Triumph T509 of 955, wie herkent dit probleem?

JosSt

Rookie
12 aug 2023
10
12
Hallo Allemaal,

Ik heb een Triumph Speed Triple T509 uit 1997. Het blok is niet uit elkaar geweest maar voor de rest de motor opnieuw opgebouwd omdat door een ongeluk er onderdelen vervangen moesten worden.

Het probleem is als volgt:
  • De motor start goed en loopt op 3 cilinders
  • Er gaat geen storingslampje in het dashboard branden
  • Als de motor warmer wordt, al vrij snel na starten, en je geeft wat gas dan "smoort" hij
  • Hij slaat niet af maar bij gas geven komt hij niet boven de 3000 tot 4000 rpm. Het maakt niet uit of je snel gas geeft of heel langzaam
Zelf heb ik het vermoeden dat hij te weinig brandstof krijgt maar dat weet ik niet zeker. Het is een injectie motor en dat maakt lastig om te experimenteren. De brandstof pomp loopt, in ieder geval hoor ik die bij het op contact zetten.

Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen of de motor te veel of te weinig brandstof krijgt? Tips die ik achtereenvolgens kan uitvoeren zouden heel welkom zijn.

Mvg
Jos
 
Wat je hoort bij starten is overigens niet de brandstofpomp maar je stappenmotor.

Ben ook bezig met een vreemd lopende Tiger met 955i blok.
Staan je kleppen , zoals op deze foto, goed?
20230818_140118.jpg
 
Vandaag getest. Het openen van de tankdop maakt geen verschil.

De kleppen op jouw foto zijn de gaskleppen. Bij stationair draaien zijn die gesloten maar bij gasgeven gaan die open omdat de gashandel de kleppen open zet. Bij het openen gaat het fout, ook bij langzaam openen, dan houd de motor in.

In de unit die in de tank zit en waar ook de brandstofpomp zit, zit ook nog een fuel regulator, die reageert op vacuum, Meer vacuum betekent meer brandstof doorgeven. Door aan het slangetje te zuigen kun je dit simuleren maar ook dat maakt geen verschil.

Ik zit er aan te denken om de unit in de tank maar eens uit te bouwen, er zit ook een filter in, misschien zit die verstopt.
 
Vandaag getest. Het openen van de tankdop maakt geen verschil.

De kleppen op jouw foto zijn de gaskleppen. Bij stationair draaien zijn die gesloten maar bij gasgeven gaan die open omdat de gashandel de kleppen open zet. Bij het openen gaat het fout, ook bij langzaam openen, dan houd de motor in.

In de unit die in de tank zit en waar ook de brandstofpomp zit, zit ook nog een fuel regulator, die reageert op vacuum, Meer vacuum betekent meer brandstof doorgeven. Door aan het slangetje te zuigen kun je dit simuleren maar ook dat maakt geen verschil.

Ik zit er aan te denken om de unit in de tank maar eens uit te bouwen, er zit ook een filter in, misschien zit die verstopt.
Sowieso een goed idee om het filter te vernieuwen.
 
UItlaatbochten worden allemaal even warm. Hij loopt ook mooi op 3 cilinders.

Als ik een beetje tijd heb eerst de benzine tank maar eens eraf halen. Ik zal eens een klein filmpje maken dan kun je horen wat ik bedoel
 
Allereerst excuus voor mij late reactie, druk, druk druk. Je kent het wel maar er is goed nieuws, ik ben er uit.

Nog een beetje achtergrond info:
* Brandstofpomp werkte
* Er was druk op de commonrail van de injectoren. gewoon de retourleiding uit de tank gehaald en de snelkoppeling met de hand indrukken. Je merkt heel snel of er druk op staat of niet (ik had mijn gezicht onder de benzine)
* Hij startte dus de bougies vonkten.
* Alle 3 de cilinders werken, uitlaatbochten werden warm
* Ik heb de relais van de computer en van de brandstofpomp/bougies doorgemeten. Waren goed maar toch voor de zekerheid vervangen, vrij standaard spul die ook in auto's zitten. 5 euro per stuk.

Oja ook nog een goede tip. Nadat ik de tank en de fuelregulator had schoongemaakt wilde Triump om de een of andere manier niet meer starten. Een beetje hulp van remreiniger, gewoon in de inlaat gespoten, hij startte goed en daarna ook op benzine. Super spul die remreiniger.

Maar goed, alle werkzaamheden ten spijt sloeg de motor nog steeds af bij gas geven. Stationair prima maar gas geven en bij 2000 rpm of iets meer sloeg hij af.

Ik heb heel veel kunnen wegstrepen maar zonder resultaat.

Bedankt voor al jullie tips maar eigenlijk zat er maar 1 ding op; aan de computer dat ding. Bij AMC motoren in Lemelerveld geweest. Die jongens hebben nog allerlei tips gegeven en als ik er niet uit kwam kon ik bij hun aan de computer. Bedankt voor het aanbod jongens. Top.

Toch eerst nog even verder prutsen.

TuneEcu moest het worden. Wat een bagger website zeg maar goed, eerst een goede kabel gekocht, 1tje die werd aanbevolen door TuneEcu. Toen de software op mijn telefoon geladen. Het is maar goed dat ik redelijk handig ben met software. Licentie betalen en activeren ging ook niet echt soepel maar ook dat is geluk. Kabel voor 40 euro en software voor 25 euro.

Kabel aansluiten op de Triumph en op mijn Samsung S10. TuneEcu starten. Even uitvogelen hoe je de software koppelt en verdomd ik kon een en ander uitlezen. In eerste instantie leek het nog wel tegen te vallen wat de mogelijkheden waren maar YouTube is your best friend. Even googlen op TuneEcu en ........ wat een mogelijkheden zitten er in die software, fantastisch. Je moet het maar weten te vinden en dat voor 25 euries

Ik kon ook de injectie mapping uitlezen zoals die nu in de Triumph computer zat en TuneEcu levert een standaard injectie mapping. Niet dat ik er ook maar een bal van snap van al die cijfertje maar zag wel dat er grote verschillen waren tussen de geinstalleerde mapping en de standaard mapping. Terug naar de basis leek mij een goed uitgangspunt.

De stoute schoenen aangetrokken, de geinstalleerde mapping vervangen voor de standaard Triumph mapping. Nog geen 5 minuten toen was de computer succesvol geladen met de standaard mapping.

Triumph startte, gelukkig. Even 5 minuten warm laten worden en toen op het gas.

Fantastisch wat een geluid, hij reageert op gasgeven en hij loopt stationair. Ik ben zo blij. Uiteindelijk was de mapping dus niet goed en dat veroorzaakte alle ellende.

Die tips voor TuneEcu waren helemaal juist. Wat een fantastische software. Als je snapt waar je mee bezig bent kun je heel veel tunen (of kapot maken)

Nogmaals bedankt allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan