Triumph 900 T400 "Steamer"

Het is wel bekend dat veel framedelen van de DR serie vaak roestvorming hebben na een aantal jaren . Ook zonder pekel ;)
 
Hallo Tigerrijders!
Ik heb een probleempje met mijn T400 uit '96.
Af en toe slaat de motor tijdens het rijden gewoon af. Toerenteller gaat op 0, maar dashboard en verlichting blijven aan. Hetzelfde effect als bij de dodemansknop dus.
Ik schakel dan een versnelling lager en soms slaat de motor dan na enkele seconden weer aan.
Maar vaker nog wil hij niet vanzelf aanslaan. Als ik dan echter ontkoppel en de startknop gebruik, start hij gewoon en bromt rustig verder alsof er niets gebeurd is.
Dit gebeurt soms een enkele keer en dan weer tientallen of honderden km niets, soms ook twee-drie keren kort na elkaar met tussenpozen van enkele minuten, en vervolgens weer een hele tijd probleemloos.
Het is bijna zeker een elektrisch probleem (zie de toerenteller die op 0 gaat), maar het gebeurt totaal onvoorspelbaar, op de meest uiteenlopende momenten en tegen alle mogelijke snelheden. Ik heb wel de indruk dat hij het na een lange stilstand (enkele weken) of als het veel geregend heeft (hij slaapt buiten) erger is. Maar helemaal weg gaat het nooit: minstens een keer per 200 km heb ik dat vervelende uitvallen.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Groetjes,
Gert
 
O ja: het blokje heeft 108.000 km gelopen; de pickup werd in februari vervangen.

Hallo Tigerrijders!
Ik heb een probleempje met mijn T400 uit '96.
Af en toe slaat de motor tijdens het rijden gewoon af. Toerenteller gaat op 0, maar dashboard en verlichting blijven aan. Hetzelfde effect als bij de dodemansknop dus.
Ik schakel dan een versnelling lager en soms slaat de motor dan na enkele seconden weer aan.
Maar vaker nog wil hij niet vanzelf aanslaan. Als ik dan echter ontkoppel en de startknop gebruik, start hij gewoon en bromt rustig verder alsof er niets gebeurd is.
Dit gebeurt soms een enkele keer en dan weer tientallen of honderden km niets, soms ook twee-drie keren kort na elkaar met tussenpozen van enkele minuten, en vervolgens weer een hele tijd probleemloos.
Het is bijna zeker een elektrisch probleem (zie de toerenteller die op 0 gaat), maar het gebeurt totaal onvoorspelbaar, op de meest uiteenlopende momenten en tegen alle mogelijke snelheden. Ik heb wel de indruk dat hij het na een lange stilstand (enkele weken) of als het veel geregend heeft (hij slaapt buiten) erger is. Maar helemaal weg gaat het nooit: minstens een keer per 200 km heb ik dat vervelende uitvallen.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Groetjes,
Gert
 
Ik zat inderdaad te denken aan de pick up pulsgever maar kan ook een defecte bobine zijn
 
Ik heb me ooit scheel gezocht bij eenzelfde klacht, draadbreuk in de kabelboom onder de tank naar het contactslot. Gevonden door de bos van isolatie te ontdoen en de draadjes stuk voor stuk proberen uitelkaar te trekken en de gele gaf opeens mee😁
en idd, afslaan uitrollen starten lopen, soms 3 x achter elkaar dan een week niet 🤬
 
Vrijwel zeker je koppeling switch. Je schrijft (als ik het goed lees) dat je hem soms kunt starten zonder de koppeling ingeknepen. Dat is al vreemd want een Triumph start je atijd met koppeling in. Je kan de schakeling overbruggen net als de jiffy (even in het bedradingschema kijken). Dan heb je meteen weer een "point of failure" minder. De schakelaar unit van de startknop/dodemansknop is redelijk makkelijk uit elkaar te halen om een keer de contactjes te reinigen. Beetje gepriegel dat wel.
 
Vrijwel zeker je koppeling switch. Je schrijft (als ik het goed lees) dat je hem soms kunt starten zonder de koppeling ingeknepen. Dat is al vreemd want een Triumph start je atijd met koppeling in. Je kan de schakeling overbruggen net als de jiffy (even in het bedradingschema kijken). Dan heb je meteen weer een "point of failure" minder. De schakelaar unit van de startknop/dodemansknop is redelijk makkelijk uit elkaar te halen om een keer de contactjes te reinigen. Beetje gepriegel dat wel.
Dan heb ik die ene waar dat niet hoeft? Heeft iemand in zijn wijsheid al eens doorgelust zeker 🙄
🤣🤣🤣
 
Klopt.
Ik zit alleen nog even in het schema te kijken, de koppeling switch gaat als input naar het startrelais, dus zonder "koppeling in" kun je hem niet starten. Maar als-ie eenmaal loopt maakt dat niet meer uit.... Dus toch ook even de killswitch controleren...
 
Laatst bewerkt:
In de buurt van de accu zit een stekker met 1 lusje eraan. Hierop kan een optioneel alarm. Controleer deze maar eens op corrosie of draadbreuk. Dit komt wel eens voor en geeft de storing die je omschrijft..
 
Hallo tiger liefhebbers,

sinds vorig jaar heb ik een Tiger 885i (T709) met 46K km. De Tiger bevalt mij prima, en wil hier ook graag toertochten mee gaan rijden.
Afgelopen weekend heb ik daarom een TomTom Rider 450 gekocht. Ik kan de TomTom op het stuur zetten, maar ik zou dit liever net boven de tellers, achter het ruitje willen hebben. Ik heb al gezocht of ik hiervoor een geschikte steun kan vinden, maar helaas. Is hier misschien iemand die hiervoor een oplossing heeft?
Groet,
Theo
 

Bijlagen

  • IMG_5516.jpg
    IMG_5516.jpg
    1 MB · Weergaven: 14
Misschien weet iemand wat op een ander forum want hier gaat het specifiek om het T400 model
 
De Tiger doet het ondertussen prima. Start wanneer ik wil rijden, rijdt lekker soepel, komt een goed geluid uit en zit ook nog eens redelijk comfortabel. Echter rij ik er veel te weinig mee. Als het 40km per week is dan is het veel.
Hierdoor wordt het steeds lastiger om de kosten te verantwoorden en twijfel ik ook steeds meer of ik de motor niet in de verkoop zou moeten doen. Er zijn een hoop redenen om te verzinnen waarom ik het niet zou doen maar los daarvan, wat levert zo'n oude Tiger met wat schoonheidsfoutjes eigenlijk op?

Het gaat om deze fiets:

069C4B5F-1CEF-4D23-8F8E-14EA3F3E61C8_1_105_c.jpeg


Ondanks dat die het nog prima doet blijf je nog steeds met het standaard onderhoud zitten. Oa. olie, filters, bougies, koelvloeistof, ketting, banden komen er ook eens aan en werkt niet alles op het dashboard even goed (klokje en temperatuurmeter b.v.).
Zoals pas geleden gemeld heeft die ook een aanvaring gehad met een geel blokje waardoor het voorspatbord gebarsten is en er wat gele verf opzit (vast weg te boenen).

Dus, wat doet zo'n fiets op het moment?
 
Ik vind zelf dat een Tiger niet veel kost. Ten eerste schrijf je weinig of niets af en een beetje olie en een filter kost je ook de kop niet. 1x in de 3 jaar nieuwe sloffen en 5 jaar met een ketting.Een simpele WA verzekering erop en bijna 1 op 20 rijden. Dus hoe goedkoop wil je het hebben ?

Prijzen liggen rond de 2000 euro met een marge van 500 lager voor een mindere en 500 meer voor een goede. Een echte mooie met weinig kilometers kunnen trouwens nog flink wat meer kosten als verzamelaars object :]
 
Bedankt voor de reactie. Kosten zijn natuurlijk allemaal relatief en maar net wat je ervoor uit wil geven. De banden kunnen nog wel even mee, de ketting waarschijnlijk ook nog wel even maar dat gaat er wel aankomen. Olie viel me vorige keer vies tegen. €80 excl. filters en washers vond ik nog aardig aan de prijs voor wat smering.

Maar goed, kosten zijn relatief. Als ik er veel meer mee zou rijden dan is het ook allemaal niet zo'n probleem. Nu heb ik een beetje het gevoel dat ik blijf betalen voor een stuk ijzer op de stoep, beetje zonde. Daarnaast spelen er ook nog wat andere zaken waar ik jullie niet mee zal lastigvallen maar al me al begin ik op het punt te komen dat de motor de deur uit gaat. Het is nog niet zeker en het seizoen loopt een beetje ten einde (alhoewel je natuurlijk prima in de winter kan rijden, als je al van een winter kan spreken) dus ik heb nog even de tijd om erover na te denken.
 
Bewaren voor later heeft weinig zin idd, ik rij op dit moment eigenlijk alleen op de Big omdat deze zoveel lichter stuurt en in de garage parkeerd kan worden.
Ik moet zeggen, voor de kosten zou ik de Tiger niet wegdoen, ik gooi er voor 25 euro olie en filters tegenaan 1 x in de 6k km, en voor 15 euro pm aan vaste lasten.
Maar als je toch geen tijd vrijmaakt om te rijden zou ik hem wegdoen, alhoewel je er in deze tijd zeker min 500 euro minder krijgt als in het voorjaar.
Als hij nog red origineel is kun je ook de Duitse markt eens proberen bij
 
Hallo allen, ik kom hier afscheid nemen van de Tigerclub, ik heb inmiddels 3000 km op de Suzuki gereden en geen heimwee gehad naar de Tijger omdat de Big zoveel lichter is en ook makkelijker te manoeuvreren, datgene wat ik steeds meer nodig heb ipv vermogen.
Hij had nog wel even kunnen blijven maar ik heb de plaats in de garage nodig om een minder leuke reden.
Kortom ik heb hem gisteravond op Speurders , MP en de Duitse EBAY kleinanzeige en gezet . 3 uur later een epp van iemand die wil zondag komen , vandaag de Tijger uitgezwaaid naar het verre Zoetermeer, en totaal 9 mailtjes uit Duitsland om informatie, en een 3 tal onzin biedingen uit Nederland.
Mocht er in het voorjaar een meet&greet komen kom ik zeker ff langs.
20201010_103211.jpg
 
Laatst bewerkt:
We houden contact Hans ! De Big is een leuke motor en ook meer dan prima voor de binnendoor ritjes 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan