TUONO.... L'ultimo motociclo!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo hendels besteld bij BS-Motoparts.

Ff wat anders. Vandaag wilde ik stukje gaan rijden. Dus starten, warmlopen. Ik hoorde al dat hij af en toe een slag miste, op bepaald moment slaat hij helemaal af. Opnieuw starten en rijden dan maar. Tijdens het rijden inhouden, knallen en gewoon niet lekker lopen. Bij stoplicht steeds afslaan, ook bij langzaam rijden afslaan. Op wat hogere toerentallen blijft ie wel lopen.
Op bepaald moment verschijnt ook de melding SERVICE in het dashboard, toen maar teruggereden en geparkeerd in de garage.
Ik ga morgen terug naar de garage ermee, heb nog garantie dus dat moet goed komen maar ik vroeg me af of dit bekend voorkomt. Heb al eens een en ander gelezen over electronica van de Tuono maar starten gaat goed. Lijkt op iets met de ontsteking denk ik?
 
Zo hendels besteld bij BS-Motoparts.

Ff wat anders. Vandaag wilde ik stukje gaan rijden. Dus starten, warmlopen. Ik hoorde al dat hij af en toe een slag miste, op bepaald moment slaat hij helemaal af. Opnieuw starten en rijden dan maar. Tijdens het rijden inhouden, knallen en gewoon niet lekker lopen. Bij stoplicht steeds afslaan, ook bij langzaam rijden afslaan. Op wat hogere toerentallen blijft ie wel lopen.
Op bepaald moment verschijnt ook de melding SERVICE in het dashboard, toen maar teruggereden en geparkeerd in de garage.
Ik ga morgen terug naar de garage ermee, heb nog garantie dus dat moet goed komen maar ik vroeg me af of dit bekend voorkomt. Heb al eens een en ander gelezen over electronica van de Tuono maar starten gaat goed. Lijkt op iets met de ontsteking denk ik?
Gen 1 of gen 2
Bij de gen2 van bepaalde bouwjaren is de dynamo een badactor.
Hierdoor te lage accuspanning > gevolg ploffen .
Als de motor nu nog wil starten ( voldoende power in de accu) dan is het een sensor .
 
Laatst bewerkt:
het transformer ruitje :+
ziet er wel stoer uit.
maar ik ga voor een iets andere moet hem nog vinden maar ken niet alle merken.

Ze hebben er verschillende; iets wat jij ongetwijfeld al gezien hebt :)
Je kunt ook voor een originele verhoogd ruitje van Aprilia gaan, alleen die vind ik persoonlijk vrij duur.

attachment.php
 
Gen 1 of gen 2
Bij de gen2 van bepaalde bouwjaren is de dynamo een badactor.
Hierdoor te lage accuspanning > gevolg ploffen .
Als de motor nu nog wil starten ( voldoende power in de accu) dan is het een sensor .

Gen 2, de accu geeft 12.6 aan op display. Lijkt me normaal toch? Starten is ook niet probleem, motor wil bij lage toerentallen niet blijven lopen.
 
Dat is veel te weinig. Neem aan dat de motor dan stationair draait? Dan hoort ie zo'n 14,4 volt aan te geven! Met 12,6 volt laad je accu amper bij.
 
@Dickr43:
Ik ben tot nu toe nog geen 1 Gen 2 Tuono tegen gekomen, die 14,4 volt levert als ie stationair draait.

Zelfs nog geen 1 auto die 14,4 op een stationair toerental levert.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd, de mijne doet dat toch echt. Schommelt tussen de 14,2 en 14,4 volt. Maar beter is het om even direct aan de accu te meten, de meter in het dashbord schijnt niet erg betrouwbaar te zijn.

Wat is dan een normale waarde bij stationair draaien?
 
Stationair zou die rond de 12 moeten zitten, dat is een normale waarde.
Zodra je het toerental dan verhoogt zou die ook moeten stijgen in laadspanning.
 
Ik heb hier recent naar gekeken ivm mijn startprobleempje wat met het vervangen van het startrelais lijkt te zijn opgelost. Met de motor uit geeft die van mij 12 aan, afgelopen weekend 11,9. Als ik start gaat ie naar 13-13,5 maar afgelopen weekend schoot hij wel door ricting de 14 en als ik dan een klein beetje gas gaf zat hij direct op 14-14,4.
 
Ja, bij mij ook. Nieuw startrelais = geen problemen meer.

Motor uit: 12,9 à 13 V (spiksplinternieuwe accu)
Stationair: 13,5+ V
Beetje gas: 14,0 V
4000 rpm: 14,4 V

Voltmeter in het dashboard scheelt maar 0,1-0,2 V met meten aan de accu is mijn ervaring. (Weet ff niet meer of 'ie nou meer of minder aangeeft.)
 
Zo hendels besteld bij BS-Motoparts.

Ff wat anders. Vandaag wilde ik stukje gaan rijden. Dus starten, warmlopen. Ik hoorde al dat hij af en toe een slag miste, op bepaald moment slaat hij helemaal af. Opnieuw starten en rijden dan maar. Tijdens het rijden inhouden, knallen en gewoon niet lekker lopen. Bij stoplicht steeds afslaan, ook bij langzaam rijden afslaan. Op wat hogere toerentallen blijft ie wel lopen.
Op bepaald moment verschijnt ook de melding SERVICE in het dashboard, toen maar teruggereden en geparkeerd in de garage.
Ik ga morgen terug naar de garage ermee, heb nog garantie dus dat moet goed komen maar ik vroeg me af of dit bekend voorkomt. Heb al eens een en ander gelezen over electronica van de Tuono maar starten gaat goed. Lijkt op iets met de ontsteking denk ik?

Hallo ik ben nieuw op dit forum hier maar lees al een tijdje mee. Rijd zelf ook een Tuono uit 2007.

Verhaal komt mij bekend voor, bij mij was er water in een connector gekomen naar de bobine toe waardoor hij op één cilinder loopt. Wanneer je dan boven een bepaald toerental komt geeft hij de service melding en houd hij in. Probeer de service code even uit te lezen (http://www.tuonoworld.com/index.php?topic=38.0) die zou dit moeten aangeven mocht dit het probleem zijn. Bobine zit dacht ik aan de rechter kant (als je er op zit).
 
Gen 2, de accu geeft 12.6 aan op display. Lijkt me normaal toch? Starten is ook niet probleem, motor wil bij lage toerentallen niet blijven lopen.

12.6V voor een accuspanning is goed ( als de motor niet draait)
MAAR dit zegt niets over de startcapaciteit van de accu.

bv met 10 penlite batterijen kan ik ook een "accu" van ca 14V spanning maken. Alleen hiermee kan ik nooit de motor starten . Te weinig vermogen / capaciteit.

Het kan dus zijn dat je accu door de veroudering in capaciteit is terug gelopen. Hierdoor te weinig vermogen om te starten .

Als de motor wel op de accu start en toch onregelmatig loopt is er een ander probleem.
 
Accuspanning was bij motor uit, vandaag nogmaals gekeken bij stationair. Zelfde spanning, beetje gas erbij en dan loopt de spanning op richting 14 volt.
Tomtomtom, vandaag ff terug naar de garage (garantie), er stonden geen foutmeldingen in. Reset gedaan, bougies schoongemaakt (waren niet extreem vet ofzo) en weer rijden. Tot nu toe rijdt ie weer super, mocht het weer terugkomen gaan ze de ecu checken. Het zou kunnen dat de map niet klopt ivm aftermarket uitlaten (G&G).
 
Goede avond/morgen Tuono gangers.
Sinds zaterdag ben ik ook eigenaar van zo een mooi machine.
Ik had een Speed triple te koop en de koper vroeg of hij deze in kon ruilen. Ik ben niet helemaal gek van de kleur maar de techniek leek me wel interessant.
De motor is bijna orgineel.
Zelfs de orginele demper zit/zat er nog op.
Sinds vandaag niet meer.
Hij ademt nu uit via een Leo V.
Foto1k0-SWSFEAJU.jpg
 
Rene63, volgens mij zijn niet alle foutcodes naderhand uit te lezen. Dus mocht je nog eens een service melding krijgen is het makkelijkste om je machine met de killswitch uit te zetten en direct zelf even de code uit te lezen via het dashboard.
Mooi dat hij in ieder geval weer goed loopt.
 
Goede avond/morgen Tuono gangers.
Sinds zaterdag ben ik ook eigenaar van zo een mooi machine.
Ik had een Speed triple te koop en de koper vroeg of hij deze in kon ruilen. Ik ben niet helemaal gek van de kleur maar de techniek leek me wel interessant.
De motor is bijna orgineel.
Zelfs de orginele demper zit/zat er nog op.
Sinds vandaag niet meer.
Hij ademt nu uit via een Leo V.
[afbeelding]

Welkom, en 10x beter als de speed:p
 
Goedemorgen,

Ook hier een nieuwe tuono rijder. Na veel omzwervingen op 4-cylinders op de tuono beland. Tot nu toe alleen maar positieve punten op het eerder genoemd verbruik na :). Daar krijg je aan de andere kant dan wel weer wat voor terug. Mocht iemand nog interesse hebben in de Leovince SBK demper: Leovince titanium uitlaat Aprilia Mille/Tuono

Todo list:

- Zwarte koppeling en remhendels
- Zwarte kuipruit
- 12V aansluiting monteren.

Piccie van mijn tuono.
2r44idd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hé, van die killswitch/servicemelding wist ik niet. Goede tip, thx!!

Over dodemansknop gesproken, er staat in het manual iets over dat als je deze in de "aan" positie laat hij de accu leegtrekt. Daarom druk ik hem eigenlijk altijd in als ik de motor parkeer. Twijfel alleen of dit echt zo is?

Blz 23 van het manual staat het.

With the engine stopped and the
ignition switch in position “ battery may run flat.
 
afgelopen week m'n Tuono bij Roke gebracht voor onderhoud.
Ook na het plaatsen van een MIVV carbon demper een andere eprom geplaatst en afgesteld.
Bleek dat de luchtinlaatrestrictie er nog in zat :/

Top machine teruggekregen! Loopt geweldig en zeker boven de 6000RPM een prachtige sound :9
 
Goedemorgen,

Ook hier een nieuwe tuono rijder. Na veel omzwervingen op 4-cylinders op de tuono beland. Tot nu toe alleen maar positieve punten op het eerder genoemd verbruik na :). Daar krijg je aan de andere kant dan wel weer wat voor terug. Mocht iemand nog interesse hebben in de Leovince SBK demper

Todo list:

- Zwarte koppeling en remhendels
- Zwarte kuipruit
- 12V aansluiting monteren

Welkom! Je vergeet de spiegels! _O-

Goede avond/morgen Tuono gangers.
Sinds zaterdag ben ik ook eigenaar van zo een mooi machine.
Ik had een Speed triple te koop en de koper vroeg of hij deze in kon ruilen. Ik ben niet helemaal gek van de kleur maar de techniek leek me wel interessant.
De motor is bijna orgineel.
Zelfs de orginele demper zit/zat er nog op.
Sinds vandaag niet meer.
Hij ademt nu uit via een Leo V.


Sowieso alle newbees welkom!! :W :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan