Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de reactie. Ik ga een soort van aankoopkeuring laten doen, dan zal ik dat gelijk meenemen.

Verstandig, succes. Hou er wel rekening mee dat je een foutief mengsel het best kunt herkennen wanneer de motor op een dynobank staat. Je kunt er ook een bougie uit draaien, wanneer deze wit is loopt de motor vaak te arm.
 
@Hinzu86: complimenten voor jullie kennis van motoren/mengsels e.d. ...

Leer een hoop bij dankzij jullie!

@Maus75: succes, ben benieuwd wat de reden is
 
Vraagje aan de kenners; Heeft een van jullie enig idee welke eprom dit is? Volgens de vorige eigenaar zou het van een Italiaanse fabrikant zijn...

19wf2c.jpg
 
Wie heeft er ervaring met een aftermarket uitlaat op een Tuono 1100 RR (vanaf bouwjaar 2015 t/m heden?)

Ik wil de standaard uitlaat namelijk vervangen. Heb vele tips gekregen bij Mile Pajic te gaan kijken. Hij heeft enkele mooie Akrapovic hexagonal uitlaten...

Deze wil ik graag, maar zit even met de vraag of ik dan ook de mapping moet aanpassen? Ik kreeg van mensen op dit forum de tip 'mapping 2' te laten installeren, maar volgens 'De Zwart Motoren te Weert' bestaan deze specifieke mappings niet meer, althans niet voor het nieuwere 2015RR model....

Het zou volgens hem als volgt werken; je koopt (natuurlijk het liefste bij deze garage ;) een Akra einddemper en daarbij krijg je de bijbehorende software van Aprilia zodat alles correct loopt. Kosten zijn echter om en om de €1450 incl btw. Bij Pajic kost me een nieuwe 790 euro...

Wie o wie heeft er dus kennis van mappings in combinatie met een aftermarket Akrapovic? Ik wil namelijk volgende week donderdag naar Mile Pajic om een Akrapovic te laten monteren, maar heb dan dus nog steeds de standaard mapping (en volgens De Zwart Motoren is dit dus niet goed voor je blok). Welke mapping kan ik dan laten installeren op dit model (2015 - 1100RR)..?

Bij voorbaat dank, gr Ivo
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft er ervaring met een aftermarket uitlaat op een Tuono 1100 RR (vanaf bouwjaar 2015 t/m heden?)

Ik wil de standaard uitlaat namelijk vervangen. Heb vele tips gekregen bij Mile Pajic te gaan kijken. Hij heeft enkele mooie Akrapovic hexagonal uitlaten...

Deze wil ik graag, maar zit even met de vraag of ik dan ook de mapping moet aanpassen? Ik kreeg van mensen op dit forum de tip 'mapping 2' te laten installeren, maar volgens 'De Zwart Motoren te Weert' bestaan deze specifieke mappings niet meer, althans niet voor het nieuwere 2015RR model....

Het zou volgens hem als volgt werken; je koopt (natuurlijk het liefste bij deze garage ;) een Akra einddemper en daarbij krijg je de bijbehorende software van Aprilia zodat alles correct loopt. Kosten zijn echter om en om de €1450 incl btw. Bij Pajic kost me een nieuwe 790 euro...

Wie o wie heeft er dus kennis van mappings in combinatie met een aftermarket Akrapovic? Ik wil namelijk volgende week donderdag naar Mile Pajic om een Akrapovic te laten monteren, maar heb dan dus nog steeds de standaard mapping (en volgens De Zwart Motoren is dit dus niet goed voor je blok). Welke mapping kan ik dan laten installeren op dit model (2015 - 1100RR)..?

Bij voorbaat dank, gr Ivo

Het "mapping 2" verhaal is van 2 generaties terug. Vanaf het 2011 model heb je een standaard map en een race map (dit is dezelfde als de map die je bij de Akrapovic uitlaten krijgt). Als je een open uitlaat gebruikt heb je ook de race map nodig. Deze kun je bij elke dealer laten flashen en kost ongeveer 150 euro. Zelf heb ik een aangepaste map van Gabro (gebaseerd op de race map), dan betaal je ongeveer 350,- euro incl verzending.

Kortom; laat Pajic die Akra er op zetten en laat de race map flashen en je bent klaar.
 
@Daanzzzzz: super bedankt voor je snelle reactie...

Het wordt me langzaam iets duidelijker .. maar nog een paar vraagjes;

- ik laat alleen een einddemper (+db killer) met linkpipe monteren, kan ik daarna dus spreken van een 'open uitlaat'? Ik laat namelijk niet een geheel uitlaatsysteem monteren, puur de einddemper met linkpipe dus.

- weet een aprilia dealer wat ik bedoel als ik hem vraag mijn 'mapping te flashen'? En hebben zij daar dus de 'tools' voor?

- waarom gebruik jij een aangepaste map van 'gabro' (gezien deze een stuk duurder is vraag ik me af wat hiervan de voordelen zijn..?)

- is het verstandig eerst de mapping te laten flashen voordat ik naar Pajic in Gelderland rij (is voor mij circa 200km rijden) om de Akra's erop te laten leggen of kan het geen kwaad de einddempers eerst te laten monteren en naar huis te rijden (die circa 200km)en dus later de mapping te flashen?
Helaas kan Mile Pajic namelijk geen mappings flashen...anders had ik dat natuurlijk tegelijkertijd laten doen...

- Pajic heeft wel een vermogensbank.. wellicht verstandig hier wel een uitdraai van te laten maken of heeft dit geen/weinig meerwaarde?

Hopelijk wordt je niet gek van mijn vragen, maar gezien ik een bijna nieuwe motor heb wil ik het wel in één keer goed doen i.p.v. half werk te laten doen...
 
Ja, de standaard demper heeft een katalysator, en vanaf een bepaald jaartal zit de klep niet in de uitlaatbochten maar in de uitlaat zelf. Hoe dan ook, je gaat naar een uitlaat met veel minder tegendruk, helemaal als je geen DB-killer gebruikt. De standaard map is vrij rijk, maar op de lange termijn niet rijk genoeg en dan kom je op de race map uit. je kan prima Pajic die uitlaat er onder laten zetten en naar huis rijden met de standaard map, maar het is niet aan te raden hier mee te blijven rijden.

Ja, elke Aprilia dealer kan een ECU flashen. Ze hebben een PADS tool waar dat mee kan. De maps die Aprilia vrij geeft zijn natuurlijk nog heel veilig en valt binnen de milieueisen die gesteld worden aan een motor. Zo'n mapping van bijvoorbeeld Gabro is wat aggresiever qua fueling en timing en houd hier geen rekening mee waardoor je vaak tot 10pk en wat koppel extra kunt krijgen over de race map.

Pajic kan op de vermogensbank ook de A/F ratio meten, maar dat zal alleen bevestigen dat het wat te arm is met een open uitlaat. Daarnaast kost dat vaak een euro of 50 en dat is 50 euro die je beter in een race map kan steken. Je motor gaat sowieso een stuk beter rijden van de race map.
 
@Daaanzzzzz; wederom super bedankt.. !!!!!ook dat je een a-technische persoon als mij dit kunt laten begrijpen ....

Je uitleg rondom de katalysator begrijp ik nu .. en dus ook dat ik beter geen akrapovic demper uitgegeven door Aprilia kan kopen. Het aanbod van mijn Aprilia dealer was namelijk het volgende:

Gevraagd naar akra bij Aprilia dealer:
““Er zit homologatie bij. Uitlaat is incl kat qua geluid en emissie goedgekeurd.

- De db killer wordt erbij geleverd.

- Er hoeft niet perse een andere mapping geïnstalleerd te worden, maar het klopt dat er middels de verandering in de mapping een mooier geluid mogelijk is en dat het benzineverbruik dan beter kan zijn. We kunnen na het monteren de akra map laden en als dit niet bevalt kan de oude natuurlijk teruggezet worden.””

Dit aanbod hierboven vd Aprilia dealer ging om Carbon einddemper

—> maar hij geeft zelf al aan dat er dus een katalysator in deze akra demper zit waardoor diens goedgekeurd... dus zal het geluid ook wel minder zijn..

Vraag me tenslotte wel nog het volgende af: volgens Mile Pajic hebben zijn hexagonal akra dempers ook een e-keur en db killer: betekent dit dan dat dit dus overal legaal is? Ik rij namelijk meestal ik de Eifel en heb weleens verhalen gehoord dat je daar hard wordt aangepakt als je demper niet ok is...?

Ik zal vragen of mijn dealer de ECU dan wil/kan flashen en het lijkt me verder inderdaad onnodig de motor bij Pajic op de testbank te laten zetten..
Voor dat geld kan ik dan inderdaad beter de ecu flashen..
 
Concreet;

Aprilia maps zijn "standaard" voor een aantal types, afhankelijk van type aanpassing. Niks "custom" made maar vaak wel beter dan iig je huidige map. Kosten is dealer afhankelijk. :X

Gabro levert een "custom flash", gemaakt op zijn bank voor specifieke modellen met vaak aan Akra systeem óf (open) demper. Besteed hier veel tijd en aandacht aan en, wat ik er inmiddels van begrepen heb, maakt een map vooral voor een betere rijdbaarheid/gasreactie en mapt over het gehele toerenbereik in meerdere gasstanden. Resultaat over het algemeen meer topvermogen maar zéker meer trekkracht. Meerdere (model/uitvoering afhankelijk!) configuraties mogelijk. Aanrader maar prijzig ÉN nog steeds niet specifiek op JOUW motor geschreven. Procedure is daar dat je je ECU opstuurt en geflast retour.

Een aantal tuners, Biggelaar, Ritzen, Fredriks flashen custom op jouw motor en naar jouw wensen/portemonnee.
Niet alle tuners hebben de benodigde software, kwestie van navragen.
Paul is iig erg goed maar ook kritisch en niet gauw tevreden, mogelijk lopen de kosten daardoor hoger op want meer runs.
Toine weet ook zeker waar hij het over heeft en neemt de tijd voor een vooraf vastgestelde/afgesproken prijs.
Ruud hoef ik niet over uit te weiden, is nog steeds de "goeroe" in NL, ook zown beetje de eerste die hiermee begon mét kennis van zaken.

Laatste optie is de duurste, met waarschijnlijk beste resultaat, Gabro goede tweede. :o

[me="Mar1tin"]is in afwachting van de 2017 Tuono versie van Gabro, nog niet klaar maar veelbelovend.[/me] O-)
 
Overigens kost de akra demper via Aprilia €1150 excl btw, bij Pajic kan ik een gebruikte akra al krijgen voor €490 incl montage. Dan ben ik via Pajic met ecu flashen dus nog €650 kwijt... minder dan de helft en het zal ook wel iets beter klinken omdat de Akra’s v Pajic niet die katalysator heeft
 
Owja......., de huidige, "goedgekeurde" Akra demper mét idd kat is foeilelijk, zou hem nog niet gratis willen.

Zie: AF1 Racing Aprilia | Vespa | Piaggio | Guzzi | Norton | Ural | Zero

Oudere, non-"Aprilia" Akra's zijn voor meerdere modellen passend én met E-keur. Mile moet daar zeker nog aan kunnen komen.
Daarmee ben je in Duitsland, mits db-killer gemonteerd "veilig". :)

Door Aprilia geleverd spul is gewoon te duur, ook al "krijg" je er een passende map of ontgrendelingscode bij. :X

Nb,
ieder dealer, ook Jarno, kan, mits nog beschikbaar vanuit Piagio, "passende" mappings laden. Wat ze ervoor rekenen kan varieren. :z
"Beschikbaarheid" is echter niet gegarandeerd ben ik inmiddels achter. :X
 
Laatst bewerkt:
@Martin: bedankt voor de heldere uitleg...

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik in eerste instantie niet eens begreep waarom het nodig was de mapping/ecu aan te passen omdat ik alleen een einddemper wilde, puur en alleen voor het geluid...

Meer vermogen wil/hoef ik niet eens.. heb aan deze 175 pk genoeg..:)
Begreep daarna dus na uitleg van o.a. Daanzzzzz
dat een motor na het plaatsen van zo’n demper te arm afgesteld is wat weer slecht is voor de motor.

Maar ik denk dus dat de beste oplossing voor mij is om die demper via Pajic te laten monteren en die ECU te flashen..

Bedankt allen voor jullie tips en adviezen..
Voor mij goud waard
 
@Martin; bedankt voor je heldere reactie.

Je geeft aan dat Jarno v De Zwart Motoren ook aan een ‘passende mapping’ zou moeten kunnen komen..
stomme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter of zo’n mapping ‘passend’ is voor mijn motor met die Akra v Pajic?

Hij gaf overigens eerder aan voor ‘enkele tientjes’ een andere mapping te kunnen laden..
 
@Martin; bedankt voor je heldere reactie.

Je geeft aan dat Jarno v De Zwart Motoren ook aan een ‘passende mapping’ zou moeten kunnen komen..
stomme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter of zo’n mapping ‘passend’ is voor mijn motor met die Akra v Pajic?

Hij gaf overigens eerder aan voor ‘enkele tientjes’ een andere mapping te kunnen laden..


Voor iedere "versie" ECU brengt of heeft Aprilia aangepaste mappings voor sportuitlaten, meestal "Akra-map" genoemd, al dan niet gevolgd door geupdate versies.
Voor iedere RSV4 en Tuono zouden er een aantal beschikbaar moeten zijn of zijn geweest.
Welke dat zijn kan ik je niet vertellen iig, je zou voor info eens op het AF1 forum rond kunnen neuzen/zoeken. Zijn vast ergens overzichten gepost welke versies waarvoor het meest geschikt zijn. Zitten echter verschillen tussen de Europese versies en de VS-versies.
Belletje naar Roké zou ook kunnen helpen, Jarno zou dat overzicht ook moeten hebben/kunnen krijgen.
Of alle versies nog "verkrijgbaar" zijn betwijfel ik echter.
Suc6 ermee iig. En idd 175 paardjes is (ruimschoots) voldoende, trekkracht en verbeterde rijbaarheid is echter altijd lekker. *O*
 
@Martin: bedankt voor je hulp!!! :)

Heb zojuist per mail contact gehad met Jarno van de Zwart Motoren. Jarno gaf gelijk aan dat ik 'voor de update middels PADS' bij hem terecht kan. Neem dan aan dat hij wel de ervaring of know how heeft welke mapping of flash dan dus de beste is voor mijn Akra demper...(of beter gezegd dat hoop ik dan maar ;)

Ik ga volgende week donderdag dus eerst naar Pajic voor die akra einddemper. En een week later rij ik dan naar Jarno bij de Zwart Motoren voor het aanpassen van die mapping, het kostte bij Jarno €39,- overigens excl btw. Nette prijs.. maar hopelijk krijg ik dan ook een goeie mapping!

Maar kan dus niet zo'n kwaad dat ik na het monteren v.d. Akra demper bij Pajic met de standaard mapping zo'n 200 km ga rijden...?
 
Laatst bewerkt:
@Martin: bedankt voor je hulp!!! :)



Maar kan dus niet zo'n kwaad dat ik na het monteren v.d. Akra demper bij Pajic met de standaard mapping zo'n 200 km ga rijden...?

Neuh...., lijkt me niet, iig niet als je niet met een "circuittempo" die 200 km aflegt.
Zelf inmiddels, met standaard map, dikke 1800 km gereden zonder problemen. Loopt iets arm maar loopt over hele toerenbereik mooi, in track mode zelfs het meest soepel.
Als Gabro nog lang op zich laat wachten laat ik Jarno wellicht nog ff een "open map" erin schieten. :o

Zou trouwens, als ik jou was, na remappen, ding toch ff op een bank zetten, heb je iig een goede indicatie over A/F waardes. Niet alleen volgas laten meten trouwens, is de minst belangrijke parameter. :/
Kun je op meerdere plaatsen voor terecht, ook bij Vos.
 
@Martin: Merci voor je tips.. ik zal hem bij Vos no op de roller laten zetten..

Kunnen zij (Motoport Echt) ook iets veranderen aan die A/F verhouding? Of zou ik dan weer terug moeten naar Jarno bij de Zwart motoren?

Vandaag trouwens eens voor het eerst kunnen rijden op mijn nieuwe 1100RR... had maar weinig tijd, maar wát een motor... had hem vandaag alleen nog maar in de ‘R’ modus gebruikt.. en dat was al een stuk heviger dan mijn Gen2 Tuono. Ben nog nooit mijn rijbewijs kwijt geraakt (afkloppen) maar het is toch wel mega verleidelijk het gas soms open te gooien, man man wat een blok!!!!

Maar het meest opvallende vond ik eigenlijk het geluid... om eerlijk te zijn heb ik heel even getwijfeld of een Akrapovic wel nodig is... zó heftig is het geluid vd standaard demper!! Heb al meerdere motoren gereden maar nooit een met zo’n standaard uitlaat geluid ...

Maar ga toch uiteindelijk voor de Akra met db killer en die open mapping...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan