Tsjechië

Persoonlijk vind ik er weinig aan. Er zitten in het Reuzengebergte best leuke stukken, maar ik vond het niet de moeite om er speciaal voor heen te rijden. Misschien kan je hier wat tips uithalen: Reisverslag 2018: Polen, Slowakije & Tsjechië
Eerlijk antwoord, hou ik van, ik dacht, keer ander gebied waar ik nog niet geweest ben, 7 mei bovendien nog veel alpen-passen bovendien nog gesloten
 
Czech Republic : Prima motorland, zeker als je geen haast hebt.
ook: nog redelijk goedkope hotels, vrijwel overal goed eten, en ze zijn trots op hun bieren, waaronder de "originele budweiser".

De leukste wegen heb je in het noorden van Cz: de grenzen met duitsland en polen zijn gewoon oude gebergten, met mooie draaiwegen en uitzichtpunten erin.

Open google maps, en klik op de optie "terrain", dan zie je de heuvels...

Hier bijvoorbeeld mijn heel relaxte rit van 2019 : van Frankfurt via N-Cz naar Berlijn (werk) en na Berlijn via Zielona Gora naar Wroclaw (weer werk). Daarna slingerend terug, zigzaggend door grensgebied Dld-Cz.

Vorig jaar ook van Wenen via Ceske en Karlovy vari naar omgeving Bayreuth gereden. Iets minder draaiwegen, toch leuke rit.
En als je echt haast hebt: er liggen ook prima autobahnen in Cz.


Screenshot 2022-04-28 at 13.23.53.png
 
Even een duwtje geven. Zelf ga ik er in 2023 een week naar toe. Koffertjes vol, dame op de rug, BMW R1200RS in cruisecontrol zetten en zo doorheen Duitsland zoeven. In Tsjechië wil ik dan een zestal dagen cruisen, misschien zet ik de BMW zelfs in "rain"-mode zodat de duo niet te hard heen en weer geknikkerd wordt. Vering laat ik best in "dynamic mode" omdat de wegen behoorlijk slecht durven zijn, meende ik ergens gelezen te hebben. Ik ga het verslag dus zeker uitgebreid lezen. Maar hoe meer tips, hoe beter!
- moet ik in het hoogseizoen op voorhand reserveren?
- wat zijn gemiddelde prijzen voor een eerder goedkoper logement (b&b, pension, hotel)?
- ik denk om op slechts 2-3 plaatsen te overnachten en om dan van daar uit lussen te rijden. Alle goeie adresjes zijn welkom.
 
Sorry hoor. Mijn idee: in West Europa staat dit land op nummer 2000 van "to do" in de lijst top 2000:Z.

Edit: zullen echt wel mooie gebieden zijn hoor! 👍
 
Laatst bewerkt:
Even een duwtje geven. Zelf ga ik er in 2023 een week naar toe. Koffertjes vol, dame op de rug, BMW R1200RS in cruisecontrol zetten en zo doorheen Duitsland zoeven. In Tsjechië wil ik dan een zestal dagen cruisen, misschien zet ik de BMW zelfs in "rain"-mode zodat de duo niet te hard heen en weer geknikkerd wordt. Vering laat ik best in "dynamic mode" omdat de wegen behoorlijk slecht durven zijn, meende ik ergens gelezen te hebben. Ik ga het verslag dus zeker uitgebreid lezen. Maar hoe meer tips, hoe beter!
- moet ik in het hoogseizoen op voorhand reserveren?
- wat zijn gemiddelde prijzen voor een eerder goedkoper logement (b&b, pension, hotel)?
- ik denk om op slechts 2-3 plaatsen te overnachten en om dan van daar uit lussen te rijden. Alle goeie adresjes zijn welkom.
Goede keuze.
Tuurlijk, er zijn veel andere mooie motorplekken (Dolomieten! of Austria/Slovenia),
Maar Cz is prima, en ligt op 1 dag rijden.
Je kan zelfs de rit erheen mooi maken door bv, afh van je startpunt in NL,
een dagje Harz te doen,
of een route : Winterberg - Saalfeld - Chleb (en dan van de Autobahn weg blijven)

vooraf reserveren: Neuh.. heb ik vrijwel nooit gedaan.
Op de dag zelf op google, tripadviser en booking zoeken, eventueel even telefonisch contact, en je kan eten+slapen. i
Heb er paar keer in volle zomer (June, July) rondgereden, nooit problemen met vinden overnachting.
prijzen: als je Praag overslaat: altijd <100E, en met weinig zoeken vind je B+B, en Agroturismussen voor <50E. Voor twee personen zou ik op <65E ofzo mikken, goedkoper kan ook nog als je goed zoekt (en alles accepteerd zonder problemen creditcards en bankcards, doen ze niet moeilijk over).
2-3 plaatsen, voor het vinden van een "basis": altijd eerst proberen: boek gewoon 1 nacht (op de dag zelf) en als het bevalt boek je er een nacht bij.

i.h.a., alles Oostelijk van Dld is goede waar voor je geld. Goedkop arbeidsloon => alles goedkoper.... Van genieten zolang het kan.
Als je ook een "stedentrip-dag" wilt: Pilzen! niet zo duur als Prague, wel mooi historisch centrumpje, terassjes, hotels.
Qua "stadsbeleving" zijn sommige minder grote steden wat stilletjes: Cheb en Ustid bv.
Kijk even hoe de stad er bij aanrijden uitziet: rustige wegen en crisis-sfeeer => stil stadje. Maar altijd wel goed slapen+eten te vinden.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Muug
Weet niet of ik komend jaar daar wil zijn met de de daar gaande ontwikkelingen..
Prachtig land, mooie omgeving en aardige mensen en ben er graag. Maar nu maar even niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Weet niet of ik komend jaar daar wil zijn met de de daar gaande ontwikkelingen..
Prachtig land, mooie omgeving en aardige mensen en ben er graag. Maar nu maar even niet.
Inderdaad. Daarom dat ik het reisje met een jaar uitgesteld heb.
 
Goede keuze.
Tuurlijk, er zijn veel andere mooie motorplekken (Dolomieten! of Austria/Slovenia),
Maar Cz is prima, en ligt op 1 dag rijden.
Je kan zelfs de rit erheen mooi maken door bv, afh van je startpunt in NL,
een dagje Harz te doen,
of een route : Winterberg - Saalfeld - Chleb (en dan van de Autobahn weg blijven)

vooraf reserveren: Neuh.. heb ik vrijwel nooit gedaan.
Op de dag zelf op google, tripadviser en booking zoeken, eventueel even telefonisch contact, en je kan eten+slapen. i
Heb er paar keer in volle zomer (June, July) rondgereden, nooit problemen met vinden overnachting.
prijzen: als je Praag overslaat: altijd <100E, en met weinig zoeken vind je B+B, en Agroturismussen voor <50E. Voor twee personen zou ik op <65E ofzo mikken, goedkoper kan ook nog als je goed zoekt (en alles accepteerd zonder problemen creditcards en bankcards, doen ze niet moeilijk over).
2-3 plaatsen, voor het vinden van een "basis": altijd eerst proberen: boek gewoon 1 nacht (op de dag zelf) en als het bevalt boek je er een nacht bij.

i.h.a., alles Oostelijk van Dld is goede waar voor je geld. Goedkop arbeidsloon => alles goedkoper.... Van genieten zolang het kan.
Als je ook een "stedentrip-dag" wilt: Pilzen! niet zo duur als Prague, wel mooi historisch centrumpje, terassjes, hotels.
Qua "stadsbeleving" zijn sommige minder grote steden wat stilletjes: Cheb en Ustid bv.
Kijk even hoe de stad er bij aanrijden uitziet: rustige wegen en crisis-sfeeer => stil stadje. Maar altijd wel goed slapen+eten te vinden.

Beste @pdv_moto,

Heb je toevallig ook routes voor de Garmin *D ben van plan om naar Tsjechie te gaan.
Ik woon. In Noord holland en wil niet te veel autobahn rijden.
Mocht je wat hebben dan hoop ik van je te horen.
 
helaas geen garmin-ready routes.
ik programmeer de navi meestal de avond van tevoren (bij het eten, met 1 of 2 Weissen ofzo)

laptop open, google-maps, Terrain aanklikken.. dan zie je het relief.
en dan met laptop en garmin wat punten zoeken die je een route geven waar relatief weinig Autobahn en veel relief op zit.
Als er bepaalde wegen/uitzichtpunten/passen zijn: inprogrammeren... maar meestal maak ik me niet te druk.

waarschijnlijk kan je zelfs in de garmin "avoid" wel de autobahnen (motorways) uitsluiten, maar dat vind ik te extreem.
In sommige landen kan je "avoid tolls" ingeven, dan vermijd je ook veel saaie wegen, werkt goed in IT, Austria, Slovenia, HR,
maar in Dld en CZ is dat geen issue.

Heb de curvy-roads optie nog nooit gebruikt (D: Kurbenpreferenz, mooi duits woord is dat...): dat geeft te veel omrijd-gedoe,
maar anderen zijn daar heel tevreden mee.
en ik heb meestal wel een bestemming waar ik binnen 1 of 2 dgn "moet zijn", dus niet al te veel omrijden.

mijn tip: niet te druk maken, gewoon gaan.
"Elke route die je nog niet kent is bijzonder..." (= citaat van Sjaak Lucassen, google R1 Sjaak...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan