Kijk daar hebben we wat aan, Ducati heeft in het verleden een naam opgebouwd als zijnde een probleem merk maar wat ik er nu van lees valt dat met hun huidige motoren allersins mee
Mis je de 1200 niet nu met je huidige 950?
Nee helemaal niet. Dit is mijn review op de Dutch Ducati Multistrada Group.
Na 5000km een verslag van de 950. Ik heb in die paar maanden (sinds half juni) dat ik hem heb toch sneller de 5000 aangetikt dan ik dacht.
Zoals de meeste wel weten kom ik van een 1200S uit 2011 met Rexxer en Ohlins ECU update en ben ik naar de 950 overgestapt. Waarom… Er was budget en de vrouw was het er ook mee eens. Tsja dan ben je er al. De reviews en testen waren positief, en ook de ervaring van Carlo Bankers maakte mij nog enthousiaster. De 1200 was toch al weer 6 jaar en 52.000 km erop. Dat was nu dus alweer bijna 60.000 geweest als ik ermee was doorgereden.
Afgelopen weekenden heb ik hem goed kunnen testen in Luxemburg en Teutoburgerwald.
Achter de 1200 multi’s aan is echt even meer werken dan achter een GS aan, maar dat zal niemand verbazen. Maar hij blijft echt met gemak bij, je moet wel actief schakelen, waar je de 1200 met 60/70 uit zijn 3 vol open kan gooien moet je de 950 echt in de 2 hebben. Maar dat bevalt mij wel, het geeft mij wat meer beleving. Hoog in de toeren went snel.
Riding Modes, bij de testrit dacht ik Sport is waar ik de 950 in moet rijden. Maar ik rij ook op de 950 het meeste in Touring stand. Het is net even wat vriendelijker. Urban en Enduro is 75pk en dat merk je echt veel meer dan de 100pk van de 1200.
Ook op de autobahn gekeken wat de top is, 241 op de teller heb ik gezien maar hij begon wel wat te wiebelen boven de 230. De vierkante topkoffer zal hier denk ik de veroorzaker zijn. Volgens mij kon hij nog wel iets door maar daar was niet genoeg ruimte voor. Maarja als ik 300 wil dan koop ik wel een Blackbird (heb ik gehad maar 299 op de teller is heel even leuk maar echt wel heel hard).
De motor stuurt echt snaarstrak op het korte werk, je kunt hem helemaal in de begrenzer gooien door bochten heen. Bij de 1200 valt dan het vermogen hard weg en bij de 950 gaat dat heel beheerst. Ook op hogere snelheden doet hij precies wat ik wil.
De ruit werd ik gek van, te veel turbulentie. Ik heb een korter Fabbri ruitje erop gezet en deze ook nog een 4CM ingekort. Voor mij nu prima.
Het zadel van de 1200 vond ik beter, ik kan nu prima 800km op een dag doen maar dan voel ik wel dat ik op de motor heb gezeten, dat had ik op de 1200 niet. Dit zadel is iets zachter en iets smaller, maar ik zit verder wel heerlijk “in” de motor op de 950. Ik heb ook geen klachten over te heet worden wat sommige op de 1200 DVT ervaren.
De remmen van de 950 zijn beter dan op mijn 1200, zit meer gevoel in en remmen gewoon harder. Achterrem (voor de meeste 1200 meelezers, die sponzige hevel bij de rechtervoet) blijft kneiterhard en werkt goed.
Tot nu toe is er ook nog niets stuk gegaan, en zover ik weet zijn er ook geen recalls.
Handvatverwarming, die kunnen ze nog steeds niet leveren. Eigenlijk toch schandalig. Maarja Ducati denk ik dan maar.
Het actieve veringgedeelte mis ook helemaal niet, ik had vooraf bedacht dat dat wel het geval zou zijn. Ik heb alles wat strakker afgesteld en voor mij is hij nu perfect.
Verbruik, hier wint de 950 ruim. 1:17.5 gemiddeld over de laatste 2500km gemeten. En dan hebben we het over sportief rijden (voor mij normaal gebruik) i.c.m. de rit naar Lux en Teutoburgerwald (en daar ging het best vlot ;-) ) en ook 160 over de snelweg. 1:23 kan ook maar dan rij je overal netjes met het verkeer mee.
Bij nog 75km range gaat het benzinelampje aan en als de range op 0 staat zou de tank leeg moeten zijn. Meestal gaat er dan 17 liter in, afgelopen zondag 18.5 liter dus die werkt een stuk beter dan op de 1200. Die slurpte ook iets meer benzine, 1:12 was daar het gemiddelde met hetzelfde gebruik.
Banden, achterband was bij 5000km op de 1200 al een twijfelgevalletje of ik daar nog een weekend mee weg zou gaan. Maar als ik nu naar de band kijk lijkt hij nog wel nieuw. Vreet dus minder banden, en ik rij echt niet rustiger op de 950.
Ja we zijn echt vriendjes geworden, en ik was al zo blij met de 1200.