uitlaatgas handvatverwarming

28 feb 2010
195
0
Ik ben op zoek naar verwarming van handschoenen, of handvaten. Ik heb wat topics van afgelopen najaar gelezen en zie wel dat ieder systeem zo zijn nadelen heeft. Ik ben nogal allergisch voor kabeltjes, maar nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om uitlatgassen door je stuur te laten stromen. Ik kan het nergens vinden, maar het moet toch al wel een keer door iemand geprobeerd zijn lijkt mij. Dan heb je geen problemen meer met kabeltjes en lege accus, of dat het niet warm genoeg is :)
 
207_not_sure_if_serious.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter je koelvloeistofleiding om kan leggen en deze door je stuur laat stromen. Voor het beste resultaat wel laat opschakelen en constant hoog in de toeren rijden :W
 
Het is wel serieus. Wat is hier niet serieus aan?
de uitlaatbocht van een 4 cilinder motorblok komt vlak bij het stuur uit. met een regelbare klep
(vlinderklep bijvoorbeeld), en een 'caruuretteur' (venturibuis) die uitlaatgassen mengt met rijwind kan de temperatuur ingesteld worden
 
Laatst bewerkt:
Wat is hier niet serieus aan?
zie onderstaande:

Ik ben op zoek naar verwarming van handschoenen, of handvaten. Ik heb wat topics van afgelopen najaar gelezen en zie wel dat ieder systeem zo zijn nadelen heeft. Ik ben nogal allergisch voor kabeltjes, maar nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om uitlatgassen door je stuur te laten stromen. Ik kan het nergens vinden, maar het moet toch al wel een keer door iemand geprobeerd zijn lijkt mij. Dan heb je geen problemen meer met kabeltjes en lege accus, of dat het niet warm genoeg is :)
 
Dan heb je geen problemen meer met kabeltjes en lege accus, of dat het niet warm genoeg is

Het is wel serieus. Wat is hier niet serieus aan?
de uitlaatbocht van een 4 cilinder motorblok komt vlak bij het stuur uit. met een regelbare klep
(vlinderklep bijvoorbeeld), en een 'caruuretteur' (venturibuis) die uitlaatgassen mengt met rijwind kan de temperatuur ingesteld worden

Oké, maar waar loop je hiermee dan in godsnaam allemaal tegen aan?????
Denk eens even wat pragmatischer.
 
Misschien had ik de vraag onder het kopje 'techniek' moeten stellen.
Het is namelijk wel serieus bedoeld. Anders kan ik alleen maar op vrijdag posten.
Dit is nl. niet de eerste keer dat mijn serieusheid in twijfel wordt gebracht.
 
Misschien had ik de vraag onder het kopje 'techniek' moeten stellen.
Het is namelijk wel serieus bedoeld. Anders kan ik alleen maar op vrijdag posten.
Dit is nl. niet de eerste keer dat mijn serieusheid in twijfel wordt gebracht.
Zal dan toch een reden hebben misschien ;)

Zou echt niets kunnen verzinnen hoe je dit praktisch wilt invullen...

Hoe circuleer je de uitlaat gassen door je stuur en behoud je nogsteeds de mogelijkheid om een bocht om te gaan ? :')

Een uitlaat heeft bepaalde vormen... als je die aanpas lijkt mij dat de "flow" eruit is en dit de performance niet ten goede komt :)
 
Orgineel idee dat mag ik wel. Nadeel van heel orginele en soms brijante ideeen is dat het gros van de mensen het afdoet als belachelijk of idioot idee.

Dus laten we even inhoudelijk kijken. Die uitlaat die zit niet voor niets aan de achterkant dus er door stromen ja maar er uit stromen niet.
Ander probleem kan het zaakje niet te warm worden.
 
Theoretisch wel mogelijk ja...maar de vlinderklep zal in stappen of zelfs staploos aangestuurd moeten worden...draadjes dus...
Om de temperatuur te meten en te vergelijken heb je een aantal sensoren nodig....alweer draadjes..
Dan moet je gaten boren in je stuur, tenminste als je een stuur hebt en geen clipons, en dat gaten boren verzwakt je stuur enorm..dus stuur versterken in en om de gaten.
Dan nog een manier vinden om met flexibele slangen de uitlaatgassen of de gemengde lucht van je uitlaatbochten naar je bewegende stuur kunt brengen...

Veel makkelijker is het gebruik van vloeistof, bijvoorbeeld van je koelsysteem....hiervan heb je een stuk minder volume nodig om het stuur op te warmen dan lucht. en dus kunnen de gaten in je stuur kleiner zijn, de slangetjes kunnen klein zijn en ik zou het geheel dan met een gewone schakelaar en een pompje laten werken...of niet..
 
Misschien had ik de vraag onder het kopje 'techniek' moeten stellen.
Het is namelijk wel serieus bedoeld. Anders kan ik alleen maar op vrijdag posten.
Dit is nl. niet de eerste keer dat mijn serieusheid in twijfel wordt gebracht.


Ach, zo kunnen we nog eens een keer goed lachen.
Maar euh......heb je ondertussen al een wat doeltreffender/nuttigere denkmodus aan staan?

En waar kom je nu op uit?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter je koelvloeistofleiding om kan leggen en deze door je stuur laat stromen. Voor het beste resultaat wel laat opschakelen en constant hoog in de toeren rijden :W

Of de olie, lijkt me geen gek idee om motor-hitte te gebruiken ipv automatisch die accu weer in te zetten. het Rendement van het geheel vergroot dan enorm.
 
Laatst bewerkt:
Oké, maar waar loop je hiermee dan in godsnaam allemaal tegen aan?????
Denk eens even wat pragmatischer.

Jij mag het zeggen. Als het eenmaal geinstalleerd is loop je tegen heel wat minder problemen aan dan bij handschoenverwarming lijkt mij. Wat is dan nog het probleen?
een gaatje in je clipon boren? een gaatje in je uitlaatbocht boren? een klepje op de uitlaatbocht? een flexibele slang can de uitlaatbocht naar het handvat. Ik zie het probleem niet.
 
Geen kabeltjes van een kant en klare set die getest is en al, maar wel een soort van wiel opniew gaan uitvinden.

Het is maar waar je zin in hebt.

Als je de handvatverwarming op je contact aansluit heb je geen last van een lege accu.
 
Laatst bewerkt:
Dude, heb je al eens gedacht over de lastigheid hiervan? Je hebt iets tegen kabels, maar slangen enzo zijn prima? Denk ook eens over de kabels die al door je stuur lopen waarmee je dan al in de weg zit, om maar te zwijgen over de stuureigenschappen die je er door verkloot denk ik.

Als je je handvatten wilt verwarmen is daar iets dat handvatverwarming heet voor uitgevonden. kabeltjes aansluiten, wegwerken, temperatuurregelknopje op je stuur zetten en verder geen gedoe meer. En ook warm als je motor dat nog niet is.
 
Niet zo heel gek gedacht hoor. De verwarming van luchtgekoelde auto's (bijvoorbeeld de oude VW kever) werkte ook met de warmte van de uitlaat. Alleen geloof ik niet dat het toepasbaar is op motorfietsen. En het wordt zeker niet simpeler dan electrische handvat verwarming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan