TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al meermaals de pairings verwijderd. Toestel gereset waardoor alle instellingen teruggezet worden en pairings verwijderd worden.

Probleem nu is echter niet dat er geen bluetooth verbinding is: er is wel verbinding maar de verkeersinfo wordt niet ontvangen. Zelfde probleem als ik de Rider koppel aan een andere telefoon dus probleem ligt niet aan de telefoon.

Ah, het betreft dus de tethering die spaak loopt op 1 of andere manier.
Je ziet dus in je telefoon (bij m'n iPhone zie ik dat iig) dat de TomTom zich verbonden heeft ?
Als dat zo is dan is er inderdaad iets wazigs aan de hand met je TomTom.
 
Iemand bekend of het mogelijk Is om elke keer te laten vragen wat van route je wilt rijden?

Nu moet ik vaak lang wachten tot hij een kronkelroute heeft berekend terwijl ik een snelle route wil.

Wil graag direct bij het kiezen van een eindpunt een keuze maken wat van stijl de route moet worden.


Hoop dat jullie iets weten
 
Iemand bekend of het mogelijk Is om elke keer te laten vragen wat van route je wilt rijden?
Nu moet ik vaak lang wachten tot hij een kronkelroute heeft berekend terwijl ik een snelle route wil.

Wil graag direct bij het kiezen van een eindpunt een keuze maken wat van stijl de route moet worden.
Je kunt een vaste voorkeur instelling vastzetten, bijv snelste route.
Dit geldt dan voor alle routes die je plant, je moet dus achteraf de route laten omrekenen als je een ander soort route wilt.
Je kunt niet, zoals bij de oude Go generaties, instellen dat het iedere keer gevraagd wordt tijdens plannen van een route.
Deze wens wordt hier wel meer genoemd. Het beste kun je die wens rechtstreeks bij TomTom uiten, misschien dat ze hem dan ooit weer toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
@Hans:

Da's niet juist vrees ik.

Ik ben zelf geestelijk vader van de OnRoute kaart en die werkt net zo goed met algoritmes. Alleen konden we de firmware van het toestel niet aanpassen waardoor we de kaart moesten 'omdraaien'. Ergo: 'mooie wegen' zijn 'snelwegen'. Maar de vaststelling van die 'mooie wegen' gebeurt even wiskundig als binnen de 'spannende route' van de TT. Kijkt naar wegbreedte, bochten, omgeving.

Dat is in feite hetzelfde wat ik zeg.

TomTom gebruikt gewoon de standaard kaart en probeer met een aangepast algoritme de mooie wegen te vinden.
Bij OMK is de kaart slim gemaakt zodat je mee een standaard algoritme de mooie wegen kan vinden.

Hierover verschil ik, met het volste respect, van mening met AtHome, die stelt dat in die contect de track minder betrouwbaar is.
Ik denk juist dat problemen als deze komen doordat de basis een garmin gpx-route is (en dus géén track)

Ik deel jouw mening dat een track per definitie de perfect deelbare "route" zou moeten zijn doordat er zoveel punten aanwezig zijn kan je Navigatie in feite niet anders dan deze punten te volgen.

Echter deze grote hoeveelheid punten kan bij de Rider toch rare dingen doen.
Als eerste ben ik van mening dat jou uitleg over de vectoren op je site niet geheel meer van toepassing. Tegenwoordig heeft de calculatiemethode voor de routes zeker invloed op de uitkomst van de GPX bestanden. Dat was tentijde van je uitleg nog niet zo. Dit verschil heeft voor een GPX track dan weer geen invloed.

Het volgende wel.

Doordat een track zo veel punten bevat, is de kans extreem groot dat een trackpunt precies op een kruispunt komt te staan. Het gebeurt dan ook wel eens (vaker dan eens) dat zo'n trackpunt niet precies op het kruispunt staat maar net in een zijweg (een paar meter). In dit soort gevallen heeft Rider een zeer sterke neiging om je die zijweg in te sturen en verderop weer om te laten draaien en soms vloeit er zelfs een aanpassing uit voort die je die route ergens na een afslag weer op laat pakken. De overige punten net voor en na het kruispunt staan dan overigens ook niet perfect op de weg maar dat lost de Rider wel adequaat op.
Track gebaseerd op de TomTom kaart hebben dit probleem niet zo vaak maar gebaseerd op een andere kaart helaas wel.
Pak je nu de route uit de GPX en is deze keurig gemaakt (o.a. geen punten op kruispunten, rotondes, etc) en heeft deze voldoende punten (dat is wel een voorwaarde, wat ik er ook bij vermeld) dan is het resultaat identiek aan het verwachte resultaat van de track maar dan zonder die "glitches" van een track.
Daarom vind ik dat een GPX Route een betrouwbaarder bron is dan de GPX track.

Dit is puur gebaseerd op praktijk ervaringen hier in Nederland waar we een dichtbegroeid wegennet hebben met veel zijwegen.

Je kan ook zeggen dat de Rider die "glitches" er uit zo moeten filteren. 1 punt die een paar meter "uit de lijn" ligt kan gewoon niet logisch zijn.

Heb tevens het gevoel dat een GPX Route zich makkelijker laat dwingen door de gebruiker dan een GPX Track al is de kans groter dan dit te maken heeft met verbeteringen in de firmware.
 
Je kunt een vaste voorkeur instelling vastzetten, bijv snelste route.
Dit geldt dan voor alle routes die je plant, je moet dus achteraf de route laten omrekenen als je een ander soort route wilt.
Je kunt niet, zoals bij de oude Go generaties, instellen dat het iedere keer gevraagd wordt tijdens plannen van een route.
Deze wens wordt hier wel meer genoemd. Het beste kun je die wens rechtstreeks bij TomTom uiten, misschien dat ze hem dan ooit weer toevoegen.

Vaste instelling op kronkelroute staan.
Maar zal tomtom ook eens bericht doen
 
Na de laatste update, die gisteren is geïnstalleerd, herkent mijn laptop de 400 niet meer als extern apparaat en kan ik er geen route meer inzetten. Wie o wie weet raad?

Is er nog een andere manier om een route in de TT te zetten zonder SD kaartje? Want die heb ik even niet bij de hand. (bluetooth zit niet op de laptop helaas)
 
Via mydrive en de TT gekoppeld aan de foon gaat het ook
de route staat op de laptop, in Tyre, dus ik heb nu even niks aan een koppeling met mn telefoon.
En moet ik voor die optie (evt voor een andere keer) dan een appje op mijn telefoon zetten oid?
 
nee, op je labtoppie naar mydrive gaan. inloggen en daar de route uploaden. Op het moment dat de TT verbinding heeft met mydrive komt de route automagisch binnen
 
nee, op je labtoppie naar mydrive gaan. inloggen en daar de route uploaden. Op het moment dat de TT verbinding heeft met mydrive komt de route automagisch binnen
oke, ik ben daar ingelogd, maar zie niet waar ik iets zou moeten kunnen uploaden?
k heb 3 tabjes: mijn navi, mijn inhoud en mijn account, maar er zit nergens iets van upload een bestand...
 
Zo dus.
full
 
Tnx, ik heb het inmiddels gevonden, nu loopt Tyre weer vast :( heb het eraf geflikkert en ga me maar eens verdiepen in MyRouteApp... tijd voor wat nieuws :)
Jammer van de route, maar ach.

Blijft de vraag: hoe zorg ik dat mijn laptop mijn TT weer herkent?? Want dit is vreselijk irritant!!
 
Dat laatste, geen echt idee. reset de TT eens

Myroute app goed idee en nu 30 dagen graties gold account
 
Gereset, de laptop heeft hem 1x kort herkent, maar helaas... nu weer niet te zien.
Zucht.

Ik heb zo'n bloedhekel aan dit soort dingen, waarom werkt het niet zoals het moet, mijn humeur wordt er niet beter op zo :(
 
De route is te zien in My Drive Connect.
Daar wordt ook aangegeven dat de Rider verbonden is.
De laptop herkent hem nu soms ook, maar nog altijd geeft de rider aan dat er geen routes zijn...
Ik heb nu TT maar gemaild, ik ga zo rijden en zie wel hoe en waarheen.
Ben dr sinds gisteravond 21 uur mee bezig (eerst kwam die update van 3 uur) en ben er echt wel klaar mee nu. Zonde van mijn tijd zeg.
 
De route is te zien in My Drive Connect.
Daar wordt ook aangegeven dat de Rider verbonden is.
De laptop herkent hem nu soms ook, maar nog altijd geeft de rider aan dat er geen routes zijn...
Ik heb nu TT maar gemaild, ik ga zo rijden en zie wel hoe en waarheen.
Ben dr sinds gisteravond 21 uur mee bezig (eerst kwam die update van 3 uur) en ben er echt wel klaar mee nu. Zonde van mijn tijd zeg.

Tip: Geldt voor elk systeem! Ga nooit de dag voordat je wil gaan rijden updaten, NOOIT!! Wat de update ook oplost of toevoegt aan het apparaat.... Nooit!
 
De route is te zien in My Drive Connect.
Daar wordt ook aangegeven dat de Rider verbonden is.
De laptop herkent hem nu soms ook, maar nog altijd geeft de rider aan dat er geen routes zijn...
Ik heb nu TT maar gemaild, ik ga zo rijden en zie wel hoe en waarheen.
Ben dr sinds gisteravond 21 uur mee bezig (eerst kwam die update van 3 uur) en ben er echt wel klaar mee nu. Zonde van mijn tijd zeg.

Je moet niet via MyDrive connect, maar via de webbrowser: https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/ uploaden.

Overigens werkt de beta optie via myrouteapp perfect. Route maken en hup zo de Rider in als track (let op: zowel de route als de track worden neergezet... wel de track kiezen).
 
Vier dagen op stap met de 400.
Alles ging naar behoren.
Maar bij mij zit de rider voor de snelheidsmeter.
De snelheid kan ik dan op de rider aflezen.
Maar daar zit nu net mijn probleem.
Te klein en te licht, je ziet er de helft van de tijd geen barst van.
Deze mag wel op mijn verlanglijstje.
Groter en duidelijker !
 
Je moet niet via MyDrive connect, maar via de webbrowser: https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/ uploaden.

Overigens werkt de beta optie via myrouteapp perfect. Route maken en hup zo de Rider in als track (let op: zowel de route als de track worden neergezet... wel de track kiezen).
Via mydrive connect wordt je doorgelinkt naar die site dus daar zat ik ook.
Via my route app werkt dus ook niet. Er is iets in de verbindi g naar de rider niet goed. Op de websites staat dat het er allemaal is, maar in de rider zelf, ho maar.

En die update was ook eigenlijk niet geplannd, maar als sinds mei dat ding niet meer aan gehad dus tsja...
Alleen heb ik er nu niks aan. Want het werkt nog steeds niet. Of ik nou welwas gaan rijden of niet.
 
Vier dagen op stap met de 400.
Alles ging naar behoren.
Maar bij mij zit de rider voor de snelheidsmeter.
De snelheid kan ik dan op de rider aflezen.
Maar daar zit nu net mijn probleem.
Te klein en te licht, je ziet er de helft van de tijd geen barst van.
Deze mag wel op mijn verlanglijstje.
Groter en duidelijker !


Of je tomtom op een andere plek monteren :Y zie je de teller weer
 
Via mydrive connect wordt je doorgelinkt naar die site dus daar zat ik ook.
Via my route app werkt dus ook niet. Er is iets in de verbindi g naar de rider niet goed. Op de websites staat dat het er allemaal is, maar in de rider zelf, ho maar.

En die update was ook eigenlijk niet geplannd, maar als sinds mei dat ding niet meer aan gehad dus tsja...
Alleen heb ik er nu niks aan. Want het werkt nog steeds niet. Of ik nou welwas gaan rijden of niet.

Dat klinkt inderdaad niet ok. Afgelopen weekend gingen bij mij beide opties prima. Contact met TT lijkt het beste. Succes
 
Maar inderdaad: de track heeft als nadeel dat er geen via's in te zetten zijn. Meestal heb je echter slechts 1 of 2 'harde via's' (lunch) is zou je op die momenten de route simpelweg even kunnen opknippen.

Wat mij betreft zouden dergelijke via's echter beschouwd moeten worden als POI met waarschuwing (a la flitspaal). Ik probeer de routesoftware-bouwers daar nog van te overtuigen maar dat zal wellicht nog even duren ;)

Als dit eerste inderdaad achteraf zou kunnen ingevoerd of worden herkend en geactiveerd kan worden, dan zou dat mooi zijn. Dat moeten de software bouwers dus doen. Zet 'm op Hans... geef t door :)

Overigens met MyDrive op het internet heb ik wel enkele routes in elkaar gezet (let wel op... goed inzoomen :) ) met tussenpunten. Deze punten worden inderdaad als vlaggetjes op mijn TT rider 40 weergegeven. Dus de POI in dit geval zijn voor mij herkenbaar. Super!!

Moet ook zeggen dat het verschil tussen de Garmin 590 en de rider 40 best groot mag/moet zijn omdat er een prijsverschil van ruim €300,- aanhangt.

Maar tot nu toe voldoet de TTR40 prima. Ik rijd steeds meer tochtjes en kom achter meer zaken/mogelijkheden. Leuk!!
 
Wordt de route in de Rider dan als Track (gestippeld pijltje in het menu) of als Route (volledig pijltje in het menu) gezien?
 
Na de laatste update, die gisteren is geïnstalleerd, herkent mijn laptop de 400 niet meer als extern apparaat en kan ik er geen route meer inzetten. Wie o wie weet raad?

Is er nog een andere manier om een route in de TT te zetten zonder SD kaartje? Want die heb ik even niet bij de hand. (bluetooth zit niet op de laptop helaas)

Als je windows hebt.
Bij aparaten en printers de tom tom verwijderen.
Daarna de 400 weer aan de laptop hangen
 
effe een vraagje.
kan misschien simpel zijn maar ik heb helaas de tijd niet meer om het allemaal zelf uit te zoeken.
ik heb een paar routes gemaakt in my route app en reeds naar de rider 400 gezet als track.
maar door het slechte weer dat ze voorspellen zijn we noodgedwongen ons plan een beetje aan te passen aangezien het een paar dagen later in de regio wel mooi weer is.
vraag kunnen deze routes andersom gereden worden dus van de aankomst plaats naar de startplaats..
zo je waar pas ik ze aan in de tomtom of op my route app en hoe?

zo heb ik nog een route die loopt van Oberwolz naar Garmisch Partenkirchen.
nu zou ik deze route ook weer andersom willen rijden maar niet precies van de aankomst plaats die in Garmisch Partenkirchen ligt maar inpikken ergens tussen Garmisch Partenkirchen en Oberwolz.


hopelijk iemand die me snel een duidelijk antwoord kan geven.
alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan