ultrasoon ketting reinigen?

BMW-XR

Die hard MF'er
12 sep 2016
940
545
Moeilijk. En waar het om gaat volgens mij is buitenkant van O of X ringen schoon, en gesmeerd te houden. Met de beste intenties en oude tandenborstels gaat dat niet al te best. Net door een zeer saharastof rijk gebied gereden, en eens nagedacht hoe ik dat eraf krijg. Niet alleen ketting, ook luchtfilter zal niet goed zijn . Op bol.com zijn zijn er ultrasone reinigers te koop voor brillen . €25 of zo.. Achtertandwiel lijkt er mooi in te passen. En dan ook aan de de binnenkant van de O en X ringen gebeurd er in principe niets, misschien goed dat dat ook ultrasoon beweegt


Er komt enorm veel vuil van een ketting tov een bril. Dus denk ik het ding onder een hoek te zetten, in een tweede reservoir, handmatig pompje om diesel rond te pompen en te laten bezinken.
 
De ketting wordt waarschijnlijk erg schoon.
Maar ik ben bang dat je het vet niet binnen de xringen kan houden.
Je zou een installatie kunnen maken die je ketting langzaam door de ultrasoon laat lopen die gevuld is met olie.
Laat je een paar dagen draaien, en je ketting kan weer een poosje mee.
:?

Veel gekker moet het niet worden.
Als dat een methode zou zijn was die allang uitgevonden
 
Moeilijk. En waar het om gaat volgens mij is buitenkant van O of X ringen schoon, en gesmeerd te houden. Met de beste intenties en oude tandenborstels gaat dat niet al te best.
Gaat hier toch prima hoor. Lapje petroleum of diesel, eventueel zo’n speciaal kettingborsteltje (bij Ali paar euro, bij de motorzaak 15 piek). Spuitbusje kettingreiniger kan ook. Beetje kliederen, klein plaatselijk milieurampje, maar glimmen gaat’ie.

Een ultrasoonreiniger is in staat om vuil en vet uit de meest verborgen hoekjes en gaatjes te halen. Dat wil je bij een motorketting met O/X-ringen juist niet hebben :N
 
@BMW-XR er je mee bezig is om de ketting in ultrasoon te leggen vanwege stof kan je ook overwegen om een ketting zonder o of x ringen te leggen. Toch weer een peekaa meer aan het achterwiel er bij en dan kun je hem ultrasonen zoveel je wilt. Daarna door een badje (zonnebloem)olie en weer terug voor het andere ritje van het jaar.

;)

db
 
:?

Veel gekker moet het niet worden.
Als dat een methode zou zijn was die allang uitgevonden
De gekkigheid begon al met de vraag hoe de ketting schoon te maken in een ultrasoon badkuip🤷‍♂️
Dus ik verzin even een methode er om heen.

Redneckstyle:
Motor op de middenbok.
Motor laten draaien in de één.
Hogedrukspuit op standje motorreinigen.
Lans op de ketting en een paar minuten spuiten.
Hoogste versnelling inschakelen.
Vol gas voor één minuut.
Ketting invetten.
Klaar! :+

(Don’t try this at home, or somewhere else O-) )
 
Topic starter:
Het is allemaal niet zo spannend, als je de ketting een beetje toonbaar wilt hebben, doekje en een beetje diesel/reiniger/etc.
Levensduur wordt echt niet veel langer als je telkens poetst, zelfs korter als je te fanatiek bent.
Goed in het vet is veel belangrijker.
Anders nieuw setje in een leuk kleurtje.
Is nog een leuk klusje ook.
 
Wablief:?
je bedoelt dat je ontopic wilt vertellen dat het niet nodig is om een slecht idee te hebben?
Of om de ketting te poetsen?
In ieder geval, ik snap er geen kruidnoot van🤷🏿
Zo moeilijk is het niet,....een ketting reinigen in een ultrasoonreiniger is een slecht idee. Dat is behoorlijk ontopic volgens mij.
 
Heb ooit eens kettingreinigingssetje gekregen, voor Kerst geloof ik. Dat is een kastje met borsteltjes erin, dat je om de ketting moet vouwen en dan dicht klikt. Met touwtjes en haakjes moet het ding op z’n plek gehouden worden. Er zit een toevoer en afvoer op voor meegeleverde reinigingsvloeistof. Ik blij: want kadootje gehad, en ook eens in bezit van een gadget 8-)

Uit nieuwsgierigheid c.q. beleefdheid heb ik het ding getest. Het idee is dat je, na het installeren van het kastje (DAT IS GEKLOOI!), terwijl je inmiddels zwart bent geworden van het kettingvet, het achterwiel van de opgebokte motor ronddraait (en dat het kastje dan op z’n plek blijft zitten, wat-ie niet doet…) en onderwijl de reinigingsvloeistof door het kastje heen perst.
Het idee is ook dat je de vloeistof die aan onderzijde het kastje verlaat opvangt, maar dat stond niet in de handleiding. Als je dat niet doet, dat wordt het pas echt een klerezooi B|
Zodra de ketting schoon is, moet deze drogen, en kun je jezelf en de wijde omgeving gaan schoonmaken. De kleren die je aanhad kun je weggooien, tenzij je zwarte vlekken mooi vind. Zodra je daarmee klaar bent, en de ketting droog is, kun je de deze opnieuw smeren, door met de spuitbus smeermiddel in het kastje te spuiten; dat werkt dan wel weer aardig trouwens, maar had ongeveer 150 keer sneller gekund.

Mijn oordeel over dat setje: WAT EEN ONGELOVELIJK GEKLOOI VOOR IETS DAT HEEL SIMPEL IS EN EEN STUK MINDER ZOOI GEEFT! B|

Sorry, dat moest er even uit, lucht op :+

@BMW-XR ik zou niet te ingewikkeld doen, gewoon met een lap en een beetje diesel o.i.d. de ketting schoonmaken, en regelmatig smeren. Eigenlijk is het tijdig smeren van de ketting het belangrijkst, dan blijft-ie vanzelf schoon op de plekken waar dat ertoe doet. En rijden natuurlijk, dat is ook belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Ah, een Kettenmax van Louis. Dat ding heeft een hoog TellSell gehalte. Heb er wel eens naar gekeken maar na het lezen van de reviews maar laten liggen.
Jij ben een gelukkig man. Het was een Kettenmax inderdaad, en ik heb er nog een trauma van. Na eenmalig gebruik was-ie trouwens erg stuk, maar dat kan ook met mijn temperament op dat moment te maken hebben gehad…

Zorg in hemelsnaam dat je nooit zo’n kado krijgt, en als je dat overkomt, zorg dan dat-ie op miraculeuze wijze verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan