TsuBoss remschijven en remblokken

ze roesten wel als een malle

Ik heb sinds voorjaar 2017 mijn Tsu-bazen redelijk op hun lazer gegeven, ze zitten op mijn Guzzi V11 als vervanger voor OEM Brembo's. Ze remmen minstens even goed als origineel (dat baseer ik op een zomer enthousiast rijgedrag in de Pyreneeën en een paar maanden woon/werk).

Enige nadeel... is wat Smuiger ook ervaren heeft ;)
 
ze roesten wel als een malle

Ja, dat is wel een beetje waar. De vliegroest op plekken waar je remblokken mee in contact komen rijd je er zo weer af, maar de rest blijf je zien. En mijn motor staat in principe altijd droog en overdekt, en ik heb ook amper in de regen gereden nog. Dat is dus wel wat jammer. Maar goed, het prijsverschil met andere merken is dusdanig dat ik dat voor lief neem.

Oh en de mijne kwam met één of andere vage coating die eruit zag als lijm of heel strak plastic. Nul vermelding van op de verpakking, en ik kreeg 't er ook niet goed af. Uiteindelijk na veel dubben toch maar gemonteerd en heel voorzichtig geprobeerd of 't goed remde, en toen was ik de coating zo kwijt, remde binnen een paar straten helemaal perfect. Maar dat had op zich wel even op de verpakking mogen staan want dat heeft me wel wat hoofdbrekens gekost. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds voorjaar 2017 mijn Tsu-bazen redelijk op hun lazer gegeven, ze zitten op mijn Guzzi V11 als vervanger voor OEM Brembo's. Ze remmen minstens even goed als origineel (dat baseer ik op een zomer enthousiast rijgedrag in de Pyreneeën en een paar maanden woon/werk).

Enige nadeel... is wat Smuiger ook ervaren heeft ;)

Wauw dan zijn ze echt gelijk aan Brembo's :+

(of roesten die moderne brembo's tegenwoordig niet meer zo :? )
 
Oh en de mijne kwam met één of andere vage coating die eruit zag als lijm of heel strak plastic. Nul vermelding van op de verpakking, en ik kreeg 't er ook niet goed af. Uiteindelijk na veel dubben toch maar gemonteerd en heel voorzichtig geprobeerd of 't goed remde, en toen was ik de coating zo kwijt, remde binnen een paar straten helemaal perfect. Maar dat had op zich wel even op de verpakking mogen staan want dat heeft me wel wat hoofdbrekens gekost. :+


Klopt die coating gaat er met remmen zo af. die zal er wel opzitten tegen het roesten in de doos
 
Als ik het ooit goed gelezen en onthouden heb heeft het roesten met het chroomgehalte van de metaallegering te maken. Hoger chroom gehalte geeft roestbestendiger staal maar zorgt er ook voor dat de schijf wat gladder is. Minder chroom roest sneller maar remt wel als een dolle.
 
Op de site van Tsuboss staat op verschillende plekken dat de schijven van stainless steel zijn en 'stanley steel'. Ach ja misschien is Grieks RVS toch net ff anders :+
 
Als ik het ooit goed gelezen en onthouden heb heeft het roesten met het chroomgehalte van de metaallegering te maken. Hoger chroom gehalte geeft roestbestendiger staal maar zorgt er ook voor dat de schijf wat gladder is. Minder chroom roest sneller maar remt wel als een dolle.


Klopt!

Daarom zijn er dus ook race remschijven te koop van puur ijzer !!
 
Op de site van Tsuboss staat op verschillende plekken dat de schijven van stainless steel zijn en 'stanley steel'. Ach ja misschien is Grieks RVS toch net ff anders :+
Roest VAST staal
Roest VRIJ staal bestaat niet. Alles met minimaal 12% chroom heet RVS maar zonder nikkel en heel laag in de 12% zal nog steeds bruin worden. Het zal alleen niet doorroesten.
 
Ik heb oprecht meer vertrouwen in een paar oude baasjes,
die wat maken aan een net zo'n oude machine,
als een hypermoderne productie straat waar het van plaat ijzer, tot in de verzenddoos
zonder menselijk ingrijpen word geproduceerd.
 
In het eerste resultaat staat dit:
There have been two principal materials used for their production in recent years. Cast Iron and Stainless Steel.
Cast iron is very cheap to produce and produces very good friction coefficients but it is also fragile, it is not compatible with many modern pad materials, particularly sintered pads, it is heavy and of course it rusts. Grey cast iron discs can shatter and ductile cast iron is fragile, very fickle with pads and in our experience can warp very easily. We distributed a range of discs made from ductile cast iron for several years and had to return far too many that were warped. The answer usually came back that the problem had occurred due to the use of inappropriate pads but the truth is it happened far too often! Some companies still believe it is the right material to use but there are just too many negatives and not enough positives.

Stainless steel on the other hand, although a little more expensive has a lot more positives. It doesn’t rust, or at least not to any great extent. It is very robust, it is tolerant to almost all brake pads and particularly to sintered_brake_pads. It is highly resistant to wear, it doesn’t shatter and it resists heat very well. When it was first used the friction coefficients were not as good as cast iron and this convinces some that cast iron is still the right material. But I asked a Brembo executive about it some years ago and he said, that was true 30 years ago but the friction coefficients of stainless_steel_discs and sintered_pads went past cast iron around 20 years ago! As usual, for proof he pointed to the race results and pointed out that with the exception of carbon discs in GP, every race bike fitted with Brembo brakes for the last 20 years or so had used stainless_steel_discs not cast iron. Since they are the winning brakes in almost every major championship year in year out it is difficult to argue. The exact specification they use has never been released but it is made specially for them.


Beetje confronterend wel dat ik inderdaad al (heel) ruim 20 jaar met motoren stoei :$ Maar duidelijk ook dat er ontelbaar veel legeringen mogelijk zijn, van heel weinig chroom en nikkel (roesten waar je bij staat) tot hogere gehaltes als de schijf echt geen roest mag laten zien (customs b.v.). En elke legering heeft zijn eigen eigenschappen en past beter bij bepaald type remblok.
 
Laatst bewerkt:
In het eerste resultaat staat dit:
There have been two principal materials used for their production in recent years. Cast Iron and Stainless Steel.
Cast iron is very cheap to produce and produces very good friction coefficients but it is also fragile, it is not compatible with many modern pad materials, particularly sintered pads, it is heavy and of course it rusts. Grey cast iron discs can shatter and ductile cast iron is fragile, very fickle with pads and in our experience can warp very easily. We distributed a range of discs made from ductile cast iron for several years and had to return far too many that were warped. The answer usually came back that the problem had occurred due to the use of inappropriate pads but the truth is it happened far too often! Some companies still believe it is the right material to use but there are just too many negatives and not enough positives.

Stainless steel on the other hand, although a little more expensive has a lot more positives. It doesn’t rust, or at least not to any great extent. It is very robust, it is tolerant to almost all brake pads and particularly to sintered_brake_pads. It is highly resistant to wear, it doesn’t shatter and it resists heat very well. When it was first used the friction coefficients were not as good as cast iron and this convinces some that cast iron is still the right material. But I asked a Brembo executive about it some years ago and he said, that was true 30 years ago but the friction coefficients of stainless_steel_discs and sintered_pads went past cast iron around 20 years ago! As usual, for proof he pointed to the race results and pointed out that with the exception of carbon discs in GP, every race bike fitted with Brembo brakes for the last 20 years or so had used stainless_steel_discs not cast iron. Since they are the winning brakes in almost every major championship year in year out it is difficult to argue. The exact specification they use has never been released but it is made specially for them.


Beetje confronterend wel dat ik inderdaad al (heel) ruim 20 jaar met motoren stoei :$ Maar duidelijk ook dat er ontelbaar veel legeringen mogelijk zijn, van heel weinig chroom en nikkel (roesten waar je bij staat) tot hogere gehaltes als de schijf echt geen roest mag laten zien (customs b.v.). En elke legering heeft zijn eigen eigenschappen en past beter bij bepaald type remblok.

Jij bent de eerste die erop let en die het ook goed gelezen heeft Noud.Daarom rij ik op het circuit het liefste met MotorMaster die beweren dit type legering te gebruiken.Nu rij ik niet rete snel rond op Assen maar ik bemerk wel een groot verschil met mijn andere merken remschijven met hetzelfde merk remblokken.

BERINGER gebruikt o.a ook gietijzer voor hun schijven.

http://aftermarket.beringer-brakes....e-aeronal-gauche-avec-piste-fonte-hd5lgf.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan