Toermotor - beginnende rijder

Ondertussen heb ik motor gekocht! Een Kawasaki er6n.

Helaas nog geen examen kunnen doen door de lockdown....mijn examen stond ingepland op de eerste dag van de lockdown, hoe zuur!
Nieuwe examen staat gelukkig al wel weer ingepland dus heb hopelijk mijn rijbewijs wel binnenkort.

Maarrrr... Nu de volgende vraag...
Ik wil voornamelijk woon-werk verkeer rijden en heb daardoor wel wat spullen mee te nemen. Laptop, papieren, losse dingen. Heb vaak periodes waarbij ik dagelijks op een andere plek werk. Daar laten is dus geen optie. Daarnaast ben ik naar een verzekering aan het kijken waarvoor ik ook een kettingslot moet. Deze moet dus ook mee. Een rugzak lijkt mij dus te gevaarlijk.

Waar let je op bij het kopen van een topkoffer of zijkoffer?

Zijn er andere dingen die ik nog moet aanschaffen?
Kijk eens hiernaar! Speciale zadeltassen die veilig zijn, makkelijk op- en af te nemen zijn. Kunnen mee naar een volgende motor (mits de juiste steuntjes)....
Of een zadeltas van bv. Kriega of SW Motech.

 
Mijn ervaring tot nu toe met een topkoffer is dat hoe verder hij achter je achterwiel komt maar ook hoe hoger hij staat, des te meer merk je ervan bij het rijden vooral met wat hardere wind.
Nou, dat valt best wel mee.
Eigenlijk met gewoon rijden heb ik nooit last van de topkoffer. Zelfs een grote: Givi Maxxia (48L)
Met de FZ750 met de topkoffer, maar ook met 2 rolbags achter mijn rug zelfs met 240 helemaal niks aan de hand.

Op kaap Finisterra (NW Spanje) zo'n harde wind dat ik de motor nauwelijks op de jiffy durfde te zetten.
Ook toen geen extra last gehad met rijden van de koffer achterop.
Ja, de motor zwiepte over de hele weg. Maar dat had ie ook wel gedaan met de motor 'kaal'.
Allerslechtste moment met wind heb ik gehad in DK op de brug over de Grote Belt. 70m boven zee.
Als je voorbij een piloon rijdt, krijg je een heel beste klap!

Ik kan maar 1 argument verzinnen TEGEN een topkoffer. Dat is dat 't niet mooi uitziet.

SW Motech zadeltas.
Heel fijn zo'n zadeltas.
Maar wil je daar je schone ondergoed of je laptop in gaan bewaren?
Wat ik al vreesde, en ook bevestigd door een test (was Motoplus??) dat die dingen zeker niet waterdicht zijn.
Dus na een buitje kan de laptop in de kliko en helaas-helaas, de motordag van morgen wordt er 1 van een nat kruis!

Hierboven ook geopperd dat is makkelijk overzetten op een andere motor. Maar dat kan met een Givi-koffer ook.
Voor (bijna)iedere motor zijn er steunen te koop om het monokey-plateau op te kunnen schroeven.
Toen ik de Blackbird kreeg, heb ik idd alleen een paar steunen gekocht. De FZ-koffer kan daar simpel op worden geklikt.
 
Ondertussen heb ik motor gekocht! Een Kawasaki er6n.

Helaas nog geen examen kunnen doen door de lockdown....mijn examen stond ingepland op de eerste dag van de lockdown, hoe zuur!
Nieuwe examen staat gelukkig al wel weer ingepland dus heb hopelijk mijn rijbewijs wel binnenkort.

Maarrrr... Nu de volgende vraag...
Ik wil voornamelijk woon-werk verkeer rijden en heb daardoor wel wat spullen mee te nemen. Laptop, papieren, losse dingen. Heb vaak periodes waarbij ik dagelijks op een andere plek werk. Daar laten is dus geen optie. Daarnaast ben ik naar een verzekering aan het kijken waarvoor ik ook een kettingslot moet. Deze moet dus ook mee. Een rugzak lijkt mij dus te gevaarlijk.

Waar let je op bij het kopen van een topkoffer of zijkoffer?

Zijn er andere dingen die ik nog moet aanschaffen?
Pak gewoon een rugzak, donder daar die laptop in, vind je het niks kun je altijd nog verder kijken. Ja, een laptop kan gevaarlijk zijn, maar het kan ook wel eens net dat beetje extra bescherming geven.

Zorg maar dat je in januari eerst dat rijbewijs haalt en ga eerst eens wat kilometers maken.
 
Nou, dat valt best wel mee.
Eigenlijk met gewoon rijden heb ik nooit last van de topkoffer. Zelfs een grote: Givi Maxxia (48L)
Met de FZ750 met de topkoffer, maar ook met 2 rolbags achter mijn rug zelfs met 240 helemaal niks aan de hand.

Op kaap Finisterra (NW Spanje) zo'n harde wind dat ik de motor nauwelijks op de jiffy durfde te zetten.
Ook toen geen extra last gehad met rijden van de koffer achterop.
Ja, de motor zwiepte over de hele weg. Maar dat had ie ook wel gedaan met de motor 'kaal'.
Allerslechtste moment met wind heb ik gehad in DK op de brug over de Grote Belt. 70m boven zee.
Als je voorbij een piloon rijdt, krijg je een heel beste klap!

Ik kan maar 1 argument verzinnen TEGEN een topkoffer. Dat is dat 't niet mooi uitziet.


Heel fijn zo'n zadeltas.
Maar wil je daar je schone ondergoed of je laptop in gaan bewaren?
Wat ik al vreesde, en ook bevestigd door een test (was Motoplus??) dat die dingen zeker niet waterdicht zijn.
Dus na een buitje kan de laptop in de kliko en helaas-helaas, de motordag van morgen wordt er 1 van een nat kruis!

Hierboven ook geopperd dat is makkelijk overzetten op een andere motor. Maar dat kan met een Givi-koffer ook.
Voor (bijna)iedere motor zijn er steunen te koop om het monokey-plateau op te kunnen schroeven.
Toen ik de Blackbird kreeg, heb ik idd alleen een paar steunen gekocht. De FZ-koffer kan daar simpel op worden geklikt.

Ik had op mijn Diversion veel meer last van de 45 (ofzo) liter Givi dan dezelfde koffer op de Vstrom. Daar staat de koffer praktisch boven het achterwiel, bij de Diversion hing hij er bijna compleet achter als ik het me goed herinner. Ben wel een klein kutkereltje van 1,72m en confectiemaat 46, wellicht scheelt dat.
 
Voor een zadeltas gegaan waarbij de reviews zeggen dat hij waterdicht is... 🤞

Zorg maar dat je in januari eerst dat rijbewijs haalt en ga eerst eens wat kilometers maken.
Dit is inderdaad de volgende stap (en niet onbelangrijk....)! CBR heeft echt gigantische wachttijden na die lockdown dus ga echt alles geven in dat examen om het in 1 keer te halen....
 
Ik had op mijn Diversion veel meer last van de 45 (ofzo) liter Givi dan dezelfde koffer op de Vstrom. Daar staat de koffer praktisch boven het achterwiel, bij de Diversion hing hij er bijna compleet achter als ik het me goed herinner. Ben wel een klein kutkereltje van 1,72m en confectiemaat 46, wellicht scheelt dat.
Klopt doe er lekker veel in een stuur vederlicht...ook wheelies gaan makkelijk
 
:X

Man-man-man................... het lijkt er bijna op dat je met een topkoffer bij minste of geringste op het achterwiel staat.

Ik heb altijd best veel spul in de koffer tijdens de vakantie.
Slechts 1x dat ik daar iets van gemerkt heb. In Noord-Spanje heb je veel ECHT steile wegen. Mensen die ooit wielrennen Vuelta a Espagna hebben gevolgd weten wat ik bedoel. Daar was zo'n weggetje (25%+ ?) waar ze zelfs overdwars teer-randen hadden gemaakt om überhaupt boven te kunnen komen. Dat was de enige keer dat ik iets van heb gemerkt dat de motor wilde steigeren.
Niet lang terug ging ik een zak met 15kg kattenbrokjes halen in de koffer. Kon er toen prima mee motor-rijden. Niks aan de hand!
 
Bezint eer je begint, een Deauville is een dodelijk saaie motor. Technisch zal ie wel goed zijn (Honda!). Voor ik een bak kritiek over mij heen krijg: dat is mijn persoonlijke mening!!

Ik zou wél een Japanse motor kopen idd, Honda, Suzuki, Yamaha of Kawasaki. Als ze goed zijn onderhouden en jij met garantie b.v.k. bij een dealer koopt, dan kan dat deel niet snel fout gaan. (Overigens heb ik zelf een Ducati Monster en in tegenstelling tot wat er links en rechts geroepen wordt: onderhoudskosten vallen mij enorm mee en de betrouwbaarheid is prima!). Als ik jou was zou ik bij een betrouwbare dealer kopen en niet snel op Marktplaats. Waak ervoor dat je een "koopje" denkt te scoren, terwijl het een opgeknapt wrak is. Staat op motor-forum een topic over.

Doe mij, maar vooral jezelf een lol en koop een iets spannender motor dan een ouwelullen bak :r met de naam Deauville.
Kijk maar eens op b.v. motoport.nl wat je voor jouw budget kunt kopen. Ik zou gaan voor b.v. een Suzuki 650. Zo'n bike heeft een briljant motorblok dat nog steeds wordt toegepast door Suzuki, in o.a. de huidige SV 650 en ook de V-Strom 650.
 
1) Ik kan maar 1 argument verzinnen TEGEN een topkoffer. Dat is dat 't niet mooi uitziet.


2) Heel fijn zo'n zadeltas.
Maar wil je daar je schone ondergoed of je laptop in gaan bewaren?
Wat ik al vreesde, en ook bevestigd door een test (was Motoplus??) dat die dingen zeker niet waterdicht zijn.
Dus na een buitje kan de laptop in de kliko en helaas-helaas, de motordag van morgen wordt er 1 van een nat kruis!

Hierboven ook geopperd dat is makkelijk overzetten op een andere motor. Maar dat kan met een Givi-koffer ook.
Voor (bijna)iedere motor zijn er steunen te koop om het monokey-plateau op te kunnen schroeven.
Toen ik de Blackbird kreeg, heb ik idd alleen een paar steunen gekocht. De FZ-koffer kan daar simpel op worden geklikt.
1) Zijn motoren waar een topkoffer wel bij staat! Bijvoorbeeld mijn eigen motor (fabriek-af), niet zo'n aftermarket waar je vaak weer een adapterplaat voor nodig hebt.

2) Waarom niet, voor een paar dagen prima geschikt (maar wat de boer niet kent, dan vindt ie het niet goed).
tassen zijn d.m.v. een rits uit te vouwen naar een groter formaat. Dus voor enkele dagen of 14 dagen prima. Je neemt toch geen 14 onderbroeken en 14 paar sokken mee (ik was mijn ondergoed na enkele dagen op locatie uit met een klein flesje wasmiddel). Onder/thermokleding idem.
Maar het ging over een tas voor een laptop!

@Yvonne12345, prima keuze. Laptop zit toch vaak in een hoes/tas dus heel kwetsbaar is dat allemaal niet meer. En anders in een grote ziplockzak doen.
 
:X

Man-man-man................... het lijkt er bijna op dat je met een topkoffer bij minste of geringste op het achterwiel staat.

Ik heb altijd best veel spul in de koffer tijdens de vakantie.
Slechts 1x dat ik daar iets van gemerkt heb. In Noord-Spanje heb je veel ECHT steile wegen. Mensen die ooit wielrennen Vuelta a Espagna hebben gevolgd weten wat ik bedoel. Daar was zo'n weggetje (25%+ ?) waar ze zelfs overdwars teer-randen hadden gemaakt om überhaupt boven te kunnen komen. Dat was de enige keer dat ik iets van heb gemerkt dat de motor wilde steigeren.
Niet lang terug ging ik een zak met 15kg kattenbrokjes halen in de koffer. Kon er toen prima mee motor-rijden. Niks aan de hand!
Ik denk dat het a scheelt wat voor motor het is en b bij mijn motor staat de koffer boven mijn achterlicht.

Als je er genoeg in stopt bij mij merk je het echt.

Maar hoe zwaar is een laptop? ;)
 
:X

Man-man-man................... het lijkt er bijna op dat je met een topkoffer bij minste of geringste op het achterwiel staat.

Ik heb altijd best veel spul in de koffer tijdens de vakantie.
Slechts 1x dat ik daar iets van gemerkt heb. In Noord-Spanje heb je veel ECHT steile wegen. Mensen die ooit wielrennen Vuelta a Espagna hebben gevolgd weten wat ik bedoel. Daar was zo'n weggetje (25%+ ?) waar ze zelfs overdwars teer-randen hadden gemaakt om überhaupt boven te kunnen komen. Dat was de enige keer dat ik iets van heb gemerkt dat de motor wilde steigeren.
Niet lang terug ging ik een zak met 15kg kattenbrokjes halen in de koffer. Kon er toen prima mee motor-rijden. Niks aan de hand!
25% en teerstrepen horizontaal, teerstrepen geven juist helemaal geen grip, zijn juist spekglad. Maar misschien als het warm is juist niet, dan plakken ze extra?

Het kan nog gekker
 

Bijlagen

  • 260px-Steigung_33_Prozent.jpg
    260px-Steigung_33_Prozent.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 14
Doe mij, maar vooral jezelf een lol en koop een iets spannender motor dan een ouwelullen bak :r met de naam Deauville.
Kijk maar eens op b.v. motoport.nl wat je voor jouw budget kunt kopen. Ik zou gaan voor b.v. een Suzuki 650. Zo'n bike heeft een briljant motorblok dat nog steeds wordt toegepast door Suzuki, in o.a. de huidige SV 650 en ook de V-Strom 650.
Ben gegaan voor een Kawasaki ER6N uit 2013. Inderdaad via een dealer. Hoop dat het een goede koop is....
Eerst in januari afrijden en als het goed is kan ik hem daarna gelijk ophalen en KM'ers gaan maken. Zo veel zin in!
 
Ben gegaan voor een Kawasaki ER6N uit 2013. Inderdaad via een dealer. Hoop dat het een goede koop is....
Eerst in januari afrijden en als het goed is kan ik hem daarna gelijk ophalen en KM'ers gaan maken. Zo veel zin in!
TOP!! Erg leuke bike, goede keuze!! Veel plezier ermee en natuurlijk veilige km's!
Succes met het afrijden, wij gaan hier voor je duimen (als dat nodig is).
 
25% en teerstrepen horizontaal, teerstrepen geven juist helemaal geen grip, zijn juist spekglad. Maar misschien als het warm is juist niet, dan plakken ze extra?

Het kan nog gekker
Ik denk dat Mr R zelf maar eens in Noord-Spanje moet gaan kijken. Dan snapt ie mss wat ik bedoel.
Het was daar vaak zo steil dat motor in 2e versnelling 'door de knieën' gaat. Nee, in de Alpen is het nooit zo steil!
Mss zijn die uit het wegdek stekende teerribbels dan vooral voor het naar beneden komen. Nog iets om tegenaan te remmen.
Ze zullen dat daar echt niet voor niets hebben gedaan.
Enne,....................Noord Spanje (Cantabrië) is echt niet bijzonder warm. Zelfde temps als in NL maar met heeeeel veel regen.

Maar hoe leg je 25% aan een Hollander uit??
Die vinden de Keienberg bij Renkum, jawel met ook een gevaarbordje 3% !! al een hele bult.🥲
 
Ik denk dat Mr R zelf maar eens in Noord-Spanje moet gaan kijken. Dan snapt ie mss wat ik bedoel.
Het was daar vaak zo steil dat motor in 2e versnelling 'door de knieën' gaat. Nee, in de Alpen is het nooit zo steil!
Mss zijn die uit het wegdek stekende teerribbels dan vooral voor het naar beneden komen. Nog iets om tegenaan te remmen.
Ze zullen dat daar echt niet voor niets hebben gedaan.
Enne,....................Noord Spanje (Cantabrië) is echt niet bijzonder warm. Zelfde temps als in NL maar met heeeeel veel regen.

Maar hoe leg je 25% aan een Hollander uit??
Die vinden de Keienberg bij Renkum, jawel met ook een gevaarbordje 3% !! al een hele bult.🥲

Post eens een plaatje anders.... ik en andere motorrijders denken gelijk hieraan Rijden in de herfst - Motorrijders.nl en dat is mijn ervaring onlangs ook.

25% het kan idd het kan zelfs nog gekker zie plaatje hierboven van mij.

He en jouw ervaring met jouw motor en een zware koffer is anders dan mijn ervaring met mijn motor en een zware topkoffer...kan toch?
 
Ik denk dat Mr R zelf maar eens in Noord-Spanje moet gaan kijken. Dan snapt ie mss wat ik bedoel.
Het was daar vaak zo steil dat motor in 2e versnelling 'door de knieën' gaat. Nee, in de Alpen is het nooit zo steil!
Mss zijn die uit het wegdek stekende teerribbels dan vooral voor het naar beneden komen. Nog iets om tegenaan te remmen.
Ze zullen dat daar echt niet voor niets hebben gedaan.
Enne,....................Noord Spanje (Cantabrië) is echt niet bijzonder warm. Zelfde temps als in NL maar met heeeeel veel regen.

Maar hoe leg je 25% aan een Hollander uit??
Die vinden de Keienberg bij Renkum, jawel met ook een gevaarbordje 3% !! al een hele bult.🥲
Er ligt in NL ook een stukje 14% hoor ;-)
 

Bijlagen

  • 1609329494631.png
    1609329494631.png
    691,1 KB · Weergaven: 17
Bezint eer je begint, een Deauville is een dodelijk saaie motor. Technisch zal ie wel goed zijn (Honda!). Voor ik een bak kritiek over mij heen krijg: dat is mijn persoonlijke mening!!

Doe mij, maar vooral jezelf een lol en koop een iets spannender motor dan een ouwelullen bak :r met de naam Deauville.
Kijk maar eens op b.v. motoport.nl wat je voor jouw budget kunt kopen. Ik zou gaan voor b.v. een Suzuki 650. Zo'n bike heeft een briljant motorblok dat nog steeds wordt toegepast door Suzuki, in o.a. de huidige SV 650 en ook de V-Strom 650.
Jammer dat je zo denkt over een Deauville. Ja het is inderdaad zo dat het niet heel spannend rijdt; maar dat heeft zeker als beginnende rijder ook flink voordeel: jij blijft ten alle tijde baas over de motor, er zitten geen (lijkt mij belangrijk als je nog niet veel ervaring hebt) "verrassingen" in; en maak je eens een blunder; en dat maken (maakten) we allemaal, dan straft een Deauville je niet af. Komt bij dat een Deauville een redelijke bescherming tegen de elementen biedt, en ook wat bergruimte, nauwelijks onderhoud vraagt (cardan); en je dus heel gemakkelijk km's kunt maken (wat ze ook erg goed aankunnen), opdat je de o zo nodige ervaring opdoet en het plaatje is compleet.

Maar om dat nou een "ouwelullen bak" te noemen :N

Een 'kruisraket' (vul zelf maar in wat ik ermee bedoel), geeft inderdaad veel meer een kick (bij hogere toerentallen komt er opeens een bak vermogen vrij); maar die verrassing is wat je nu net als beginnende motorrijd(st)er niet wilt, want dat kan, zeg maar gerust gáát je een keer verrassen, en dan heb je niet de routine en kunde om dat op te vangen. En dan laat ik maar even in het midden dat je in Nederland echt nérgens van de kruisraket-snelheden kunt (mag) rijden, en de enorme acceleratie ook zowat nergens kan...

Trouwens een Suzuki 650 v-twin een briljant motorblok noemen...mmm die mening deel ik (ook al) niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan