Trial

Uuuh, het verschil tussen een rev3 en een moderne motor is zowat net zo groot :)
 
Ik ben geen enkele trial gewend.
1 middag met de trials van @Thumper gereden waarvan ik de Rev3 het fijnste vond.

Als ik deze inruil is het voor even spelen en dan weer te koop.
 
hallo mensen, na een aaltal jaren in de hobbyklasse enduro te hebben gereden ben ik nu zoon 2 jaar gestopt met motorrijden. omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan ben ik op zoek naar een nieuwe gemotoriseerde uitdaging. tijdens een bedrijfsuitje een keer gespeeld op een trial motor, en sinds die tijd heb ik al meerdere malen gekeken of dit een nieuwe hobby zou kunnen zijn
het idee was om een opstap categorie motor te kopen, budget rond de 1000 a 1500e. en hier de eerste stapjes in de trialwereld te zetten. sleutelen ben ik vrij handig in dus daar zit het niet op vast maar kwa dingen waar ik rekening mee moet houden op gebied van onderhoud ben ik bij deze motoren niet mee bekent.

gezien ik richting 2 meter ga reed ik bij de enduro altijd met stuurverhogers is dit een optie in de trial wereld of is dit een een no-go?
en mijn ervaring met Beta in de enduro was super dus is mijn vraag of ik die ervaring ook krijg met een Beta trial motor?

en zijn er mensen die mij kunnen adviseren hoe ik het beste aan kan vliegen. het doel is om plezier te maken en mogelijk een keer een clubwedstrijd mee te doen voor de lol
 
Ik heb een Beta rev3 en een Vertigo Combat te koop, en allebei mag je ze vrijblijvend een keer proberen op Nunspeet. (Hoewel ik daar tegenwoordig bijna niet meer ben :X )

Je kunt ook een keer op de woensdag na een wedstrijd gaan trainen, de specials liggen er dan vaak nog.
Maar met een beetje enduro ervaring moet het groene spoor aardig lukken.
Je zult hooguit je ambities passend moeten maken.
 
hallo mensen, na een aaltal jaren in de hobbyklasse enduro te hebben gereden ben ik nu zoon 2 jaar gestopt met motorrijden. omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan ben ik op zoek naar een nieuwe gemotoriseerde uitdaging. tijdens een bedrijfsuitje een keer gespeeld op een trial motor, en sinds die tijd heb ik al meerdere malen gekeken of dit een nieuwe hobby zou kunnen zijn
het idee was om een opstap categorie motor te kopen, budget rond de 1000 a 1500e. en hier de eerste stapjes in de trialwereld te zetten. sleutelen ben ik vrij handig in dus daar zit het niet op vast maar kwa dingen waar ik rekening mee moet houden op gebied van onderhoud ben ik bij deze motoren niet mee bekent.

gezien ik richting 2 meter ga reed ik bij de enduro altijd met stuurverhogers is dit een optie in de trial wereld of is dit een een no-go?
en mijn ervaring met Beta in de enduro was super dus is mijn vraag of ik die ervaring ook krijg met een Beta trial motor?

en zijn er mensen die mij kunnen adviseren hoe ik het beste aan kan vliegen. het doel is om plezier te maken en mogelijk een keer een clubwedstrijd mee te doen voor de lol
kijk tips kan je van iedereen krijgen. De vraag is echter wat je zelf fijn vind. Als een wedstrijd rijder je zegt dat stuurverhogers echt een totale nogo is.. Maar het voor jezelf wel fijner aanvoelt Wat moet je dan doen.. Ik ben zelf ook een lange gast. 1.93. En ik heb lekker mn stuur met plaatjes opgehoogt. Kan met stappen van 5 mm werken. En kan je zeggen dat ik t stuur best wel een pak hoger gezet hebt..

En degene bij mijn club zei toen al meteen dat dat kwa houding voor mij stukken beter is. En het voelt voor mij ook een stuk fijner aan.

Ik hoef geen pro te zijn echt niet. En wedstrijden doe ik ook niet. Puur hobbymatig doe ik trial naast het offroad/enduro rijden.
Ik rijd ik voornamelijk met echt warm weer. Als het voor enduro te stoffig is pak ik lekker de trial motor en ga dan lekker in die warme periode fijn trial rijden.
 
Apico / Renthal en Jitsie handlebars / sturen zijn in diverse hoogtes (4,5 t/m 6") te verkrijgen, en passen op alle trialbikes.
 
Apico / Renthal en Jitsie handlebars / sturen zijn in diverse hoogtes (4,5 t/m 6") te verkrijgen, en passen op alle trialbikes.
Snap je punt wel.. Maar.. Als je dus wat wilt kunnen spelen kwa hoogtes.. Dan ga je natuurlijk niet meerdere sturen kopen.. Ik heb zelf [Ja het is wel heel erg beun dat weet ik] maar ik had dus bij de bouwmarkt een strip alu gekocht van 5mm dik. en toen van de bevestigings punten een afrduk gemaakt en daar vervolgend meerdere plaatjes van gemaakt. Dus ik kan in stapjes van 5mm met de hoogte spelen. [Nu doe je dit natuurlijk niet constand. eenmaal de juiste hoogte dan ga je niet verder lopen zoeken natuurlijk]
En hoe beun mijn manier dan in theorie is... Heb ik bij mijn club al verschillende keren gevraagd gekregen waar ik die spacers gekocht had XD Dus dan zal t voor t oog nog wel meevallen als men denkt dat dit zo gekocht is.

Ik vind het bij de trial motor sws niet belangrijk hoe die voor t oog is. De enduro motor die wil ik er wel netjes en strak bij hebben staan. Trial is voor mij echt een speel dingetje. Lekker met mooi weer wat lopen spelen. En dan kan ik bij een baarlo lekker mn ding doen. Dat terrein is dermate groot dat ik me daar echt niet hoef te vervelen.. [buiten dat doet baarlo best wel op zn tijd dingen veranderen]
 
Alles kan. Maar ik denk als je bijna 2m bent, koop je gewoon het hoogste stuur.
 
Dat met de plaatjes onder het stuur klinkt niet als een gek idee, alleen bij de gewenste hoogte is gevonden zou ik dan voor een hoger stuur gaan, dit ga ik meenemen in mijn zoektocht. Bedankt voor de tip
 
Heb je al wat op het oog rvkasper?

Zie dat André een goedkope GasGas te koop heeft.

1708460270451.png
 
Gister op de motorbeurs ook bij Alex vd Broek nog even die elektrische trials geprobeerd. Wel echt lache dat die gewoon een koppeling hebben.
Als dat betaalbaar wordt zou ik niet weten waarom er nog benzine trials zouden bestaan.
 
Gister op de motorbeurs ook bij Alex vd Broek nog even die elektrische trials geprobeerd. Wel echt lache dat die gewoon een koppeling hebben.
Als dat betaalbaar wordt zou ik niet weten waarom er nog benzine trials zouden bestaan.
ben dan meer benieuwd of ze die koppeling ook nog gaan toepassen bij de enduro/crossmotoren.. Al heb je bij die stark natuurlijk power genoeg voor te starten. Enduro heb je wel meer koppeling nodig gezien je daar toch ook meer ala trials mee rijd.
Las overigens dat de MON nu wel de stark varg toelaat bij hun wedstrijden. Goede stap als je t mij vraagt.

Enige wat nog zonde is zijn de toch vaak best hoge prijzen voor die E- voertuigen.. Maargoed. daar gaan we uiteindelijk wel naartoe. En wellicht word er dan wel meer mogelijk. Kijk bij MX is geluid vaak de grootste klachten. Als dat er niet is.. Zouden banen wellich meer open mogen.
 
Voor de start ben je de koppeling inderdaad niet nodig. Je gaat er gewoon achterstevoren af in de hoge power settings.
Al mis ik hem wel voor het technische werk... Er is al een tandwielkastje, wie weet wat daar in de toekomst past.

Kwa prijs is nog wel een dingetje, maarja vergelijk eens met KTM. Ze zijn ongeveer even ''af'' als de factory's van KTM. Eigenlijk doet de 60 pk ruim meer dan de 250/350 en nek aan nek als niet sterker dan de 450. De 80 staat wat dat aan gaat overal boven.
Stark 60pk €12.900
Stark 80pk €13.900
Beide vering op gewicht afgeleverd.

KTM SXF 250 €11.435 Factory €12.655
KTM SXF 350 €11.739
KTM SXF 450 €12.095 Factory €13.315

Gezien KTM de Factory edities verkoopt bij het leven is de prijs dus heel realistisch. Even voor €500 je vering op gewicht laten zetten en er zit wisselgeld tussen.
Onderhoud er bij en de balans slaat volledig de andere kant op.

Dus ja is het duur? Groot deel van de markt denkt dus al dat het iig niet te veel geld is voor een crossmotor.
Al zitten veel andere merken wel rond de €10.000 a €11.000
 
Voor de start ben je de koppeling inderdaad niet nodig. Je gaat er gewoon achterstevoren af in de hoge power settings.
Al mis ik hem wel voor het technische werk... Er is al een tandwielkastje, wie weet wat daar in de toekomst past.

Kwa prijs is nog wel een dingetje, maarja vergelijk eens met KTM. Ze zijn ongeveer even ''af'' als de factory's van KTM. Eigenlijk doet de 60 pk ruim meer dan de 250/350 en nek aan nek als niet sterker dan de 450. De 80 staat wat dat aan gaat overal boven.
Stark 60pk €12.900
Stark 80pk €13.900
Beide vering op gewicht afgeleverd.

KTM SXF 250 €11.435 Factory €12.655
KTM SXF 350 €11.739
KTM SXF 450 €12.095 Factory €13.315

Gezien KTM de Factory edities verkoopt bij het leven is de prijs dus heel realistisch. Even voor €500 je vering op gewicht laten zetten en er zit wisselgeld tussen.
Onderhoud er bij en de balans slaat volledig de andere kant op.

Dus ja is het duur? Groot deel van de markt denkt dus al dat het iig niet te veel geld is voor een crossmotor.
Al zitten veel andere merken wel rond de €10.000 a €11.000
nja een nieuwe zul je mij sws nooit zien kopen. En voor enduro... ik weet niet echt wat ik daarvan mag geloven. de een zegt dat de accu groot genoeg is voor een 100KM offroad. de ander zegt dat je menig OTR rit er niet mee zult halen. Dan is die actieradius mij sws nog te klein ook. En dan dus de vraag hoelang houden die accu's zich. zeker als je dus straks eens een 2e handse wilt kopen. Nu ga ik ervan uit dat middels uitlezen dealers wel kunnen zien hoe de s taat van de accu op dat moment is. Denk als je zo'n stark over pak m beet 5 a 10 jaar dus eens 2e hands koopt de accu toch best wel wat geleden heeft. En een nieuwe accu is dan vaak wel een dingetje $$


nu snap ik dat je al snel denkt '' Die wilt er geen''
Maar dat is het dus juist niet. Wil het wel maar heb nog erg veel vraagtekens buiten dat ook het kostenplaatje. Als ik zeg dat ik nog op een 450 van 04 zit dan weet je wel dat daar een enorm hoog prijsverschil in zit. En dat ding is nog steeds een kanon XD de alom bekende oersterke RFS blokken van ktm.

Maar ik zie in dat elektrisch wel veel mogelijkheden. zeker voor zo lekker offroad te rijden. Je verlinkt je eigen locaties niet gezien je geen herrie maakt. zullen de vele paardenboeren ook een stuk leuker vinden. Al zeg ik hier wel bij onze groep hanteerd wel altijd als we een paard en/of kinderwagens zien zetten wij ALTIJD de motor uit en wachten we ff.. Dan krijg zelfs van de paardenmensen ook altijd een bedankje en een duimpje.. [Zolang je dat dan zo doet zou ik zeggen leven en laten leven] Maar daar denken helaas heel veel mensen anders over [Die oude zeurmensen die vroeger wel zelf overal illegaal reden want de verhalen die ze zo verkopen van ohhhh vroeger deden we dit en dat.. XD
 
De gemiddelde OTR ga je op de Stark niet halen, zelfs al ''fan'' en eigenaar ben ik daar van overtuigd. Je moet het puur zien als een vervanger voor de MX machines.
Mogelijk het de enduro die ze ergens eind van het jaar willen aankondigen (en dan een jaar later mogelijk gaan leveren), maar ook daar verwacht ik voor Nederlands diep zand en hoge snelheid weinig van.

Over de degradatie van de accu hoef je denk ik (persoonlijke inschatting) niet zo in te zitten. Een crossmotor maakt namelijk niet zoveel laadcycli mee. Waar een telefoon na 3-5 jaar kwa accu minder wordt is die door de regel elke dag wel een keer geladen. Die Stark, in een heel druk jaar 100x?

Maar stel, de accu is over 7 jaar op. Die accu kost €7000. Dat is €1000 per jaar aan ''motorisch'' onderhoud. Dat is in ICE wereld lang niet gek natuurlijk, sterker nog, als je een beetje fanatiek bent red je het niet met €1000 per jaar.
Accu's zijn ook niet ''nieuw'' meer he, ja voor ons crossers, maar de auto wereld rijdt er al 20 jaar mee rond. Motoren ook al 15 jaar trouwens. En over mijn Zero kun je zeggen wat je wil (kortom een kutmotor) maar die accu doet het nog super sinds 2013, haalt bij normaal gebruik gewoon zijn opgegeven range nog.
Maar de 2e hands markt ga je er de komende paar jaar nog niet lekker mee bedienen, dat moet doorsijpelen over de tijd. En dan zit er inderdaad zo €8000 prijsverschil tussen een nieuwe Stark en een oude 450 die een beetje netjes is.

Waar ik vooral op doelde was dat nieuw/nieuw vergelijk ze echt niet perse duur zijn binnen de 1e 2 jaar. Sterker nog, je hebt zelfs garantie de 1e 2 jaar. Bij andere fabrikanten verloopt die op moment dat hij uit het krat is.
Zo had ik een stuurschakelaar kapot. Was op een zaterdag. Maandag opende hun servicedesk om 09:00, om 10:15 was het onderdeel opgestuurd. Woensdag middag binnen vanuit Spanje.
Dealer had een probleem met een aandrijflijn van een klant. Binnen een week een nieuwe.
Probeer dat maar eens bij KTM of de Japanners.

Edit:
Maar ik zie dat we dit in het Trial topic doen.
Enfin, ik denk dat juist elektrisch voor Trial perfect is. Slaat niet af, maakt geen herrie, range is geen issue. Kun je bij wijze van in je achtertuin doen.
 
Vandaag helaas niet naar Zelhem geweest maar inplaats daarvan wat gegoogled. Hierbij kwam ik op de site van Trialclub zuid oost Drenthe die bieden een 5 daagse training aan om te kijken of je er plezier in hebt, hier heb ik mij voor aangemeld en vlot daarop kreeg ik al telefoon of ik nog meer informatie nodig was. Na wat puntjes besproken te hebben de knoop door gehakt en aangegeven dat ik graag mee wil doen aan de cursus van 5 zaterdag. Hopelijk kunnen ze mij snel indelen en kan ik gaan proeven aan het trialrijden
 
GasGas TXT 280 vs Beta REV3 270. Merkt de beginner het verschil? Bepaalde dingen die je over beide merken moet weten voordat je er 1 aanschaft? Beide begin '00's.
 
GasGas TXT 280 vs Beta REV3 270. Merkt de beginner het verschil? Bepaalde dingen die je over beide merken moet weten voordat je er 1 aanschaft? Beide begin '00's.
Elke motor is anders dus zal vast verschil in zitten wat je ook al beginner merkt. Maar die ervaring heb ik met Enduro motoren.
 
Voor cross enof trial is dit zeker een pré. Wil er 70 euro voor hebben. Omgeving breda.
 

Bijlagen

  • 20240310_171012.jpg
    20240310_171012.jpg
    753,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240310_171003.jpg
    20240310_171003.jpg
    819 KB · Weergaven: 0
  • 20240310_170956.jpg
    20240310_170956.jpg
    758 KB · Weergaven: 0
  • 20240310_170145.jpg
    20240310_170145.jpg
    714,2 KB · Weergaven: 0
Bestelling op zaterdag is op maandag makkelijk te annuleren. :t . Doordeweeks natuurlijk ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan