trike

Nu heb je zoveel werk gedaan om het blok te kantelen, ga je er nu makkelijk vanaf maken met een balhoofd?
Ik had toch op zijn minst een fuseebesturing verwacht. En anders wel een Hossack of Foale voorvork.
Sooo jammer -O-
 
het grote gevaar is juist dat je gedurende zo'n project steeds extremer wilt gaan in je bouwwerk, met het risico dat het echt nooit af komt...
 
Of een Girder:
full

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Behalve dat een Girder net zo gammel is als een telescoop. Het ziet er wel beter uit, maar heeft door zijn draaipunten snel speling en kan geen dwarskrachten opnemen. Bovendien zit je dan nog steeds met een balhoofd dat probeert je frame te torderen.
 
Ik zeg het niet makkelijk, maar ik denk dat halflive gelijk heeft...

Ik zou toch ook maar voor naafbesturing gaan! 👍
 
julie maken mij aan het twijfelen, halflive heeft een heel goed punt te pakken, het verwerken v/d dwarskrachten. die zijn bij een trike en zijspan natuurlijk veel groter dan bij een solo motor.
volgens mij kan een naafbesturing deze als beste verwerken ? nadeel is denk ik wel dat de wielbasis groter word als b.v. bij een springer. mijn frame heeft wel mooie bevestigings punten daarvoor:
20160412_181306.jpg


als ik google op Hossack voorvork dan is dat dacht ik hetzelfde als een grider en bij een foale vork zie ik gewone telescoop vorken. beide slecht in het verwerken van dwarskrachten.
 
julie maken mij aan het twijfelen, halflive heeft een heel goed punt te pakken, het verwerken v/d dwarskrachten. die zijn bij een trike en zijspan natuurlijk veel groter dan bij een solo motor.
volgens mij kan een naafbesturing deze als beste verwerken ? nadeel is denk ik wel dat de wielbasis groter word als b.v. bij een springer. mijn frame heeft wel mooie bevestigings punten daarvoor:
[afbeelding]

als ik google op Hossack voorvork dan is dat dacht ik hetzelfde als een grider en bij een foale vork zie ik gewone telescoop vorken. beide slecht in het verwerken van dwarskrachten.
Dan moet je je Google skills even bijschaven.
Een Girder heeft een balhoofd met de vork in twee korte draagarmen. De schokdemper zit daartussen.
Een Hossack heeft geen balhoofd. Het zijn twee draagarmen met daarvoor een fusee. De draagarmen kan je lang en breed maken. Daardoor wordt het geheel stijf. Door de bovenste fusee een paar graden achter de onderste te zetten maak je een "balhoofdhoek".
Je zou een Hossack eerder een omgekeerde Girder kunnen noemen.

Een Foale vork heeft een vast draaipunt onder de naaf, net als een Elf. Sturen doe je met een arm, of stangen. Slijptol heeft daar een variant op gebouwd voor zijn R1100 zijspan. Er zijn meerdere varianten op dat thema mogelijk.

Hoe heet de R1100 van Slijptol ook weer? Eukalypta? Armageddon?

Enneh, de website van Tony Foale, de foto's zitten achter linkjes, dat was wel prettig in de tijd dat deze site gebouwd is: Tony Foale Designs, article on motorcycle alternative front suspension systems.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog eens goed gekeken en inderdaad geen girder, mooie duidelijke link trouwens.

nadeel van een fussebesturing lijkt mij de grote draaicirkel, of valt dit wel mee ?
 
Met die dikke turbo erop sta je straks in notime andersom, dus ik zou me totaal niet druk makennom de draaicircel...

En ook met een naafbesturing kan je overigens prima een korte draaicirkel krijgen als je het wiel maar genoeg draairuimte geeft
 
ik heb nog eens goed gekeken en inderdaad geen girder, mooie duidelijke link trouwens.

nadeel van een fussebesturing lijkt mij de grote draaicirkel, of valt dit wel mee ?

Bij mij is de draaicirkel korter als toen ik nog de BMW vork met naloop verkorter had.

En een flinke dot gas doet de rest inderdaad :]
 
Met die dikke turbo erop sta je straks in notime andersom, dus ik zou me totaal niet druk makennom de draaicircel...

En ook met een naafbesturing kan je overigens prima een korte draaicirkel krijgen als je het wiel maar genoeg draairuimte geeft
Het wordt een trike met een differentieel. Een flinke dot gas resulteert in een enkele rokende achterband.
 
ik heb het frame kompleet met vork en voorwiel nog liggen, ik zal eens kijken hoe ver je daar mee kan draaien, wellicht heeft slijptol gelijk en kan je daar niet zo ver mee draaien alsik denk.
 
Het wordt een trike met een differentieel. Een flinke dot gas resulteert in een enkele rokende achterband.

Een auto gaat ook gewoon rond als je genoeg gas geeft.
Ik denk dat de kans groter is dat je voorwiel te weinig grip heeft om te kunnen draaien.
 
Een auto gaat ook gewoon rond als je genoeg gas geeft.
Ik denk dat de kans groter is dat je voorwiel te weinig grip heeft om te kunnen draaien.
Wij hebben in onze gelederen een zijspanner met een Goldwing trike in de stal. Die vertelde dat je er geen snelle bocht mee kan maken. Zodra je hard instuurt tilt hij een achterwiel op en gebeurt er niets meer.
 
dan moet je dus iets minder hard insturen en tegelijk meer gas geven :)

eerst de stick slip aan de achterkant overwinnen en dan pas dwars gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan