tweetakt verbieden ???

85℅ van de reaguurders in de volkskrant is voor een verbod. Ik denk omdat ze een 2-takt scooter associeren met straat tuig. Want alle hangjeugd met knetteruitlaten die op een bankje zitten te roken zijn handtasrovers.
 
Waarom flame on ? Er zijn in het verleden heel betrouwbare niet al te hoog vermogende tweetakten geweest en notoir onbetrouwbare tweetakten. De Suzuki waterbuffel mag als zeer betrouwbaar worden beschouwd. Een kwak mach III daarentegen.....................................................(Alhoewel die dingen zo explosief waren, dat menig eigenaar een ritje op z'n fiets niet overleefde, omdat wegligging en remmen notoir slecht waren) Ik heb heel oude tweetakt buitenboord motoren meegemaakt, die beslist niet werden gespaard, maar maar jaar in jaar uit hun dienst deden. Ik heb vroeger tienduizenden kilometers op m'n kreidlertje gereden, zonder panne, terwijl de "lichtelijk" opgefokte FS1 beduidend meer onderhoud nodig had. Er zijn inmiddels heel wat R6 viertakt blokjes, die minder kilometers hebben gehaald als mijn Kreidlertje indertijd. Het isnet, wat je met het blokje beoogt en hoe je hem gebruikt. De tweetakt in de DKW van mijn oude heer vroeger liep vast, maar dat had vast te maken met vergeten olie bij te vullen.
 
Tweetaktten kunnen net zo betrouwbaar zijn als viertaktten, een laagtoerige zoals bijvoorbeeld een Jawa is volgens mij behoorlijk betrouwbaar. Ligt er maar net aan hoe de motor getuned is.
 
Die groenneusjes kunnen zich beter eens druk gaan maken om die vervuilde stookolie ( lees, chemisch afval ) , wat in zeeschepen word gestookt.

Van 1 zo'n boot ( die hele dagen zo ongeveer langs m'n raam varen ) , kan je héél wat vervuilende 2 takjes laten draaien.


Nee, die stookolie zelf is zo vuil niet..
Alleen word het ook gebruikt om van chemisch afval af te komen ( verbrand toch mooi zeg maar )
 
JanB,
Hoezo "waarom zouden tweetakt rijders ansers behandeld worden?"?
Tweetakten moeten, net als viertakten, wankelmotoren en wat al niet meer, gewoon aan de milieueisen voldoen. De viertakt wordt niet verboden, wankelmotoren worden niet verboden, waarom tweetakten dan wel? Hoezo gelijk behandelen?
Kijk, de milieueisen zullen hoe langer, hoe strenger worden. Vermoedelijk zal de tweetakt dan vanzelf uitsterven. Dat is al bíjna zo, want er worden nauwelijks meer nieuwe tweetakt scooters verkocht. En de viertakt zal ook vrij gauw uitsterven. In China is alles al elektrisch. Alleen oom agent rijdt op 125cctjes. Dat zal hier uiteindelijk ook wel gebeuren.

Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?
 
Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?


Jawel, op dit moment voldoen sommige tweetakten daar nog wel aan. Is gewoon een feit, want er zijn nog verschillende typen tweetakt scooters nieuw te koop.

Bedankt voor je uitleg over hoe tweetakt werkt.... Zie je mij beweren dat een tweetakt schoner is dan een viertakt? Nee, dat zie je niet. Dus om je vraag te beantwoorden: nee.

Als je nou inhoudelijk had gereageerd waren we misschien iets verder gekomen. Maar nee, je voelde je blijkbaar aangevallen en in al je internetfrustratie weet je niks beters dan dát te verzinnen... :Z
 
Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?

De doorsnee tweetakt onder een scooter niet, omdat aan die blokjes onder het mom van ze zijn maar klein, geen eisen zijn gesteld. Aan de zwaardere tweetakten in auto's en dergelijke worden al heel lang dezelfde eisen gesteld. Vandaar dat ze ook zijn verdwenen. Er zijn inmiddels tweetakten, die de strijd om de uitstoot met glans kunnen winnen van viertakten. Ze zijn dan niet zo goedkoop meer, als de scooterblokjes, maar voor specifieke toepassingen, zoals buitenboord motoren heeft tweetakt nog een toekomst, omdat gewicht daar een veel belangrijkere rol speelt, dan bij auto's En op een of andere manier, zal een tweetakt blok in zoiets als een sneeuwscooter beter functioneren, als een viertakt, ook al is het alleen maar, omdat de motorolie bij min 50 te dik is om de motor te starten.
Maar het zal me zelfs niet verbazen, dat op het moment dat gewicht en downsizen van motoren doorgaat, de moderne schone tweetakt weer een rol gaat spelen, vanwege zijn specifiek vermogen per cc en het veel lagere gewicht van het motorblok.

En ik verbaas me er over, dat de tweetakt alleen maar in verband wordt gebracht met uitstoot, terwijl er schone versies zijn.
 
Ff reëel: een tweetakt voldoet totaal niet aan de eisen qua uitstoot van fijnstof. Logisch, want een tweetakt verbrandt benzine én olie.
Of wilde jij beweren dat een tweetakt net zo schoon is of zelfs maar in de buurt komt van een viertakt?


Deze al gezien?

 
dus...
Moderne tweetakters zijn OK qua vervuiling,
maar Lichter en simpler.

Hoe staat het met benodigd onderhoud ?

Als onderhoud van de simpeler 2T minder is (langere intervals?)
dan zie ik ook wel mogelijkheden in bv hybride voertuigen:
daarin kan de 2T altijd onder optimale omstandigheden draaien,
en hoeft maar beperkte range van power/rpm te hebben: de battery en electromotor doen de rest.
Ik vond een hybride (bv prius) altijd al overly-complicated:
too much components, too much computer-controls ...
maar met een simpele 2T engine wellicht al wat simpeler/robuuster te maken.

ik ben dus TEGEN een enig verbod op 2T.
Laat leveranciers maar experimenteren. Benieuwd wat er nog uitkomt...
 
Laatst bewerkt:
dus...
Moderne tweetakters zijn OK qua vervuiling,
maar Lichter en simpler.

Hoe staat het met benodigd onderhoud ?

Als onderhoud van de simpeler 2T minder is (langere intervals?)
dan zie ik ook wel mogelijkheden in bv hybride voertuigen:
daarin kan de 2T altijd onder optimale omstandigheden draaien,
en hoeft maar beperkte range van power/rpm te hebben: de battery en electromotor doen de rest.
Ik vond een hybride (bv prius) altijd al overly-complicated:
too much components, too much computer-controls ...
maar met een simpele 2T engine wellicht al wat simpeler/robuuster te maken.

ik ben dus TEGEN een enig verbod op 2T.
Laat leveranciers maar experimenteren. Benieuwd wat er nog uitkomt...

Tweetakten hebben minder draaiende delen maar ze slijten ook iets harder, bij een viertakt moet je kleppen stellen, bij een tweetakt zuigers en lagers vervangen, zal qua kosten tegenwoordig niet veel uitmaken, voordeel bij een tweetakt is dat je geen motorolie hoeft te verversen, je zit dus niet met afgewerkte olie, want wat wordt daar mee gedaan?
Nadeel aan een tweetakt is dat je de olie met de brandstof mengt wat ook niet heel goedkoop is.
 
@redforce: afgewerkte olie : in sommige landen laat men dat gewoon lopen.
ik had vroeger trouwens een oliespuit, om allerlei zaken mee te smeren...

zou een 2T, zeker met veeel minder bewegende delen, zou dit 2T met wat engineering niet even "duurzaam" te maken zijn als een 4T?
Of is dat doorspoelen en het feit dat er 2x meer arbeidsslagen zijn de oorzaak van snellere slijtage.. (that wouldnt make sense, woud it.. ?)
*had ik op school maar beter opgelet*
 
De doorsnee tweetakt onder een scooter niet, omdat aan die blokjes onder het mom van ze zijn maar klein, geen eisen zijn gesteld. Aan de zwaardere tweetakten in auto's en dergelijke worden al heel lang dezelfde eisen gesteld. Vandaar dat ze ook zijn verdwenen.
Dat is dus de categorie tweetakten die overal rondrijdt......Lawaaiig, vaak slecht onderhouden en afgesteld en zonder meer sterk vervuilend.

Er zijn inmiddels tweetakten, die de strijd om de uitstoot met glans kunnen winnen van viertakten. Ze zijn dan niet zo goedkoop meer, als de scooterblokjes, maar voor specifieke toepassingen, zoals buitenboord motoren heeft tweetakt nog een toekomst, omdat gewicht daar een veel belangrijkere rol speelt, dan bij auto's En op een of andere manier, zal een tweetakt blok in zoiets als een sneeuwscooter beter functioneren, als een viertakt, ook al is het alleen maar, omdat de motorolie bij min 50 te dik is om de motor te starten.
Maar het zal me zelfs niet verbazen, dat op het moment dat gewicht en downsizen van motoren doorgaat, de moderne schone tweetakt weer een rol gaat spelen, vanwege zijn specifiek vermogen per cc en het veel lagere gewicht van het motorblok.
En ik verbaas me er over, dat de tweetakt alleen maar in verband wordt gebracht met uitstoot, terwijl er schone versies zijn.
Die schone(re...) versies zijn op dit moment nu eenmaal niet of nauwelijks te vinden. Aan sneeuwscooters zal voorlopig weinig behoefte zijn in Nederland, 2takt BB's zie je ook erg weinig. Dat het zonder meer mogelijk is een betere 2takt te maken is geen punt van discussie. Maar het gebeurt niet of nauwelijks.

Maar misschien is het dreigement van een verbod wel bedoeld als een aansporing voor de fabrikanten om vooral die schonere 2takten eens uit de kast te halen. De vraag is dan wel of de consument de meerprijs voor schone 2takten wil betalen.
 
Jawel, op dit moment voldoen sommige tweetakten daar nog wel aan. Is gewoon een feit, want er zijn nog verschillende typen tweetakt scooters nieuw te koop.

Bedankt voor je uitleg over hoe tweetakt werkt.... Zie je mij beweren dat een tweetakt schoner is dan een viertakt? Nee, dat zie je niet. Dus om je vraag te beantwoorden: nee.

Als je nou inhoudelijk had gereageerd waren we misschien iets verder gekomen. Maar nee, je voelde je blijkbaar aangevallen en in al je internetfrustratie weet je niks beters dan dát te verzinnen... :Z

Ik moet eerlijk zeggen dat je vooral zelf nogal gefrustreerd overkomt :?

Het is lekker weer buiten,.. relax *D *D *D *O*
 
Ik heb heb afgelopen weekend weer maximaal lopen stinken met m'n 2-takt. Je ruikt het bijna door je monitor 8-)

10390989_10203669424594363_5079660347795947116_n.jpg


10292288_10203669420034249_8987531313921563145_n.jpg
 
Tweetakten hebben minder draaiende delen maar ze slijten ook iets harder, bij een viertakt moet je kleppen stellen, bij een tweetakt zuigers en lagers vervangen, zal qua kosten tegenwoordig niet veel uitmaken, voordeel bij een tweetakt is dat je geen motorolie hoeft te verversen, je zit dus niet met afgewerkte olie, want wat wordt daar mee gedaan?
Nadeel aan een tweetakt is dat je de olie met de brandstof mengt wat ook niet heel goedkoop is.


bij de Etec motoren van Evinrude maken ze gebruik van redelijk exotische materialen, dus het zou zomaar eens kunnen, dat die slijtage en dus het onderhoud heel erg meevalt.
 
haha, ik rij ook wel is met de plaatselijke brommer club mee (soms komen er 200+ man ! )

Dan wil je echt niet achterin rijden ! haha, machtig mooi is dat. *D

Wat betreft 2takt, onderhoud en betrouwbaarheid, een Jawa, met alles respect, is natuurlijk totaal geen praktische vergelijking.

Vandaag de dag is minstens 100pk op een motor de norm.

Noem me 1 2takt motor met 100pk die net zo betrouwbaar is als een, laten we zeggen, doorsnee allrounder als een Honda CBR600F.

1 2takt motor die betrouwbaar, dag in dag uit, 100pk weet te leveren.

Een Puch Maxi is ook super betrouwbaar zolang je het niet op gaat voeren (mijn tante rijd al 30jaar lang op een orginele Maxi :} ) , zodra je wat meer gaat vragen van een 2takt wordt het gewoon kats onbetrouwbaar.

Hier in de buurt zit ook nog oude brommer-boer van welleer, toen ik 17was kwam ik daar om onderdeeltjes te halen (volgens mij had ik een ketting schakeltje nodig) , ik was met de CB50, de brommerboer zei toen : In al die jaren dat ik nu met brommers bezig ben, is dat de enigste brommer die je op kan voeren zonder dat het stuk gaat.
De CB50 is een 4takt trouwens. Is nu flink opgevoerd, en de 10jaar dat ik dat ding heb is er nog nooit iets mee aan de hand geweest :)
Een 2takt zie ik dat gewoon niet doen.
Ik ben genoeg actief in de brommer wereld om mijn conclusie's te trekken.
2takt haalt het bij betrouwbaarheid BIJ LANGE NA NIET met een 4takt.

De enige, en misschien enige, uitzondering, waarin het net zo betrouwbaar is, is als je het echt kats orgineel laat.
Zoals mijn tante dus doet, die rijd echt al serieus waar 30jaar op een Puch Maxi rond *D
De fietsenmaker is gestopt met brommers, maar het brommertje van me tante blijft hij wel doen :P

Anyway, de clue, geef me een betrouwbare 2takt die een beetjes serieuze PK's geeft. :)
 
haha, ik rij ook wel is met de plaatselijke brommer club mee (soms komen er 200+ man ! )

Dan wil je echt niet achterin rijden ! haha, machtig mooi is dat. *D

Wat betreft 2takt, onderhoud en betrouwbaarheid, een Jawa, met alles respect, is natuurlijk totaal geen praktische vergelijking.

Vandaag de dag is minstens 100pk op een motor de norm.

Noem me 1 2takt motor met 100pk die net zo betrouwbaar is als een, laten we zeggen, doorsnee allrounder als een Honda CBR600F.

1 2takt motor die betrouwbaar, dag in dag uit, 100pk weet te leveren.

Een Puch Maxi is ook super betrouwbaar zolang je het niet op gaat voeren (mijn tante rijd al 30jaar lang op een orginele Maxi :} ) , zodra je wat meer gaat vragen van een 2takt wordt het gewoon kats onbetrouwbaar.

Hier in de buurt zit ook nog oude brommer-boer van welleer, toen ik 17was kwam ik daar om onderdeeltjes te halen (volgens mij had ik een ketting schakeltje nodig) , ik was met de CB50, de brommerboer zei toen : In al die jaren dat ik nu met brommers bezig ben, is dat de enigste brommer die je op kan voeren zonder dat het stuk gaat.
De CB50 is een 4takt trouwens. Is nu flink opgevoerd, en de 10jaar dat ik dat ding heb is er nog nooit iets mee aan de hand geweest :)
Een 2takt zie ik dat gewoon niet doen.
Ik ben genoeg actief in de brommer wereld om mijn conclusie's te trekken.
2takt haalt het bij betrouwbaarheid BIJ LANGE NA NIET met een 4takt.

De enige, en misschien enige, uitzondering, waarin het net zo betrouwbaar is, is als je het echt kats orgineel laat.
Zoals mijn tante dus doet, die rijd echt al serieus waar 30jaar op een Puch Maxi rond *D
De fietsenmaker is gestopt met brommers, maar het brommertje van me tante blijft hij wel doen :P

Anyway, de clue, geef me een betrouwbare 2takt die een beetjes serieuze PK's geeft. :)


Een originele c310/320/50/ss50 houdt het langer vol als een ori puch :)
 
*O* :]

Laat ze allemaal maar mauwen. Wij hebben lol :}
Niks ruikt zo lekker als een 2-takt gesmeerd met A747 8-) :Y
Ohja, wat betreft betrouwbare 2-takt motoren; zoek eens op Rotax blokken. Die worden gebruikt o.a. in vliegtuigen. Dat is wel aardig betrouwbaar. Of een originele Kreidler RS, loopt ook tot in de eeuwigheid, en 90 km/h (50cc).
Maar daar gaat deze hele discussie niet over.
 
Laatst bewerkt:
Dit topic draait dan ook niet om betrouwbaarheid en hoeveelheid PK's op een 2t vrs 4t ...

Weet ik wel, maar de discussie gaat ook wel een beetje richting de praktijk van een 2takt.

De praktijk is gewoon dat ze niet betrouwbaar (genoeg) zijn voor de toepassing van een allerdaagse 4takt auto of motor.

De Jawa's uiteraard uitgesloten :+
Omdat ik zelf ook een beetje gek en Tsjech ben :+ *D O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan