Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Tuono Bastards Deel 21

Zow. Even groot onderhoud plegen: Nieuwe dogbone lagers binnen. Ook nieuwe uitlaat + pakkingen en de Samco koelleidingenset eindelijk eens monteren. En denk dat ik het voorwiel van de Tuono eens wegbreng om te laten richten. Voel hem trillen met stevig remmen ... niet goed.
 

Ik had dit eerder nog niet gemeld, maar ik heb recent exact hetzelfde meegemaakt. Ook ik heb mijn tuono Co2 en sychroon laten stellen en sindsdien loopt 'ie onderin totaal niet lekker. Het is niet dat 'ie dan bokt of inhoudt ofzo (sterker nog, echt lage toeren door de woonwijk doet 'ie nu veel beter) maar hij loopt gewoon totaal niet happy onder de 4500 toeren. Daarna pakt 'ie bij en vanaf de 5500 slaat 'ie ineens om in een enorm toerenhongerige fiets. Het lijkt haast wel een soort Honda Vtec... Het verschil is zo groot ten opzichte van voor het afstellen (en ten op zichte van mijn eerdere Tuono en RSV) dat ik er totaal anders ben van gaan rijden. Ik rijd nu veel hoger in toeren. Maar ja, ik vond het bij het Rotax blok juist altijd zo fijn dat je ook nog best wat kracht had onderin de toeren...

Verder verloopt het schakelen ook voelbaar nukkiger en met meer bijgeluiden. Daarvoor schakelde de Tuono juist lekker soepel (bij warme motor). Er is niets verandert aan de olie of de ketting, dus daar kan het niet aan liggen. Wel is de seal van de slave cylinder van de koppeling vervangen inclusief de vloeistof. Maar er is extra aandacht besteedt aan het ontluchten daarvan, dus dat zou het ook niet moeten zijn.

Dan toch maar een de PC om dit op te lossen?
 

Mooie klus voor de boeg! Je had toch ook issue met opladen? Heb je nog gemeten?
 
Ben je al zeker dat het uit het voorwiel komt en niet je schijven? De floaters kunnen vast gaan zitten door wat troep/corrosie, dan gaan ze ook trillen met remmen...
 

Als je financieel niet op een houtje hoeft te bijten en je Tuono verlopig nog wilt behouden is het een investering waar je geen spijt van krijgt.

Map 2 heeft na de CO2 afstelling de eigenschap dat ie in de lage toeren te arm staat en bij hoge toeren te rijk.
Om dit te verhelpen moet de brandstofmapping aangepast worden dmv een PC of iets dergelijks.

Maar het is niet zo dat na de CO2 afstelling een PC noodzakelijk is
 

Is het wijs om de dogbone/lagers bij Tuono ‘15 1100’s ook even te checken bij km stand 12500?
 
Is het wijs om de dogbone/lagers bij Tuono ‘15 1100’s ook even te checken bij km stand 12500?
Voor zover ik weet is dat vooral een ding bij gen1/gen2 die regen zien en/of met hogere km stand. Mijn naaldlagers waren finaal naar de knoppen bij km stand 70.000 ongeveer en dagelijks gebruik, ook bij regen. Niks te vroeg met vervangen.
 
Hoe test ik dat? Floaters schoonmaken?
Remschijf vastpakken en checken op zijwaartse beweging ten opzichte van het hart van de schijf. Moet wat speling inzitten. Zijwaartse speling mag voorwaartse speling liefst weinig tot niets.
 
Hoe test ik dat? Floaters schoonmaken?
Exact. Kan met boutje/moertje erdoor doen, ronddraaien en rijkelijk remreiniger met borsteltje gebruiken. Voor mij was dat slechts een tijdelijke fix. Op het AF1 kwam ik een topic tegen met luitjes die tegen hetzelfde aanliepen. De voorgestelde oplossing was om de 'lipjes' op de achterzijde van de floater wat ruimer te maken met een schroevendraaier o.i.d. (alles met beleid hé). Klinkt wat raar, maar ik heb het gedaan en verdomd, het werkte nog ook. 25.000 km zo rondgereden, geen trillende remmen meer gehad.
 

Hoi Willem, ik heb jaren geleden jouw SW-Motech tanktas overgenomen, gebruik hem nog steeds alleen nu op de KTM na ruim 110.000 Km met Aprilia's lees ik hier nog wel eens mee (iets van oude liefde.....)

Als je alles toch al los hebt, hebben jouw linkplates aan de binnenkant aanloopsporen van de dogbone of zijn de linkplates al vervangen voor een sterkere variant ?

Er zijn een paar gevallen bekend van brekende linkplates, met alle gevolgen van dien, ik en velen met mij hebben deze toen vervangen voor sterkere door bv. die van AF1.


Dat verhaal van die floaters in je schijven kan wel kloppen daar hebben ze vaak last van idd.

 
Laatst bewerkt:
@Will
Brekende linkplates is inderdaad een goeie! Is, voor zover ik weet, een GEN2 klacht btw. @willem169 Vervang de rolletjes/busjes (of hoe jet ook noemt) waar de lagers omheen draaien ook als er slijtagesporen op zitten, anders slijten je lagers net zo hard weer. Misschien overbodig te benoemen maar hee, better safe than sorry.
 
Hoi Willem, ik heb jaren geleden jouw SW-Motech tanktas overgenomen, gebruik hem nog steeds alleen nu op de KTM na ruim 110.000 Km met Aprilia's lees ik hier nog wel eens mee (iets van oude liefde.....)

Nice dat je hem nog steeds gebruikt!



Hmm goeie. Eerst even inspecteren of ze inderdaad slijtage vertonen.

Hoop vanavond spanningsregelaar te meten (Tuono staat nog bij de garage) ...
 
dankzij de inspirerende manieren om de floaters los te maken, ga ik dat dit weekend ook doen. Soms trillen ze een beetje, maar schoonmaken en gangbaar maken kan altijd.
 
Nou weer een stap verder. Drie spanningsregelaars getest, en alle drie doen ze het op Tuono #1 wel, en op de mijne niet. Nog een keer alles doorgemeten maar kan niet anders dan de conclusie trekken dat de dynamo wederom de geest heeft gegeven morgen motorzaak bellen met de vraag hoe het zit met garantie ... (zelf gemonteerd, dus ben benieuwd). Iemand ervaring? Anders wordt het duur (en lang wachten), oude dynamo naar Sevior.

De floaters gangbaar(der) maken ga ik zeker doen. En niet met olie of WD40 zoals in het filmpje. Gelukkig zijn er een paar heldere lichten geweest die dat in de comments hebben bevestigd. Gewoon droog, en met een hoop remmenreiniger.
 
.
Dat met die olie is niet heel handig, nee....

Jij hebt toch een 2008 Tuono, als dat zo is moet jij al een lichte 370W dynamo en stator hebben, vreemd na 2 opgebrande 500W dynamo's was dat wel de blijvende oplossing bij mij (destijds garantie/coulance regeling) in ieder geval 50.000 probleemloze km's daarna.

Spanningsregelaar stuk, heb ik eigenlijk nooit van gehoord bij de Aprilia.
 
Laatst bewerkt:

Sevior gaat vrij vlot en is stukken goedkoper dan weer een nieuwe prut dynamo.

Wat zijn de waardes van de dynamo wanneer je deze meet?
 
Dat was het verneukeratieve, ik heb op voorhand nog geïnformeerd of het 500W was of minder. Dat konden ze niet zeggen en stond ook niet op de verpakking -wat ik wel vreemd vind- maar kennelijk was het de 500. Die met lager wattage zou niet door moeten kunnen fikken. En of ik nog aanspraak kan maken op coulance... hoe?

Bij Roké doen ze meer Triumph tegenwoordig. Misschien weten ze bij Goedhart meer.
 
Sevior gaat vrij vlot en is stukken goedkoper dan weer een nieuwe prut dynamo.

Wat zijn de waardes van de dynamo wanneer je deze meet?
Motor uit:
Helemaal zeker weet ik niet meer maar ik dacht, stekker los en dan tussen de 3 gele draden en iedere gele draad naar aarde oneindig Ohm's. , correct me if I'm wrong.

Stekker los:
Motor lopend: accu vol en gewoon starten.
Tussen de 3 willekeurige gele draden rond de 60V á 70V wisselspanning. (dynamo zijde natuurlijk) en dat alles 3x. (volgorde maakt niet uit)

Dus voor de duidelijkheid moet je dan 3x rond de 70V meten.
 
Laatst bewerkt:
Waarderingen: wsx
Ja check die weerstand had ik al gemeten, die verschilde inderdaad behoorlijk bij 1-3, 1-2 of 2-3.
Vermoed dat ik hem gewoon naar Sevior ga brengen ... gelijk maar weer olie + filter wissel doen -kan geen kwaad-; moet ik nog flink doorbeulen met t onderhoud
 
Roké is nog steeds een officieel Aprilia service punt en heeft ontzettend veel Aprilia ervaring. Ik durf de stelling wel aan dat ze veel meer Aprilia kennis hebben dan Goedhart. Een aantal medewerkers rijdt ook nog steeds Aprilia privé.