Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
JanB,
Hoezo "waarom zouden tweetakt rijders ansers behandeld worden?"?
Tweetakten moeten, net als viertakten, wankelmotoren en wat al niet meer, gewoon aan de milieueisen voldoen. De viertakt wordt niet verboden, wankelmotoren worden niet verboden, waarom tweetakten dan wel? Hoezo gelijk behandelen?
Kijk, de milieueisen zullen hoe langer, hoe strenger worden. Vermoedelijk zal de tweetakt dan vanzelf uitsterven. Dat is al bíjna zo, want er worden nauwelijks meer nieuwe tweetakt scooters verkocht. En de viertakt zal ook vrij gauw uitsterven. In China is alles al elektrisch. Alleen oom agent rijdt op 125cctjes. Dat zal hier uiteindelijk ook wel gebeuren.
Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?
Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?
Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?
dus...
Moderne tweetakters zijn OK qua vervuiling,
maar Lichter en simpler.
Hoe staat het met benodigd onderhoud ?
Als onderhoud van de simpeler 2T minder is (langere intervals?)
dan zie ik ook wel mogelijkheden in bv hybride voertuigen:
daarin kan de 2T altijd onder optimale omstandigheden draaien,
en hoeft maar beperkte range van power/rpm te hebben: de battery en electromotor doen de rest.
Ik vond een hybride (bv prius) altijd al overly-complicated:
too much components, too much computer-controls ...
maar met een simpele 2T engine wellicht al wat simpeler/robuuster te maken.
ik ben dus TEGEN een enig verbod op 2T.
Laat leveranciers maar experimenteren. Benieuwd wat er nog uitkomt...
Dat is dus de categorie tweetakten die overal rondrijdt......Lawaaiig, vaak slecht onderhouden en afgesteld en zonder meer sterk vervuilend.De doorsnee tweetakt onder een scooter niet, omdat aan die blokjes onder het mom van ze zijn maar klein, geen eisen zijn gesteld. Aan de zwaardere tweetakten in auto's en dergelijke worden al heel lang dezelfde eisen gesteld. Vandaar dat ze ook zijn verdwenen.
Die schone(re...) versies zijn op dit moment nu eenmaal niet of nauwelijks te vinden. Aan sneeuwscooters zal voorlopig weinig behoefte zijn in Nederland, 2takt BB's zie je ook erg weinig. Dat het zonder meer mogelijk is een betere 2takt te maken is geen punt van discussie. Maar het gebeurt niet of nauwelijks.Er zijn inmiddels tweetakten, die de strijd om de uitstoot met glans kunnen winnen van viertakten. Ze zijn dan niet zo goedkoop meer, als de scooterblokjes, maar voor specifieke toepassingen, zoals buitenboord motoren heeft tweetakt nog een toekomst, omdat gewicht daar een veel belangrijkere rol speelt, dan bij auto's En op een of andere manier, zal een tweetakt blok in zoiets als een sneeuwscooter beter functioneren, als een viertakt, ook al is het alleen maar, omdat de motorolie bij min 50 te dik is om de motor te starten.
Maar het zal me zelfs niet verbazen, dat op het moment dat gewicht en downsizen van motoren doorgaat, de moderne schone tweetakt weer een rol gaat spelen, vanwege zijn specifiek vermogen per cc en het veel lagere gewicht van het motorblok.
En ik verbaas me er over, dat de tweetakt alleen maar in verband wordt gebracht met uitstoot, terwijl er schone versies zijn.
Jawel, op dit moment voldoen sommige tweetakten daar nog wel aan. Is gewoon een feit, want er zijn nog verschillende typen tweetakt scooters nieuw te koop.
Bedankt voor je uitleg over hoe tweetakt werkt.... Zie je mij beweren dat een tweetakt schoner is dan een viertakt? Nee, dat zie je niet. Dus om je vraag te beantwoorden: nee.
Als je nou inhoudelijk had gereageerd waren we misschien iets verder gekomen. Maar nee, je voelde je blijkbaar aangevallen en in al je internetfrustratie weet je niks beters dan dát te verzinnen...
Tweetakten hebben minder draaiende delen maar ze slijten ook iets harder, bij een viertakt moet je kleppen stellen, bij een tweetakt zuigers en lagers vervangen, zal qua kosten tegenwoordig niet veel uitmaken, voordeel bij een tweetakt is dat je geen motorolie hoeft te verversen, je zit dus niet met afgewerkte olie, want wat wordt daar mee gedaan?
Nadeel aan een tweetakt is dat je de olie met de brandstof mengt wat ook niet heel goedkoop is.
Ik heb heb afgelopen weekend weer maximaal lopen stinken met m'n 2-takt. Je ruikt het bijna door je monitor
[afbeelding]
[afbeelding]
haha, ik rij ook wel is met de plaatselijke brommer club mee (soms komen er 200+ man ! )
Dan wil je echt niet achterin rijden ! haha, machtig mooi is dat.
Wat betreft 2takt, onderhoud en betrouwbaarheid, een Jawa, met alles respect, is natuurlijk totaal geen praktische vergelijking.
Vandaag de dag is minstens 100pk op een motor de norm.
Noem me 1 2takt motor met 100pk die net zo betrouwbaar is als een, laten we zeggen, doorsnee allrounder als een Honda CBR600F.
1 2takt motor die betrouwbaar, dag in dag uit, 100pk weet te leveren.
Een Puch Maxi is ook super betrouwbaar zolang je het niet op gaat voeren (mijn tante rijd al 30jaar lang op een orginele Maxi ) , zodra je wat meer gaat vragen van een 2takt wordt het gewoon kats onbetrouwbaar.
Hier in de buurt zit ook nog oude brommer-boer van welleer, toen ik 17was kwam ik daar om onderdeeltjes te halen (volgens mij had ik een ketting schakeltje nodig) , ik was met de CB50, de brommerboer zei toen : In al die jaren dat ik nu met brommers bezig ben, is dat de enigste brommer die je op kan voeren zonder dat het stuk gaat.
De CB50 is een 4takt trouwens. Is nu flink opgevoerd, en de 10jaar dat ik dat ding heb is er nog nooit iets mee aan de hand geweest
Een 2takt zie ik dat gewoon niet doen.
Ik ben genoeg actief in de brommer wereld om mijn conclusie's te trekken.
2takt haalt het bij betrouwbaarheid BIJ LANGE NA NIET met een 4takt.
De enige, en misschien enige, uitzondering, waarin het net zo betrouwbaar is, is als je het echt kats orgineel laat.
Zoals mijn tante dus doet, die rijd echt al serieus waar 30jaar op een Puch Maxi rond
De fietsenmaker is gestopt met brommers, maar het brommertje van me tante blijft hij wel doen
Anyway, de clue, geef me een betrouwbare 2takt die een beetjes serieuze PK's geeft.
.
**lang verhaal ingekort**
... de clue, geef me een betrouwbare 2takt die een beetjes serieuze PK's geeft.
Niks ruikt zo lekker als een 2-takt gesmeerd met A747
Laat ze allemaal maar mauwen. Wij hebben lol
Niks ruikt zo lekker als een 2-takt gesmeerd met A747
Dit topic draait dan ook niet om betrouwbaarheid en hoeveelheid PK's op een 2t vrs 4t ...
Of een originele Kreidler RS, loopt ook tot in de eeuwigheid, en 90 km/h (50cc).