Uitdeuken zonder plamuur

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Wie weet een manier om een deuk(je) uit een tank te krijgen zonder dat ik de boel hoef te plamuren. Wil de tank namelijk laten poedercoaten....
Een adresje waar ze dat kunnen doen is ook welkom! :]
 
da's een leuke.
als je een heel brede tank met een bolle onderkant wil _O- _O- _O-
het stevigste punt van je tank is het deukje.
het zwakste punt is de tunnel aan de onderkant van de tank, die gaat dus als eerste wijken.

je zal echt moeten kloppen of puntlassen, andere manieren zijn er gewoon niet.
kleine oneffenheden kan je eventueel plamuren met tin.

overigens vind ik poedercoaten een slecht idee, dat word nooit mooi.
 
ik denk dat je dan toch echt naar een vakman toemoet in (auto)schade. Soms kunnen ze met een speciale trekker een deukje uit plaatwerk trekken. omdat de tank rond loopt word het erg lastig denk ik, en van de binnenkant kun je er haast niet bij. Misschien kun je gewoon eens langslopen met je tank bij een schadespecialist en vragen naar de mogelijkheden. Ik zou zo niet weten op wat voor manier je het zelf zou kunnen uitdeuken.

@ Halflive: Hoezo word poedercoaten nooit mooi :? Misschien heb je er zelf slechte ervaringen mee maar ik heb zelf nog nooit lelijk poedercoatwerk gezien :)
 
..het werk hangt af van de grootte van de deuk...
Wurth heeft een speciale set met lijm,zuignap en warme luchtblazer.
dat werkt uitstekend (wij gebruiken dit regelmatig in atelier)
De meeste carrosseriebedrijven hebben dat in huis...
Deukjes ter grootte van een tennisbal-afdruk kunnen op simpele manier er uit 'getrokken' worden met deze lijm-methode,....zeggen ze!
'k zag pas hoe een venijnige deuk in een scherpe ronding van een tank gerepareerd werd....
-gat geboord
-tapse schroef er in
-soort van trekstang( met glijhamer)er aan vast
-paar flinke tikken in z'n achteruit
-klaar!
...de rest werd netjes opgelast/ geschuurd/ weer opgelast/ weer geschuurd/ etc...totdat de ronding er weer in zat.
Het afwerken op een metalen tank kun je het beste doen met soldeer.
Daarna kun je de tank verder afwerken/gereedmaken voor de spuiterij....



'k heb ooit een honda cbr tank gezien,(prachtig mooie motor ), kwam na drie maanden de motor terug met een giga grote scheur aan de zijkant v/d tank, benzine sijpelde er uit..., bleek dus een schadegeval geweest te zijn,....was de deuk/scheur alléén opgevuld met plamuur!! -O-
Zo'n dikke laag is niet echt bestand tegen trillingen en bezine,..... :N
Goed doen voorkomt janken naderhand!
 
Laatst bewerkt:
poedercoat is een zeer harde laag. en behalve hard ook zeer broos en niet flexibel. je tank is redelijk dun materiaal, en is wel flexibel(nee je beweegt het niet makkelijk en ja de beweging die het maakt is niet eens zichtbaar voor het blote oog) normale lak buigt veel makkelijker mee. daarom worden dingen als frames en velgen enzo vaak wel gepoedercoat maar carosseriedelen en zoals bij jou je tank meestal niet. je kan het proberen maar ik vrees dat je heel snel barsten in je coating krijgt.
 
@ Halflive: Hoezo word poedercoaten nooit mooi :? Misschien heb je er zelf slechte ervaringen mee maar ik heb zelf nog nooit lelijk poedercoatwerk gezien :)

ik vind poedercoating ook prachtig :}
maar niet op cosmetische delen als tanks en spatborden.
wel op frame's en wielen.
poedercoating geeft altijd een wat bollig effect en heeft een soort ei-glans, da's niet mijn smaak voor cosmetische delen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan