berichten.

Zij heeft gekozen voor een Kawasaki Er6; waar ook niets mis mee is.
Maar eerlijk is eerlijk, dat is een naked, en geen echte toermotor.
Of een motor nu nakend is, of omgebouwd tot een auto op 2 wielen, denk dat je met elke motor kunt toeren.
De vraag is hoe je de houding ervaart en prettig vindt op lange afstanden.
En elke type is een compromis (niet snel, wel snel, comfort, geen comfort, caféracer naar het volgende café....).
Maar lees zo vaak dat ervaring gekoppeld wordt aan het gelijk gasgeven?
Denk dat je met elke motor moet wennen aan het karakter (de dipjes die een blok heeft..) of andere eigenschappen.
Begon na het lessen direct op een 1150RT, enorm sterk in de lage toeren en tot op zekere hoogte best vlot maar geen straatstenentrekker (qua horten en stoten wel een trekker).
Maar had wel al 20 jaar ervaring in een koekblik, en ik denk dat de ervaring of het besef belangrijker is wat een motor doet en kan.
Mijn huidige motor, kan zelf échte racers bijhouden maar het is géén racer, daarvoor is ie te zwaar (en zeker als combo).
Dus rekening houden met de omstandigheden, anticiperen (mijn inziens de belangrijkste factor) en situatie maakt het complex, en dan je motor kunnen beheersen in elke situatie lijkt mij meer vanzelfsprekend (het 8-tje vergeten we, rondje maken....) maar een VRO geeft toch wel meer vertrouwen en controle.
 
Is een laptop vervoeren in een topkoffer überhaupt een goed idee?
Ik ben met mijn vorige motor flink onderuit gegaan op een nat stuk wegdek door gladheid/rommel/glad bitumen patchwerk... Ik had destijds een motor met topkoffer waarin ik mijn werktas met laptop!!! in had zitten. Tot mijn stomme verbazing na het opstaan (zelf gelukkig niks) bleek zowat alles wat in mijn zijkoffers en topkoffers zat rond gestrooid te liggen over een afstand van pak em beet 15 meter behalve (en nu komt ie) MIJN WERKTAS MET LAPTOP!!!! Om de een of andere krankjoremme toeval zat die nog gewoon in de topkoffer 8)78)78)7De rest (denk aan werkkleding, plastic tas met papierzooi, etc.) lag overal en nergens rondgeslingerd en de tas met laptop zat zowat haast muurvast in de deksel van de topkoffer. Of het daar zo geraakt is weet ik niet maar de topkoffer lag open en bloot met de deksel omhoog en de werktas in de deksel.

Wellicht niet het beste idee wat ik hier schets, maar een topkoffer kan geen kwaad. Beter zijn nog de zijkoffers vind ik, want een topkoffer kan ook een behoorlijke windvanger zijn. Zeker als je de grotere 40 liter en meer topkoffers hebt. Die steken zelfs nog buiten de rug van de motorrijder naar buiten en kunnen fungeren als behoorlijke windzeilen. Met een grotere topkoffer ben je wat meer vatbaarder voor rijwind/zijwind en rukwind. Maar als je hier eenmaal aan gewend bent weet je niet beter meer en pas je je rijstijl hier op aan. Je hebt kleine topkoffers waar net 1 helm inpast mar net te weinig ruimte biedt voor een flinke laptop maar een kleine 14" of 15" laptop zou je bv in zo'n 30 liter koffer wel kwijt kunnen.
 
Ik heb zo'n 30 liter topkoffer en daar gaat mijn 15 inch laptop in mijn rugzak prima in. Doe ik al jaren en nooit een probleem geweest dat mijn laptop het begaf. Door hem in de rugzak te stoppen ligt hij niet te rammelen in de topkoffer maar ligt redelijk strak in een gedempt bedje.
Bij aankomst kunnen mijn helm en mijn handschoenen weer in de topkoffer.
 
Wellicht niet het beste idee wat ik hier schets, maar een topkoffer kan geen kwaad. Beter zijn nog de zijkoffers vind ik, want een topkoffer kan ook een behoorlijke windvanger zijn. Zeker als je de grotere 40 liter en meer topkoffers hebt. Die steken zelfs nog buiten de rug van de motorrijder naar buiten en kunnen fungeren als behoorlijke windzeilen. Met een grotere topkoffer ben je wat meer vatbaarder voor rijwind/zijwind en rukwind. Maar als je hier eenmaal aan gewend bent weet je niet beter meer en pas je je rijstijl hier op aan. Je hebt kleine topkoffers waar net 1 helm inpast mar net te weinig ruimte biedt voor een flinke laptop maar een kleine 14" of 15" laptop zou je bv in zo'n 30 liter koffer wel kwijt kunnen.
Heb op mijn motor grote zijkoffers en een koelkast van 49 liter. Nooit geen gevoel dat het een "windzeil" is.
Maar een grote koffer met grote motor en berijder gaat prima hoor!
Denk dat je een uitdaging hebt als je een minder grote/sterke motor hebt met een koelkast en gemiddeld aantal kilo's...
 
Ik ben met mijn vorige motor flink onderuit gegaan op een nat stuk wegdek door gladheid/rommel/glad bitumen patchwerk... Ik had destijds een motor met topkoffer waarin ik mijn werktas met laptop!!! in had zitten. Tot mijn stomme verbazing na het opstaan (zelf gelukkig niks) bleek zowat alles wat in mijn zijkoffers en topkoffers zat rond gestrooid te liggen over een afstand van pak em beet 15 meter behalve (en nu komt ie) MIJN WERKTAS MET LAPTOP!!!! Om de een of andere krankjoremme toeval zat die nog gewoon in de topkoffer 8)78)78)7De rest (denk aan werkkleding, plastic tas met papierzooi, etc.) lag overal en nergens rondgeslingerd en de tas met laptop zat zowat haast muurvast in de deksel van de topkoffer. Of het daar zo geraakt is weet ik niet maar de topkoffer lag open en bloot met de deksel omhoog en de werktas in de deksel.

Wellicht niet het beste idee wat ik hier schets, maar een topkoffer kan geen kwaad. Beter zijn nog de zijkoffers vind ik, want een topkoffer kan ook een behoorlijke windvanger zijn. Zeker als je de grotere 40 liter en meer topkoffers hebt. Die steken zelfs nog buiten de rug van de motorrijder naar buiten en kunnen fungeren als behoorlijke windzeilen. Met een grotere topkoffer ben je wat meer vatbaarder voor rijwind/zijwind en rukwind. Maar als je hier eenmaal aan gewend bent weet je niet beter meer en pas je je rijstijl hier op aan. Je hebt kleine topkoffers waar net 1 helm inpast mar net te weinig ruimte biedt voor een flinke laptop maar een kleine 14" of 15" laptop zou je bv in zo'n 30 liter koffer wel kwijt kunnen.

Er zijn mensen die dit gewoon complete onzin vinden omdat zij dat anders ervaren. Wat voor motor had je toen dit gebeurde?
 
Er zijn mensen die dit gewoon complete onzin vinden omdat zij dat anders ervaren. Wat voor motor had je toen dit gebeurde?
Dan vinden die dat maar complete onzin. Ik heb die ongeluk gehad, ik was erbij en ik constateerde dat. Jij niet, anderen niet, maar ik. Suck it up and get a life!
 
Dan vinden die dat maar complete onzin. Ik heb die ongeluk gehad, ik was erbij en ik constateerde dat. Jij niet, anderen niet, maar ik. Suck it up and get a life!

Ik heb hier ook geroepen dat ik echt wel wat gemerkt heb met de topkoffer en ook meer bij de Diversion die de koffer compleet achter het achterwiel en ook hoger had hangen dan bij de Vstrom waarbij de koffer boven het achterwiel hangt en een centimeter of 5 dichter op het zadel.
 
Dan vinden die dat maar complete onzin. Ik heb die ongeluk gehad, ik was erbij en ik constateerde dat. Jij niet, anderen niet, maar ik. Suck it up and get a life!

Nou nou nou zeg.... kalm aan hoor.
Waarom zo'n kort lontje, licht ontvlambaar... als jij die (ik herhaal je eventjes) ongeluk heb gehad, ben jij degene die dat heeft ervaren.
Maar om nou zo raar te reageren.
 
Bezint eer je begint, een Deauville is een dodelijk saaie motor. Technisch zal ie wel goed zijn (Honda!). Voor ik een bak kritiek over mij heen krijg: dat is mijn persoonlijke mening!!

Ik zou wél een Japanse motor kopen idd, Honda, Suzuki, Yamaha of Kawasaki. Als ze goed zijn onderhouden en jij met garantie b.v.k. bij een dealer koopt, dan kan dat deel niet snel fout gaan. (Overigens heb ik zelf een Ducati Monster en in tegenstelling tot wat er links en rechts geroepen wordt: onderhoudskosten vallen mij enorm mee en de betrouwbaarheid is prima!). Als ik jou was zou ik bij een betrouwbare dealer kopen en niet snel op Marktplaats. Waak ervoor dat je een "koopje" denkt te scoren, terwijl het een opgeknapt wrak is. Staat op motor-forum een topic over.

Doe mij, maar vooral jezelf een lol en koop een iets spannender motor dan een ouwelullen bak :r met de naam Deauville.
Kijk maar eens op b.v. motoport.nl wat je voor jouw budget kunt kopen. Ik zou gaan voor b.v. een Suzuki 650. Zo'n bike heeft een briljant motorblok dat nog steeds wordt toegepast door Suzuki, in o.a. de huidige SV 650 en ook de V-Strom 650.
en toen had ze dus al lang een motor gekocht en was het verdere gekibbel niet nodig geweest :9
 
Rugzak gevaarlijk ??? Hangt er vanaf welk model en hoeveel je er in stopt !!!
Heb ruim 5 jaar, door weer en wind (ehh, niet met sneeuw) Haarlem - Utrecht gereden. Met een kleine Ortlieb rugzak (gegarandeerd 100 % waterdicht en 'wapperen' niet achter je aan). Groot genoeg voor m'n Laptop en een A4 mapje. Meest praktische van een rugzak is . . . . dat je er ook zo mee naar je werkplek loopt. Je heb toch al je handenvol met helm, handschoenen en je toegangspasje.

Ben het er wel mee eens, een met een complete camping uitrusting gevulde 100 liter wandelaars rugzak is levensgevaarlijk. Ook hier geld: koop de juiste spullen voor het juiste doel !

En nog een kleine tip: Neem een abonnement op de WegenWacht en laat je 'boord'-gereedschap thuis. Kun je op die plek een mooi beugelslot of ART4 schijfremslot meenemen !! Want hoe mooi / degelijk dat OEM gereedschap ook mag zijn, als je echt pech heb of een lekke band, kun je er weinig mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan