Uitlaat berekenen

Frank#11

Die hard MF'er
8 feb 2008
338
0
Voor een Yamaha SZR 660 wil ik de uitlaten uit gaan rekenen.
het blok is al getuned en heeft rond de 75 pk maar nou is het zaak dat er een perfecte uitlaat onder komt.

Nou is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of informatie heeft over het berekenen van de uitlaat voor een, een cilinder.
Alle informatie is welkom!
 
Het lijkt me dat als je je uitlaat heel groot maakt en dan op het einde een versmalling maakt om de uitlaat te tunen, dat je dan grote drukverschillen gaat krijgen wanneer je gas open en dicht doet. Het kost even tijd om de juiste druk weer op te bouwen. Dus heeft een grote uitlaat met een klein gat aan het einde een negatief effekt op je gasreactie. En dat effekt wordt sterker naarmate je uitlaat groter is.

Dus ik denk dat er nog wel iets meer bij komt kijken.
 
Ik zit inderdaad op de HTS en kan daar ook veel doen, maar was is benieuwd of ik hier wat info kon krijgen leuk dat er een beetje een discussie komt. en bedankt voor die scans wel leuk om is te lezen
 
zeer intressant leesvoer :) dank daarvoor :}

ik heb zelf jaren modelvliegen gedaan ( radio motor )
en maakt mn uitlaten ook zelf.

een aantal vuistregels die ik aan hield ( op basis van trail en error )
ik zat er dan meestal niet ver vanaf om tot goede resultaten te komen.

de pijp aangesloten op de motor moet qua oppervlak hetzelfde zijn als het oppervlak van de klepgat (bij een open klep ) / uitlaatpoort ( bij een 2 takt )

het pijpje waar het uitlaatgas uitkomt moet qua oppervlak net zo groot zijn als het oppervlak van de lucht inlaat van de carb.

Het volume van de demper moet 8 tot 10 keer het volume hebben van de cylinderinhoud.

er zijn div modelbouw websites in het verleden geweest die java applicaties hadden waar je de kleptiming en toeren en zelfs rekening houdend met de temperatuur van de uitlaatgassen in kon voeren en dan uiteindelijk de maten van de demper en de lengte vd pijp gegeven kreeg.

kortom google eens de modelbouw sites af.
 
zeer intressant leesvoer :) dank daarvoor :}

ik heb zelf jaren modelvliegen gedaan ( radio motor )
en maakt mn uitlaten ook zelf.

een aantal vuistregels die ik aan hield ( op basis van trail en error )
ik zat er dan meestal niet ver vanaf om tot goede resultaten te komen.

de pijp aangesloten op de motor moet qua oppervlak hetzelfde zijn als het oppervlak van de klepgat (bij een open klep ) / uitlaatpoort ( bij een 2 takt )

het pijpje waar het uitlaatgas uitkomt moet qua oppervlak net zo groot zijn als het oppervlak van de lucht inlaat van de carb.

Het volume van de demper moet 8 tot 10 keer het volume hebben van de cylinderinhoud.

er zijn div modelbouw websites in het verleden geweest die java applicaties hadden waar je de kleptiming en toeren en zelfs rekening houdend met de temperatuur van de uitlaatgassen in kon voeren en dan uiteindelijk de maten van de demper en de lengte vd pijp gegeven kreeg.

kortom google eens de modelbouw sites af.

das wel voor iets heel anders, n 2 takt modelbouw motortje
deze bedoel je waarschijnlijk, heb ik ook nog gebruikt voor 3.5cc expansiepijpjes maken
JavaPipe: Tuned Pipe Designer
 
Er is een mede MF er die je erg veel over 2 takt uitlaten en trajecten kan vertellen...

ik kan ff niet op zn naam komen.

Gozer heeft ook in de kickxstart gestaan met een 700?cc 2takt zelfgefröbelde racer...
 
Ik vind 75pk voor een 660 eenpitter al geen kinderachtige waarde meer. Zo'n SZR heeft standaard zo'n 40 pk, dacht ik. Dus of er nog echt veel zal inzitten met een uitlaat is maar de vraag.

Als je de nokkenastiming kent kun je hier misschien iets uithalen.

http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html

Proberen is echt het enige antwoord.

Op deze pagina krijg je ook een goede indruk waar het allemaal om draait.

RB Racing LSR 2-1 Exhaust Technology

Mocht je de passende sleutel vinden tot het bouwen van een goede uitlaat laat het me ook even weten, wil je. Ik ben zelf al geruime tijd bezig op mijn verknutselde brommer en mijn eerste uitlaat liet maar even 20pk minder optekenen! Het grootste probleem was dat ik geen toeren meer kon draaien, vandaar het forse verlies. Ik had wel een hele mooie vermogenskromme tot 6000rpm, daarna stortte de boel in. Het koppel was wel enorm in die lagere toeren maar aangezien ik wel wat topsnelheid wou had ik graag mijn vermogenskromme nog zo'n 3000rpm verder willen zien gaan. Maar de winter staat voor de deur dus kunnen we weer lekker verder. Je hebt wel het voordeel dat het maar om één pijp gaat. Het moeilijkste zal worden om de boel netjes binnen de steeds strenger wordende geluidsbeperkingen te houden. Ik wens je in ieder geval veel succes.

EDIT: na het herlezen van mijn eigen tekst zie ik dat ik het even bij het verkeerde eind had met je 'voordeel'. De SZR heeft twee uitlaatjes dus moet er toch een collector komen. Mmmm, wordt dus toch nog niet zo makkelijk!
 
Laatst bewerkt:
EDIT: na het herlezen van mijn eigen tekst zie ik dat ik het even bij het verkeerde eind had met je 'voordeel'. De SZR heeft twee uitlaatjes dus moet er toch een collector komen. Mmmm, wordt dus toch nog niet zo makkelijk!


Dat is ook zoiets. Moet een 1-cilinder 2 uitlaten hebben en zo ja, waarom niet?

2 pijpen hebben meer remmende wand dan 1 pijp. Meercilinder 4-kleppers voegen de uitlaatkanalen min of meer bij de cilinderkopaansluiting al samen. Dus ik vond hier:

http://www.thumperpage.com/articles/zempel.html

onder andere een HRC 1-pitter pijp. In de link staat de uitlaat wat groter afgebeeld.

Staan in het artikel ook een hoop andere leuke dingen, zoals problemen met een carburateur in een brugframe zonder airbox. Leuk geschreven ook.

Maar goed, ik heb ook maar zo'n pijp gebouwd, onder het motto: baadt het niet dan schaadt het niet, en inderdaad, het schaadt niet. Het is in ieder geval meer mijn theoretische smaak.



full
 
Ik zit inderdaad op de HTS en kan daar ook veel doen, maar was is benieuwd of ik hier wat info kon krijgen leuk dat er een beetje een discussie komt. en bedankt voor die scans wel leuk om is te lezen
Er zijn in de bibliotheek/mediatheek in het gebouw van de FEM vast hele mooie boeken te vinden over het berekenen van een uitlaat. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als een uitlaat aan allemaal bepaalde eisen moeten voldoen volgens de meesten hier, waarom zitten op motoren met écht veel vermogen dan praktisch geen uitlaat??
Neem een topfuel dragracer, heeft praktisch geen uitlaat, perst wel zo'n 9000pk uit 8,2 liter!
Een F1 auto heeft ook praktisch geen uitlaat, zal toch een reden hebben...
 
Als een uitlaat aan allemaal bepaalde eisen moeten voldoen volgens de meesten hier, waarom zitten op motoren met écht veel vermogen dan praktisch geen uitlaat??
Neem een topfuel dragracer, heeft praktisch geen uitlaat, perst wel zo'n 9000pk uit 8,2 liter!
Een F1 auto heeft ook praktisch geen uitlaat, zal toch een reden hebben...
Als je in plaats van "logisch" na te denken even wat onderzoek had gedaan was je er achter gekomen dat er van het geen je zegt weinig klopt. Bij normale motoren is wave scavenging vooral belangrijk.

Korte uilteg in redelijk simpele taal: klik
 
Als een uitlaat aan allemaal bepaalde eisen moeten voldoen volgens de meesten hier, waarom zitten op motoren met écht veel vermogen dan praktisch geen uitlaat??
Neem een topfuel dragracer, heeft praktisch geen uitlaat, perst wel zo'n 9000pk uit 8,2 liter!
Een F1 auto heeft ook praktisch geen uitlaat, zal toch een reden hebben...
Dat ligt toch een beetje anders mbt top fuel auto's/motoren..... , en de F1 auto heeft méér uitlaat dan je zo in eerste insantie zou denken :Y
 
leuk dit topic, en momenteel heeft ts het genoegen dat er best veel echte techneuten hier gezellig samen zijn :Y .
En enkele weer niet :N dus het goede antwoord is nu niet zo moeilijk te kiezen.
Ga lekker al je gegeven van jouw motor verzamelen en ga nadenken waar en hoe je het vermogen wilt hebben.
Alleen topvermogen is niet zo belangrijk, maar zeker met zo,n 1 pitter is een brede powerband veel belangrijker.
Iemand ;( had het over drukgolven bij gas geven en gas afsluiten :( , maar dat is BS.
Juist die drukgolven worden gemaakt doot het openen en sluiten van de kleppen en daarom is het nogal belangrijk dat de noktiming bekend is en de overlap.
Die drukgolven geven de motor net extra rendement en daar zit je vermogen.
Heb je de bochten voorelkaar dan krijgen we de demper en ook dat is weer een heel verhaal.
Wat je gewonnen hebt met je uitlaatbochten kan je zomaar weer verliezen.
Tunen is een vak apart geloof mij maar :]
Maar 75 pk voor zo,n kippenhok is best wel goed hoor :9
 
Jaren terug had ik een demper nodig voor bouwnummer 1 van een 120 liter 20 cilinder van zo'n 3500 pk. De demper bouwer ging de hele motor configuratie bekijken. In dit geval was de blokboek zodanig dat een ontsteking van 1 cilinder in bank a op 2 graden samenviel met een cilinder in bank b. De motor klinkt dan als een 10 cilinder in lijn. Op dat geluidspectum wordt de demper dan ontworpen.

Vervolgens wordt aan de hand van max toerental, brandstofverbruik, luchtovermaat en uitlaattemperatuur berekend hoeveel gas er door de demper stroomt. De geluidseis en de maximale tegendruk die de motor mag hebben om het gespecificeerde vermogen te leveren zijn dan bepalend voor de diameters van buizen en demper.

Dit alles werd gedaan voor een stationaire motor van 1500 toeren. Ik kan me voorstellen dat een motorfietsdemper vervolgens intern ook nog geoptimaliseerd wordt om goed te werken in deellast gebied. Al met al een vak apart.
 
Als een uitlaat aan allemaal bepaalde eisen moeten voldoen volgens de meesten hier, waarom zitten op motoren met écht veel vermogen dan praktisch geen uitlaat??
Neem een topfuel dragracer, heeft praktisch geen uitlaat, perst wel zo'n 9000pk uit 8,2 liter!
Een F1 auto heeft ook praktisch geen uitlaat, zal toch een reden hebben...

Die top fuel dragster loopt nooit op deel last, dus of stationair of vol gas, efficiënt hoeft zo'n ding ook absoluut niet te zijn.
 
@ Tjaps, voor je iemand af gaat zeiken, ik ben serieus met een uitlaten aan het expirimenteren geweest (met als resultaat veel meer vermogen dan verwacht), jij ook??
Het was niet de bedoeling om je af te zeiken. Als ik m'n reactie nu terug lees begrijp ik wel waarom dat zo over zou kunnen komen. Mijn excuses. :)

Ik heb zelf geen uitlaten ontworpen die ook daadwerkelijk gebruikt zijn, maar heb wel met een blok op een proefstand mogen spelen waar verschillende in- en uitlaten op gemonteerd werden. Heb het dus niet allemaal (wel voor een groot deel) uit een boekje.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb ook niets ontworpen!
Ben naar Kwik Fit gegaan een heb daar bochten en pijpen opgehaald uit de oud ijzerbak en ben aan het slijpen en lassen gegaan, met verasssende resultaten door het hele toeren gebied heen.
En af en toe weer wat anders proberen...

Ik heb trouwens nooit kunnen merken dat door die verschillende uitlaten de powerband anders werd door het toerengebied heen, begon altijd direkt onderin te trekken en hoe meer toeren hoe harder ie begon te trekken.

dr5001.jpg


DR500 (1981)
 
Dat ligt toch een beetje anders mbt top fuel auto's/motoren..... , en de F1 auto heeft méér uitlaat dan je zo in eerste insantie zou denken :Y


yep,
nitro is meer als tweetakt spoeling, gewoon vol storten die cylinder, wat er onverbrand overblijft verbrand wel in de uitlaatpijp dat korte stukje is echt wel belangrijk en zeer zeker uitgemeten voor optimale vermogen
 
Wat jij nodig hebt ( als je echt voor topsnelheid wilt gaan) is totaal anders dan een uitlaat voor een straatmotor over het hele toerenbereik... Daar zijn F1 , motoGP en andere topracers voorbeelden van....
Diameter, lengte, wanddikte( meer of minder warmteafvoer) zijn enkele dingen waar je rekening mee moet houden, en varieren hiermee legt de vermogenskromme op andere waardes...

Heb een tijdje hiermee gesleuteld op enkele lotussen, en daar gebeurde het o.a. zo...
Bochten eerst op max lengte nemen die je eventueel kwijt kunt, daarna steeds meer stukjes eraf zagen tot je op de vermogensbank het meeste vermogen overhield, daarna de bochten zo gaan buigen/lassen ( spagetti) tot je alles onder de kap kwijt kon
 
Terug
Bovenaan Onderaan