Goedemorgen,
Ik heb een Bandit 600 met topkoffer. Als ik op de snelweg het gas open trek, vraag ik me wel eens af of er een snelheidslimiet bestaat voor een topkoffer. Het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als dat ding eraf waait op hoge snelheid... Bij 170 km/h blijft hij nog wel zitten, maar je moet de goden natuurlijk niet verzoeken.
En zou mijn motor sneller zijn als ik de topkoffer eraf haal, want het lijkt mij wel een windvanger. Heeft iemand daar ervaring mee?
Goedemorgen,
Ik heb een Bandit 600 met topkoffer. Als ik op de snelweg het gas open trek, vraag ik me wel eens af of er een snelheidslimiet bestaat voor een topkoffer. Het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als dat ding eraf waait op hoge snelheid... Bij 170 km/h blijft hij nog wel zitten, maar je moet de goden natuurlijk niet verzoeken.
En zou mijn motor sneller zijn als ik de topkoffer eraf haal, want het lijkt mij wel een windvanger. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb een hepco & becker topkoffer, daar zit een sticker in dat ik er maar 130 km/h mee mag rijden.....
Het heet niet voor niets topkoffer toch?
Die is gemaakt voor de topsnelheid van je motor...
Ik heb een hepco & becker topkoffer, daar zit een sticker in dat ik er maar 130 km/h mee mag rijden.....
Ik denk ook dat het te maken heeft met wat er in zit.
Zit er 10 kg in of is hij leeg?
Ik neem aan dat de 4 boutjes het op een gegeven moment ook wel zwaar krijgen als je al zwaar beladen bent, en dan ook nog eens met flinke tegenwind 150 gaat rijden.
Over het algemeen leeg, maar daar ben ik dus inderdaad wel bang voor. Het is dan wel een Givi, maar dat kliksysteem voelt niet oerdegelijk...
Kijk, daar speculeer ik al 40 jaar over.
Kijk..... 40 jaar houdt hij het dus iig vol, welke snelheid rij je er al 40 jaar mee?
De limiet zit hem niet in het zelfstandig opstijgen van de topkoffer.
Het gaat om de verstoorde aerodynamica. Je hebt een windvanger achterop, achter je achteras en hoog. Hoe harder je rijdt hoe meer druk op de topkoffer en minder op je voorwiel. Je loopt dus de kans op wegdribbelen in de bocht of misschien zelfs een tankslapper.
Natuurlijk is de snelheid die de fabrikant aangeeft superveilig. Maar ver er overheen zal de bestuurbaarheid van je motor reduceren.
En dat verschilt natuurlijk of je een BMW LT hebt of een naked Bandit.
Ductape en tie-wraps doen wonderen....Ik ging stuk
En zelfs bij de LT geeft BMW zelf op: max 130 bij max 5kg belading.
Safety first...
Zie ook:(mbt tankslapper agv waarschverkeerde belading)
Maar hij had ook wel een enorme hutkoffer achterop:
[~[url="https/s12.postimg.org/6b15xr025/Schermafbeelding_2017-07-27_om_18.38.21.png"]afbeelding~][/url]
Mooie kerel, dat wel, lekker droog in z'n commentaar
En nu gewoon weer op reis met dezelfde motor
GIVI topkoffer 48L geschikt voor ruim 200+. (samen met enkele bagage-rollen) Vorige week nog getest!!
Edit: Overigens zit er een stickertje aan binnenzijde met belading max 10kg en max 120 km/h.
Eeeeeh ............. ? Soms word je een beetje té bang gemaakt denk ik dan.
zal wel iets van doen hebben met aansprakelijkheid.............
GIVI topkoffer 48L geschikt voor ruim 200+. (samen met enkele bagage-rollen) Vorige week nog getest!!
Edit: Overigens zit er een stickertje aan binnenzijde met belading max 10kg en max 120 km/h.
Eeeeeh ............. ? Soms word je een beetje té bang gemaakt denk ik dan.
zal wel iets van doen hebben met aansprakelijkheid.............