Tool (27mm?) Honda CB seven fifty koppelingsmoer

maarten1973

MF veteraan
5 apr 2007
1.311
648
Wie kan mij helpen aan- of verwijzen naar een Honda tool om de koppelingsmoer los te maken? Zou als het goed is om 27mm gaan maar wellicht is hier iemand die zo'n tool zelf gemaakt heeft of bezit en tegen vergoeding wil uitlenen bijvoorbeeld.

Het betreft dit type: (voorbeeldfoto is 24mm en dus te klein)
20230128_211134.jpg


Koppelingsmoer:
20230128_211051.jpg


Bij voorbaat dank.
 
Ik laat de frictieplaatjes een nachtje in olie weken voordat de boel weer in elkaar gaat en post daarna wel even een paar plaatjes van het verschil tussen de OEM en aftermarket koppelingsplaten. Ben blij dat ik origineel Honda spullen heb gekocht. Mocht wat kosten maar het lijkt ook van veel betere kwaliteit.
 
Ik laat de frictieplaatjes een nachtje in olie weken voordat de boel weer in elkaar gaat en post daarna wel even een paar plaatjes van het verschil tussen de OEM en aftermarket koppelingsplaten. Ben blij dat ik origineel Honda spullen heb gekocht. Mocht wat kosten maar het lijkt ook van veel betere kwaliteit.
Dikte complete pakket opmeten voor montage, en vergelijken met voorschrift
 
En opletten dat die grote dunne ring helemaal in het begin er goed in zit. Die werkt ook al een veer. Steek je hem verkeerd, dan gaat de koppeling onmenselijk zwaar. Steek je hem goed, dan loopt ze geweldig. Heb ik me al eens aan mispakt...
En op de tekeningen in het WPHB zie je het niet. Die ring is ook amper conisch, waardoor die er snel fout in gaat.
 
En opletten dat die grote dunne ring helemaal in het begin er goed in zit. Die werkt ook al een veer. Steek je hem verkeerd, dan gaat de koppeling onmenselijk zwaar. Steek je hem goed, dan loopt ze geweldig. Heb ik me al eens aan mispakt...
En op de tekeningen in het WPHB zie je het niet. Die ring is ook amper conisch, waardoor die er snel fout in gaat.
Staat er niets over in het wphb?
Tekening op het web is dan duidelijker.
86039b6042058f38ea868a781ebceba4.png
 
Maar het was pas in het allereerste stadium dat de koppeling begon te slippen bij vol vermogen >7k rpm.
Ik heb geen meter verder gereden en direct de motor op de brug gezet.

Ik heb de motor pas gekocht en ik verdenk de vorige eigenaar op het gebruik van volsynthetische olie in combinatie met een iets te strak afgestelde koppeling..

Nu heb ik er Louis.de huismerk olie in gedaan en een nieuw oliefiltertje erop. Loopt als een naaimachine.

De motor is verder in zeer nette staat en heeft nog nooit echt regen gezien, laat staan pekel. Morgen even afspuiten om dat zo te houden.

De koppeling was toevallig een 'bijvangst' die ik bij aankoop niet heb opgemerkt. Het heeft even wat tijd, moeite en geld gekost maar het koppelt wel weer erg lekker nu.

Er zit inmiddels ook al een nieuwe kettingset en scottoiler op. Een nieuw achterbandje staat klaar in de garage om gemonteerd te worden.
Bijna klaar voor de zomer :]
 
Laatst bewerkt:
Maar het was pas in het allereerste stadium dat de koppeling begon te slippen bij vol vermogen >7k rpm.
Ik heb geen meter verder gereden en direct de motor op de brug gezet.

Ik heb de motor pas gekocht en ik verdenk de vorige eigenaar op het gebruik van volsynthetische olie in combinatie met een iets te strak afgestelde koppeling..
Olie zal t verschil niet zijn.

Afstelling wel.
 
ik heb nog de koppeling nog niet vervangen, 100k+ km balhoofdlagers dan weer wel *D
Sterk. Ik zit aan mijn derde. De eerste gekocht aan 55k km (zwarte 92 met grijs blok en wielen = mooiste versie ooit, spijt dat die weg is) => slippende koppeling. De tweede gekocht op 57.000km (blauwe 94 met grijs blok en wielen) => slippende koppeling. De derde gekocht op 61.000 km (groene 98 met zwart blok en zwarte wielen, minst knappe van de drie :( )=> slippende koppeling.
 
Sterk. Ik zit aan mijn derde. De eerste gekocht aan 55k km (zwarte 92 met grijs blok en wielen = mooiste versie ooit, spijt dat die weg is) => slippende koppeling. De tweede gekocht op 57.000km (blauwe 94 met grijs blok en wielen) => slippende koppeling. De derde gekocht op 61.000 km (groene 98 met zwart blok en zwarte wielen, minst knappe van de drie :( )=> slippende koppeling.
Drie 4-pitters met Honda-motorloop, 73PK en slippende koppeling bij 55-60K? Hoe dan?
 
Sterk. Ik zit aan mijn derde. De eerste gekocht aan 55k km (zwarte 92 met grijs blok en wielen = mooiste versie ooit, spijt dat die weg is) => slippende koppeling. De tweede gekocht op 57.000km (blauwe 94 met grijs blok en wielen) => slippende koppeling. De derde gekocht op 61.000 km (groene 98 met zwart blok en zwarte wielen, minst knappe van de drie :( )=> slippende koppeling.
ik heb koppeling 1X los gehad en nagezien, alles gecontroleerd op de vlakplaat op het werk, nagemeten alles zeer ruim binnen de specs.
rustig wegrijden en meestal schakelen zonder koppelen :]:]
 
Drie 4-pitters met Honda-motorloop, 73PK en slippende koppeling bij 55-60K? Hoe dan?
Meer in de stad rijden? Vaker goed beladen? Vaker stoplichtsprintjes gedaan?
Mijn '72 Four haar koppeling zat er nog iets vroeger door, naar mijn gevoel is het geen oneigen gebruik om die op die km-stand versleten te hebben. Mijn huidige CB heb ik van de eerste eigenaar gekocht. Een rustige man die rustig reed en de CB enkel gebruikte om jaarlijks twee weken met vrienden op reis te gaan. Telkens een trip van 3.000km. En na 20 jaar, toen ik de motor overnam was de koppeling gaar, iets wat de man zelf helemaal niet door had, gezien hij nooit de gas voldoende ver open draaide om het probleem te ontdekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan