TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
of misschien zelfs toch ;)

upload je gpx bestand in mydrive, laat je tomtom connecten met je telefoon (gedeeld internet/hotspot) en je route word automatisch gescynct met je tomtom :+

Dat is lastiger dan Smuiger zegt. Je kan in MyRoute direct je GPX of POI uploaden via MyDrive.
 
Om helemaal zeker te zijn dat het niks met mijn telefoon te maken heeft gisteren de Rider gekoppeld aan de telefoon van een vriend: zelfde probleem. Onder TomTom services staat traffic geactiveerd maar als je daar dan op klikt staat er de melding dat er "tijdelijk" problemen zijn.
:(

Ik heb ook een bluetooth issue gehad, toen wilde ie helemaal niet goed connecten met m'n telefoon. Na wat gepuzzel ben ik er achter gekomen dat dat ding er twee bluetooth verbindingen er op na houd één voor de telefoon en één voor de tethering.

Helemaal handig is dat als je één van de twee verwijderd hij doodleuk bij de volgende keer pairen met je telefoon de instellingen van de ander gebruikt. Die dus in mijn geval niet werkten.

Misschien iets om ook even te proberen, alle pairings wegkiepen met je telefoon. En dan overnieuw pairen.
 
Als je alleen tracks kan versturen, dan zouden ze een optie moeten creëren om de route om te zetten als track. Net als Garmin het doet in Basecamp. Maar misschien is de hoeveelheid software die erachteraan komt te veel :?
En kunnen delen natuurlijk.
Dit is al eerder door HansVaessen aangekaart bij TomTom. Met name een als track of vorm-vaste route opgeslagen spannende route mogelijkheid, incl het kunnen delen daarvan.
Zoals bekend vaart TomTom zijn eigen koers en blijft het voor ons gissen welke verbeteringen we nog gaan zien.

(Nu zijn dus alleen GPX tracks die je zelf ingeladen hebt ook te delen.
Op het toestel gemaakte routes zijn niet te delen.
Waarom worden die niet hetzelfde behandeld ?
Iets in me zegt dat het wel lijkt of het iets met rechten te maken heeft. Een door jezelf ingeladen route kan en mag je toch wel op een andere manier delen/verspreiden. TomTom kan/mag en wil misschien toch op een of andere manier hun spannende route "beschermen" ? (Nou ja.., een op MyDrive gemaakte spannende route kan je wel delen) )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag heb onlangs een Rider 400 aangeschaft. In de veronderstelling dat de nieuwe spannende route iig even goed functioneert als de onroute kaart welke ik gewend was op mijn oude zumo. Ik heb hem uitgetest op een stuk welke ik vaker met onroute gereden heb. Op zich redelijk prima route behalve dat onroute deze toch een stuk leuke en spannende maakte. Onroute lijkt de route tussen a en b meer inefficiënt te maken als gevolg van de stukjes motorroutes die gebruikt worden wat meer mijn gevoel in een betere route resulteert. Ben benieuwd naar jullie ervaring tussen het verschil van onroute en de spannende route functie op de tt.
Klopt zoals jij het voelt maar je spreekt over twee verschillende merken.
Garmin met de Zumo en de Onroute Motoraart, TomTom met de spannende route.
Naar mijn mening bedienen zij niet dezelfde doelgroep.

Het verschil in routes en functies, maakt de keuze voor aanschaf van een toestel er niet makkelijker op. De spannende route is geen vervanging van de OMK maar maakt aanschaf daarvan wel minder noodzakelijk. De OMK moet je trouwens apart bijkopen bij Garmin.
Vooralsnog vind ik Garmin perfect voor routes in clubverband. De Rider is hardstikke handig om in een opwelling snel even een spannende route te laten berekenen en die alleen of met paar vrienden te gaan rijden.
(Echter wel even controleren dat hij je niet teveel door bebouwde kom stuurt.)
 
Laatst bewerkt:
Het zijn absoluut 2 verschillende producten.
Spannende Route wordt gemaakt op basis van slimme algoritmes op de standaard kaart
Bij OMK worden routes gewoon met een standaard algoritme gemaakt op een kaart waar men op een slimme wijze de mooie wegen belangrijk gemaakt hebben.
Deze laatste methode is gewoon eenvoudiger om mooie routes op te maken.

Beide hebben als nadeel dat bij hetzelfde start- en eindpunt iedere keer nagenoeg dezelfde route voorgeschoteld wordt.

Heb in het begin van OMK deze vaak gebruikt maar de laatste 2-3 jaar van Garmin gebruik heb ik de OMK net zo gebruikt als de Spannende Route. Zelden dus.
Ik maak zelf mijn routes van te voren en rij vooral in Nederland. Ik kan hier zelf mooiere routes maken dan OMK of Spannende Route dat voor mij kan doen.

Ik vermoed dat in de Eifel/Alpen/Dolomieten/Sauerland, etc OMK of Spannende Route dit wel met vergelijkbaar resultaat kan doen als ik zelf maar dan een stuk sneller. De keuze van de wegen is daar gewoon een stuk beperkter.
 
Het zijn absoluut 2 verschillende producten.
Spannende Route wordt gemaakt op basis van slimme algoritmes op de standaard kaart
Bij OMK worden routes gewoon met een standaard algoritme gemaakt op een kaart waar men op een slimme wijze de mooie wegen belangrijk gemaakt hebben.
Deze laatste methode is gewoon eenvoudiger om mooie routes op te maken.

Beide hebben als nadeel dat bij hetzelfde start- en eindpunt iedere keer nagenoeg dezelfde route voorgeschoteld wordt.

Heb in het begin van OMK deze vaak gebruikt maar de laatste 2-3 jaar van Garmin gebruik heb ik de OMK net zo gebruikt als de Spannende Route. Zelden dus.
Ik maak zelf mijn routes van te voren en rij vooral in Nederland. Ik kan hier zelf mooiere routes maken dan OMK of Spannende Route dat voor mij kan doen.

Ik vermoed dat in de Eifel/Alpen/Dolomieten/Sauerland, etc OMK of Spannende Route dit wel met vergelijkbaar resultaat kan doen als ik zelf maar dan een stuk sneller. De keuze van de wegen is daar gewoon een stuk beperkter.

In de Eifel plan ik ook altijd mijn eigen routes, weet ik tenminste waar ik rijd en over wat voor soort wegen.... minder spannend, maar zeker zo leuk ;)
 
Klopt zoals jij het voelt maar je spreekt over twee verschillende merken.
Garmin met de Zumo en de Onroute Motoraart, TomTom met de spannende route.
Naar mijn mening bedienen zij niet dezelfde doelgroep.

Het verschil in routes en functies, maakt de keuze voor aanschaf van een toestel er niet makkelijker op. De spannende route is geen vervanging van de OMK maar maakt aanschaf daarvan wel minder noodzakelijk. De OMK moet je trouwens apart bijkopen bij Garmin.
Vooralsnog vind ik Garmin perfect voor routes in clubverband. De Rider is hartstikke handig om in een opwelling snel even een spannende route te laten berekenen en die alleen of met paar vrienden te gaan rijden.
(Echter wel even controleren dat hij je niet teveel door bebouwde kom stuurt.)

Geen idee bij welke van de twee doelgroepen ik behoor. Ik wil graag een navi waar ik zowel prima vh internet routes mee kan rijden maar juist b en vooral ook een leuke route van a naar b mee kan rijden zonder poes pas. Daarbij ben ik niet iemand die graag vooraf op de computer zelf routes gaat maken. Dus ik wil eigenlijk de navi waarmee ik het beste, eenvoudig, snel en spontaan de beste routes mee kan rijden. Daarom het vergelijk tussen Onroute(Garmin) en TT400.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee bij welke van de twee doelgroepen ik behoor. Ik wil graag een navi waar ik zowel prima vh internet routes mee kan rijden maar juist b en vooral ook een leuke route van a naar b mee kan rijden zonder poes pas. Daarbij ben ik niet iemand die graag vooraf op de computer zelf routes gaat maken. Dus ik wil eigenlijk de navi waarmee ik het beste, eenvoudig, snel en spontaan de beste routes mee kan rijden. Daarom het vergelijk tussen Onroute(Garmin) en TT400.

Tyre (de software om routes voor de TomTom te maken) heeft de optie om tussen punt A en B een touristische route aan te maken. Die kan je vervolgens naar je GPS uploaden.

Je hebt ook reeds veel routes online die je kan downloaden en dan weer uploaden naar je GPS.

Wil je echt routes maken on-the-fly dan denk ik dat je effectief naar TomTom moet kijken (Ik dacht dat Garmin anderzijds deze optie tegenwoordig ook heeft).

Maar aan je toon te horen val je eerder onder TomTom-categorie.
 
Laatst bewerkt:
Klopt zoals jij het voelt maar je spreekt over twee verschillende merken.
Garmin met de Zumo en de Onroute Motoraart, TomTom met de spannende route.
Naar mijn mening bedienen zij niet dezelfde doelgroep.

Het verschil in routes en functies, maakt de keuze voor aanschaf van een toestel er niet makkelijker op. De spannende route is geen vervanging van de OMK maar maakt aanschaf daarvan wel minder noodzakelijk. De OMK moet je trouwens apart bijkopen bij Garmin.
Vooralsnog vind ik Garmin perfect voor routes in clubverband. De Rider is hardstikke handig om in een opwelling snel even een spannende route te laten berekenen en die alleen of met paar vrienden te gaan rijden.
(Echter wel even controleren dat hij je niet teveel door bebouwde kom stuurt.)

Dit kan je vermijden door de kronkelwegen een niveau hoger te zetten (dus niet op de kleinste wegen). Ik heb een oudere Rider 40 en daar werkt dat zeer goed. Op het laagste niveau ga je teveel door dorpjes...
 
In de Eifel plan ik ook altijd mijn eigen routes, weet ik tenminste waar ik rijd en over wat voor soort wegen.... minder spannend, maar zeker zo leuk ;)

Ik had intieel ook de Rider van TomTom gekocht voor die spannende routes en ik ben zelf verbaasd hoe weinig ik die optie uiteindelijk ook gebruik.

Ik download de meeste routes van het net en pas ze dan wat aan...

TomTom is dan wel zeer makkelijk te bedienen (maar ik heb nooit Garmin gebruikt dus kan daar weer niet vergelijken)
 
Tyre (de software om routes voor de TomTom te maken) heeft de optie om tussen punt A en B een touristische route aan te maken. Die kan je vervolgens naar je GPS uploaden.

Je hebt ook reeds veel routes online die je kan downloaden en dan weer uploaden naar je GPS.

Wil je echt routes maken on-the-fly dan denk ik dat je effectief naar TomTom moet kijken (Ik dacht dat Garmin anderzijds deze optie tegenwoordig ook heeft).

Maar aan je toon te horen val je eerder onder TomTom-categorie.

Dat dacht ik ook. Met die gedachten heb ik de overstap ook gemaakt van Zumo naar TT maar dan wel met als uitgangspunt dat de spannenderoute functie minstens zo goed werkt als mijn oude Zumo in combinatie met Onroute. En daar heb ik mijn twijfels over. Mocht dit toch niet werken dan Onroute dan vrees ik toch dat ik hem ga inruilen voor een zumo plus Onroute.
 
Ik had intieel ook de Rider van TomTom gekocht voor die spannende routes en ik ben zelf verbaasd hoe weinig ik die optie uiteindelijk ook gebruik.

Ik download de meeste routes van het net en pas ze dan wat aan...

TomTom is dan wel zeer makkelijk te bedienen (maar ik heb nooit Garmin gebruikt dus kan daar weer niet vergelijken)

Waar en hoe doe je ze op de tomtom zetten?
 
Geen idee bij welke van de twee doelgroepen ik behoor. Ik wil graag een navi waar ik zowel prima vh internet routes mee kan rijden maar juist b en vooral ook een leuke route van a naar b mee kan rijden zonder poes pas. Daarbij ben ik niet iemand die graag vooraf op de computer zelf routes gaat maken. Dus ik wil eigenlijk de navi waarmee ik het beste, eenvoudig, snel en spontaan de beste routes mee kan rijden. Daarom het vergelijk tussen Onroute(Garmin) en TT400.
Naar mijn idee scoort Zumo in combinatie met de OMK toch hoger dan een Rider 4xx met zijn spannende route of evt kronkelwegen.
Maar je praat dan wel over een heel andere prijsklasse dan een 4xx.
Maakt de prijs niet zoveel uit, dan zou ik zeggen neem een Zumo met OMK erbij. Zumo heeft wel wat langere leercurve dan de Rider maar dan heb je een toestel met veel mogelijkheden en instellingen.
Die tijd moet je er wel in investeren.
Qua software hebben zowel de Rider als de Zumo's hun tekortkomingen c.q. problemen. TomTom is nog met verbeteringen en Firmware updates bezig, Garmin vaart helemaal zijn eigen weg (en Amerikaanse denkwijze)

De resultaten van de OMK en ook de spannende route kunnen dus, volgens wat ik hier allemaal hoor, erg wisselend zijn. In Duitsland wat beter dan hier blijkbaar.

Wat Gets zegt van even routes downloaden van internet en laden in de Rider, of met Tyre een route maken, is allemaal half werk.
Een gedownloade route dien je op de pc te controleren en evt aan te passen. Punt !
Toeristische route op Tyre ?. Bedoel je kronkelwegen ? In ieder geval scoort dat minder dan een spannende route. (En zit je met twee verschillende kaarten te werken, dus de routepunten goed plaatsen en nalopen op je toestel na import is belangrijk)

Heb zelf een Zumo 660 waarmee ik in clubverband voorbereide routes voorrijdt. En een Rider 400 waarmee ik snel on de fly wat ga toeren in mijn eentje. De Rider kun je niet verantwoord tijdens het rijden (met een groep achter je) bedienen. Veel te ongevoelig scherm en te kleine toetsen.

Heb zelf wel de OMK maar kan geen rondrit plannen op mijn Zumo,dus gebruik ik dan ook maar weinig.
Hoe een rondrit op een Zumo uitpakt in combinatie met de OMK weet ik niet. Ben ik ook wel benieuwd naar, maar dat kan enkel op de 590 dacht ik.
("Erg leuk is ook de functie Rondreis routeplanning. Geef het aantal kilometer op dat je vandaag wilt rijden en de Zumo 590LM maakt twee of drie voorstellen waar je een keuze uit kunt maken om te rijden.")
Ik veronderstel dat je dit ook kunt combineren met de OMK ?
De Zumo 595 heeft de avontuurlijke route, maar die werkt met kronkelwegen op de CN kaart. Resultaat zal dus matig zijn.
Ik veronderstel dat de rondreis routeplanning ook op zit, maar dat zie ik niet staan in de korte beschrijving.

Prijstechnisch vind ik de Rider 400 zeer interessant, mits je binnen Europa blijft en ook vooraf nadenkt of je een autohouder erbij wilt nemen of niet.

Voor jou zou ik zeggen: Ga langs bij Waypoint of MrGps.
MrGPS heeft ook een top drie voor 2016 op zijn site staan.
Best is om zelf de toestellen in je handen te zien en te bedienen.
Om alleen op verhalen van anderen af te gaan vind ik, zeker in geval Zumo 59x met OMK, een te groot risico.
 
Laatst bewerkt:
Dat dacht ik ook. Met die gedachten heb ik de overstap ook gemaakt van Zumo naar TT maar dan wel met als uitgangspunt dat de spannenderoute functie minstens zo goed werkt als mijn oude Zumo in combinatie met Onroute. En daar heb ik mijn twijfels over. Mocht dit toch niet werken dan Onroute dan vrees ik toch dat ik hem ga inruilen voor een zumo plus Onroute.
Volgens mij kan Athome jou daar een uitstekend antwoord op geven. Hij heeft ervaring met beiden. Ik te weinig om wat te kunnen zeggen over dat routegedrag.
 
Geert A,
Las over je verbindingsproblemen, maar waarom ga je niet langs bij waypoint met je tomtom en iphone?

Die gasten weten daar toch veel vanaf?
Je kunt dan t probleem laten zien en dan kunnen zij mogelijk met oplossingen komen.
Over de telefoon is dat niet te doen

(Heb zelf geen ervaringen mee, maar toen ik snel ff op internet keek, waren er meerdere connectieproblemen met iphone. Eentje kreeg problemen na installeren update ios 8. Een ander had de app gedownloas uit de usa app store en dit gaf problemen. Nadat de app wed gedownload uit n app store van n ander continent, waren de problemen weg. )
 
Laatst bewerkt:
Ongetwijfeld al eens voorbij gekomen. Maar vandaag de kastelenrit van BMW gereden. Ik op mijn TomTom rider 40 en mijn maatje op een garmin 590.

Met de kennis die ik hier heb opgedaan zou t dus kunnen zijn dat er een route verschillend wordt aangeduid. En wat denk je??? Inderdaad waar de TT zei rechtdoor zei de Garmin rechtsaf.

Zelfde GPX bestand (had ik naar hem gemaild)

Hoe kan dat dus toch ???

Verder ging het volgens mij prima. Ik zette de TT af en toe eens uit (lunch) en startte 'm (expres) weer op nieuw op en opende de route opnieuw. Dus halverwege spring ik in. En dat ging prima. Haakte aan op de route en reed verder op de route richting eindpunt. (de TT route dan)

Dat volgens mij dus wel OK.

Verder gaf zijn Garmin aan dat er onderweg POI waren die in de GPX file gebakken waren (waypoints toch??? ) Mijn TT niet. Is dat in te stellen? Ik vind t ook wel leuk om geattendeerd te worden als ik een interessant punt nader of passeer.

Hoe te doen?

In basecamp iets uitvogelen ? Of in TT Mydrive??
 
Dat dacht ik ook. Met die gedachten heb ik de overstap ook gemaakt van Zumo naar TT maar dan wel met als uitgangspunt dat de spannenderoute functie minstens zo goed werkt als mijn oude Zumo in combinatie met Onroute. En daar heb ik mijn twijfels over. Mocht dit toch niet werken dan Onroute dan vrees ik toch dat ik hem ga inruilen voor een zumo plus Onroute.

Doe even mijn best om wat antwoorden te geven.
Een route van internet halen en deze zo in je navigatie geeft bij beide merken gewoon problemen. Niet dezelfde maar wel even veel zeg maar.
Een spannende route is in de basis een rondrit maar je kan er ook mee van A naar B navigeren. De Zumo kent bij mijn weten geen rondrit functie. De spannende route maakt best mooie routes maar heeft helaas een sterke voorkeur om door woonkernen door te crossen. Hier zijn namelijk veel bochten aanwezig. Een rare keuze van TomTom helaas. Spannende route kan dan wel gebruik maken van de het gehele wegennet om een mooie route te maken.
Garmin met OMK maakt mooiere routes in de zin van, weinig bebouwde kom en er dus meer omheen. Nadeel van OMK is dat je eigenlijk vastzit aan keuzes van de OMK makers wat zij de mooie wegen vinden. Dit heeft als gevolg dat je sneller dan TomTom op dezelfde wegen uitkomt.

Ik begrijp je keuze goed maar kan verder niet zo veel helpen omdat ik juist de voorkeur geef aan het zelf maken of corrigeren van routes.

Wat misschien de doorslag zou kunnen geven is dat tijdens gebruik de Rider toch wat makkelijker zijn werk doet. Voor mijn gevoel leidt de Rider je toch net wat makkelijker door een route heen dan een Zumo.


Dan de verschillen tussen Garmin en Rider bij gebruik van GPX.
Eerste oorzaak:
Er blijk toch veel meer verschillen tussen de Garmin en TomTom kaarten te zitten dan je zou verwachten. Ik heb de laatste paar weken gemerkt dat TomTom vaker wegen op de kaart heeft staan die Garmin helemaal niet kent.

Tweede oorzaak:
Ondanks dat een GPX Track als doel zou hebben dat je op beide systemen een identieke route voorgeschoteld krijgt blijkt in Praktijk dat de Rider toch vaker zijn eigen gang gaat. Waarbij het niet altijd even duidelijk is waarom de Rider deze keuzes maakt. Gek genoeg levert een GPX Route een betrouwbaardere variant van de route op. Mits deze voldoende punten heeft. M.a.w bij een GPX Route heeft de Rider vele minder de neiging om zijn eigen gang te gaan dan bij een GPX track

Waypoints in de GPX:
Hier komt een verschil tussen Garmin en TomTom naar boven. Dit verschil maakt het Route/Track onderscheid op de Rider verdraaid lastig.
Een GPX kan zowel een Route als een Track of beide bevatten. Garmin herkent dit onderscheid. Bij de Rider is een GPX altijd een track. Dus zit er in de GPX alleen maar een route, dan maakt de Rider er altijd een track van. Dit is een belangrijk verschil wat je goed snappen moet. Waarom?
Een route kan Waypoints bevatten en een track niet. Zo simpel is dat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vanwege vakantie een paar weekjes offline geweest, dus heb ff wat minder dan gebruikelijk gereageerd op de berichten in dit draadke. Ben er wel even snel overheen gewandeld maar zal niet op alles waar ik iets over zou kunnen roepen iets roepen.

Wel zag ik iets over anticipatie op bochten en, inderdaad, ik heb gemerkt dat de duidelijkheid van de schermweergave nogal een kan variëren. In de zin dat je momenten kunt hebben dat de Rider een rechte lijn toont (ongeacht de scherm en zoominstelling) terwijl er wel degelijk relevante bochten voor je liggen. In Spanje is me dat niet opgevallen; in Frankrijk wel.

Ik vermoed dat het te maken heeft met 'generalisatie' in de kaart; feitelijk een soort van afronding. Die afronding voorkomt dat de dataomvang van een kaart té groot wordt (en daarmee de tijd van updaten). Heb de indruk dat die afronding bij TT wat grover is dan bij Garmin.

Daarnaast omtrent positie op de weg: ik las dat iemand schreef dat de aanwijzingen enkele seconden te vroeg was.. Da's beslist gewenning aan het systeem. Kijk bij twijfel ook even naar de aangegeven afstand - als die op 200 meter staat is de afslag voor je niet degene die je moet hebben...

Het zijn absoluut 2 verschillende producten.
Spannende Route wordt gemaakt op basis van slimme algoritmes op de standaard kaart
Bij OMK worden routes gewoon met een standaard algoritme gemaakt op een kaart waar men op een slimme wijze de mooie wegen belangrijk gemaakt hebben.
Deze laatste methode is gewoon eenvoudiger om mooie routes op te maken.

Da's niet juist vrees ik.

Ik ben zelf geestelijk vader van de OnRoute kaart en die werkt net zo goed met algoritmes. Alleen konden we de firmware van het toestel niet aanpassen waardoor we de kaart moesten 'omdraaien'. Ergo: 'mooie wegen' zijn 'snelwegen'. Maar de vaststelling van die 'mooie wegen' gebeurt even wiskundig als binnen de 'spannende route' van de TT. Kijkt naar wegbreedte, bochten, omgeving.

De spannende route van TT zijn in basis kwalitatief gelijk aan de OnRoute motorkaart, maar dan geïmplementeerd zoals ik het toentertijd eigenlijk graag had gewild; ergo: geen aparte kaart.

Nadeel van Onroute is dat je moet switchen van kaart, geen lifetime update hebt en dat het ruim 100 euro extra kost. Voordeel is dat er een extra trucje in zit, waarmee je met 'vermijd tolwegen' de weerstand van bebouwde kom kunt verhogen.

Dat laatste doet de TT imho nog te weinig. Is echter een thema waarvan TT me beloofd heeft dat nog nader te gaan bekijken. Als dat inderdaad lukt is mijn 'kindje' (onroute) volwassen geworden.. zij het niet op de garmin maar op de TomTom. Zou ik toentertijd niet verwacht hebben maar is wel de realiteit.
 
Hoe kan dat dus toch ???

Hierover verschil ik, met het volste respect, van mening met AtHome, die stelt dat in die contect de track minder betrouwbaar is.
Ik denk juist dat problemen als deze komen doordat de basis een garmin gpx-route is (en dus géén track).

Dat kun je 'van buiten' niet aan de GPX-file zien; daarom adviseer ik een gpx-bestand altijd even door bijv GPS Visualizer te halen en de resulterende track in de rider te zetten.

Maar inderdaad: de track heeft als nadeel dat er geen via's in te zetten zijn. Meestal heb je echter slechts 1 of 2 'harde via's' (lunch) is zou je op die momenten de route simpelweg even kunnen opknippen.

Wat mij betreft zouden dergelijke via's echter beschouwd moeten worden als POI met waarschuwing (a la flitspaal). Ik probeer de routesoftware-bouwers daar nog van te overtuigen maar dat zal wellicht nog even duren ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan