TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zucht, eerst een houder die teveel speling had, nu weer het scherm waar vocht onder zit.

Daarnaast dat gezever dat je op de unit gemaakte routes niet direct kan delen met je buddies. Begin langzaam mijn oude zumo 660 te missen, was lang niet zo slecht..

[afbeelding]

Same here, geen idee hoe het komt. Heeft met een bepaald soort weer te maken dat die vlek er zit. Heb de TT nog nooit in de regen gebruikt. Mijn 350LM had hetzelfde trouwens.

Voor wat betreft de speling op je mount, ook dat hebben er meer. Even TomTom bellen wordt er hier geroepen.
Ik zelf heb nog geen aktie ondernomen hoewel ik de speling ook vrij fors vind in vergelijking met de 350LM die ik hiervoor had.

En idd, soms mis ik mn 350 ook en denk er soms over om ook die weer op de brommer te zetten, gewoon 2 mounts op het stuur.
 
Stelletje taartjes, maak nu eens een keus, of het 1 of het ander.
Waarom kiezen ?
De toestellen (Rider 4xx versus Garmin Zumo) vullen elkaar aan maar kunnen elkaar niet zonder meer vervangen, bij de huidige stand.
Gebruik zelf een Zumo 660 waarmee een groep van ca 15 motoren voorrijdt en 1 op 1 een voorbereide route afrijd.
Daarentegen vindt ik de Rider 400 makkelijker om snel een spannende route op het toestel te plannen om alleen of met paar man wat te gaan toeren. Gaat het een keer niet naar mijn wens, en wil ik het toestel bedienen, dan kan dat alleen maar door even te stoppen. De Zumo is gewoon rijdend makkelijk te bedienen.
De Rider heeft daarentegen ook weer uitstekende verkeers en flits informatie.

Zelf heb ik bij grote groepsritten ook beide toestellen op het stuur.
De Zumo voor de route navigatie.., de Rider voor de verkeers- en flits informatie.
Heb dan in beide toestellen dezelfde route. Bij afwijking van de route a.g.v. een omleiding zie ik dan ook meteen hoe de Rider dan de route herberekent.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de gequotte tekst aangepast. Er staat een extra punt en de :+ mist.

Maar je hebt helemaal gelijk, 2 verschillende navigaties is perfekt.
Juist de plussen van een apparaat die jij noemt worden genegeerd. bepaalde dingen vind men bij Garmin fijner of beter en dan word de TomTom gelijk maar lekker afgebrand.
Daarom zeg ik voor de gein tegen een aantal personen, maak een keuze en gedraag je niet als een klein kind.
Als het niet anders is dan moet je geduld hebben tot een update, en als die niet komt voor jouw specifieke punten dan moet je het maar accepteren en er mee leven.
Of idd weer een Garmin aanschaffen en dan kunnen ze zich daar misschien weer aan ergeren :+
 
Laatst bewerkt:
Daarentegen vindt ik de Rider 400 makkelijker om snel een spannende route op het toestel te plannen om alleen of met paar man wat te gaan toeren.

Ik heb ze tegenwoordig ook allebei maar ergens had ik ook genoeg gehad aan MyRoute Gold. Want met die toepassing kun je ook zonder TomTom een spannende kronkelroute maken met meer of minder kronkels cq. hoogteverschillen en deze als track naar je Zumo sturen.

Eigenlijk een ideale toepassing voor de tourcommissie...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een gpx bestand gehad maar kan daar niet aan zien of deze nu als een route of track is opgeslagen.
Hoe kan ik dit eenvoudig bekijken en anders alsnog opslaan als route zodat ik het bestand in mn 410 kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Van wie gehad?
Een track heeft heel heel veel punten. Open hem maar es in Tyre.
Tyre genereert voor de Rider 2 x GPX, de Track is degene met T- voor de bestandsnaam.
 
Ik heb net een gpx bestand gehad maar kan daar niet aan zien of deze nu als een route of track is opgeslagen.
Hoe kan ik dit eenvoudig bekijken en anders alsnog opslaan als route zodat ik het bestand in mn 410 kan gebruiken.

Maakt dat uit?
Als het een GPX is, zal de Rider er vanzelf een antwoord op hebben. Of het een Route of een Track in de GPX. Het gaat erom dat je in je Rider een betrouwbaar resultaat krijgt.
In de basis zou een track (in de GPX) de voorkeur hebben maar het resultaat is het belangrijkst.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een gpx bestand gehad maar kan daar niet aan zien of deze nu als een route of track is opgeslagen.
Hoe kan ik dit eenvoudig bekijken en anders alsnog opslaan als route zodat ik het bestand in mn 410 kan gebruiken.

Het makkelijkst om dat te bekijken is even basecamp installeren en het daarin openen. Gratis te downloaden via www.garmin.com/basecamp.

Je hebt dan weliswaar niet meteen kaarten, maar da's ook niet nodig. Als er voetjes voor de routenaam staan is het een track (die dus ook veel punten bevat); staan de voetjes er niet dan is het een route. Dubbelklikken op de routenaam en drukken op 'spoor maken' en je hebt een track (track en spoor is hetzelfde).

Andere, eenvoudigere manier is je track even door GPS Visualizer te halen, en opslaan als gpx. Of de bron nu een route of track was: de output is een track. Bij de track conversie wordt evt garmin-specifieke routeinfo ook gebruikt; het resultaat is dus hetzelfde als in basecamp; het vraagt alleen wat meer vertrouwen (want je kunt het op de pc niet zien).
 
Even een aanvulling voor de geïnteresseerden...Ik heb weliswaar een Rider 2 (dit is een Rider Europe van 2007 ongeveer) maar wou toch mijn ervaring delen.

Ik ben net terug van een week rijden met een maat. 2400km op 7 dagen (Vogezen, Jura, Vercors, Zwarte Woud).

We hebben voordien enkele malen samengezeten en de routes gepland met MyRoute.

Mijn maat heeft een veel nieuwere Garmin 340.

De verschillen tussen beide toestellen zijn bijzonder klein en beide hebben ze voor -en nadelen. Soms was de Garmin iets nauwkeuriger/logischer en soms mijn (zelfs oudere) TomTom.

grootste verschil is het manueel overslaan van een routepunt bij de TomTom als je eentje mist tov. het automatisch overslaan bij de Garmin.

Qua POI ook geen verschil.

Conclusie: het maakt niet zoveel uit wat je koopt. Weten hoe je apparaat werkt is veel belangrijker.

Ik heb van de zomer een paar keer gevloekt op de TomTom maar nu ik weet hoe die 'denkt' werkt alles eigenlijk ok. Mijn maat kende de Garmin ook nig niet helemaal en heeft dus ook wat moeten zoeken.

grote voordeel: we waren in contact met een headset dus we konden steeds meteen en rijdend overleggen...perfecte aanvulling op die manier :)

Garmin is uiteraard net beetje sneller en heeft beter scherm, maar gezien de leeftijd moet de TomTom eigenlijk niet onderdoen.
 
Even een aanvulling voor de geïnteresseerden...Ik heb weliswaar een Rider 2 (dit is een Rider Europe van 2007 ongeveer) maar wou toch mijn ervaring delen.

Ik ben net terug van een week rijden met een maat. 2400km op 7 dagen (Vogezen, Jura, Vercors, Zwarte Woud).

We hebben voordien enkele malen samengezeten en de routes gepland met MyRoute.

Mijn maat heeft een veel nieuwere Garmin 340.

De verschillen tussen beide toestellen zijn bijzonder klein en beide hebben ze voor -en nadelen. Soms was de Garmin iets nauwkeuriger/logischer en soms mijn (zelfs oudere) TomTom.

grootste verschil is het manueel overslaan van een routepunt bij de TomTom als je eentje mist tov. het automatisch overslaan bij de Garmin.

Qua POI ook geen verschil.

Conclusie: het maakt niet zoveel uit wat je koopt. Weten hoe je apparaat werkt is veel belangrijker.

Ik heb van de zomer een paar keer gevloekt op de TomTom maar nu ik weet hoe die 'denkt' werkt alles eigenlijk ok. Mijn maat kende de Garmin ook nig niet helemaal en heeft dus ook wat moeten zoeken.

grote voordeel: we waren in contact met een headset dus we konden steeds meteen en rijdend overleggen...perfecte aanvulling op die manier :)

Garmin is uiteraard net beetje sneller en heeft beter scherm, maar gezien de leeftijd moet de TomTom eigenlijk niet onderdoen.


Die ervaring is niet of minder van toepassing op de TT4xx . Het overslaan van punten is itn, 4xx gebruikt ook gpx waardoor overslaan ook automatisch gebeurd. Snelheid van de TT zal ook sneller zijn als de garmin 340.

Maw je reactie slaat nergens op.....
 
Cruciale punten bij alle navigatiesystemen zijn:
- Begrip van je apparaat
- Opbouw van de routes die je zelf maakt of krijgt.

Zijn beide op gewenst niveau. Dat kom je met alle merken even ver.
 
Die ervaring is niet of minder van toepassing op de TT4xx . Het overslaan van punten is itn, 4xx gebruikt ook gpx waardoor overslaan ook automatisch gebeurd. Snelheid van de TT zal ook sneller zijn als de garmin 340.

Maw je reactie slaat nergens op.....

Mijn punt was dus wat Athome zegt.

Jammer als je dat niet begrijpt.
 
Ja, vind ik ook jammer.

Mijn Rider 1 van 2006 doet het nog als een speer met de Rider V software erop.
Punten makkelijk over te slaan door de 'Skip Waypoint' knop van TT

Ach ja, ik ga weer verder experimenteren met de Mamba.
Huh .. mamaba???

Goed weekend folks,

Marten
 
Ja zeker héél jammer dat je dit niet begrijpt zeg.

Conclusie: het maakt niet zoveel uit wat je koopt. Weten hoe je apparaat werkt is veel belangrijker.


@ Athome

Zo is dat, en niet anders.
 
Je kunt met die programma's toch naar een GPX-bestand exporteren? In het bestand zit dan zowel een route als een track.
Niet met de gratis versies.

Klopt.

En om helemaal compleet te zijn: ook met TomTom MyDrive kun je routes maken en als gpx-track opslaan (en in je Mamba laden? ;)).

Klopt dus bijna :)

My drive is leuk, ik maar zoeken in mijn rijtje routes (Mijn Routes) naar die gpx download..... Die is er alleen in het Plan een route. Als je die bewaart (Mijn routes) dan krijg je die mogelijheid niet meer. Ik vind dan trouwens ook geen knopje Bewerken.

Basecamp doet het goed en daar kan ik prima mee overweg. En prefereer ik boven Tyre en MyRouteapps, programma's die mij te vaak irriteren. Wellicht komt dat ooit nog goed. ;)

gr Marten
 
Laatst bewerkt:
Myrouteapp wel hoor. Je moet alleen niet "Exporteren" gebruiken, maar "Opslaan als".
Tyre heb ik niet geprobeerd.
Alhoewel ik Tyre niet gebruik werkt het daarmee volgens mij ook met het "opslaan als" Garmin routebestand. Dit is een GPX bestand.
(Met Tyre is er verschil tussen het wel of niet direct kunnen overdragen van een route naar een toestel (?). Opslaan als .. bestand werkt altijd.)
 
Ja je krijgt een GPX, maar geen Route + Track.

Ik kan het helaas niet meer checken, want per ongeluk op de 30 dagen trial geklikt en was meteen in de Gold omgeving. Ik kreeg het niet voorelkaar in de gratis versie, ook niet met opslaan als, want inderdaad exporteren -> naar device. Nu in de Gold zie ik plotseling twee routes in de GPX (Route + Trial).
Zorgvuldigheid in statements zijn is trouwens te waarderen .... ik heb me kapot gezocht naar de export, ook bij Tyre. Dwz hoe in vredesnaam een GPX te exporteren als TRACK. Ook in hun help files halen ze Export en Opslaan als doorelkaar. Tegenwoordig gaat het luik dan iets eerder dicht.

MyRouteApp Gold is trouwens stukken beter dan de gratis versie, waarin je alleen maar gepushed wordt naar de Gold versie. Daar had ik wel effe genoeg van. Alle knoppen laten zien en om de haverklap roepen dat je Gold moet worden.

Als ik een Rider 400 had zou ik het overwegen. Want de cloud is natuurlijk de mooiste oplossing.

Heb dus nu drie APPS om van een Route een Track te maken:

1. MyRouteApp (gratis).
2. MyDrive (gratis, maar dan de route in MyDrive maken en alleen dan krijg je de GPX download (TRACK).
3. Basecamp

Er zullen er meer zijn, maar deze staan ahw het 'dichtste bij'.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag dus nu ook de TT kaart en de weg rond Boxtel is gewoon rijdbaar. De Rider ging erchter dwars door de stad en woonwijken. Om redenen mag ik hopen.
Er was ook een weg afgesloten en fietspad geworden. Dat gaf hij aan (Bord Verboden in te rijden), terwijl de route er overheen bleef lopen.

Vraag derhalve:

Welke omstandigheden kunnen er bij TomTom toe leiden dat een route verlegd wordt?

- File.
- Werkzaamheden? Hoe krijgt men die info?
- Instellingen op het apparaat?
- ???

Op die weg rond Boxtel geen file en werkzaamheden (redelijk normale landweg)

M
 
Bij een update zal TomTom doorvoeren dat er op dat gedeelte wegwerkzaamheden heden zijn, tenminste als er genoeg meldingen doorgegeven zijn van gebruikers.

Bij kortdurende werkzaamheden is dat een nadeel, de werkzaamheden zijn al weer klaar, of bijna klaar.
 
En het komt ook via de officiele kanalen binnen denk ik? (Rijkswaterstaat bv)

En nu de rest ;)
 
Een paar jaar geleden reed ik in Duitsland over de A31 naar boven . De ene bouwstelle na de andere.
De stukken ertussen waren al klaar, pas vernieuwd.

Nou echt, ik werd helemaal gek. Op de stukken waar je onbeperkt mocht, gaf de rider5 70 aan, op de stukken met werkzaamheden onbeperkt. De omgekeerde wereld dus.
Konstant vergeet je weer te kijken en mis je weer een snelheisbord. Ehhh hoe hard mag ik nu?

Knettergek werd ik er van. Je kon ook niet echt de snelheid van het overige verkeer aanhouden, daar zat ook geen lijn in. Te druk....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan