trike

Ligt er aan hoe je ze monteert .
De kogel kan je 12 graden verdraaien haaks op de montage draad voor je bout vast loopt
Bedoel dus enkel totaal kan je hem 24 graden verdraaien
Hmm beetje lastig uit te leggen

Bout erin kan je van uit haaks op de lengte as 12 graden naar één kantelen op voor je bout tegen het oog aanloopt , draaiend op de zelfde as kan je 360 graden uiteraard
Bekijk bijlage 1714724
Op de tekening als een vreemde a aangegeven is dus 12 graden
Dat klopt denk ik wel...die graden kan hij pakken in 1 kogelhuis. naar je hebt 2 kogelhuizen, maar, die al start in andere hoek staan.

Dus m.i: als hij aan de ene kant neemt... moet hij aan de andere kant geven. Dit om te monteren

Als er 1 in het begin al in een ander hoek staat is een groot deel van de "compensatie" graden al vergeven.

Los nog dat ik denk dat je lengte veranderd bij het draaien. kun je dit niet na meten met een fatsoenlijke grote schijfmaat, of stalle liniaal.
bij stang er af en van punt A naar punt B meten in die verschillende stuur uitslagen? Of.... visueel... even een touwtje/draad je spannen... Tussen de punten, dan sturen.... sturen touwtje slap, of touwtje knapt...

Net nogmaals even naar je foto's gekeken, het lijkt ook een beetje dat ze niet precies parallel lopen (lichte V), maar kan zeker ook aan de foto liggen, wel op je schematische tekening, nog een basis ding het draai punt moet natuurlijk precies in het middel liggen aan weerszijde. als je ander bouwvaardigheden kijk, die mij te boven gaan, zal je bovenstaande basis zaken wel op orde hebben.
 
Laatst bewerkt:
de maatvoering is wel in orde, al ga ik dit nog eens extra controleren.
de lengte veranderd inderdaad bij het draaien, dat was ook het probleem. zet ik het stuur in de middenstand, dan passen beide stangen.
beweeg ik het stuur naar links of rechts dan word 1 van de stangen max. 10 mm te kort.
tnx. voor de input.
 
die zien er zeker goed uit, heb daar wel vertrouwen in, tnx.

Als het nog robuuster moet, is er ook nog deze uitvoering.
Met vetnippel en los vervangbaar lager.

stangkop-si12e-gir12do-gat-12mm-x-m12-inwendig-schroefdraad.jpg

 
De trek stangen van de bevestiging van de remklauwen in mijn eml vork zijn maar uitgevoerd met een 8mm stang en m8 stangkoppen.

Het is al snel sterker als je denkt!
 
Het is algauw sterk genoeg. De kracht daar komt uit de mouwen met hooguit een beetje hefboomwerking.
M6 trek je al niet kapot
Maar het moet ook een beetje smoelen en dan is M10 wel mooi
 
kan best zijn dat M6 ook voldoet, maar zoals slijptol al zij,...het moet ook smoelen.
ik zit voor de stangen te denken aan alluminium, zou dat voldoen (veracht zelf van wel).
 
ik zou het bij staal of RVS houden
bij deze lengte en stotende belasting op slecht wegdek minimaal M8 maar liever M10.
 
zo dat is al een tijdje geleden dat ik wat gepost heb.
ik ben ondertussen al een stuk verder, en heb zelfs de eerste meters al gereden, paar keer op & neer door de straat......maar toch :)
nu wou ik hem vandaag starten, maar hij liep nogal beroerd, dus bij het controleren van het een en ander, viel mij op dat de bougie dop raar vonkte zonder bougie er in. lijkt mij raar, of komt dit goed wanneer er een bougie in zit ?
nu ik toch aan het denken ben ;) waarom is die dop van metaal ? dat is normaal toch van een kunstof.
ik kon de bougie niet eruit draaien, want ik had er geen passende sleutel. wat is dat voor een rare maat, of valt dat wel mee ?
 
De dop heeft een metalen omhulsel om te ontstoren. Zal wel weer iets Duits zijn. Die dingen geven met de tijd/veroudering inderdaad problemen. De bougies zitten behoorlijk diep. BMW levert bij de motor een lange bougiesleutel met een kunststof ring er om. Ik dacht 18mm, geen 21.
 
inderdaad 18 mm had ik ergens gevonden.

edit:
net in de handleiding gekeken en daar schrijven ze de : Bosch XR 5 DC voor, en die heeft een sleutel wijdte van 17,5 mm.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nieuwe bougie kabels en bougies besteld.......en een passende bougie sleutel. 16 & 21 mm had ik natuurlijk gewoon liggen,,,,,neeee er zit natuurlijk 18 mm in het blok, weer 23 euro lichter :)
 
nieuwe bougie kabels en bougies gemonteerd, en het blok loopt weer mooi rond *O*

nou had ik al een paar keer begrepen dat er ook een handrem op moet. welk soort remvoering kan je daar het best voor gebruiken ?
gewone remblokken zijn bedoeld om af te remmen, maar een handrem hoeft alleen maar vast te houden. of moet deze ook geschikt zijn om het voertuig af te remmen wanneer de remmen weigeren ?
 
nieuwe bougie kabels en bougies gemonteerd, en het blok loopt weer mooi rond *O*

nou had ik al een paar keer begrepen dat er ook een handrem op moet. welk soort remvoering kan je daar het best voor gebruiken ?
gewone remblokken zijn bedoeld om af te remmen, maar een handrem hoeft alleen maar vast te houden. of moet deze ook geschikt zijn om het voertuig af te remmen wanneer de remmen weigeren ?

Dat laatste. Het is ook een noodrem
 
Kun je niet op een aandrijfas een mechanische schijfrem monteren. Doen ze ook als optie op bv. landrovers. Zit 1 remtrommel normaal op de tussenbak /aandrijfas naar achteren toe die als handrem dient. Daar is een mechanische schijfrem optie voor te koop.

 
Ik zou het nog eenvoudiger doen, een doodsimpel dun schijfje met hendeltje en een kabeltje is genoeg.


1654428767153.png
 
ik denk dat je op beide achterwielen een rem moet maken.
als je hem op de as tussen vesrsn.bak en diff. zit kan de trike nog roteren door het differentieel, bovendien is daar simpelweg geen plek.
ik wil eigenlijk 2 klauwen op de schijf bij plaatsen (links & rechts). alleen die schijfen van mij zijn 8 of 9 mm dik.
waarschijnlijk te dik voor de remklauwen die b.v. hellracer post.
mischien maak ik die klauwen zelf, is niet zo ingewikkeld.......denk ik (wel vaker ;))
 
ik denk dat je op beide achterwielen een rem moet maken.
als je hem op de as tussen vesrsn.bak en diff. zit kan de trike nog roteren door het differentieel, bovendien is daar simpelweg geen plek.
ik wil eigenlijk 2 klauwen op de schijf bij plaatsen (links & rechts). alleen die schijfen van mij zijn 8 of 9 mm dik.
waarschijnlijk te dik voor de remklauwen die b.v. hellracer post.
mischien maak ik die klauwen zelf, is niet zo ingewikkeld.......denk ik (wel vaker ;))

Honda civic crx hebben achter hydraulische remklauwen met daarin een handrem mechanisme.
 
Terug
Bovenaan Onderaan