Tubeless sealant motorbanden

WaldoSecc

MF'er
4 jul 2021
33
14
Hallo, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar vond niet direct een topic hierover..

Is het mogelijk om tubeless sealant die ze bv gebruiken bij mtb, in motorbanden toe te passen?
In geval van een nagel ofzo als je ver van huis bent kan dit een oplossing zijn ipv een prop in de band te steken?

Gezien de hoge snelheden van motoren kan het misschien zorgen voor een vreemd gevoel of trillingen door het vocht wat in de band zit?
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt
Waldo
 
Dit bestaat al. Ride-on oid heet het dacht ik. Sommigen zijn er heel positief over.

Ikzelf zou nooit preventief al die extra rotzooi in m’n banden willen hebben. Beter gewoon prop erin duwen wanneer het eens voor komt dat je een lekke band hebt.
Ja was eerder preventief voor een weekje weg te gaan met de motor zodat ik me geen zorgen zou moeten maken..
In de auto heb ik standaard een setje proppen liggen, misschien maar gewoon meenemen neemt toch niet veel plaats in..

Thanks!
 
Dit bestaat al. Ride-on oid heet het dacht ik. Sommigen zijn er heel positief over.

Ikzelf zou nooit preventief al die extra rotzooi in m’n banden willen hebben. Beter gewoon prop erin duwen wanneer het eens voor komt dat je een lekke band hebt.
idd, Zet er dan liever een prop in dan extra spul in je banden doen. [en ja heb ervaring met die sealent gebruikte dat op MTB ook altijd]
Maar kijk naar een banden repareer setje. Die kan je voor een +-15 euro vinden. En het zetten van zo'n prop stelt echt niets voor. [Altijd handig die setjes. Heb ze al vaker gebruikt bij o.a. autobanden]

Is wellicht ook slim als je erbij zet voor wat voor type motor... Motorscooter crossmotor/enduro chopper. of echt een racemonster disbalans/onbalans in wielen ervaar je natuurlijk vele malen erger bij straatmotoren dan bij crossmotoren ofzo.
Bij een evt. crossmotor zou ik t nog wel durven toe te passen. Maar daar heb je tegenwoordig vele betere dingen voor. Denk aan mouse banden. tubliss systeem of wat ik zelf gebruik ultra heavy duty biba. Die krengen zijn 4mm dik die rijd je niet zomaar plat.
 
idd, Zet er dan liever een prop in dan extra spul in je banden doen. [en ja heb ervaring met die sealent gebruikte dat op MTB ook altijd]
Maar kijk naar een banden repareer setje. Die kan je voor een +-15 euro vinden. En het zetten van zo'n prop stelt echt niets voor. [Altijd handig die setjes. Heb ze al vaker gebruikt bij o.a. autobanden]

Is wellicht ook slim als je erbij zet voor wat voor type motor... Motorscooter crossmotor/enduro chopper. of echt een racemonster disbalans/onbalans in wielen ervaar je natuurlijk vele malen erger bij straatmotoren dan bij crossmotoren ofzo.
Bij een evt. crossmotor zou ik t nog wel durven toe te passen. Maar daar heb je tegenwoordig vele betere dingen voor. Denk aan mouse banden. tubliss systeem of wat ik zelf gebruik ultra heavy duty biba. Die krengen zijn 4mm dik die rijd je niet zomaar plat.
Is dat nog lastiger te monteren?
Had ze ook gezien en dat leek me wel wat, die 4 mm
 
idd, Zet er dan liever een prop in dan extra spul in je banden doen. [en ja heb ervaring met die sealent gebruikte dat op MTB ook altijd]
Maar kijk naar een banden repareer setje. Die kan je voor een +-15 euro vinden. En het zetten van zo'n prop stelt echt niets voor. [Altijd handig die setjes. Heb ze al vaker gebruikt bij o.a. autobanden]

Is wellicht ook slim als je erbij zet voor wat voor type motor... Motorscooter crossmotor/enduro chopper. of echt een racemonster disbalans/onbalans in wielen ervaar je natuurlijk vele malen erger bij straatmotoren dan bij crossmotoren ofzo.
Bij een evt. crossmotor zou ik t nog wel durven toe te passen. Maar daar heb je tegenwoordig vele betere dingen voor. Denk aan mouse banden. tubliss systeem of wat ik zelf gebruik ultra heavy duty biba. Die krengen zijn 4mm dik die rijd je niet zomaar plat.
Gaat dus om een BMW s1000r..
Crossmotor reed ik eigenlijk altijd met binnenbanden of idd zo'n mouse.

Op de mtb gebruikte ik wel die sealant daarmee de vraag of dat ook bij de moto kon en aan te raden was, maar zoals je zegt en ik ook al dacht eigenlijk zal er wel wat onbalans mee gepaard komen..
 
Is dat nog lastiger te monteren?
Had ze ook gezien en dat leek me wel wat, die 4 mm
Nah vind het reuze meevallen. oefening baart kunst natuurlijk. Ik kan bandje incl. wiel uit en in de motor zetten wel binnen de 10 min. halen.
Ik zweer bij die uhd 4mm banden.. Je moet gewoon bij het monteren de rust bewaren. Niet te grote stappen maken met je lepels en zorgen dat als je op t einde bent de tegenovergestelde kant de buitenband naar beneden zit. Dus richting het midden van de velg. Daardoor creeer je meer ruimte en maak je het jezelf een stuk makkelijker.. En die beat buddy is ook erg makkelijk om te hebben. in onderstaande afbeelding dat blauwe tooltje
1709762366916.png
 
Daar hebben ze toch Slime voor? Ik heb het zelf nooit gebruikt, ik had in het verleden een reparatie spuitbus bij me en nu ik daar zelfs geen ruimte meer voor heb een pechhulp abbo.
die bandenreparatiespray is wel heel vaak echt enorme troep. Bij een binnenband is dat wellicht nog wel te doen. Maar bij tubeliss wielen schijnt dat spul heel erg taai te zijn om dat van die velgen af te krijgen. Helemaal bij spaakwielen
 
Klopt, dat had ik ook begrepen. Het spul was dan ook alleen voor echte noodgevallen. Heb het gelukkig nooit nodig gehad. In al die jaren maar een keer een lekke band gehad en dat gelukkig binnen loopafstand van een bandenboer.
 
Je hebt het van Ride On, Slime en vast nog meer merken. Ik heb er geen ervaring mee, maar van Ride On zeggen ze juist dat het zorgt voor balans in je banden, en dat je niet meer hoeft te balanceren. @Super Blackbird weet er vast meer over te vertellen.

Het is niet hetzelfde als die spuitbussen die je bij auto's hebt, dat is echt troep. Ride on blijft volgens mij redelijk vloeibaar.
 
Ik heb nooit duidelijk antwoord gekregen op de vraag of ride on ( of een ander merk)een probleem oplevert icm tpms sensoren.
En niet iedere bandenboer zit te wachten op banden waar " prut" in zit.
Wel iets om rekening mee te houden.
 
Ride On werkt inderdaad gewoon goed. Niet perfect, maar wel goed. Goed genoeg om het zelf preventief in mijn Blackbirds te doen. Tot 323 km/u (op de teller) geen probleem.

En TMPS-sensoren kunnen inderdaad wel een probleem geven met RideOn. De meesten niet, maar een paar "open" modellen wel, o.a. van KTM. Er staat een lijstje op de site van RideOn.
 
Nah vind het reuze meevallen. oefening baart kunst natuurlijk. Ik kan bandje incl. wiel uit en in de motor zetten wel binnen de 10 min. halen.
Ik zweer bij die uhd 4mm banden.. Je moet gewoon bij het monteren de rust bewaren. Niet te grote stappen maken met je lepels en zorgen dat als je op t einde bent de tegenovergestelde kant de buitenband naar beneden zit. Dus richting het midden van de velg. Daardoor creeer je meer ruimte en maak je het jezelf een stuk makkelijker.. En die beat buddy is ook erg makkelijk om te hebben. in onderstaande afbeelding dat blauwe tooltje
Bekijk bijlage 1981500
Bead Buddy, niet Beat Buddy. Dat is iets heel anders..... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan