tweetakt verbieden ???

Weet ik wel, maar de discussie gaat ook wel een beetje richting de praktijk van een 2takt.

De praktijk is gewoon dat ze niet betrouwbaar (genoeg) zijn voor de toepassing van een allerdaagse 4takt auto of motor.

De Jawa's uiteraard uitgesloten :+
Omdat ik zelf ook een beetje gek en Tsjech ben :+ *D O-)
Was er ook maar een beetje mee aan het dollen hoor ;)

Maar ... die blokken in die (echte oude) jeepneys, die zijn wel écht super betrouwbaar.

To the point: ik denk dat er genoeg technologie is om een 2t betrouwbaar en krachtig te bouwen ... maar punt blijft dat een 2t hoe dan ook altijd meer vervuilend zal blijven dan een 4t, want niet alleen de technologie van een 2t verbetert (of is voor verbetering vatbaar) die van de 4t doet dat namelijk ook. Denk dat de constructie/bouw van een 2t (en het onderhoud ervan) gewoon te duur is in vergelijking met een 4t. Ander probleem is dat de 4t zo sterk ingeburgerd is, dat enige andere energiebron al zeer goed moet zijn om die te kunnen vervangen/overtreffen, en dat er door het grote marktaandeel van de 4t ook niet genoeg geinvesteerd durft te worden in meer onderzoek/testen naar betere.

Wat betreft elektrische voertuigen, dat probleem ligt meer bij de regering, die promoten dat onvoldoende, omdat, zolang er olie in de grond zit, ze dat gebruiken als "melkkoe" ... ja, tegendraads natuurlijk dat ze dan wel 2t willen verbieden.

Heb al testen gezien (dateert van eind jaren 90, en heb die gezien omdat ik destijds voor Bosch werkte), van minigasturbines om elektriciteit op te wekken (beetje gelijkaardig aan de brandstofcel? Weet het eigenlijk niet), en de auto full electric aan te drijven. Verbruik zou liggen rond de 1 à 1,5 L/100km - project kreeg geen groen licht van de regering ...
Destijds ook testgereden met een VW Diesel, met aangepaste brandstof (weet niet wat, mocht ik niet weten), maar 70L was goed voor de grens van 2000km te overschrijden ... ook daar wrong het schoentje, geen groen licht ... zaten producten in de Diesel die de staat niets opleverde
 
Prima dat ze tweetakt verbieden voor nieuwe motoren. Tweetakt past ook gewoon niet meer in deze tijd.
Ik vind wel dat oude tweetakt motoren gewoon gebruikt moeten blijven worden.

Afgelopen weekend nog heerlijk met mijn tweetakt buitenboord motor gevaren. Hoewel ik me daar stiekem toch soms schuldig over voel :X :')
 
Laatst bewerkt:
Elektrisch heeft op dit moment de schijn van milieuvriendelijk totdat er een geitenharen sok bedenkt dat accu gemaakt moet worden en dat 1 Kwh van de centrale nog steeds vervuiling oplevert en 1 Kwh van de centrale nog steeds geen 1 Kwh aan de wieltjes van jouw voertuig is.
.

Borrelpraat, een EV is cradle to cradle en from wheel to well zelfs als deze 100% op kolenstroom rijden schoner dan een auto met plofmotor.

Bij ons op de zaak worden de plugin hybrides opgeladen op stroom uit de zonnepanelen.
Vorige maand zijn er 100 zonnepanelen op het dak geplaatst en 4 laadpalen op de parkeerplaats :}
 
Laatst bewerkt:
Borrelpraat, een EV is cradle to cradle en from wheel to well zelfs als deze 100% op kolenstroom rijden schoner dan een auto met plofmotor.

Bij ons op de zaak worden de plugin hybrides opgeladen op stroom uit de zonnepanelen.
Vorige maand zijn er 100 zonnepanelen op het dak geplaatst en 4 laadpalen op de parkeerplaats :}

Een accu maken met al zijn exotische materialen is dus "een schone zaak"? Ik heb verhalen gelezen van de gebieden waar die accu's gemaakt worden en dat is geen fijne omgeving meer. Gelukkig is het wel een ver-van-mijn-bed show....

Ik zie zelf veel meer in beperking van de energiebehoefte. Als je weet dat er mensen zijn die in hun schuurtje voertuigen bouwen die 1 op 100 verbruiken, waarom kruipen wij dan massaal in loodzware ijzeren bakken die meestal meer dan 1 op 20 nodig hebben?

En, als "ze" in 1925 een auto konden bouwen die prestaties neerzet als een moderne auto maar wel binnen de emissie-normen van vandaag, waarom zitten wij dan massaal in stinkende nintendo-bakken met ottomotoren? (Doble, Jay Leno).
 
Ik zie zelf veel meer in beperking van de energiebehoefte. Als je weet dat er mensen zijn die in hun schuurtje voertuigen bouwen die 1 op 100 verbruiken, waarom kruipen wij dan massaal in loodzware ijzeren bakken die meestal meer dan 1 op 20 nodig hebben?

En, als "ze" in 1925 een auto konden bouwen die prestaties neerzet als een moderne auto maar wel binnen de emissie-normen van vandaag, waarom zitten wij dan massaal in stinkende nintendo-bakken met ottomotoren? (Doble, Jay Leno).

In het autotron in Rosmalen staat nog een heteluchtmotor te verdampen.
We rijden in die stinkende nintendo-bakken omdat o.a. Shell dat graag ziet.
En die elektrobakken zijn nog veel erger in belasting voor het milieu, alleen vindt die vervuiling hoofdzakelijk plaats voor in gebruik name, en ver weg.

Persoonlijk zie ik meer in waterstof.....
 
Een accu maken met al zijn exotische materialen is dus "een schone zaak"? Ik heb verhalen gelezen van de gebieden waar die accu's gemaakt worden en dat is geen fijne omgeving meer. Gelukkig is het wel een ver-van-mijn-bed show....

Ik zie zelf veel meer in beperking van de energiebehoefte. Als je weet dat er mensen zijn die in hun schuurtje voertuigen bouwen die 1 op 100 verbruiken, waarom kruipen wij dan massaal in loodzware ijzeren bakken die meestal meer dan 1 op 20 nodig hebben?

En, als "ze" in 1925 een auto konden bouwen die prestaties neerzet als een moderne auto maar wel binnen de emissie-normen van vandaag, waarom zitten wij dan massaal in stinkende nintendo-bakken met ottomotoren? (Doble, Jay Leno).


Dat heeft met 3 dingen te maken en uiteindelijk maar met 1 ding:

Overheid, oliemaatschappijen, en waar het allemaal om draait, geld :r
 
In het autotron in Rosmalen staat nog een heteluchtmotor te verdampen.
We rijden in die stinkende nintendo-bakken omdat o.a. Shell dat graag ziet.
En die elektrobakken zijn nog veel erger in belasting voor het milieu, alleen vindt die vervuiling hoofdzakelijk plaats voor in gebruik name, en ver weg.

Persoonlijk zie ik meer in waterstof.....
Een stirlingmotor is nooit lekker doorontwikkeld. Je ziet hem nog wel eens in boten omdat de motor draait op een temperatuurverschil en je met (veel) water goed kan koelen.
Het theoretisch rendement van een stirlingmotor is afhankelijk van het temperatuurverschil en dan is een brander aan de ene kant en het koude water van de Theems aan de andere kant wel zo handig.


Ik zie weinig in waterstof omdat het een zeer gevaarlijke stof is. Het verkeer is al gevaarlijk genoeg dankzij idioten die het verkeer niet serieus nemen. Stoomauto's zijn dan wat meer realistisch, de techniek is door en door bekend en je kan energie opslaan (hybride voertuigen) door de remenergie als perslucht op te slaan. Perslucht die net als stoom zorgt voor het noodzakelijke drukverschil.



Toch,
Als je kijkt naar een ligfietser, dan haalt zo'n persoon met spierkracht (trapt die een half paardekrachtje in een sprint ? ) een snelheid van 70 km/uur. En jouw loodzware middenklasser autootje? Wat "doet" die met een halve pk?
Nou, ga maar duwen.....

Hoe gaan we straks aan de volgende generatie uitleggen dat wij willens en wetens tien keer meer CO2 de lucht in geblazen hebben dan noodzakelijk met onze glimmende blikken doosjes. CO2 wat uit een centrale komt of een uitlaat, dat maakt eigenlijk weinig uit als je dat vergelijkt met die factor tien.

En ja, ik rij ook op een 1 op 20 motortje. Terwijl ik een 1 op 30 rijdende Honda Dylan verkocht heb. Maar, rij voor de gein eens met die raceplee mijn (indertijd gebruikelijke) dagelijkse twee keer honderd km's Zwijndrecht - Amstelveen. Een hartverruimende ervaring, iedere zoveel kilometer een levensgevaarlijke situatie...
Wat wel fijn was aan die Dylan: Als er file staat, rij je er erg makkelijk tussendoor. In ieder geval een heel stuk soepeler dan die onhandig brede HD waar ik vanmiddag op de A16 last van had.
Toen we met motoren in een file tussen de file reden achter die meneer vooraan in de tussendoor-file.
 
Toch,
Als je kijkt naar een ligfietser, dan haalt zo'n persoon met spierkracht (trapt die een half paardekrachtje in een sprint ? ) een snelheid van 70 km/uur. En jouw loodzware middenklasser autootje? Wat "doet" die met een halve pk?
Nou, ga maar duwen.....
Nou ... ik heb het nooit laten uitmeten, maar is het werkelijk zo, dat je met een halve PK (menselijke kracht?) een ligfiets aandrijft aan 70km/u?

Kijk, ik heb zelf eentje staan, haal daarmee een kruissnelheid van +/-50km/u, mijn topsnelheid met een ligfiets (maar niet met die van mij, jawel, 112km/u! ... bergaf wel te verstaan, maar ook dan erg veel kracht voor nodig ...)

Maar als het idd kan met slechts een halve PK ... ok, misschien mogelijk, maar een goede fietser en zijn ligfiets samen komen niet boven de 100kg uit, een deftige auto zit al gauw aan +1200kg ... maar er reden vroeger auto's rond met bitter weinig PK's, en die deden hun werk ook. Ik denk als je nu een klein autootje bouwt, met een efficient dieseltje erin, met pakweg 30PK (meer dan genoeg voor een stadsautootje), dat ie 1 op 50 kan maken ...

En dan nog volgende feiten ... om die ligfiets (op platte baan) aan 70km/u te krijgen moet je al erg goed geoefend (lees: getraind zijn ... ik ben 15 jaar geleden net geen prof wielrennen geworden, weet dus wat ik bedoel ;) ), maar erger nog, ook als het je lukt die ligger aan 70 te krijgen ... na 500m (als je het zolang uithoud) zit je zonder adem, en verzuren je beenspieren, de auto/motor gaat eindeloos wat dat betreft, die wordt niet moe (als je niet vergeet te tanken natuurlijk)


EDIT: een getrainde fietser gaat dus ver boven de halve PK, kan gaan tot 3PK (2200W), dat is dus al 6 keer zoveel ;)
Velofilie
Ik meen mij zelfs te herinneren dat er al sprinters geweest zijn die er bijna 3000W uitgeperst kregen (toprenners dus, even buiten beschouwing gelaten dat dit wellicht niet zonder doping lukt :P )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij bent bijna prof geweest. Stap eens een sportschool binnen en ga eens op die hometrainer zitten. Dan zie ik daar misschien tijdens een uitsloversbui 250 watt staan (1 pk is ongeveer 750 watt). Van een semi-prof wielrenner bij een vorig contract heb ik begrepen dat een uurtje 350 Watt trappen een topprestatie is. Dat zou wel overeenkomen met 3 pk (2250 Watt) door een top-atleet gedurende een korte periode en dat klopt dan wel weer aardig met die 112 km/uur maximaal op die ligger.


Anyway: hoeveel vermogen "zit" er in een koekblik?

Ik heb thuis wat van dat koekblikken-spul staan en ik merk dat 40 Kw sterke kleine bolide dat vermogen echt wel nodig heeft om mee te doen met het moderne verkeer. Niet zo raar als je bedenkt dat dit kleine doosje bijna driekwart ton weegt....

Hier op het motorforum is er ooit een actief geweest (ik kan hem niet terugvinden) die een kleine, lichte motorfiets heeft omgebouwd naar een gemotoriseerde ligfiets en daar mee bijna 1 op 100 wist te rijden. VW heeft al een tiental jaar terug een 1 op 100 auto gebouwd waarmee een Piech over de openbare weg gereden heeft. Er zijn nu geruchten van een zo goed als productierijp model wat bijna 1 op 100 draait.

Voor de vergelijking: de doorsnee burger schrikt niet van 1 op 12,5....

Een accu in een auto schroeven is op zichzelf een goed werkbaar idee. Auto's als de Tesla zijn prima bruikbaar, zeker voor die wandelafstanden waar veel mensen de auto voor gebruiken. Maar, nogmaals, daar heb je de problematiek van de opslag van die elektriciteit: het maken van die accu. Bovendien vinden mensen de actieradius belangrijk, ik wil zelf ook niet iedere 100 km zoveel uur moeten wachten.

Als je bedenkt dat de gloeilamp verboden moest worden omdat je in plaats van 100 watt met 11 watt net zo veel licht kan maken, dan borrelt bij mij de vraag naar boven: "En dat koekblik dan?".
 
Wat mij betreft mogen ze de verkoop van nieuwe tweetakt motoren/brommers ed verbieden. Tweetakten stinken als de hel, en maken een tering lawaai.
 
Je hebt dit nodig als je erachter zit....

$_85.JPG

Overigens best wel stoer zo'n halfgelaatsmasker.
 
Vast nog nooit op een snelle tweetakt gereden zeker. ;)

Geweldig toch zo'n TZ 750.


Zeker tweetakt kan heel snel zijn, so?

Waarom zouden er nog nieuwe tweetakt motoren/brommers gebouwd moeten worden? Een bekende van mij die wel eens enduro dingen deed, moest altijd van de groep achteraan rijden omdat hij een tweetakt reed en dus stonk. De 4 takts hadden geen zin om in zijn walm van olie en benzine te rijden.
 
niet alle 2 takten roken/stinken en maken herrie. Mijn mbx is lekker stil en alleen de koude start geeft wat rook. De zundapp knettert zoals een zundapp hoort te doen. En ik mix zelf de benzine en mengsmeer olie. De 1:50 mix is ruim voldoende om alles heel te houden. Zou het erg jammer vinden als dit ook weer verboden zou worden...
 
Zeker tweetakt kan heel snel zijn, so?

Waarom zouden er nog nieuwe tweetakt motoren/brommers gebouwd moeten worden? Een bekende van mij die wel eens enduro dingen deed, moest altijd van de groep achteraan rijden omdat hij een tweetakt reed en dus stonk. De 4 takts hadden geen zin om in zijn walm van olie en benzine te rijden.
Dan moet die bekende van jou eens fatsoenlijke olie kopen en leren mengen. ALs je 1:50 smeert met Castrol rS of een andere hoogwaardige olie rookt de boel niet. Een oude verotte 4-takt rookt dan wss nog meer :')
 
Laatst bewerkt:
Zeker tweetakt kan heel snel zijn, so?

Waarom zouden er nog nieuwe tweetakt motoren/brommers gebouwd moeten worden? Een bekende van mij die wel eens enduro dingen deed, moest altijd van de groep achteraan rijden omdat hij een tweetakt reed en dus stonk. De 4 takts hadden geen zin om in zijn walm van olie en benzine te rijden.

Ik ook met mijn Jawa. Ondanks smering van 1 op 50 met Castrol RS wordt de eerste 20kilometer op de snelweg een rookgordijn gelegd.
Bij een toertocht met collega's mocht ik, op basis van cilinderinhoud en pk-verhouding, vooraan starten. Na 500meter snelweg reed ik achteraan.
Inhalende automobilisten wezen op het motorblok of knepen demonstratief de neus dicht. De Jawa heeft geen oliepomp en bij het rijden met lage toerentallen wordt niet alle olie verbrand. Deze wordt opgespaard om vervolgens op de snelweg opgebrand te worden. Zoiets als moderne diesels met roet doen, alleen heeft Jawa dit 25 jaar geleden al bedacht.

Mijn DT heeft wel een oliepompje rookt alleen bij een koude motor. Olieverbruik is schrikbarend laag en zou voor mijn gemoedsrust een stuk hoger moeten zijn. Echter de afgelopen 6000km is de zaak heel gebleven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan