TT600 sputtert en proest, wie weet raad?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik heb al een tijdje een oude TT600 hier staan. De afgelopen week heb ik hem gestart en hij loopt erg onregelmatig. Zowel stationair, als halfgas en volgas sputtert hij, en knalt in de uitlaat.

De 15 jaar oude bougie heb ik vervangen, de kleppen zijn gesteld, sproeiers (waar ik bij kan zo lang de carb gemonteerd zit) heb ik schoongemaakt. In het vlotterbakje zat nog een verstopt kanaal, nl die ene die naar de 2e trap gaat. Dat is nu ook goed. De vlotter bleef hangen in de bovenste stand zodra het vlotterbakje gevuld was, is ook verholpen. De aanzuigrubbers verdenk ik een beetje, maar ze zijn vrij nieuw. Ik zal eens, als hij gestart is, met wat remmenreiniger ernaast spuiten, kijken of hij dan harder gaat lopen, want dan lekken ze toch ergens blijkbaar.

Het gekke is, dat als je de motor belast, dus als je gaat rijden bergje op, of met een flinke dot gas, dat hij dan een stuk minder poeft. Hij is behoorlijk sterk, een powerwheely in zijn 1 of 2 is geen enkel probleem. Met een dot gas vliegt ie er werkelijk vandoor.

Ik moet nog even kwijt dat er een andere uitlaat op gekomen is, een Supertrapp. En ik heb behoorlijk gedraaid aan de luchtmengselschroef, alle standen heb ik inmiddels gehad.

Ik lig er eigenlijk ff uit zo. Iemand anders nog een optie?

Moet ik meer denken aan een elektrische storing, of de carburatie? Of een klep die niet goed sluit?
 
Je kleplichter ?

of heb je die niet meer er op zitten ?

Ontsteking nog op tijd na zoveel jaar ?

heb je de kabels van en naar alle ontsteking apparaten al gechecked ?

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)

( was het niet zo dat als je de mengsel schroef helemaal dicht draait, 2 slagen open = goede afstelling ? )
 
Je kleplichter ?
of heb je die niet meer er op zitten ?
Ontsteking nog op tijd na zoveel jaar ?
heb je de kabels van en naar alle ontsteking apparaten al gechecked ?
Suc6
Grtzzz Simon. 8-)
( was het niet zo dat als je de mengsel schroef helemaal dicht draait, 2 slagen open = goede afstelling ? )
Kleplichter gaat open en dicht, en hij heeft een beste compressie, wat ik wel kan doen is het kabeltje er even af halen.
Ontsteking loopt niet van tijd af, is cdi met pickupspoel.
Std mengselschroef is 3 slagen open.
Ik zal de kabels even goed nakijken, tank gaat er gelukkig makkelijk af.
 
Is dan de pickup spoel los getrild/verschoven ? ( bad timing = bad power )

of heeft de pickup spoel een los draadje wat net niet onderbroken is ? ( 1 x meegemaakt)

Grtzzz Simon. 8-)
 
Is dan de pickup spoel los getrild/verschoven ? ( bad timing = bad power )

of heeft de pickup spoel een los draadje wat net niet onderbroken is ? ( 1 x meegemaakt)

Grtzzz Simon. 8-)
Dat zou vervelend zijn want dan moet mijn linker carterdeksel eraf. Liever eerst nog de andere opties verkennen.
 
ja alles kan. paar maten te klein of te groot kan wel voor gesputter zorgen. plofjes is meestal een slechte bougie/ontsteking of te arm mengsel

maar kan je niet je oude uitlaat er even opdoen en dan rijden, als ie dan normaal loopt weet je vrijwel zeker dat het in je mengsel zit.

of was je oude uitlaat zo verrot dat ie haast van ellende uit elkaar viel ? dan ff rijden met je choke aan
 
De uitlaat was bij aankoop overleden.
Moge hij rusten in vrede.

Rijden met choke geeft geen verbetering, ik heb de choke wel nodig om koud te kunnen starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan